Opstappen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-01 12:29

Ik heb een probleempje met m'n fries.

Het is een ontzetten lief en rustig paard maar op een of andere manier wil hij liever niet hebben dat ik opstap.
Wanneer iemand hem vasthoudt is dit geen enkel probleem, dan zet hij geen stap, maar zodra hij los staat krijgt hij de kriebels.

Ik stap altijd rustig op, plof niet in het zadel en prik niet in z'n oksels en blijf niet hangen in 1 stijgbeugel.

Heeft iemand misschien tips om hem dit af te leren? Verward


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 12:41

honey staat ook nooit stil tijdens het opsgijgen, is mijn eigen fout, heb ik tijdens het inrijden te weinig aandacht aan besteed, dus ja

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-01 12:46

Als hij nou alleen een paar pasje deed vindt ik het niet erg maar hij vindt het direct nodig in volle galop de halve bak door te crossen. Hij is wel makkelijk weer stil te krijgen maar wanneer je net bezig bent 1 been erover te gooien is het niet prettig.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 12:52

Heb je al eens geprobeerd 'm in een hoek te zetten? Met Sjakiela had ik dit probleem ook. Die ging er ook in volle galop vandoor! Rengalop wel te verstaan! LachenEerst hield iemand haar vast, zodra ik er op zat een paar korrels biks. Later zette ik haar in een hoek en probeerde het dan. Wat ik zowieso ging doen was haar een paar korrels biks geven als ik er eenmaal op zat. Het heeft al met al een maand geduurd voordat het goed ging (geduld is een schone zaak), maar ze blijft nu keurig staan! En uiteraard geen biks meer voor haar, want anders wordt het een gewoonte. De enige keren dat ze nog wel wegvliegt is als ze een hele week op stal heeft gestaan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Party!! Party!! Party!! Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 13:11

Precies. Als je dat gedaan hebt, ga dan na een tijdje weer eens opnieuw opstappen, als ze niet zo fris meer is. Dus na een kwartier ofzo, nog eens af en op, als ie dan braaf is, heel erg belonen.

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 13:34

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn eerste Yslander. Ik was net een indiaan, tijdens het galopperen erop springen. Uiteindelijk was ik het zo zat dat ik een halve dag heb uitgetrokken om dit te oefenen. Ik ben opgestapt en hij ging er weer vandoor. Terug naar waar ik begon en weer afgestapt en weer opnieuw opgestapt. Net zo lang tot hij wel stil bleef staan en hem toen beloond met mijn stem en even gereden. Volgende dagen weer hetzelfde liedje. Het hielp bij mij ook door hem met zijn neus tegen het hek van de bak te zetten want hij liep altijd vooruit weg. Ons andere paard rende altijd achteruit (op z'n kont) weg en die zetten we dus altijd met z'n kont ergens tegen aan. Mijn nieuwe merrie doet het ook, maar dan in tolt. Bij haar lukte bovenstaande niet. Sinds ik er een zachter bit in heb gaat het al beter en als ze toch wegloopt geef ik een tikje tegen haar voorbeen. Ik stap wel anders op dan bij dressuur: teugels al vast zoals wanneer je erop zit en je staat met je gezicht naar het paardehoofd. Op deze manier wordt je minder snel meegesleurd, omdat je kan zien wat je paard van plan is.Dit dYslandse manier van opsteigen. Op Ysland is het normaal dat ze al vertrekken voordat je erop zit. Mijn paarden hadden het op deze manier vrij snel afgeleerd. Af en toe hebben ze nog een herhalingslesje nodig, maar na 1 keer op en af stappen weten ze het wel weer. Ik wens je veel succes ermee. Groetjes van Heleen.

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 13:50

Grappig Party!! Party!! Mijn probleem is eigenlijk precies het uiterste..???

Mijn zwart monster (Fries, ruin morgen 5 jaartjes) heef ABSOLUUT geen moeite met stilstaan Schijnheilig Schijnheilig .

Het probleem is dat hij juist heel moeilijk voorwaarts is of slecht aan het been hoe je het ook noemen wilt. Constant op trainen, normale, subtiele hulp geen reactie, dan een botte hulp met spoor en zweep en heel veel overgangen rijden. In volle rengalop de bak doorsuizen heb ik dus nog niet mogen meemaken. Maar ik weet niet wat nou vervelender is.

