probleem met een leraar, gevolg contract, wie geeft raad?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bartje

Berichten: 1651
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Deventer

probleem met een leraar, gevolg contract, wie geeft raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 13:23

Zoals je al in de titel kunt zien heb ik dus een probleem met Ivo, mijn vorige mentor.
Elke periode word je beoordeeld door de leraren, en vorige periode had ik een contract. Ik dus de hele periode heel erg mn best gedaan en alle leraren tevreden over mij behalve IVO.

Ivo had ik voor 3 vakken vorige periode en hij heeft me dus voor ALLE vakken onvoldoende gegeven, waardoor ik nu weer een contract krijg en als ik 2 weken er met de pet naar gooi, volgens hun, dan ben ik weg.

Maar die onvoldoendes kloppen dus niet!! alle andere leraren hebben me "verdedigd" en toch heb ik ze

wat moet ik nou hiermee doen?? want dit klopt gewoon ECHT niet, en hierdoor kan ik van school getrapt worden deze periode?

(ff dit op algemeen laten staan, wil mening horen van de wat ouderen en niet van leeftijd genoten)
[/i]

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 13:59

Ben wel even benieuwd op basis waarvan ze die onvoldoende berekenen ?? Of is dat gok werk Verward .

Wat zeggen je ouders ervan ??

Ene andere mentor vragen desnoods via de directeur.

PS bartje ik dacht dat je altijd zo lief en braaf was Knipoog Lovers .

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 14:13

Ik zou een gesprek aanvragen met die mentor. Poeslief aanhoren wat voor hem de redenen zijn, en zeggen dat je hieraan zal werken; dus niet je kop in de wind of 'jamaar' roepen. Vraag hem ook aan te geven op het moment dat hij bepaalde dingen als negatief ervaard, dit meteen te melden. Dan weet je ook, wanner hij zich irriteerd.

Kop in de wind gooien en of over zijn hoofd heen gaan naar de directie, dat haalt weinig uit. Beetje likken en trots opzij duwen. Dat zou ik doen.

Die olav zal dat een kick geven en als jij 'toegeeft', dan geeft het hem een goed gevoel. Dan kan hij je nog moeilijk slecht beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 14:21

Hebben jullie op school een vertrouwenspersoon?
Als die er is zou ik daar eens een afspraak mee maken.
Zij hebben vaak ook goed contact met de leraren en misschien kom je op die manier er achter wat er volgens Ivo met jou mis is.

Alles wat je diegene verteld is vertrouwelijk en mag hij/zij niet verder vertellen.

Wat houdt dat contract eigenlijk precies in?

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 14:34

Ik heb een beetje hetzelfde meegemaakt als jij en heb het opgelost met de werkwijze van Prima. Maar het gesprek wat ik met haar had, heb ik opgenomen, zodat ik tegenover de directie een bewijs had van de afspraken die er gemaakt waren Moet er wel bij zeggen dat wij de pest aan elkaar hadden).
Na veel geslikt te hebben van haar ( was een zware dobber) en gezorgt dat ik zelden tot nooit alleen was met haar, heb ik met spanning afgewacht op mijn cijfer en die was weer onvoldoende. Ik heb een gesprek met haar aangevraagd en haar de tape laten horen over de afspraken die gemaakt waren en dat ik me er aan gehouden heb en zij deze keer niet en dat ik met de tape naar de directie ga. Het heeft er wel voor gezorgd dat ik mijn examen haalde en zij op haar flikker kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 14:41

Ik sluit me aan bij de methode van Prima, maar ik zou wel nog een andere leraar bij dat gesprek vragen. Vraag een leraar waar je het goed mee kunt vinden om erbij te zijn. Als morele steun voor jezelf, maar ook als objectieve getuige van gemaakte afspraken.

En verder idd goed luisteren, proberen er niet tegenin te gaan, en afspraken maken over directe feedback op het moment dat die Ivo iets net zint.

Ik ben trouwens ook wel heel benieuwd op basis van welke objectief meetbare toetsstenen die Ivo jouw onvoldoendes heeft genoteerd. Zonder objectief en feitelijk meetbare punten kun je nl. nooit zeggen of iemand voldoende of omvoldoende gepresteerd heeft. Dan moet je uitgaan van persoonlijke gevoelens, en dat lijkt me niet zo handig in jullie geval.

Kop op Bartje, laat je niet kisten door het wandelende bewijsmateriaal dat je niet aan een boom hoeft te hangen om een eikel te kunnen zijn! Gogogo!

