Met sporen rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 10:26

Beau is heel slecht voor mijn been en ook om de zweep geeft hij niets. Nu heb ik gister eens met de sporenvan een vriendin geprobeerd te rijden en daarme was hij goed voorwaarts. Waar ik echter wel mee zit is dat ik om aan te draven, na been gegeven te hebben, toch telkens de spoor even moest gebruiken. Ik vraag me af of dat te vaak is en of hij hierdoor afstompt? Of zal hij juist doorkrijgen dat op mijn been de spoor volgt en daardoor op den duur beter op alleen mijn been reageren?

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 17:36

zolang jy de sporen heel consequent gebruikt, = met stil been en dus alleen als t nodig is, bijvoorbeeld bij te weinig reactie op het been, dan zal een paard niet snel afstompen op de sporen.

sanna
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-02-02
Woonplaats: dalen

Re: Met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 13:04

Mellien schreef:
Beau is heel slecht voor mijn been en ook om de zweep geeft hij niets. Nu heb ik gister eens met de sporenvan een vriendin geprobeerd te rijden en daarme was hij goed voorwaarts. Waar ik echter wel mee zit is dat ik om aan te draven, na been gegeven te hebben, toch telkens de spoor even moest gebruiken. Ik vraag me af of dat te vaak is en of hij hierdoor afstompt? Of zal hij juist doorkrijgen dat op mijn been de spoor volgt en daardoor op den duur beter op alleen mijn been reageren?

je moet wel oppassen anders reageert hij straks ook niet meer op je sporen het beste kun je paar keer met rijden en dan weer zonder dus gewoon afwisselen Party!!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 15:26

als je geen misbruik van de sporen maakt kan het geen kwaad denk ik. maar je moet zorgen dat je niet de hele tijd in zijn flanken ligt te prikken, das nie zo fijn voor de pony. en dan zou je hem ook door kunnen rijden Boos!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 18:46

ik reed ook altijd met sporen op mijn paard.
Bij mij was het heel simpel; gewone kuitdruk, geen reactie tikje zweep. Iets meer kuitdruk, geen reactie = spoortje ertegen. Ik reed ook altijd met m'n sporen vrij laag op mijn hak, zodat ik hem niet perongeluk kon prikken.

Ik denk dat je er niet veel kwaad mee kan, als je ze maar consequent weer te gebruiken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 19:30

Ik rij al jaren met sporen. Niks geen afgestompt paard. Ook zonder sporen is ze goed te rijden. Ik gebruik m'n sporen uitsluitend voor de verfijning, de puntjes op de i. Volgens mij is dat ook waar ze (uiteindelijk) voor bedoeld zijn.
Om je paard aan het been te krijgen kan het een (tijdelijke) oplossing zijn, maar wees dan wel heel consequent. Voorkom dat je steeds scherpere sporen nodig hebt. Een klein prikje voelen ze dondersgoed, een vlieg voelen ze immers ook, alleen het kwartje moet even vallen dat jij op een zeer zachte kuitdruk een reactie naar voren wil (eist!!!) en sporen kunnen dan goed helpen om het geheugen even op te frissen.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

waarom niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 15:41

zolang je er goed mee omgaat en je paard er goed op reageert zou ik gewoon lekker met sporen rijden.
ik vind het zelf ook prettiger rijden.