belonen met snoep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

belonen met snoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 17:15

hoi,

ik las net in de BIT een sruk over een dressuurruiter (welke weet ik niet merr, ik rijd western en heb daar dus niet zoveel verstand van.. Knipoog ) die haar paard na een moeilijke oefening en na het rijden beloonde met wat lekkers. Wat vinden jullie hiervan?

Op zich lijkt het me niet verkeerd; je paard weet dat er nog iets te verdienen valt tijdens het rijden en krijgt meer plezier in zijn werk. Ook een moeilijke of voor het paard vervelende oefening wordt zo aangenamer.

Ik probeerde het met mijn haflinger met de sliding stop (heeft hij moeite mee), en hij kreeg er wel meer plezier in. Het probleem is alleen dat hij steeds om gaat kijken..

Wat zijn jullie meningen en ideeen hierover?

greets!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 18:05

Ik heb ook regelmatig met paardensoepjes of brokjes in mijn zak gereden.
Bij jonge paarden die op stappen eng vinden meteen daarna wat te geven.
Daar is het omkijken juist fijn bij want als ze met het hoofd achterste voren staan kunnen ze niet weg rennen. Haha!

Maar ook daarna bij jonge paarden die de galop eng vinden.

En ook bij paarden die dingen moeilijk vinden.
Dus in zware oeffeningen zoals b.v. travers of zo geef ik daarna ook lekkers.
Nu is het wel zo dat ik het in het begin meteen geef en even niet op de afwerking let, maar later zorg ik eerst dat ik nog even een paar passen doorrij voordat ik halthoud.
Dan ga ik minderen door de ene keer alleen maar met de stem te belonen (wat ik onder het snoepje geven ook deed) en de andere keer met een snoepje. Dit ga ik dan dus steed meer minderen.

Persoonlijk vind ik het goed werken bij enge/moeilije dingen.
Maar je moet wel opletten dat je geen schooi paard krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 19:48

Ik voer praktisch nooit wat uit de hand, en paardensnoepjesfabrikanten zullen niet rijk van me worden.... Ik beloon uitsluitend met stem en hand, maar niet met voer. Ook als ze na hard werken wat extra's krijgen, muesli of wortels, dan geef ik het in de voerbak. Als je onze paarden wat lekkers voor de neus houdt, happen ze niet maar gaan ze meteen met de neus in de bak. Ze ruiken immers wat lekkers, en daar zit het altijd in....
Reden hiervoor is dat ik echt de pest heb aan schooiende en happende paarden.

De enige uitzondering die ik maak is voor bange en/of jonge paarden, dan heb ik altijd een paar brokjes in m'n zak. Maar ook dan blijft het beperkt tot een paar biksjes of plakjes wortel. Bijvoorbeeld bij een bang paard waarmee ik toch tot een join-up kom, geef ik wel eens een brokje als beloning, omdat dan ook vaak aanraking nog niet echt als beloning gezien wordt. Wel altijd in combinatie met stem trouwens.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 20:33

En ik gebruik heeeel veel brokjes bij de jonge paarden of paarden die heel bang zijn, Et begint al met een dekentje opdoen als ze dat nog neit eens kennen. Ik voer bijmekaar heel wat kilos brok en et werkt echt heel fijn. Als er ook maar iets engs of vreemds aankomt dan krijgen ze een brokje.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 23:54

Ik heb ook altijd paardensnoepjes in mijn zak als ik een jong paard heb. Bij enge dingen beloon ik dan met een snoepje. Bijvoorbeeld de eerste keren over het viaduct vlak bij ons huis. Zelf vind ik het ook niet zo leuk om op een jong paard daar overheen te gaan dus stap ik af en neem het paard aan de hand mee. Als je het paard dan na het opstijgen beloont met een snoepje weet je tenminste (bijna) zeker dat hij niet vervelend gaat doen met opstijgen.
Als het eenmaal goed gaat dan ga ik minderen en inderdaad met hand of stem belonen.
Tot nu toe is mij dat altijd heel goed bevallen en heb ik er geen bedelpaarden aan overgehouden. Als ze gaan bedelen krijgen ze ook niets.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-02 10:40

hoi

dank jullie voor de reacties.

maar het gaat erg vaak over jonge paarden, en dat is die van mij (helaas Haha! ) niet meer...
wat vinden jullie van belonen met snoep tijdens het rijden met een volwassen paard (11)?

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 10:45

Citaat:
En ook bij paarden die dingen moeilijk vinden.
Dus in zware oeffeningen zoals b.v. travers of zo geef ik daarna ook lekkers.
Nu is het wel zo dat ik het in het begin meteen geef en even niet op de afwerking let, maar later zorg ik eerst dat ik nog even een paar passen doorrij voordat ik halthoud.


Dit doe ik niet bij een jong paard Haha!
Dus gaat het zeker ook bij een ouder paard.
Ik geef echt niet bij alles een snoepje maar alleen bij dingen die ze super moeilijk vinden.
Ik heb zelf gemerkt dat ze het dan voor je doen omdat ze weten dat er wat tegenover staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 13:17

Het is op zich niet verkeerd om een paard te belonen voor moeilijke dingen. Je moet alleen niet vergeten dat een paard het werk voor jou doet en niet voor het koekje wat ie gaat krijgen.
Zo ken ik een instructrice die paarden steeds iets geeft, dat vind ik dus foute boel, temeer omdat zij op de grond staat. Zo krijg je een paard dat loopt op de aanwijzingen van de instructrice en niet op de hulpen van de ruiter.
Belonen met snoep is een methode om een paard ergens doorheen te slepen, maar het blijft belangrijk om na te denken waarom een paard iets moeilijk vindt. Voor snoep heeft een paard geen respect, het kan een conditioneringsmiddel zijn, maar ik denk dat je er zuinig mee moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 14:11

Citaat:
maar ik denk dat je er zuinig mee moet zijn.

Daar ben ik het ook mee eens.
Ik doe het dus dan ook vooral om bv de galop travers snz aan te leren en dan ga ik ook weer minderen.
Ff wat extra om soms over de drempel te gaan.
Maar ze krijgen bij mij niet steeds om elk dingetje wat.
Als iets al redelijk bevestigd is hoeft daar niet steeds wat lekkers voor te zijn.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Re: belonen met snoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 15:48

Frederique schreef:
Ik probeerde het met mijn haflinger met de sliding stop (heeft hij moeite mee), en hij kreeg er wel meer plezier in. Het probleem is alleen dat hij steeds om gaat kijken..

greets!



Haha, ik weet precies wat je bedoeld Frederique! Ik beloon mijn haflinger ook bij kleine oefeningen met snoepjes, en zeg daarna elke keer "super!"
Maar als ik haar gewoon beloon met super, staat ze gelijk stil.
Ik ben het nu aan het afbouwen, en het lukt aardig.
Ze neemt nu gewoon genoegen met "super".

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 16:32

idd, een keer na wat nieuws of wat moeilijks belonen met een snoepje of brokjes vind ik okay maar je moeter wel grenzen aan stellen, anders krijg je een schooi paard, en dat is zeker moeilijk afteleren!!!
Ik spreek uit ervaring.
De merrie die ik rij kreeg altijd als ze op de trailer gezet werd of er uit gehaald werd altijd wat brokjes. Dit omdat ze t een beetje eng vond. Nu ze de trailer gewoon kent door regelmaat hoef je naar mijn mening echt niet nog elke keer te belonen met brokjes. Ik doe dat dus ook niet, gevolg -> als mevrouw van de trailer afkomt, zoekt ze eerst je handen en jaszakken na,soms met enige dwang vanhaar kant af = best irri.
Nu is ze daar gelukkig rustiger in geworden omdat ze weet dat ze t van mij niet krijgt.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 17:10

Hoi, ik geef normaal ook niets tijdens het rijden, maar ik heb het 1 keer bij mijn verzorgpaard gedaan omdat hij heel gevoelig is voor lekkers... Hij keek toen inderdaad wel steeds achterom, maar hij deed wel meer zijn best...
MIsschien is het wel handig om altijd wel wat in je zak te hebben en als hij echt wat heel erg goed doet tijdens het rijden om het dan te geven?
Daarom wil ik paardensnoepjes kopen, is in ieder geval altijd handig als je geen appel of wortel meer hebt Cool
Maar ja, ik heb geen zin om een heel klein zakje snoep te kopen voor een hoge prijs, dus wat voor paardensnoepje kan je dan het beste kopen? En waar?

Druk druk druk... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 19:16

Waarom zou je dure paardensnoepjes kopen waar ook nog eens gruwelijk veel suiker in zit? Stop gewoon wat brokjes in je zak; die vindt je paard net zo lekker als snoepjes hoor! Of plakjes wortel.

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 23:31

Een beloning in de vorm van iets lekker werkt juist erg goed bij enge dingen. Door te kauwen gaan ze ontspannen (denk aan het kauwen op het bit), en ze zijn even afgeleid van het spannende gebeuren. Werkt echt heel goed.
Ik leer paarden veel nieuwe dingen altijd dmv belonen met iets lekkers. Als het goed gaat bouw ik af en uiteindelijk beloon ik pas na een hele serie oefeningen, als we klaar zijn dus.
Drammerige paarden hebben maar één oorzaak : de eigenaar (of in ieder geval degene die met het paard omgaat). De enige regel die je in je hoofd moet houden is : nooit "zomaar" iets geven !!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-02 09:27

tnxx voor alle reacties!
ik geef idd alleen met de slidingstop, waar hij dus moeite mee heeft. verder beloon ik met mijn stem en met het ontspannen van mijn hand e.d.
ik neem meestal een handje granen in mijn zak en hij krijgt dan iedere keer maar een paar korreltjes, en gaat er echt onwijs van schuimen!

nouja, niet overdrijven dus, maar dat was ik ook niet van plan.. Haha!
groetjes, Frederique

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 16:49

Ikdoe het nooit onder het rijden, dat lijkt mij alleen maar lastig. Het paard waar ikop rijd wordt hetlemaal panisch als ik haar tegenwoordig het hoofdstel of halster om wil doen,omdat ze haar hoofd heeft gestoot en een wond op haar oor heeft. Dus als ik haar het halster/hoofdstel om/af doe krijgt ze iets lekkers. Op wedstrijden heb ik vaak wat meusli mee voor beloning na het rijden, en als ze op de kar staat en ik even bij haar kijk. Soms geef ik ook iets als ik haar uit het land/bak haal. maar ik zorg er wel voor dat ik het zo doe, dat ze niet kan/gaat schooien, want daar houd ik niet van Misselijk


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 21:26

bij het rijden gebruik ik nooit snoepjes, bij de trainingen voor de vrijheidsdressuur wel.
Maar dat is vaak om haar bijv. mijn hand te laten volgen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers