Gewicht, binnen-, buitenkant of rechtop??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Gewicht, binnen-, buitenkant of rechtop??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-04 19:26

Wat is het nou?
Eigenlijk zit ik altijd met mijn gewicht evenveel op binnen- en buitenkant, dus gelijkmatig verdeeld over links en rechts.
Maar nu heb ik geleerd dat je op een volte iets meer naar binnen moet zitten om het paard 'mee te nemen'. En bij een wending om de achterhand iets meer naar buiten om het paard 'weg te drukken'.
Ik heb ook het idee dat met springen over het algemeen het gewicht iets meer op de binnenkant wordt gezet. En met dressuur vaak iets meer op de buitenkant.

Dus is het nou rechtop, binnen/buiten? (ietsjes maar natuurlijk)
Hangt het van de training af, of van de oefening?

Wat is jullie visie hierop?
En is deze altijd hetzelfde of hebben jullie daar uitzonderingen op?

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


Flirt

Berichten: 54
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:36

volgens mij is het juist als je bijvoorbeeld een volte rijd dat je meer op de buitenkant moet rijden om zo te zorgen dat je paard niet naar binnen valt en bij een keertwending moet je centraal zitten en alleen met je teugel en benen werken, anders heb je kans dat hij over de buiten of binnen schouder valt.

My little pony The Sweet Chic!!!!

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 12:15

het ligt aan de oefening volgens mij, soms geef je ook hulpen door je gewicht te verplaatsen, je zit blijft in principe hetzelfde, rechtop.

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:58

Bij een volte duw ik mijn gewicht net naar binnen en druk ik met mijn kuiten het paard naar buiten zodat hij weet dat ie niet naar binnen moet vallen. Dat doe ik ook bij andere oefeningen. Maar het kan ook wel anders het ligt er denk ik maar net aan Knipoog

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:32

Heey!

Bij volte's moet je je gewicht naar de binnenkant brengen, maar tegelijkertijd met je benen ervoor zorgen dat hij niet teveel naar de binnenkant gaat en het dus een eitje word met een doorsnede van anderhalve meter.
Je moet je niet gaan verwarren met allerlei dingen, rijd gewoon en dan komt het vanzelf wel goed!

Groetjes, Cadish

Stoetman
Berichten: 4
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:53

Locanda schreef:
Wat is het nou?
Eigenlijk zit ik altijd met mijn gewicht evenveel op binnen- en buitenkant, dus gelijkmatig verdeeld over links en rechts.
Maar nu heb ik geleerd dat je op een volte iets meer naar binnen moet zitten om het paard 'mee te nemen'. En bij een wending om de achterhand iets meer naar buiten om het paard 'weg te drukken'.
Ik heb ook het idee dat met springen over het algemeen het gewicht iets meer op de binnenkant wordt gezet. En met dressuur vaak iets meer op de buitenkant.

Dus is het nou rechtop, binnen/buiten? (ietsjes maar natuurlijk)
Hangt het van de training af, of van de oefening?

Hoi, je gewicht dient in principe altijd in het midden van je paard te zijn als je rechtuit rijdt. Inderdaad moet je op de volte iets gewicht op de binnenzijde leggen (je binnenbeen iets langer maken is genoeg). Klassieke dressuurtraining: je gewicht altijd aan de zijde waar hij moet inbuigen! Dus in de wending om de achterhand niet je paard wegdrukken door aan de buitenkant te hangen, maar juist je gewicht aan de binnenzijde omdat hij daar moet inbuigen. Een correcte wending krijg je verder door samenspel van benen en teugelvoering. Moeilijk zo uit te leggen. Vragen ? je mag best eens komen kijken als je wilt als ik les heb.
Gr. Tanja.

Wat is jullie visie hierop?
En is deze altijd hetzelfde of hebben jullie daar uitzonderingen op?

Trotse bezitster van een Andalusier, M2 + 7 wp.
Ik probeer vooral om echt goed te rijden. wedstrijdresultaten zijn minder belangrijk, komen dan echter vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:55

Het hangt er ook vanaf wat je paard doet. Als je paard juist naar binnen wil hangen in de voltes ga je bijv. beter iets meer buitenop zitten.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 15:25

Ik heb juist altijd gehoord dat je gewicht altijd netjes in het midden moet blijven.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 15:39

Dat klopt, maar als je paard zijn gewicht meer naar binnen legt, en jij gaat middenop zitten, hel je dus over naar binnen.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 15:55

ooow op die fiets Haha!

