schurft.. :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

schurft.. :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 07:22

vorig jaar winter heeft mn veulentje schurft gekregen. We hebben der toen laten enten tegen schimmel en dit behandeld met een of ander chemisch goedje (rug kaal scheren en het daar over heen gieten..) verder heeft ze nog antibiotica injecties gehad ed. Zo snel als dat het gekomen was waren er bijna ook weer vanaf.. toen een paar weken laten haalde we der s'avonds van de wei en toen zat ze weer helemaal onder maar nu echt van top tot teen.. aangezien ze al geen haar meer op der benen, buik en rug had zitten zag het er vreselijk uit..

Toen hebben we een ander middeltje gekregen (geen idee hoe het heet) je moest een heel klein scheutje mengen met 5 liter lauw water en der daar mee wassen.. dit moesten we 1x in de 10 dagen herhalen tot het weg was.. de volgende dag was het net rauwe biefstuk en zag het er helemaal niet uit.. dat hoorde zo volgens de DA.. we zijn nu ruim een half jaar verder en het arme beestje heeft nog steeds kleine plekjes op der onder beentjes.. we blijven braaf wassen eens in de 10 dagen maar elke keer komt het na een dag of 8 a 9 weer terug..

Wat kan hier nou aan doen.. als ze op deze manier opnieuw de winter in gaat ben ik bang dat het weer zo vreselijk erg word door der lange vacht omdat ze buiten blijft staan..

HELP ME!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:32

mm ergvreemd ja

zo te horen is haar weerstand erg laag
heb je al bloed laten trekken?

en welke middeltjes heb je gebruikt ?

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:53

Is het wel schurft? Son heeft ook een keer schurft gehad en haar heb ik toen gewassen met Imaverol, dit moet je echter om de dag of eens per drie dagen doen en niet een keer per 10 dagen! Probeer haar eens te wassen met dit spul, je hoeft ook niet te scheren trouwens, heb ik bij Son ook niet gedaan. Wil je meer weten, dan hoor/lees ik het wel!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:21

scheren is bij een veulen vaak wel beter aangezien je anders slecht bij de huid komt met die dikke wollige haren !

en imaverol werkt idd goed, maar bij schurft vind ik imaverol duidelijk minder
dan gebruik ik scabisix oid.. zijn ze er zo vanaf!

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:25

imaverol werkt NIET tegen schurft, alleen tegen schimmels.
Mijn dierenarts adviseerde mij ooit permethrin-shampoo (vlooienshampoo voor honden) werkte perfect ,2 x gewassen + alles ontsmet met halamid en het was over.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 23:32

dat spul wat ik heb is echt super.. het werkt geweldig enkel het blijft steeds terug komen.. Ik weet echt niet hoe heet zal kjken of ik het kan achterhalen via een rekening of iets.. Het was echt chemisch spul.. je moets handschoenen aan en proberen zo min mogelijk die lucht in te ademen.. klinkt gezond niet..

Ik heb destijds geinformeerd voor een bloed onderzoek maar leek de DA toen niet noodzakelijk.. denk dat ik dat nog maar eens ga vragen.. Ze heeft wel pas geleden een vitamine preperaat gehad..

Ze heeft idd een hele lage weerstand.. te vroeg geboren, kon niet zelf drinken, groeiachterstand ed. dus het zit der echt nie tmee..

ik denk dat die middeltjes die jullie opnoemen niet gaan werken.. we hebben al veel geprobeerd..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 13:33

idd , dus wat ik al meteen als eerste dacht, een verminderde weerstand !

ik zou gewoon bloed laten prikken

en zowiezo vitaminen en mineralen bij blijven voeren

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:29

Maak je ook alle spullen waarmee hij in aanraking komt schoon met dat spul dat je hebt gekregen? Bv. Halster, halstertouw, eventuele borstels, als je die al gebruikt enzovoorts. Anders kan hij daardoor weer besmet raken. Maar het lijkt me in elk geval niet goed om te vaak te herhalen, dat wassen met dat spul, dus ik zou zeker de dierenarts snel vragen waarom ze er nog last van heeft. Normaal gesproken is drie keer alles, paard en halster etc. wassen met speciaal spul wel voldoende om het uit te bannen.
Verminderde weerstand is ook een goede mogelijkheid, waardoor je er niet afkomt.

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:13

hi
ik ben de zus van meissie..

Lieke het jaarling waar het om gaat heeft een hele moeilijke tijd achter de rug idd wat je zegt crossmonster geen weerstand. Ze was echt aan het inzakken. Nu gaat het goed, maar idd wat me zus zegt wanneer zakt ze terug. Misschien wel misschien niet we weten het niet. Ze is nu ook eindelijk aan het groeie en is mooi door haar vacht. Dat kwam ze namelijk ook niet.

We hadden toch wat aangedrongen bij de DA voor een bloed onderzoek, maar er zou niet veel uitkomen volgens de DA. Vond ik vreemd maja.

het is een fries en het zat ook onder de mok terwijl we nog een jaarling hebben staan samen op de wei en in stal en die had al die tijd helemaal niets.. Alle andere paarden ook niet trouwens...

Nu gaat het eindelijk goed en ze komt nu ook aan want ze was wat schraal.

We hebben altijd alle spullen schoon gemaakt.

hier heb ik een foto van lieke van een paar maanden geleden.
ze had toen nog maar een klein beetje last van de schurft maar op haar kont (ze is het linkse veulen waarvan je het hoofd dus ziet.) zie je nog een stuk zitten. Nu is alles weg en heeft ze een mooie dunne vacht. zoals je kan zien scheeld ze ook met het rechter veulen zon 10 cm terwijl ze 2 weken ouder is. Ze heeft dus een flinke achterstand opgelopen.

Afbeelding