Wat betekenen paarden nu precies voor vrouwen?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110481
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Wat betekenen paarden nu precies voor vrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-09 08:52

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz



Waarom zijn paarden zo belangrijk in het leven van een groot aantal vrouwen?
Deze vraag wordt momenteel onderzocht door Ruth Billany, een bijna afgestudeerd psychologe aan de Charles Darwin Universiteit in Australie.

Billany weet zelf ook maar all te goed hoe belangrijk paarden kunnen zijn in iemands leven.

"Als jong meisje was ik bijna half vrouw, half paard," legt Billany uit. Ik speelde dat ik een paard was, galoppeerde rond, snuifde als een wild paard en schopte achteruit met mijn hielen. Ik leerde mezelf alles op het gebied van paarden. Ik zocht overal speelgoed over paarden bij elkaar, boeken, films, en werd daarom omschreven als obsessief.

"Mijn familie kon het gelukkig wel begrijpen en op mijn achtste verjaardag kreeg ik rijlessen als cadeau. Als tiener bracht ik uren per dag door op stal om de paarden te verzorgen.

Ik heb paarden gefokt, getraind, en wedstrijden gereden op regionaal niveau. Paarden hebben mij tot de persoon gemaakt die ik vandaag de dag ben. Ik vind hun karakter uiterst fascinerend en kan uren naar hun schoonheid kijken wanneer ze door de wei galopperen," aldus Ruth.

"Daarom is het niet verwonderlijk dat mijn academisch onderzoek en passie samen komen in dit onderzoeksproject.

Billany onderzoekt de vraag, "Waarom zijn paarden zo belangrijk in vrouwenlevens en dan vooral hun geestelijke gesteldheid". Dit wordt onderzocht door middel van een online enquete waarbij Ruth vooral geinteresseerd is in vrouwen in de leeftijd van 18 jaar en ouder.

De afgelopen dertig jaar zijn er veel academische onderzoeken geweest naar de relaties tussen mens en dier.

"Bewijs laat zien dat honden zeer waardevol zijn bij onderzoeken naar de fysieke gesteldheid van bijvoorbeeld autistische kinderen en ouderen. Er is echter maar weinig onderzoek geweest naar het sociale en psychologische aspect, en of dieren ook op dit gebied positief effect hebben op mensen.

"Er is wel bewijs uit anekdotes waaruit kan worden gehaald dat paarden sociale steun kunnen bieden aan vrouwen in het bijzonder. Er is echt een speciale band tussen vrouwen en paarden."

Het doel van de enquete is om de positieve effecten van paarden op vrouwen te kunnen onderzoeken.
"Het zal de aandacht van de academici trekken en hopelijk volgt er in de toekomst dan meer onderzoek naar de relatie tussen vrouwen en paarden.

De bewijsstukken zouden er toe kunnen bijdragen dat ziektenkostenverzekeraars ook therapieen met dieren - waaronder paarden - op kunnen nemen hun verzekeringspakket.

Volgens Billany zal alle informatie uit de enquete vertrouwelijk worden behandeld. De enquete duurt ongeveer 20 minuten en de deelnemers moeten tenminste ouder dan 18 jaar zijn.

Billany hoopt met haar onderzoek verhalen te verzamelen van vrouwen en hoe belangrijk paarden in hun leven zijn. Alles mag worden verteld, van de eerste kennismaking met paarden tijdens een vroeg stadium in het leven, tot het verdriet door het verlies van een paard. Dit onderdeel van de enquete wordt ondersteund door een Wiki pagina.

Klik hier de enquete.

Klik hier voor de Wiki pagina.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:57

Interessant, ben wel benieuwd wat er uit komt! :j

Mellanii

Berichten: 1452
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:04

Na ik ga de enquete doen hoor! :)
Heel interessant!

Caesar
Berichten: 9295
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:17

Wilde de enquete ook doen, maar om nou de hele enquete in het engels door te ploeteren.. als ik wat meer tijd heb denk ik!

Edit: misschien kunnen we een mini-onderzoek van dit op bokt doen? Ben wel erg geinteresseerd.