PS wel leuk hoor dat er eens specifiek gevraagd wordt naar Ouwe Bokkers! Lovers

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 16:40

Ja, ik ga ook met Prima en Sonja mee, gewoon je trots opzij en extreem goed mee werken. Weet je wat het probleem is; je kan hier wel tegen in gaan maar dat win je nooit. Je kan b.v. naar de examencommisie of de directie gaan maar dan moet je wel zo goed in je schoenen staan en de goede argumenten weten zeggen. Ook vind ik de tip van Chrico heel goed, die zou ik in ieder geval opvolgen als er een gesprek komt. Ik moet zeggen dat zulke leraren wel heel zielig zijn.
Veel succes!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 17:59

hoi,

Ik heb 2 jaar geleden precies het zelfde probleem gehad.
een lerares ( mentor ) vond dat ik niet op het VWO thuis hoorden ivm, dyslextie Frusty Dus ieders keer wanneer ik een wiskunde proefwerk had werd het een onvoldoende, geen 5 nee 4 en 3, ze telde bij mij zwaarder dan bij de andere, maar luisteren naar je NO WAY. Dit heeft mij ook naar de havo gestuurd, kwam net wat te kort Frusty laaste en moeilijkste pw cvan haar ( was het zeer zeker dat ik het niet haalden,) kon ik wel een 6.4 halen Verward

als ik jou was, dan zou ik NU naar de directie stappen, en om een andere leraar vragen. Wanneer ze eenmaal de "pik" op je hebben.... lukt het met slijmen en lief en je best doen ook niet, althans bij mij niet...


Succes er mee.
Groetjes Lara

Bartje

Berichten: 1651
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 18:40

kijk en zo'n persoon ben ik dus niet (meer). Ik ga niet over me heen laten lopen (overigens benader ik ze wel respectvol anders krijg je daar gezeur over en bereik je veel minder mee), ik heb net 10 weken lang echt goed gewerkt, en de andere leraren waren met zn allen heel tevreden over me en hebben me dus ook "verdedigd".

Dit zou een reden kunnen zijn waarom hij me niet zou mogen, dat ik een persoon ben die zegt wanneer hij iets anders vindt. En dat doe ik nu ook, ik ga niet hielen likken omdat hij denkt:"agh, ik ben leraar, heb vind ik zelf macht, dus doe ik wat ik wil"

no way, ik accepteer dit niet, omdat ik zo niet in elkaar zit en vind juist dat aangezien het een sociale opleiding is, en zij zo graag willen dat je voor jezelf opkomt, dat ik hier tegen in moet gaan en moet laten zien dat hij de verkeerde uitkiest om zn hielen te laten likken.

Maar ik stap morgen naar de coordinator/vertrouwingspersoon ofzo en ga eens met haar overleggen hoe en wat. en dan zie ik wel

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 19:42

Ik zou precies zo reageren als jouw Bartje. Ik weet dat je met de strooppot veel kunt bereiken maar dat is ook niet mijn manier van zaken doen. Met eerlijkheid kom je verste in de maatschappij. Dus goed idee van je om er een vertrouwenspersoon bij te halen en opheldering van zaken te eisen. Voor jezelf opkomen is heel belangrijk. Ik wens je heel veel sterkte Bartje.
Laatst bijgewerkt door greetje op 07-03-02 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 19:42

Als ik jou was zou ik naar de rector gaan. Je hebt toch je cijfers teruggekregen (?) en dan kun je hem of haar toch laten zien dat het niet klopt? Of werken jullie niet met cijfers ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 20:19

cijfers horen gebasserd te worden op prestaties. In principe zou je tegn beslissingen als dat contract wat men jou nu heeft opgelegd bezwaar moeten kunnen maken (soms kan het nut hebben de statuten van je school eens door te nemen, de leerlingenraad kan je daar zeker bij helpen.) Verder zou ik proberen in een open gesprek waarin alle partijen vertegenwoordigd zijn tot een oplossing te komen. Wie daar de aangewezen persoon voor is verschilt per school denk ik. Maar mogelijk kun je een gesprek aangaan waar zowel ivo als een "positieve" leerkracht, als de rector/conrector/vertrouwenspersoon/oid als ook je ouders bij aanwezig zijn.

Veel succes

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 01:38

Samen met je ouders onmiddellijk naar de directie stappen, geen week meer wachten. NU!!!!!!!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 09:20

Zep schreef:
cijfers horen gebasserd te worden op prestaties.
Veel succes


Spijtig genoeg is dit maar al te vaak niet het geval. Daarom ben ik altijd een voorstander van MC, daar kan dus niet geknoeid worden.
Open vragen geven veel meer ruimte tot verschillende interpretaties.

Bartje, ik ben ook niet van het slijmtype. Ik vind jouw beslissing om naar de vertrouwenspersoon te gaan een goede, maar ik kan me ook voorstellen dat je gelijk naar de directie toe gaat.
Leraren mogen mensen niet subjectief beoordelen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 12:40

Succes bartje en hou ons op de hoogte???