[LO] hoe longeerlijn bevestigen aan hoofdstel???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorothee
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: brasschaat Antwerpen Belgie

[LO] hoe longeerlijn bevestigen aan hoofdstel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 12:41

hoe bevestigen jullie de longe aan het hoofdstel ik twijfel nog tussen gesp door de bitring over het hoofd en aan de andere vastmaken of gewoon aan een ring bevestigen


geef julie mening please!!!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:43

Ik heb altijd de methode geleerd die je het eerste aangeeft.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 13:46

Ik longeer meestal met bitstukje Lachen

dorothee
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: brasschaat Antwerpen Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 15:14

Richtje schreef:
Ik longeer meestal met bitstukje Lachen


bedoel je zo'n ding dat je met twee gespen moet bevestigen door elk aan een bitring waar in t midden een ring zit waar die longe aan word geklikt

als je dat bedoelt ben ik er niet zoveel mee want dan profiteert ze ervan door telkens om te draaien met mijn eerste methode niet met de tweede ben ik bang dat ik het bit teveel door haar mond sleur


Huilen Clown

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:15

de eerste methode
als ze zich omdraait jaag je haar evenvblug met de zweep terg
geef haar maar een goede tik, des te vlugger dat ze afleert om om te draaien Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:28

dorothee schreef:
bedoel je zo'n ding dat je met twee gespen moet bevestigen door elk aan een bitring waar in t midden een ring zit waar die longe aan word geklikt

als je dat bedoelt ben ik er niet zoveel mee want dan profiteert ze ervan door telkens om te draaien met mijn eerste methode niet met de tweede ben ik bang dat ik het bit teveel door haar mond sleur


Huilen Clown

Zoiets bedoel ik idd
Ik ben daar juist mee gaan longeren omdat ik een paard had dat nog wel eens om wilde draaien. Zo richtte dat zo min mogelijk schade aan namelijk Lachen

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:31

Als je een longeersingel gebruikt kan je de knip door het bit halen en aan de singel vastmaken. Zo trek je niet aan het bit, maar kan je wel stelling vragen.

Afbeelding
Bovenste lijn is slof, onderste longeerlijn.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:33

Door de binnenbitring, over de oren heen en bevestigen aan buitenste bitring.

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:33

nee dat doe ik nooit, als je in een afgesloten ruimte ( in de bak) longeerd, doe ik de lijn gewoon aan de binnenste ring.
want als je de lijn door de bitring aan de buitenste ring bevestigd, en je 'trekt' aan de lijn, dan geef je eigenlijk de verkeerde 'hulpen' want je trekt hem naar buiten!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:35

Maar ik trek niet aan longeerlijnen, dit paard is een gevorderde dus ik maak alleen maar ontspannen ophoudingen... Zo heb ik (net als met rijden) voldoende druk op binnen en buiten.

dorothee
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: brasschaat Antwerpen Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 17:50

LuvdaTossa schreef:
Door de binnenbitring, over de oren heen en bevestigen aan buitenste bitring.

die bedoel ik ja

dorothee
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: brasschaat Antwerpen Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 17:54

m00nlight schreef:
nee dat doe ik nooit, als je in een afgesloten ruimte ( in de bak) longeerd, doe ik de lijn gewoon aan de binnenste ring.
want als je de lijn door de bitring aan de buitenste ring bevestigd, en je 'trekt' aan de lijn, dan geef je eigenlijk de verkeerde 'hulpen' want je trekt hem naar buiten!

je trekt hem NIET naar buiten maar eerder naar binnen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:29

dorothee schreef:
die bedoel ik ja


Bevalt me helemaal super! Zo krijgen ook de jonge paarden druk achter de oren! En naar mijn gevoel heb je meer controle over de hele mond en niet een klein stukje.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 20:51

Ik heb met Hester ooit meegedaan met een clinic bij Lammert Haanstra. Hij geeft twee basismanieren om de longeerlijn vast te maken:

1. met de longeerlijn een slag maken om de binnenste bitring en vervolgens onder de kin door vastklikken aan de buitenste bitring

2. longeerlijn door de binnenste bitring halen en tegelijkertijd onder de neusriem door en vervolgens de musketon weer aan de longeerlijn vastklikken.