Het mooie is dat hij een complimentje als braaf of goed zo, als synoniem ziet voor HO... *LOL* *LOL* Mag ik van mijn instructrice dus niet meer zeggen onder het rijden, want prompt valt 'ie terug. Belonen dus met een simpel klopje.

Heb je ook al gedacht dat hij misschien last van het zadel kan hebben, als hij normaal zo lief en rustig is??

Succes en ik hoop dat het probleem snel verholpen is!!!

Groetjes Marijke

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-01 14:16

Bedankt voor de reacties, ik ga weer oefenen.

Last van het zadel heeft hij niet want ik heb al een ander zadel geprobeerd waar hij hetzelfde op reageerde maar hier had hij onder het rijden wel last van, onder het rijden heb ik met m'n eigen zadel helemaal geen last.

Het probleem van super rustig zijn komt me bekend voor wanneer ik er eenmaal opzit.
Het lukt me wel hem in galop te krijgen maar om hem er ook in te houden is inderdaad nogal een probleem, hij houdt er niet van moe te worden en vindt het ook absoluut geen probleem wanneer ik een praatje met iemand maak want stilstaan is dan inderdaad zijn grootste hobby. Schijnheilig

Wanneer ik er eenmaal op heb gezeten en nogmaals het opstijgen wil oefenen blijft hij ook rustig stilstaan. Het probleem heb ik dus alleen wanneer ik er voor het eerst opstap.

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 15:04

aaahhhh gelukkig ben ik dus niet de enige die zo worstelt met galop Knipoog

Inderdaad aanspringen wil nog wel lukken maar na vier, vijf soms zes galopsprongen vindt meneer het echt wel weer genoeg Verward Verward .

Maar ik hoor het wel vaker hoor, een beetje een Friezenkwaaltje liever lui dan moe of dat het kwartje snel op is.

Mijn instructrice rijdt 'm nu ook 2 x per week (had nog nooit op een Fries gezeten en kwam er de eerste keer met een wel heel erg rood hoofd af Party!! Party!! ) krijgt hem nu anderhalf rondje in galop de bak rond, dus we boeken vooruitgang.

Op zich vind ik het allemaal wel best hoor, ik ben recreatieruiter dus het hoeft van mijn allemaal niet zo snel, maar als je 'm dan de paddock rond ziet scheuren in volle galop dan krab je toch wel een keer achter je oren }>

Blij dat het niet aan het zadel ligt, helaas wordt daar door sommige mensen nog te weinig aandacht aanbesteed, terwijl een Fries nou eenmaal geen standaardafmeting heeft en het heel anders zit dan een WPN'er.

Hoe heet jouw paardenbeest trouwens, hoe oud, groot.... ben benieuwd?? Voor info over mijn zwart monster moet je maar effe naar m'n profiel toefietsen.

Groetjes Marijke

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-01 15:20

Ah, je bent dus ook recreatieruiter, ik kreeg al het gevoel dat ik de enige was. Haha!

Mijn zwarte held op sokken heet Siebus en is een ruin van 4 jaar oud en is 1.67 hoog.
Hij staat samen met een fries maatje op stal en ze zijn ENORM aan elkaar gehecht.
Het is inderdaad wel frustrerend als je ze met z'n tweetjes lekker rond ziet galopperen (dan heb ik soms het idee dat hij me gewoon de gek aansteekt).

Ik heb je profiel bekeken, leuk!
Je hebt een ontzettend mooie fries!
Siebus is nog aan het sparen voor zulke mooie lange manen, toen ik hem een jaar geleden kocht hadden z'n weidegenootjes z'n hele manenkam kaalgeplukt, vreemd gezicht bij een fries! Volgend jaar is het waarschijnlijk een heel ander gezicht!