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat betekenen paarden nou precies voor vrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:20

lanqe enquete, wel erg boeiend.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110481
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat betekenen paarden nou precies voor vrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-09 09:21

Hij is inderdaad in het Engels maar wel erg makkelijk te volgen.
Ik heb hem inmiddels ook gedaan :)

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:21

Ik ga de enquete even invullen. :j

Damarae Asya Ddu... Gouden Bokt hengstveulen 2013!
[VN] Gouden Boktveulens 2013 bekend!
Gouden Bokt merrieveulen 2012... Nevaeh Ddu!
[VN] Boktveulens 2012: Rhydeilian Morning Rebel & Nevaeh Ddu!

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Wat betekenen paarden nou precies voor vrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:30

ik heb hem ook ingevuld :)

voor mensen die moeite hebben met het engels: www.vertalen.nu

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:31

pffjuww die is lang zeg :D


Caesar
Berichten: 9295
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Wat betekenen paarden nou precies voor vrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:37

Heb hem inmiddels wel gedaan. Had een paar woorden die ik even voor de duidelijkheid heb gedaan, maar hij is verder wel goed te doen!

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Onali

Berichten: 18380
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:41

Enquete gedaan!
Ontzettende leerzame en zelfreflecterend stukje.

Black is the colour of my true love's hair

am13
Berichten: 440
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:50

Gedaan, ik hoop dat we via bokt een beetje op de hoogte blijven van het verloop van het onderzoek?
Toch heb ik niet het idee dat ze dmv deze vragenlijst nou precies de essentie heeft geraakt waardoor ik al van kleins af aan zo gepassioneerd over paarden ben.
Ik kan dat zelf ook niet precies duiden.
Als kleuter ben je nog niet bezig met het zoeken van bevestiging, een doel in het leven of een luisterend oor.
En waarom dan perse bij een paard?

Hoe dan ook, de vraag houdt mij ook bezig!

www.annemarijnlaan.nl Osteopathie voor paarden en honden
www.facebook.com/laanosteo Like en deel en maak kans op een weekend weg met de hond!

IngLio

Berichten: 2378
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: centraal NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:54

ingevuld :)

A Dream Come True! You wish you could turn back time, but the clock can only move forward, and so can you!
mazzeltje: blijf altijd positief, vooral over jezelf!
*Steffi van der Laarse.nl*Linda van der Voorn.nl*Dierenhomeopaat.com*PensionStal Brouwer.nl*

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:55

Ben ook wel f bezig geweest, de vragen zetten je best wel aan het denken!

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat betekenen paarden nou precies voor vrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:01

super interessant! ik ga zo ook even de enquete invullen. ben ook idd heel benieuwd naar de uitkomst..

Een blind paard wil gegeten worden




Voor de Bokt Facebook altijd op zoek naar een mooie omslagfoto. Heb je nog een foto die ik mag gebruiken?
-->
*-:) [FK] Foto's met een 'thema' gezocht!

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:05

ga hem ook even doen :D

wat betekent vaulting := ?
Laatst bijgewerkt door Celiien op 24-06-09 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Caesar
Berichten: 9295
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:06

am13 schreef:
Gedaan, ik hoop dat we via bokt een beetje op de hoogte blijven van het verloop van het onderzoek?
Toch heb ik niet het idee dat ze dmv deze vragenlijst nou precies de essentie heeft geraakt waardoor ik al van kleins af aan zo gepassioneerd over paarden ben.
Ik kan dat zelf ook niet precies duiden.
Als kleuter ben je nog niet bezig met het zoeken van bevestiging, een doel in het leven of een luisterend oor.
En waarom dan perse bij een paard?

Hoe dan ook, de vraag houdt mij ook bezig!


Dat heb ik ook wel. Waarom wordt je er nou juist zo naar getrokken? Waarom zetten mensen paarden boven vriend(en) of familie? Wat heeft een paard meer dan een mens?

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:09

Ik vond dat sowieso lastig die vragen daarover. Ik vind tijd doorbrengen met mijn paard hardstikke leuk, het is voor mij een hele belangrijke manier om te ontspannen, en je zult me niet snel chagerijnig tegenkomen als ik op stal ben.
Maar als een luisterend oor, waar ik mij ei kwijt kan zie ik mijn paard niet. En ondanks dat mijn paard heel belangrijk is voor me staat hij niet boven mijn vrienden of sociale leven. Ik vind beide belangrijk, zou het beide niet willen missen en probeer daarom alles zo goed mogelijk te combineren.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat betekenen paarden nou precies voor vrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:15

vaulting = voltige

@fleurtje, dat luisterend oor vond ik ook. Hoewel in de praktijk ik meer tijd doorbreng met mijn paard dan met mijn vrienden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:20

Ik was aan de enquete begonnen en ik vond hem ook wel goed te doen, maar na 70% ik ben er toch mee gestopt. Ik denk dat ik niet goed kan bijdragen aan het onderzoek.
Ik heb geen eigen paard en ik heb geprobeerd om het in te vullen voor mijn favoriete paard op de manege, maar dat past toch duidelijk niet in het onderzoek. Bepaalde dingen kan ik gewoon niet beantwoorden, zoals kosten, of een paard mij soms in de weg zit bij andere (sociale) activiteiten, etc. :) Toch ben ik benieuwd naar de uitkomst :j

SteffieA

Berichten: 492
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:31

Caesar schreef:
am13 schreef:
Gedaan, ik hoop dat we via bokt een beetje op de hoogte blijven van het verloop van het onderzoek?
Toch heb ik niet het idee dat ze dmv deze vragenlijst nou precies de essentie heeft geraakt waardoor ik al van kleins af aan zo gepassioneerd over paarden ben.
Ik kan dat zelf ook niet precies duiden.
Als kleuter ben je nog niet bezig met het zoeken van bevestiging, een doel in het leven of een luisterend oor.
En waarom dan perse bij een paard?

Hoe dan ook, de vraag houdt mij ook bezig!


Dat heb ik ook wel. Waarom wordt je er nou juist zo naar getrokken? Waarom zetten mensen paarden boven vriend(en) of familie? Wat heeft een paard meer dan een mens?


Net ook de enquete ingevuld. Maar ben het helemaal eens met Caesar en am13.

Het moet toch echt een 'virus' zijn. Gelukkig hebben mijn vriend en ik dezelfde hobby en ondertussen 5 paarden (waarvan 3 jonkies die nog niet beleerd zijn) en wij stellen eigenlijk onze paarden ook voorop. Zo gaat een vriendin van ons hooguit 1x in de week naar haar paard en dat kunnen wij ons gewoon niet voorstellen. Wij gaan iedere dag en als we een keer niet kunnen voelen we ons schuldig. Terwijl onze paarden op een pensionstal staan waar ze super voor de paarden zijn en komen ze iedere dag in de wei, molen of paddock.
Veel vrienden 'buiten' de paarden houd je op deze manier niet over en onze familie en kennissen vragen ook vaak waarom wij al die tijd bij de paarden doorbrengen. Ik kan dat nooit goed verwoorden maar bij de paarden voel ik mij (bijna altijd) helemaal gelukkig en ontspannen.

Dus als iemand een goede omschrijving weet voor dit virus houd ik mij aanbevolen :D

Coentjuh

Berichten: 9836
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Wat betekenen paarden nou precies voor vrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:37

Hebben ze geen Nederlandse versie? Enquete leek me erg interessant namelijk!

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:44

Ik heb 'm ook ingevuld.

Het is wel een leuk stuk om te lezen, heb zelf ook zo vaak problemen gehad met vrienden en vriendjes omdat je met paarden gewoon veel tijd kwijt ben. Het is niet een uurtje naar de sportschool en klaar.
Ik ben graag buiten en de paarden houden je regelmatig een spiegel voor om je even attent te maken hoe je je gedraagd.

Vind het heel jammer dat veel mensen dit niet begrijpen, ik ben al aardig wat 'vrienden' kwijt geraakt hierdoor. Maar ik ben ook een paar keer goed laten zitten door 'vrienden', waardoor ik de paarden zoveel ben gaan waarderen.
Ze nemen je zoals je bent en zijn erg vergevingsgezind voor de fouten die je maakt.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110481
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-09 10:50

Coentjuh schreef:
Hebben ze geen Nederlandse versie? Enquete leek me erg interessant namelijk!

Nee helaas :)
Het is door een Australische researcher gemaakt, dus het is ook logisch dat het in het Engels is.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:54

Ik heb net even een polletje geopen in PP om te kijken hoeveel 'echte' vrienden paardenmensen nou eigenlijk hebben. Aangezien je sociaal leven erg wordt beinvloed met het houden van paarden...

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binck8, danielle_x, Laj1, Nina1999, puppy1128, SassyMoon, Selina en 29 bezoekers