Op deze manieren kun je eventueel wel druk uitoefenen, maar kan het bit niet door de mond getrokken worden of als notenkraker werken.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:46

de tip om aan 1 bitring te hangen, nooit doen
je paard mag dan zo braaf zijn, hij moet maarschrikken, dat jij een ruk geef, bit door de mond,mondhoeken uitgescheurt, lagen kapot, noem maar op
longeer dan met 2 longs, of op de manier van de foto...

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:03

Ik doe de longeerlijn door allebei de bitringen heen, klik de longeerlijn weer aan zichzelf vast en heb een knoop in de longeerlijn zitten zodat het een driehoek van redelijke grootte (dus niet strak getrokken) blijft, waardoor je het bit niet als een notenkraker kan laten werken doordat de bitringen naar elkaar toegetrokken worden.

Met een bitstukje longeer ik alleen aan een halster, aan het bit trek je dan eigenlijk ook bijna alleen maar aan de buitenste ring..

Zoals batje longeert doe ik ook weleens, maar dat is net als de longeerlijn aan 1 bitring vastklikken niet handig als je paard aan de kletter gaat.
Als je daaraan trekt (hoeft niet expres, als je paard opeens opzij springt krijgt de longeerlijn al een ruk), trek je z'n hoofd opzij, maar rem je hem niet af. Kan uit ervaring zeggen dat dat niet handig is.. (Tsja, mijn merrie is er al een paar maanden van overtuigd dat in een "hoek" van de longeerbak bijtende kabouters zitten) of ze zwaaien uit met hun achterkant (zit het hek van de bak in de weg..) of ze komen naar binnen en dan is het erg moeilijk om je longeerlijn op tijd ingekort te hebben zodat ze er niet in kunnen gaan staan.
Je kan daarmee overigens net zo makkelijk het bit door de mond heen trekken..

Longeerlijn achter de oren langs vind ik te sterk inwerken (geeft veel druk achter de oren en trekt het bit omhoog)

En ik heb er een hekel aan om iedere keer als ik de andere kant op wil longeren de lijn los te moeten halen en weer vast te maken..

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:50

ik longeer ook altijd met een longeerbitstukje, als ze wilt omdraaien, pech voor haar, dan krijgt ze een mep met de zweep

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:14

Saar schreef:
1. met de longeerlijn een slag maken om de binnenste bitring en vervolgens onder de kin door vastklikken aan de buitenste bitring

2. longeerlijn door de binnenste bitring halen en tegelijkertijd onder de neusriem door en vervolgens de musketon weer aan de longeerlijn vastklikken.


Deze manieren gebruik ik ook altijd.
Met onervaren paarden, door de neusriem.
En met ervarener paarden zo door het bit met een slag.

Het nadeel van de meeste andere manieren is, dan als het paard wat doet, de druk op de kin (tussen de 2 bitringen in) groter wordt. Waardoor het paard nog gekker kan worden.
Zelfde verhaal als met dat ding over het hoofd, en dan de druk achter de oren.
En al wordt het paard er niet gekker van wanneer je op die plaatsen druk uitoefend, deze zal de bedoeling er niet van snappen.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:27

m00nlight schreef:
nee dat doe ik nooit, als je in een afgesloten ruimte ( in de bak) longeerd, doe ik de lijn gewoon aan de binnenste ring.
want als je de lijn door de bitring aan de buitenste ring bevestigd, en je 'trekt' aan de lijn, dan geef je eigenlijk de verkeerde 'hulpen' want je trekt hem naar buiten!


