Ervaring met belasting- en bewegingskreupelheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhode
Berichten: 33
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zutphen

Ervaring met belasting- en bewegingskreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 16:52

Ik heb 7 weken geleden een 5 jarige merrie gekocht die tot dan toe het meeste in de wei had gelopen. en nu ben ik 6 weken aan het trainen, inrijden enz. En nu loopt ze ineens erg kreupel.
Vrijdag heb ik de da erbij gehaald doordat er de laatste paar dagen nauwelijks verbetering was. en de dierenarts heeft toen alleen kunnen constateren dat het waarschijnlijk niks in de hoef was en dat ze niet echt verslechterde op de buigproef maar wel dat ze zowel linksom en rechtsom moeilijk loopt met rechtsvoor.
dus dat ze zowel last heeft van bewegings als belastingskreupelheid.

Nu vroeg ik me af of iemand van jullie er ervaring mee heeft en wat jullie denken dat het kan zijn. Ik heb zelf namelijk niks gemerkt en de andere mensen van de stal ook niet tot aan zondag.

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:04

Als het een belastingskreupelheid is zit het in de voorknie of lager, en als het een bewegingskreupelheid is zit het in de voorknie of hoger. Misschien dat je het dus in dit geval juist in die voorknie moet zoeken? kan natuurlijk wel nog steeds vanalles zijn, pezen, banden, spieren of gewricht...

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 07:45

Ik maak hieruit op dat je het paard bij aankoop niet hebt laten keuren. Weet je zeker dat het paard 5 jaar in het land gelopen heeft en niet op bijv 3 jarige leeftijd is ingereden en toen het land in gegooid omdat ze kreupel was?

Gezien de korte tijd dat ze kreupel is zou ik zelf een week of 2 te tijd nemen om af te wachten. Gewoon beetje stappen en aankijken. Als het dan nog niet over is zou ik naar een kliniek gaan voor een kreupelheidsonderzoek - dan verdoven ze van onder naar boven om te bepalen waar de kreupelheid zich bevindt. Eventueel worden er dan foto's gemaakt.

Rhode
Berichten: 33
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 15:36

De man van wie ik haar heb gekocht is laatst nog wezen kijken en ik heb nog steeds een goed gevoel bij hem. dus ik weet wel bijna zeker dat hij me niet bedriegt. hij wist in ieder geval niks van enige kreupelheid af.
en er zitten ook papieren bij en daarop kan ik ook zien dat ze vijf is.
Maar nadat hij laatst is geweest hebben we afgesproken dta ik haar nog 2 weken rust geef en gewoon in het land laat staan. en dat we dan verder gaan kijken.
mag het dan nog niet over zijn dan gaan we idd naar een kliniek. maar doordat het niet al te goedkoop is om zo´n onderzoek te doen. wachten we eerst nog even af.
en tot nu toe ook als ik zie hoe ze nu af en toe rond huppelt. denk ik dat het nog wel goed gaat komen.
ik heb ook aardig wat voor haar moeten doorstaan. voordat ze me er op liet zitten..... dus een vechter is het sowieso

vandaag heb ik nog samen met een vriendin een beetje in de wei gepicknikt. als ik dan niet meer kan rijden dan moeten ik maar andere dingen verzinnen om bij haar te zijn. en dan is het ook echt een "groot" eigenwijs monstertje.
dus we geven nog niet op.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:42

Ik wil je niet bang maken, maar je wil niet weten hoeveel paarden ik langs heb zien komen die exact dezelfde symptomen hebben, en gewoon niet bruikbaar zijn voor de sport (bleken niet goed op de foto's, slechte straalbeentjes, slechte 'smering' van het gewricht, etc.)
Kijk, als je er nou ineens iets aparts mee gedaan hebt (heel lang/zwaar gereden, slechte bodem, paard heeft zich versprongen, enz.) maar dat heb je niet, het lijkt gewoon overbelasting. En als simpel basiswerk al symptomen van overbelasting oproept Scheve mond
Ik hoop voor je dat je paard uiteindelijk weer goed wordt.