Heeeel klein hoefijzertje voor WELSHCOB

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Heeeel klein hoefijzertje voor WELSHCOB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-02 00:21

De hoefsmid was er van de week om mijn welshjes te bekappen. Hij kwam met een verhaal van een hoefijzertje dat hij nodig had voor een welsh COB.
Ik begreep het eerst niet, maar hij liet het zien. Echt een miniijzertje, iets van doorsnede van 7 centimeter of zo. Het kleinste wat hij ooit meegemaakt had vertelde hij. Ik wist ook niet wat ik zag. Hij had het speciaal moeten bestellen ergens en hij heeft een exemplaar achter gelaten. Ik kan het zo wel even precies meten.

Kent iemand dat .. dus extreem kleine hoefjes die beslagen moeten worden ?


co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 00:28

Ja, bij mijn zus daar staan een aantal mini shetlanders die dus beslagen zijn. Dat zijn dus ook hele kleine hoefjes! Maar het klinkt altijd wel schattig als ze op de weg lopen. Van die hele kleine pasjes met die hoefijzertjes...echt schattig.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 00:35

Pienke is nog nooit beslagen maar als de hoefsmid is geweeets liggen eer altijd van die lieve kleine halfve hoefjes!
Lovers
En erlangs liggen Dorus zijn klompen!
*lompe Bels!* Echt, daar passen Pienke's hoefjes wel 10x in!

Lovers

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 00:37

Allebei mijn shetland dames hebben ijzers, ik zal de doorsnee wel eens meten, maar zijn ook ini mini ijzertjes......

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-02 00:52

Ja.. ik heb zelf welsh A.. en ook wel met ijzers, maar dit ging over een welsh COB. Hij stond er zelf verbaasd van ! en ik heb zo'n ijzertje van hem gekregen. Zal het zo even meten en melden.

Ik begon over het feit dat ik van een van mijn pony's de hoeven nogal klein vond. Vond hij nogal meevallen, vandaar dat hij daarop met dit verhaaltje kwam. Ik geloofde dit niet (een welsh cob ja hoor, dat zijn toch vrij stoere jongens Knipoog ) en vandaar dat hij mij zijn speciale bestelling liet zien !

De smid vertelde dat de cob ongeveer stokmaat 1.45 had. dus niet echt apart klein. Maar dat ijzertje.. dat wil je niet weten.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 00:54

Mocht iemand een ijzertje overhebben? Maakt niet uit wat voor maat, groot en klein, ik wil ze graag hebben. Mijn ouders willen dit jaar een country kroeg openen, en willen met hoefijzertjes leuke lampen en kapstokken maken e.d. Helaas hebben we er nog erg weinig. Verzendkosten worden uiteraard vergoed!! PB me even als je wat kwijt wil Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 07:10

XoNo schreef:
Mocht iemand een ijzertje overhebben? Maakt niet uit wat voor maat, groot en klein, ik wil ze graag hebben. Mijn ouders willen dit jaar een country kroeg openen, en willen met hoefijzertjes leuke lampen en kapstokken maken e.d. Helaas hebben we er nog erg weinig. Verzendkosten worden uiteraard vergoed!! PB me even als je wat kwijt wil Lachen


Is er geen hoefsmid in de buurt die oude ijzers voor je wil verzamelen?

Apart zeg een Cob met zulke kleine hoefjes, die waar Albert mee rijdt hebben er toch allemaal behoorlijke stampers onder zitten, menig groot paard zou er jalours op zijn Haha!

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 08:18

Hm, ik ben nieuwsgierig geworen...
1 Van mijn eigen cob is toch behoorlijk luxe (bijna te luxe) met redelijk fijn beenwerk. Ze heeft een normaal ijzer voor haar stokmaat (1.48m, geen idee welk maat ijzer) De andere cobs hebben toch altijd een maatje groter.

Lijkt mij niet echt gezond, een cob met zulke kleine hoeven.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 14:07

lijkt mij ook niet normaal. Een welsh cob heeft meestal toch wel aardige hoeven. barley is ook best fijn gebouwd.

erg vreemd hoor. Zou die welsh cob wel eens willen zien. Ziet er niet uit denk ik.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 16:02

Misschien eentje met een klemhoefje?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-02 20:34

Ik heb het even gemeten en het ijzertje is 7,5 cm breed en 8 cm lang !
Aan de binnenkant staat ingestansd 7 X 0 .
Naar ik begrepen heb waren alle vier de hoeven zo klein, dus geen afwijking aan één hoefje of zo.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 23:37

Mmm, als de hoefsmid zegt dat het van een Welsh Cob was zal het wel zo zijn. Maar Paity, mijn verzorg-Cob, heeft toch ook behoorlijke stampers, hoor Haha! . Volgens mij is dat ook een van de kenmerken, voortgekomen uit de natuurlijke leefomstandigheden. Verward
Laatst bijgewerkt door Gwen op 11-03-02 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-02 23:51

Gwen schreef:
Mmm, als de hoefsmid zegt dat het van een Wels Cob was zal het wel zo zijn. Maar Paity, mijn verzorg-Cob, heeft toch ook behoorlijke stampers, hoor. Volgens mij is dat ook een van de kenmerken, voortgekomen uit de natuurlijke leefomstandigheden. Verward


Jaja... tuurlijk Gwen, zo hoort het ook uiteraard. Het verhaal is eigenlijk geboren uit verbazing van mijn hoefsmid, en liet mij dat ijzertje zien. Ik was net zo verbaasd als hij hoor !
Ik zou zeker niet blij zijn wanneer mijn welsh A'tjes (!) met zulke kleine hoefjes rond zouden lopen Knipoog

Bertus

Lucy

Berichten: 13
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 15:39

nog nooit gezien eigenlijk
ik ken ze allemaal met vrij forse hoeven


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmyJamess, ComscoreBot, Lielle, lizzy99, Posh, Sanet, sterregoud, Tieme, Vagabondo, VosjeN, xRaisin en 90 bezoekers