Hoefkatrol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-02 20:31

Hallo Allemaal,

Mijn paard Jamaica loopt al 2 weken kreupel vrijdag is de da weer geweest en na onderzoek geconcludeerd dat Jamaica weleens hoefkatrolontsteking zou kunnen hebben dus dinsdag om 8:30 moeten we in Utrecht zijn om het uit te sluiten dmv foto's! Stel nou dat ze dit heeft wat houdt dit precies in en wat is er tegen te doen?

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Universe op 25-02-02 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 21:17

Je kan eens gaan kijken op http://www.hoefkatrol.be/, een site over de methode van Antoine De Bodt. Je kan daar ook een artikel downloaden dat een tijdje terug in Bit stond.

Meer weet ik er ook niet van...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 11:00

Ieder paard heeft een hoefkatrol Knipoog

Wat jij bedoelt is een hoefkatrolontsteking. Mocht je paard dit hebben is het absoluut geen doodsvonnis. Met goed aangepast beslag, zooltjes en aangepaste beweging, eventueel medicijnen kan de progressie van de ziekte stopzetten, en kan het paard gewoon weer bereden worden.

Kijk voor meer informatie op:

http://www.hoofcare.nl/hoefproblemen%20 ... agina.html

Onder hoefkatrolontsteking.

klaver4dieren
Berichten: 128
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Dodewaard

Re: Hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 13:06

Universe schreef:
Hallo Allemaal,

Mijn paard Jamaica loopt al 2 weken kreupel vrijdag is de da weer geweest en na onderzoek geconcludeerd dat Jamaica weleens hoefkatrolontsteking zou kunnen hebben dus dinsdag om 8:30 moeten we in Utrecht zijn om het uit te sluiten dmv foto's! Stel nou dat ze dit heeft wat houdt dit precies in en wat is er tegen te doen?

Alvast bedankt.


Veel paarden met problemen aan de hoefkatrol (degeneratie en verminderde kwaliteit van het hoefkatrolbeentje en kapsel) knappen op met het gebruik van Primeval. Voor meer informatie zie discussie over Primeval op Bokt.nl sectie medisch en op www.dierennieuws.nl, sectie paarden. Verder natuurlijk ook de maatregelen die anderen aandragen (beslag aanpassen etc),
Succes ermee, Peter Klaver, dierenarts

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 13:27

Nou we zijn dinsdag naar Utrecht geweest en daar zijn ze er achter gekomen dat Jamaica aan beide voorbenen kogelatrose en hoefkatrolontsteking heeft linksvoor 2.5 en recht 3!
Ze staat al op speciaal beslag medicijnen en ik heb een bewegingsschema mee gekregen! Nou maar hopen dat ze er beter van wordt!

In ieder geval ontzettend bedankt voor jullie tips en adviezen!

klaver4dieren
Berichten: 128
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Dodewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 13:38

Universe schreef:
Nou we zijn dinsdag naar Utrecht geweest en daar zijn ze er achter gekomen dat Jamaica aan beide voorbenen kogelatrose en hoefkatrolontsteking heeft linksvoor 2.5 en recht 3!
Ze staat al op speciaal beslag medicijnen en ik heb een bewegingsschema mee gekregen! Nou maar hopen dat ze er beter van wordt!

In ieder geval ontzettend bedankt voor jullie tips en adviezen!


Voor artrose is Primeval Artrose Gelatinaat zeker aan te bevelen. Daar is het juist voor ontwikkeld en geeft bij ongever 60% van de gevallen verbetering na 4-6 weken.
succes met je paard, Peter Klaver, dierenarts

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:00

Navy heeft nu al ruim een jaar ook hoefkatrolontsteking fase 3/4.
Ze was sowieso altijd al vaak kreupel, maar dat duurde dan maximaal 2 a 3 dagen en was niet echt ernstig. Tot ze in januari vorig jaar niet meer ad ging lopen.. Door de MKZ konden er geen foto's gemaakt worden en moesten we dus tot april wachten. Onddertussen was ze absoluut niet beter gaan lopen, en had ik al het idee dat het waarschijnlijk idd hko zou zijn, ook doodat het een Dravertje is die al op zeer jonge leeftijd op de baan heeft gelopen en dus behoorlijk wat belasting heeft gehad. Uit het reslultaat van de foto's bleek dat het idd om hko ging. Helaas konden onze springdromen dus niet doorgaan.. Begin mei had ze speciale ijzers (gewone simpele eggbars), en een paar weken later reden we weer dagelijks intensief. Ze is vanaf toen nooit meer kreupel geweest, terwijl we toch niet al te voorzichtig zijn en nu zelfs Endurance rijden. Het komt best wel es voor dat ze er vandoor gaat op het verharde, en zelfs dan lijkt ze absoluut geen pijn te hebben. Ik heb al aardig wat dagritten achter de rug, en als ik naar buiten ga sla ik een stukje crossen ook echt niet over. We trainen nu zeer hard voor het aankomende wedstrijdseizoen (Endurance) en hebben daar allebei ontzettend veel lol in. Ik lees hier behoorlijk vaak berichten over dat paarden met hko eigenlijk altijd pijn blijven houden, en die mijn manier van omgaan dan ook zeker niet goedkeuren, maar ik WEET gewoon dat Navy absoluut geen pijn heeft, en zodra ik zou gaan merken dat ze moeite krijgt met lopen en rijden zou het meteen afgelopen zijn en zou ze een heerlijk pensioen krijgen..
Ik heb in het begin Biotin gevoerd (vitamine E en Selenium), vooral tegen de stijfheid, maar daar ben ik nu ook mee gestopt, en loopt ze dus alleennnog op speciaal beslag..
In elk geval heel veel succes met je paard!
Groetjes

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:21

Grappig! Mijn paard heeft 2x 3 hoefkatrol, inmiddels waarschijlnijk al 4. Ik gebruik bij hem ook Primeval, en dat werkt super. Mijn vaders paard heeft vrij zware artrose en ook bij hem werkt het prima.

Het beste echter is iets heel simpels: paard hele dag buiten. Heel veel mensen zeiden dat tegen ons, maar we hadden er niet de ruimte voor. Inmiddels hebben we een enorme speelwei waar 2 paarden tegelijk ingaan. De derde staat dan heel zielig in de bak, maar die mag dan smiddags. Bij ons staan ze dus zowat de hele dag buiten. En sindsdien heb ik geen problemen meer gehad!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:11

Wat sommige mensen zeggen over een paard met hko (dat ze altijd pijn hebben) klopt totaal niet. Een paard krijgt pas pijn als de hoefkatrol ontsteking op komt zetten. Als dit niet het geval is, is het paard tip top.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 13:53

Mijn bijrijdpaardje heeft ook hoefkatrolontsteking. Ik geloof fase 3. Eerst heeft de eigenaar allemaal speciale dingen eraan gedaan. Ook op aanraden van dierenarts / hoefsmid. Dit ging dus helemaal verkeerd. Nu heeft ze een andere hoefsmid die z'n inmiddels verpeste hoeven heeft opgeknapt. Hij loopt nu op normaal beslag, krijgt niets speciaals qua voer en er wordt best intensief dressuur mee gereden. Soms heeft hij een dag dat hij niet helemaal zuiver loopt of heel stijf is, maar echt kreupel is hij dus nooit geweest.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 17:47