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com


Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 08:01

Jeetje, blijf toch een beetje in de war.
Er zijn meer gedachtes over..
Ik blijf lekker in het midden zitten Haha! .

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:02

Ik rij voornamelijk op gewicht. Teugel en been geef ik enkel wanneer dat nodig is en dat ik niet vaak.

Zowel een wending als een volte behoort het gewicht zo ver naar binnen te zitten dat het paard mooi gesteld onder je stapt. Ga je te ver naar binnen zitten dan zou het paard inderdaad over zijn binnenschouder kunnen vallen of de wending veelste kort maken. Doe je te weinig dan blijft het paard nagenoeg recht en moet je dus met been en teugel gaan werken om het paard verder de wending in te zetten.

De reden waarom het naar binnen ziten is al een beetje uitgelegt"om het paadr te helpen de bocht te nemen", maar ook omdat het paard zo onder jouw gewicht kan stappen en jouw dus zo zonder problemen kan dragen. Teugel en been hulpen zijn daarbij eerder fout dan goed. Vooral teugel hulpen brengen het paard vooral in de wendingen op de voorhand en dan gaat het paard inderdaad overhangen en scheef door de wending heen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:14

Ik blijf in het midden zitten (sowieso altijd, gewicht verplaatsen heeft niets met verzitten te maken). Verder komt je gewicht automatisch iets naar binnen, omdat je altijd moet kijken waar je heen gaat.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:17

Sorrie een beetje onduidelijk waarschijnlijk, maar ik bedoel dus ook niet het gaan verzitten, maar enkel het gewicht licht nara binnen verplaatsen. Inderdaad als je kijkt waarheen je gaat, gebeurt dit als vanzelf. Dus kijk altijd waar je heen gaat en dan hoef je hieraan bijna niet te denken als je goed zit.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 11:22

ja, ik vat hem
maar ik hoorde de ene keer. Iets naar binnen, om mee te nemen.
en de andere keer. Iets naar buiten, om weg te drukken.
dus was een beetje in de war

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:54

Het is net het paard wat die doet op de volte bv bij leys moet je op de ene kabt meer naar binnen zitten (valt naar buiten) en op de andere kant meer naar binnen (valt naar binnen). Niet iedere paard is recht en heeft een moeilijke of slechte kant. Van uit die problemen ga je werken en moet je soms het net anders doen dan wat het boekje zegt. Maar ja het boekje gaat ook uit van een perfect rechtgericht ingereden paard.

Met springen is het maar net welke kant je op gaat na de sprong je gaat niet links hangen als je rechts moet??. Ok daar bij heb je te maken met net hoe het paard reageerd of gereden is.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:54

Locanda schreef:
ja, ik vat hem
maar ik hoorde de ene keer. Iets naar binnen, om mee te nemen.
en de andere keer. Iets naar buiten, om weg te drukken.
dus was een beetje in de war


Wat dat ivm de les gisteren??.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 07:29

Nee, zat er al eerder mee. Ik zit eigenlijk rechtop. Op de volte of in een bocht gewicht iets naar binnen, dat vind ik heel logisch. Een paard hangt dan van nature iets naar binnen, en als jij daar in mee gaat, hoeft het paard jouw gewicht niet zo te compenseren.
Maar dan heb ik aan de andere kant geleerd bij een keertwending om de achterkant, gewicht iets naar buiten, om hem weg te drukken??

In principe zit ik dus rechtop, maar ik vroeg me af of dat bij bepaalde oefeningen (behalve volte/bocht, ik neem aan dat dan je gewicht iets naar binnen moet) beter anders kan. Bij zijgangen bv. je gewicht iets naar de plaats waar je heen wilt, zodat het paard met jouw gewicht meegaat.
Maar ik raakte zo in de war van dat 'wegdrukken' i.p.v 'meenemen'. Vraag me eigenlijk af of dat wegdrukken correct is..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:41

Het woord wegdruken klinkt al verkeerd. Op het moment dat je het paard weg wil drukken dan zou hij jouw gewicht anders moeten gaan dragen met et gevolg verkeerde gewichtsverdeling. De meeste paarden lopen niet evenredig rond doordat ze geleert hebben het gewicht anders te verdelen.
Heb je ooit een western ruiter zijwaarts zien gaan. De western ruiter duw het paard van zich weg. Ik heb hierdoor een paard echt om zien vallen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:45

Pardon, dan is het gewoon een slechte westernruiter geweest en teveel gedrukt Vork

Wat raar is aan het geheel: We leren in alles dat het paard wijkt voor druk (teugels, been etc etc) En dan moet het paard voor een bocht plotseling achter de druk aangaan als je iets naar binnen zit. Beetje onlogisch eigenlijk (vind ik Schijnheilig )

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:46

Prisca schreef:
Met springen is het maar net welke kant je op gaat na de sprong je gaat niet links hangen als je rechts moet??.

Wel Haha!
Want dan landt je paard in de rechtergalop. Nou ja, niet hangen natuurlijk he Knipoog

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:48

Zep schreef:
Het hangt er ook vanaf wat je paard doet. Als je paard juist naar binnen wil hangen in de voltes ga je bijv. beter iets meer buitenop zitten.


Hihihihi, niet te ingewikkeld maken he Haha! Haha! Haha! Haha!

je zit recht, en naar binnen vallen of naar buiten zwaaien corrigeer je weer met je gewicht....... naar binnen vallen is naar buiten zitten en dan niet alleen met je bovenlijf .......

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:10

Citaat:
Pardon, dan is het gewoon een slechte westernruiter geweest en teveel gedrukt

Wat raar is aan het geheel: We leren in alles dat het paard wijkt voor druk (teugels, been etc etc) En dan moet het paard voor een bocht plotseling achter de druk aangaan als je iets naar binnen zit. Beetje onlogisch eigenlijk (vind ik )


Ik ga een duidelijk voorbeeld. Inderdaad was de druk veelste groot, maar ook bij minder druk raakt het paard uit evenwicht.

De bedoeling is dat het paard onder het gewicht van de ruiter stapt om die zo te kunnen dragen. Ga je het gewicht naar buiten verplaatsen dan is dit onmogelijk voor het paard waarop het paard het gewicht inplaats van naar binnen naar buiten mee gaat verplaatsen om maar overeind te blijven en daardoor zonder teugel gebruik in contra stelling die bochten neemt.

Trouwens het paard wijk ook voor druk als je mee zit in de bocht. Het is enkel een ander soort druk die voor het paard veel fijner is en de oefening makkelijk doet uitvoeren.

Zet is iemand op je schouders en laat die dan verschillende kanten op gaan hangen(dus gewicht gaan verplaatsen). Je gaat zeker te weten naar rechts als die gene rechts zwaarder maakt. Je kijkt wel uit om naar links te gaan als je dat al lukt, want dat lig jij en die gene die op je schouders zit op de grond. Het zelfde is als naar voren en naar achteren.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

love_twister

Berichten: 31
Geregistreerd: 24-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:29

Milkaatjuh schreef:
Ik heb juist altijd gehoord dat je gewicht altijd netjes in het midden moet blijven.

ik ook

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:27

josien schreef:
Ik ga een duidelijk voorbeeld. Inderdaad was de druk veelste groot, maar ook bij minder druk raakt het paard uit evenwicht.

Dat is ook zo als je teveel naar binnen hangt.

Citaat:
Ga je het gewicht naar buiten verplaatsen dan is dit onmogelijk voor het paard waarop het paard het gewicht inplaats van naar binnen naar buiten mee gaat verplaatsen om maar overeind te blijven en daardoor zonder teugel gebruik in contra stelling die bochten neemt.

Is niet onmogelijk. Dat kan het paard prima Lachen
Als je naar binnen gaat zitten is het voor je paard juist veel zwaarder om in de juiste galop te blijven omdat het binnenschouder meer belast wordt.

Citaat:
Trouwens het paard wijk ook voor druk als je mee zit in de bocht.

Leg eens uit als je wilt? Welke druk is dat dan?

Citaat:
Zet is iemand op je schouders en laat die dan verschillende kanten op gaan hangen(dus gewicht gaan verplaatsen). Je gaat zeker te weten naar rechts als die gene rechts zwaarder maakt.

Nee, je VALT naar rechts Knipoog
Dat is juist het probleem Lachen

Het verschil tussen naar buitenzitten en naar binnenzitten is mijns inziens ook nauwelijks te zien. Omdat je een paard zo rechtop mogelijk door een bocht wilt hebben in de dresuur zit je zelf ook vrijwel rechts boven je paard. Anders wordt het in bv springen. Als je daar kijkt, zie je dus dat heel veel springruiters meer op de buitenkant zitten.

Wat goed of fout is kun je pagina's over vol praten, maar beide manieren werken gewoon Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers