Verzorgster helpen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Verzorgster helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 08:36

Nu ben ik al een knap tijdje op zoek naar een geschikte bijrijdster,wat dus niet echt opschiet Verdrietig
Mijn eerste bijrijdster Marlies (hier op bokt bekent als Mauwie) heeft een onvergetelijke indruk op me gemaakt.
Zij heeft die klick met mijn paard.
Zo nu en dan rijdt ze nog op hem,maar wegens tijdgebrek kan ze mijn vaste bijrijdster niet meer zijn Huilen
Na Marlies heb ik nog verschillende andere mensen "geprobeerd",maar telkens was er wel weer iets.
De laastse loog simpelweg,onvoorstelbaar,wat een muts!
Ze hield glashard vol dat ze mijn paard had gereden,terwijl mensen op stal haar niet eens hadden gezien Verward
Uiteindelijk gaf ze het ook toe,maar in mijn ogen was het leed al geleden.
Maar nu heb ik gisteren een "nieuw" vrouwtje uitgenodigd om te rijden,want ze wilde graag bijrijdster worden.
Prima,ik wil iedereen een eerlijke kans geven...
Nu heeft ze ongeveer 4 jaar manegeervaring en had nog nooit op een "gewoon" paard gereden,laat staan alleen.
Na haar gezien te hebben,heb ik besloten om haar niet als bijrijdster te "nemen".
Maar haar wel aangeboden om 1 keer per week les te komen nemen op mijn paard (ik ga haar dan zelf begeleiden)
Toch heb ik in mijn achterhoofd dat ondanks mijn inspanningen (tenzij ze geweldig vooruit gaat Knipoog )
ze toch niet mijn bijrijdster gaat worden.
Maar ik wil haar wel een kans geven,en haar helpen met het rijden.
Bovendien is ze erg rustig met rijden,zowel in de handen als haar hele houding.
Misschien zit er uiteindelijk wel potentie in Schijnheilig
Wat vinden jullie hier nu van?

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 08:41

Ik zou haar een kans geven, Danielle_1 Misschien dat ze nog niet zo goed rijd als jij wilt maar je helpt haar wel erg goed op weg! OK dan! Ik zou het aankijken, als ze nou na een tijd niet voldoet aan je eisen dan zou ik toch weer opzoek gaan naar een andere bijrijdster. Succes met je beslissing.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 09:16

Ik zou haar ook een kans geven.
Liever iemand met minder ervaring die wel lief is voor je paard en zacht is in de handen. Dan iemand die wel goed kan rijden en je paard door haar aangeleerde manieren verknald. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar kan wel.
Kan ze ondertussen niet longeren ipv rijden als jij er niet bent??

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 09:34

je hoort vaak, dat de eerstex rijden op een paard nooit goed gaat, mischien is dit ook wel het geval.

mischien moet ze nog even wennen aan het paard. trouwens er zijn best veel mnensen die een bijrijdpaard zoeken kijk maar oop marktplaats

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 10:26

ik zou haar ook een kas gunnen....je hebt best kans dat ze het een beetje "eng" vond omdat ze het paard natuurlijk helemaal niet kent....veel succes iig

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:01

Mijn bijrijdster is vorig jaar november begonnen. Privé klikte het al, we hebben ruim 5 jaar op dezelfde afdeling gewerkt, dus ik wist al wat voor vlees ik in de kuip had. Alleen, ze had nog maar 2 jaar rijervaring bij een manege. Ze heeft trouwens ook het ruiterbewijs, maar dat zegt ook niet alles.

Toen ik haar de eerste keer op Domino zag moest ik wel even slikken. Ze reed echt nog niet zo goed, reed "hoopvol" licht met veel te korte beugels en ze zat echt óp in plaats van ín het zadel. Maar ik wilde haar toch een kans geven, dus hebben we afgesproken dat ik haar les zou geven tot ze wat zelfstandiger aan de slag kon. Veel oefeningen aan de longe gedaan, dus met armen wijd en voeten uit de beugels, of teugels los en de ogen dicht, en binnen zo'n anderhalve maand zag je al een enorme verbetering. Daar heeft zij ook heel wat uurtjes zweet in geïnvesteerd.

Toen ik in januari tijdelijk uitgeschakeld werd, heeft zij hem helemaal voor mij opgevangen, met wat hulp van andere meiden van stal. Domino vind haar geweldig, en daar ben ik blij om.

