d

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-01 10:43

d
Laatst bijgewerkt door janna op 03-02-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

-


Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 11:12

ja, je mag met thiedeman inrijden. ik zelf deed het ook vaak. omdat Hickory meer de aandacht op de andere mooie ruinen had, dan de aandacht aan mij.
wat vinden jullie eigenlijks van gebruik van de thiedeman op het inrij terreiN?

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 11:17

Zoals ik al zei bij de Quiz mag het bij ons bij de onderlinge wedstrijden niet. Maar zelf vind ik het geen probleem hoor. Zoals Kimmy als zei als je paard meer oog heeft voor andere paarden is het erg handig om toch even goed los te rijden zonder dat je paard constant wordt afgeleid door van alles en nog wat.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 11:36

Ik vind eigenlijk dat je het zonder moet kunnen.....maar ik heb dan ook geen moeilijk paard, dus kan het me ook niet echt voorstellen (ja, eigenlijk wel een moeilijk paard, ze is heel bang, maar ook dat wil ik zelf oplossen zonder sallerlei touwen eraan)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 11:39

ik ben er eigenlijk geen voorstander van, maar toen ik met Pablo aleen maar steigerend rond kon op het voorterrein hebik toch maar een Thiedemann gebruikt. De eerste tien minuten kan hij dan wennen aan de omgeving en daarna kan dat ding er weer vanaf. Ja, eigenlijk zou het zonder moeten maar ik ga ook niet verongelukken. Haha! Haha!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 11:39

Ik vind dat het niet hoort. Op wedstrijd hoor je het toch zonder hulpmiddelen te kunnen. Schijnheilig

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 11:40

ze zeggen dat de thiedeman meest vriendelijke hulpmiddel is, en voor mij was er echt geen uitweg meer! ze was echt aan het headbengen, en ontzettend kijkerig en loperig.
maar net wat jezelf zegt, jouw paard is makkelijk, en je kan nog verder met haar. ik zag toen helemaal geen uitweg meer, dus heb naar de thiedeman gegrepen.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 11:41

Longeren voor dat je er op stapt helpt ook weleens als je paard lastig/kijerig/fris is.
Bij binnenwedstrijden waar ze maar 1 losrijbak hebben gaat het moelijk maar als het een buitenwedstrijd is kun je wel ff longeren ergens op een rustig plekje.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.


Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 11:43

Heb ik vroeger wel gedaan, longeren buiten. Maar meestal wordt ze daar alleen maar gekker van eigenlijk.
Nu hebben we wat meer wedstrijdervaring/routine en gaat alles makkelijker. gewoon volhouden!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 11:45

bij ons als je gaat longeren tijdens buiten wedstrijden, kreeg je boze gezichten. meestal deed ik het voor de wedstrijd, als we weg gingen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 11:47

Hier kijken ze je ook wel raar aan, maar als er genoeg ruimte is, mogen ze van mij kijken wat ze willen, stil er maar in!
Hier zijn er wel meer mensen die het doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 11:51

longeren op wedstrijden mag helemaal niet.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 11:56

Is dat zo? Hier komt er wel direct iemand op je af als je met slof rijdt (heb ik niet persoonlijk ondervonden hoor) maar longeren wordt getolereerd...vreemd?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 12:06

Lov, longeren mag wel, in ieder geval bij ons. Mytens, ja je zou zonder moeten kunnen maar vertel me dan eens hoe jij hiermee zou omgaan.
Ik heb een 4 jarige die ik zelf heb ingereden. Afgelopen winter hebben we onze eerste B proefjes gereden. Niet zozeer voor de punten (al heb ik nu 2 wp) maar voor zijn ervaring. Thuis gedraagt hij zich keurig, na een wat moeilijke periode in het begin. Op zijn 1e concours longeerde ik hem even voor de frisheid en ben er daarna op gestapt in de binnenbak, die we thuis ook hebben. Bij het eerste rondje (vlot voorwaarts verder geen moeilijke dingen) stopt hij voor het juryhokje on komt steil overeind, zodat ik er naast lig. Ben er weer opgegaan (had toen geen Thiedemann) en heb 20 minuten met een steigerend paard gezeten. Uiteindelijk was dat opgelost en de proefjes gingen nog best redelijk. De wedstrijden daarna heb ik ook even gelongeerd en de 1e 10 minuten steeds met Thiedemann vlot voowaarts gereden zodat hij de omgeving kon verkennen. Daarna dat ding eraf en verder los rijden. Mijn bedoeling is zeker om zonder te kunnen (heb dat ook alijd gedaan met andere paarden) maar ik kies nu liver voor 10 minuten een hulpteugel met daarna een ontspannen en tevreden paard dan een rodeo show en een hoop spanning bij Pablo, bij mij en bij de anderen. Je kunt wel zeggen: dan moet je thuis blijven als je niet zonder kunt, maar hij zal toch ook vreemde terreinen moeten leren kennen. Maar mocht je andere ideeen hebben hoor ik dat graag. (niet onaardig bedoeld, dat meen ik echt)

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-01 12:17

g.
Laatst bijgewerkt door janna op 07-02-22 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 13:10

Tja maar steigeren daarbij lost een hulpteugel dan toch niet op? om z'n kop omlaag te krijgen wel maar of het werkelijke probleem oplost?
Ik zelf ben met de wat schrikkerige paarden gewoon een paar keer alleen maar gaan wnadelen op het losrijdterein en dan ook grazen etc.
Problemen heb ik nooit gehad.
Tja mijn eigen mening is dat wanneer ik het op het losrijterein nog niet aan zou kunnen zonder hulpteugel ik voorlopig niet zou starten IMO is er dan iets mis met de basis in de ring mag je 'm ook niet met een hulpteugel rijden.