door de katrol is die van mij nog 1x kreupel geweest. Kwam door verkeerde training. Inmiddels loopt hij als een zonnetje, met een tijdelijk dipje, maar kreupel gelopen heeft hij nooit. Hij had nl aan beide hoeven evenveel pijn, dus liep hij niet kreupel, maar moeilijk. Het heeft ook even geduurd voordat ze erachterkwamen (foto's).
Ik ben ook niet zo voor allerlei middeltjes, maar omdat we voor 1 paard een bepaald poeder hebben, en het andere een soortgelijk probleem heeft en de volgende preventief... Naja, dan maar allemaal. We gebruiken overigens ook Equiflexion. Prima spulletje. Helaas is alles zo superduur. Wat ook superwerkt is Kanne Brooddrank (Pronafit Paardfit heet het geloof ik). Dat is voor de algehele gezondheid van het paard super. Reinigt ed. Echt allemaal prima spul!
Maar ze moeten ook gewoon een dag/week/maand zonder kunnen. En doordat ze zoveel buiten lopen zijn de supplementen ook een beetje overbodig geworden. Zeker in de zomer, dus dan geven we ze alleen knoflook, tegen de vliegen.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 18:52


Erwin

Berichten: 23
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:59

Hoi,
Mijn pony heeft ook hoefkatrol, maar sinds ik dat weet is hij niet meer kreupel geweest Party!! , want dan ga je er op letten.
toen heb ik heb eerst een paar maanden alleen maar gestapt en toen op een gegeven moment weer rustig gaan rijden en hij staat nu op een andere plek waar hij de hele dag buiten staat hij staat op gewoon beslag wel iets groter ijzers als normaal, en ik geef hem Equiflexion van de Paardendrogist en dat werkt volgens mij het zelfde als dat andere spul, wat ik zeker een keer ga bestellen om te kijken hoe dat werkt.. Maar ik kan gewoon rijden (niet meer springen) maar doe het gewoon rustig aan om de dag ongeveer

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 21:19

IK HEB MAAR 1 MAAR DAN OOK 1 ANTWOORD VOOR JE
ANTIONE DE BODT.
GEWELDIG.
JE HERKENT JE PAARD NIET MEER ALS JE DAAR GEWEEST BENT.
kIJK OOK OP WWW.HOEFKATROL.COM

liset
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-01-02
Woonplaats: Spijkenisse

hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 22:51

Ik ben ook bij Antoine de Bodt geweest en kan het je aanraden.
Hij is de enige die je kan helpen.

Erwin

Berichten: 23
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 12:03

Ik ben ook Bij Antoinne de Bodt geweest echt perfect ik
kan nu weer veel meer met hem doen, je leert je paard minder te
belasten op zijn gevoelige been. Hij is dus al 5 maanden niet meer kreupel geweest.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 15:58

Hoi,
mijn pony Amrad heeft ook hoefkatrol. Ik heb Amrad nu bijna 2 jaar. Toen we hem kochten wisten we niet precies wat hij had, er was wel verteld dat hij door iets aan zn benen niet mocht springen, maar wat het precies was wisten we niet. Hij was op dat moment niet kreupel. We zijn met foto's van zn benen naar de dierenarts geweest, die vertelde dat Amrad hoefkatrol had. Ik geloof in fase 3. De dierenarts zei dat ik gewoon met hem mocht rijden en heel af en toe een sprongetje mocht ook nog. Amrad staat op speciaal beslag en krijgt verder geen medicijnen enz. In de bijna 2 jaar dat ik hem heb is hij nog nooit kreupel geweest door zijn hoefkatrol. Hij lijkt er ook absoluut geen last van te hebben, want hij wil gewoon voorwaarts en gaat er ook regelmatig vandoor, waarna hij nergens last van heeft. Af en toe neem ik nog wel eens een laag sprongetje met hem en dat vindt ie onwijs leuk, dan wil hij alleen maar hard over de hindernis heen, hij zal dan dus geen pijn hebben. Ik rijd bijna elke dag en hij gaat elke dag in de wei of in de bak. Ik denk dat die beweging erg goed voor hem is. Als ik zou merken dat hij last van zijn hoefkatrol zou krijgen, zou ik meteen rustiger aan doen met rijden, maar het gaat al bijna 2 jaar hartstikke goed met hem. Hiermee wil ik dus zeggen dat als je er een beetje voorzichtig mee om gaat hoefkatrol niet ernstig hoeft te zijn Lachen