Laatst wilde ik de staat van mijn zadel 'ns even goed bekijken, dacht dat hij wel heel nodig een keertje ingevet zou moeten worden, maar ik kon alleen maar constateren dat hij super was bijgehouden en er perfect uitzag. Ze had zelfs veiligheidsbeugels gekocht.

Als ik haar in november die kans niet had gegeven, was ik dus een geweldige bijrijder misgelopen.....

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:12

gewoon een kans geven. Persoonlijk moet het ook klikken, dat vind ik toch ook wel een vereiste. Als je er in het begin even wat meer energie instopt, krijg je dat straks wel weer terug.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:15

Ik zou haar ook gewoon een kans geven en als je na een tijd het nog niet goed vind gaan kun je nog altijd terug komen op je besluit.
Ik zou dit wel duidelijk met haar bespreken OK dan!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 11:18

Volgens mij doe ik er ook goed aan om haar te begeleiden Haha!
Bovendien ben ik ook het type die het de meeste mensen wel gunt om paard te kunnen rijden Schijnheilig
Ik vind mezelf dan ook best een geluksvogel met al deze luxe hoor Haha!
En nog een engel van een paard,wat wil een mens nog meer?

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:19

ik zou haar ook een kans geven, als je haar een btje blijft helpen, krijgt zij ook vertrouwen in het paard, in jou, en jij vertrouwen in haar, dat is belangrijk vind ik, plus ze leert dmv de les je paard ook goed kennen

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:19

Bedoel je dat je haar toch een kans gaat geven?

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 11:35

Dat doe ik zo en zo al,door haar zelf 1x per week les te gaan geven op mijn paard,zodat ze de kans krijgt om hem te leren kennen.
Maar voorlopig ga ik haar op de dagen dat ik krap met mijn tijd zit echt niet alleen naar mijn paard sturen om te rijden.
Zelfs het hoofdstel omdoen was al stuntelig.
Dus ik ga er even de tijd voor nemen,en we zien wel.
Maar ondertussen kost het mij wel tijd en ik zocht niet voor niets een bijrijdster.
Dus in principe doe ik mezelf nu te kort
Maar goed,ondertussen zoek ik gewoon verder naar iemand anders en blijf ik dit meisje gewoon lesgeven.
Lijkt mij een goed plam Haha!

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:01

Ik zou haar ook een kans geven. Ik zou persoonlijk meer voelen voor iemand die trouw komt en goed is voor het paard en dan maar niet zo goed kan rijden (dat valt tenslotte te leren) dan iemand die goed kan rijden, maar het totaal niet kan vinden met mij of het paard of soms niet komt opdagen. Ik spreek ook uit eigen ervaring dat de eerste indruk in zulke gevallen niet veel zegt. zoals eerder genoemd moet je altijd wennen aan een paard en de eerste keer dat ik op mijn huidige bijrijdpaard reed, viel ik er gelijk af (schaam!!) terwijl het nu super gaat en zijn baasje heel blij is met mij. Geef haar een kans en anders kan je het altijd nog afkappen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:03

Persoonlijk zou ik de moeite niet nemen, als je er toch zeker van bent dat dat het uiteindelijk toch niks wordt. Maar goed, zo ben ik nou eenmaal. Lachen

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:05

Danielle: het hoofdstel omdoen kan omdat ze dat op de manege nooit moesten doen, hel haar een paar maal, en binnen 3 keer heeft ze het door
misschien kunje haar 1 maal per week les laten nemen, en dan nog 1 maal vrijrijden, maar dat je erbij bent, dat je kunt helpen indien nodig?

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 12:13

Mensen!
lees even wat ik heb geschreven.
Ik GA haar dus 1x per week lesgeven.
Maar het gaat wel om mijn paard en zijn welzijn.
Eigenlijk vind ik het al heel wat dat ik moeite voor haar doe,en dat met een chronisch tijdgebrek...

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:37

oooh, ik dacht dat je haar liet lesnemen bij iemand Lachen
ik heb niks gezegd dan Haha!
mss kun je haar eens een longelesje geven,
als je dan een dagje niet kan komen, dan kan zij je paard mischien eens longeren (met of zionder hulpteugel, uw keuze)
verder vind ik het wel toppie dat je haar een kans wil geven *LOL*

Nadir

Berichten: 12713
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:59

Tessebes schreef:
Persoonlijk zou ik de moeite niet nemen, als je er toch zeker van bent dat dat het uiteindelijk toch niks wordt. Maar goed, zo ben ik nou eenmaal. Lachen

Ik ook eigenlijk... Haha!