Ik dacht zelf ook dat het losrijden met een hulpteugel niet mocht afgelopen zomer (juni) is er namelijk iemand tijdens het losrijden weggestuurd omdat ze met een thiedemanlosreed (was voor de B)
Ze mocht niet eens meer starten kon zo door naar huis.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 13:18

ik wil een thiedeman kopen en die gebruiken i.p.v. de slof. Fijne teugel waarmee ik Paddy ook zeker zal losrijden ten tijde van haar eerste wedstrijden.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 13:43

Ik vind zelf ook dat je eigenlijk eerst de basis een beetje moet hebben voordat je gaat starten. Ik had er niet aan moeten denken als ik met Pie meteen anderhalf jaar terug was gestart, zo druk Extreme duivel als hij in het begin was bij andere paarden en vreemde omgeving. Ik kon hem toen zelf ook nog niet zo goed houden als nu wanneer hij op hol sloeg... Tong uitsteken .
Mijn vriendin heeft in de B-dressuur twee winstpunten, en is daarna verder gegaan met springen. Ze rijdt zelden dressuurproeven, niet omdat ze niet wil, maar omdat haar paard bij het binnenkomen van de ring al begint te steigeren, heel raar. Waarschijnlijk verzet, want met springwedstrijden is er niets aan de hand Verward , wel wat onrustig maar dat is de spanning. Het paard vindt springen heel leuk, en dressuur niet. De laatste keer dat ze een proefje (thuiswedstrijd binnenbak!) probeerde begon hij ook te steigeren en heeft ze het echt op moeten geven, jammer gewoon. Was niks mee te beginnen.
Ik heb ook wel eens een dame gezien die met een driejarig paard ging starten die vrij schrikkerig was, en een thiedeman gebruikte bij het losrijden. Tja. Pie is ook heel onervaren en erg kijkerig bij het losrijden, onze eerste keer op een vreemde manege was een hele ervaring. Maar om dan meteen een thiedeman om te doen? Die kan ik niet betalen, ik probeer het eerst zonder. Maar er zijn dus van die tiepjes die, om cool over te komen, van alles gebruiken tijdens de les of het losrijden voor een wedstrijd. Dat ziet er interessant uit, paardje loopt met kop naar beneden en dus zit er een goede ruiter op Verward . Dan zucht ik maar eens diep.
Degenen die met reden een hulpteugel gebruiken, no offence Knipoog , maar soms zie ik wel eens combinaties dat ik ff moet Misselijk . Ik kan me echter wél voorstellen dat iemand met een thiedemann losrijdt zoals in het geval van Lielle. Veiligheid is natuurlijk wel belangrijk. Succes er mee trouwens Lielle!
Groetjes, Dorine.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 13:58

klopt je hebt helemaal gelijk. maar in de vraag ging het over een Z proef. maar ik was wel een beetje onduidelijk.

Een (vrije) martingaal mag tot elke klasse en een Thiedeman alleen t/m de M2 proef.

nog wat regeltjes:

als je gaat longeren voor de proef mag dat ook met bijzetteugels. maar andere hulpteugels zijn niet toegestaan.

Verder zijn mondbeschermers(gladde rubberen bitringen) alleen toegestaan in de klasse b en L

de max toegestane zweep is 130 cm.en voor pony's 100 cm

sporen mogen alleen van metaal vervaardigd zijn. De legnte is max 6 cm Kusje Voor pony's is de max lengte 3 cm Uiteinde moet stom zijn(gen wieltjes dus)

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 14:39

Nimber,
om te kunnen steigeren moet hij eerst zijn hoofd omhoog brengen, en dat gaat dus niet met een Thiedemann. Hij hoeft niet in de krul te lopen van me. Dan is het probleem (nl niet voorwaarts willen) prima op te lossen door gewoon vooruit te rijden. De T'man zorgt dus dat hij berekbaar blijft voor mijn hulpen, en lost het probleem niet op, dat moet ik uiteraard zelf doen. De laatste keer heeft hij ook niet geprobeerd om te steigeren, hij was alleen wel heel vlot en schieterig maar dat vind ik prima.
Na 10 minuten als de eerste nieuwigheid eraf is het ook niet meer nodig. Ik vind het voordeel van ervaring op doen toch ook zwaar wegen. Als hij andere trucs zou hebben (bokken, omdraaien e.d.) zou ik het ook zonder hulpteugel doen maar nadat ik zelf ben omgeslagen met een ander paard vind ik steigeren gewoon eng. Ik ben trouwens al even niet meer op concours geweest (wie wel? Verdrietig ) dus ik ben heel benieuwd hoe het nu gaat. Buiten is hij toch al makkelijker dan binnen.

Janna, in het bos doet hij niets. Ik denk dat hij ook vooral vertrouwen moet krijgen, in zichzelf en in mij. En dat gaat al steeds beter, met springen gaat hij overal over heen zonder overdreven te kijken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BlueStocking, Colinda20, Dartel, Gambler21, Jet, marte_kandia, Meert, shaddy82, xoranlover en 107 bezoekers