Heeft jou paard ook zo snel last van mok, ze zeggen dat het een friezenkwaaltje is, gelukkig heb ik een goed middeltje gevonden waar hij op reageert (mokzalf werkt niet bepaald). Koe Koe Koe

Het is inderdaad wel even anders om een zadel te kopen voor een fries dan voor een KWPNér.
We hebben het zadel gekocht bij een ruitersportzaak waarvan de eigenaar ook friezen heeft, ik heb dus global gepast op een soortgelijke fries en eenmaal thuis paste het zadel ook perfect op Siebus!!

Ik heb helaas geen foto bij de hand van Sieb.

kenzolover

Berichten: 228
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: POORTUGAAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 15:41

hoi, soms is mijn paard kenzo in een dolle bui en dan als ik op wil stappen raced die er vandoor

soms vraag ik of iemand van stal m dan gewoon vast wil houden of soms kijk ik of er een methode is om er toch nog op te komen meestal lukt t me wel maar ik heb nog steeds geen advies gegeven!

love you lynn Haha!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 18:32

Ik heb het Chestnut (die ook in volle galop wegvloog) aangeleerd door iedere keer als hij aanliep weer af te stappen, paar passen terug en weer erop. Kost heel veel tijd geduld en consequent maar het is op te lossen ook als ze al wat ouder zijn.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 18:34

Ik heb dat probleem ook wel een beetje gehad. Zat er amper op en daar vloog Berbertje al. Als ik haar door iemand vast liet houden stond ze binnen een sec. op haar achterbenen. Veel geprobeerd, veel geoefend en nu stap ik met haar hoofd tegen de stal op. (Dat kan bij mij)
Daarna liet ik haar iets langer wachten als normaal en stap dan langzaam weg.
Nu is het probleem bijna helemaal over, tenzij Berberlief zo ontzettend opgewonden is om te gaan rijden, maar goed das nog alles.

(Kan het niet zo zijn dat jullie friezen niet zo goed galoperen omdat een fries eigelijk beter draaft?)

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 18:45

Yep, die van mij heeft er ook een handje van Verward Gelukkig gaat ze er dan niet in volle galop van door, maar alleen maar stappen. Op zich vind ik het niet zo erg, maar zodra het galop gaat worden, dan ga ik er toch echt effe wat aan doen *LOL* Ze heeft 1 keer gebokt toen ik net opstapte Scheve mond\ Het was 's morgens en ze voelde zich lekker in het vel zitten en was lekker fris Lachen Ik ben er gelukkig niet afgevallen Haha! Haha!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 19:00

Die van mij had een soort van zadeldwang en begon dus soms als een gek op en neer te springen zodra ik m'n been overzwaaide....de oplossing; singen met elastiek, ten eerste.

Ten tweede; de brokjestruc!! Voor ik opstap moet ze naar de linkerbeugel buigen en krijgt ze daar een paar biksjes, dan stap ik op en krijgt ze aan de rechterkant wat biksjes. dan mag ze weglopen op mijn teken. het werkt echt perfect! Wat je met eten al niet kunt bereiken....


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rieja op 2001-04-25 20:01 ]</font>

Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 08:57

Toen ik Menno kreeg galopeerde hij helemaal niet. Het heeft heeeeel veel moeite gekost maar op dit moment galopeerd hij best wel goed. Af en toen nog ietsje te hard en ok hij blijft er moeite mee houden. Dus volte na volte rondje na rondje is best wel zwaar maar gewoon een paar rondje achterelkaar met een volte van 20 meter is goed te doen.

Ik heb mijn verstand niet verloren. Ik heb het zelf weggegeven ~~~ Quote R.W.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 08:57

Dat met die brokjes is een goed idee Rieja.

Mijn Toontje is godvergeten lui, maar kan niet stilstaan als ik opstap. Hij stapt dan altijd weg. Ik ga nu zo langzamerhand ook maar eens proberen om hem dit af te leren want hij is nogal groot en als je opstapt ben je vrij kwetsbaar. Ik hang er dus nogal eens half naast *LOL* .

Kaminka (ook zo verschrikkelijk lui) liep in het begin ook altijd weg als ik opstapte. Dat heb ik toen afgeleerd door haar een snoepje te geven op het moment dat ik in het zadel zat. Aangezien Kaminka een eetobsessie heeft (ik overdrijf altijd maar nu even niet *LOL* ), was dat met twee keer over. Alleen ging mevrouw nu het snoepje zelf halen: ze ging achteruit lopen met haar hoofd omgedraaid: naar het snoepje toe! *LOL*.