Daarom moet je hem ook via de oren naar de andere kant laten lopen. Heb je altijd evenveel druk op het bit. Als je hem aan 1 bitring vastmaakt, zoals jij beschrijft, heb je kans, als je paard een keer te ver naar buiten komt, dat je het bit door de mond heen trekt.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:35

Saar schreef:
Ik heb met Hester ooit meegedaan met een clinic bij Lammert Haanstra. Hij geeft twee basismanieren om de longeerlijn vast te maken:

1. met de longeerlijn een slag maken om de binnenste bitring en vervolgens onder de kin door vastklikken aan de buitenste bitring

2. longeerlijn door de binnenste bitring halen en tegelijkertijd onder de neusriem door en vervolgens de musketon weer aan de longeerlijn vastklikken.

Op deze manieren kun je eventueel wel druk uitoefenen, maar kan het bit niet door de mond getrokken worden of als notenkraker werken.


Ik heb met alle 2 toch geen goed gevoel erover. Je hebt op deze manieren altijd veel druk op een kant.
Met optie 1: Heb je hoe dan ook altijd meer druk op de binnenbitring.
Met optie 2: Heb je altijd druk op de buitenste bitring. Aangezien je met een driehoek werkt, en de druk dus alleen gelijk wordt verdeeld als de lijn recht naar beneden wordt gebruikt. Dat is dus niet zo, de lijn wordt altijd aan de binnen kant gehouden dus kan het nooit gelijke druk opleveren.

Correct me if I'm wrong Schijnheilig

Ik blijf erbij dat het over de oren de beste manier is. Daarbij betekent druk op de oren, RUST. Ga daar maar eens met je hand druk op uit oefenen. Het paard zal zijn hoofd ontspannen laten zakken Haha!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:36

Richtje schreef:
Ik longeer meestal met bitstukje Lachen


Ik ook

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:42

Hangt af van je doel. Bij het loswerken [zonder touwtjes eraan] doe ik meestal de longeerlijn door de binnenste bitring, door de neusriem en dan weer terug aan de longeerlijn, zonder weer terug te gaan door het bit. Als ik de touwtjes eraan doe, meestal door de binnenste bitring en dan aan de longeersingel vast. Soms doe ik de longeerlijn door de binnenste bitring, draai hem nog een keer om de binnenste bitring en dan aan de buitenste. Met bijzetteugels knip ik hem gewoon aan de binnenste bitring. Een bitstukje gebruik ik niet, vind ik niet zo lekker werken. Verder zijn er volgens mij geen speciale regels, kijk all1 wel uit als je aan 1 bitring knipt zonder bijzetteugeld oid, want dan trek je het bit snel door de mond.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:43

ik heb het idee dat als je de longeerlijn over de oren haalt, dat je dan het bit omhoog haalt..

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:09

griebels schreef:
Ik heb met alle 2 toch geen goed gevoel erover. Je hebt op deze manieren altijd veel druk op een kant.
Met optie 1: Heb je hoe dan ook altijd meer druk op de binnenbitring.
Met optie 2: Heb je altijd druk op de buitenste bitring. Aangezien je met een driehoek werkt, en de druk dus alleen gelijk wordt verdeeld als de lijn recht naar beneden wordt gebruikt. Dat is dus niet zo, de lijn wordt altijd aan de binnen kant gehouden dus kan het nooit gelijke druk opleveren.


1. het stuk lijn tussen de bitringen in moet niet in een grote boog hangen , dan heb je wel 2 kanten gelijke druk.
2. heb je verbinding met de neusriem, en maar een heel klein beetje met het bit. Voor het paard voelt het (qua verbinding met de longeerlijn) alsof ie een halster omheeft, ook geen gedoe aan het bit. Ik gebruik deze manier altijd bij onervaren paarden.

Achter de oren langs krijg je een druk waarbij het paard niet weet wat ie ermee aanmoet.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:30

Ik heb van Irma Voorn toch juist geleerd dat de druk op de oren rustgevend is. Vind het zelf ook nog steeds de beste manier om het zo te doen. Ja het bit wordt omhoog gehaald, maar i.m.o. nog steeds beter als de druk op een kant van het bit te hebben. Als je het doet zodat het voelt alsof je met halster werkt, waarom heb je dan een hoofdstel om? Het gaat er toch ook om dat hij went aan de druk op het bit etc...