Je blijft lachen met die beesten, denk je ze te slim af te zijn...

Groetjes Mieke


LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-01 09:37

Nou, ik heb geprobeerd hem in de hoek te zetten maar hij draait zich haaks om en probeert mij weer de stuipen op het lijf te jagen.
Ik ben er wel opgekomen.
Vanavonde de brokjes truc erbij proberen, het zal me lukken!!!

Het is in elk geval wel duidelijk dat Siebus niet de enige is met deze streken. }>

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 09:40

veel suc6 Lachen

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 10:42

Mieke...dat komt me ergens bekend van voor, dat gedraai.....maar ik heb die van mij vrij goed onder controle op de stem en ze weet dat het niet mag, dus dan spreek ik haar even vermanend toe en dan blijf ze weer braaf staan.....opvoeding is gewoon het toverwoord! Alleen makkelijker gezegd dan gedaan....

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 14:00

Mijn paard loopt niet hard weg, maar gewoon rustig in stap, ik kom er dus ook zonder problemen op. Lastiger is het als ik eens zonder zadel wil rijden, want dan moet iemand haar vasthouden, of ik moet het tig keer proberen. Heb ook al van alles geprobeert. Teugels heel kort, teugels heel lang, in een hoek zetten, tegen de stal deur aan (hoofd over de onderdeur) maar het helpt allemaal niets... Ik wou dat ik wist wat ik er aan kon doen... Als ik tijdens een rit afstap (bv met springen om te verhogen, of tijdens een lange rit om te eten) en vervolgens weer op stap is er niets aan de hand... Verward

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 14:10

consequent zijn, pas opstappen als ze stil staat. En als ze aanloopt terwijl je begitn op te stappen, terug naar de grond, paar passen terug en weer overnieuw. Als je er eenmaal op zitten, stil laten staan tot jij zegt dat ze mag aanstappen. Duurt lang, is heel vervelend maar werkt wel ALS je het consequent en altijd doet. Succes.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 20:48

Ik heb gisteren op een Welsh K merrie gereden die ik waarschijnlijk de komende maanden ga lenen om te verzorgen en te rijden. Het proefrijden gister was een grote rodeo. Ze is 6 jaar oud en ingereden door een meisje. Zij is ook de enige die sindsdien op dit paardje heeft gereden. Ik werd van tevoren al gewaarschuwd dat je er ongeveer op moet springen als je een stukje wilt rijden omdat ze ontzettend wegdraait. En als iemand haar dan vasthoudt gaat ze heel erg stijgeren. En inderdaad, ik kon met moeite in het zadel komen en eenmaal 'boven' aangekomen werd ik getrakteerd op een rodeo van ongeveer 5 minuten wat alleen maar bokken en stijgeren inhield. Dit ook, omdat ze al 3 maanden op stal stond en niet meer gereden had dus het probleem werd hierdoor versterkt. Maar wat ik me dan afvraag: is dit NIET af te leren??? Ik ga de komende maanden heel erg mijn best doen want zoals het nu gaat is het ten eerste heel gevaarlijk en ten tweede heel onpraktisch!

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-01 12:34

Dan is het inderdaad helemaal niet relaxed om op te stappen.
Ik hoop niet voor je dat je steeds zo'n rodeo meemaakt, misschien is hij de volgende keer wat rustiger wanneer hij regelmatig wordt bereden.

Mijn Siebus is momenteel wat rustiger met opstijgen, nu rij ik momenteel nog maar 1x per week, het lijkt erop dat hem dat wel aanstaat. Verward

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 21:39

ik denk dat er iets ergs is gebeurd in het verleden ofzo. Misschien bij inrijden denk ik. De goeie dingen worden altijd onthouden, dus misschien is er wel iets goeds gebeurd bij het opstappen toen iemand hem vasthield. En iets ergs toen er niemand opstapte!
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij is het gewoon allemaal verzonnen wat ik loop te ijlen hiero!!

Hardcore-Soldier
Hardcore-fan#18
Respect2all


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo, Vlindy en 43 bezoekers