Hoe ouder een paard hoe moeilijk om iets te leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Hoe ouder een paard hoe moeilijk om iets te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 23:05

Ik had laatst een gesprek met een vriendin van mij. Toen zei zij dus hoe ouder een paard hoe moeilijk het wordt om hem interijden of andere dingen te leren. Hier ben ik het zelf niet mee eens.
Hoe denken jullie hier over?

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 23:21

ik ben het er ook niet mee eens mijn paard was 15 jaar toen ik hem de dresuur aan heb geleerd en andere takken en hij is nu 24 en hij leert nog dingen.

groetjes

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 23:45

Ik ben het er ook niet mee eens. Paarden van 25 jaar oud kunnen nog makkelijk dingen leren. Het ligt vaak aan de wil van het paard waardoor ze er misschien iets langer over doen dan een jong paard. Jonge paarden vinden alles interessant. Zo werkt het volgens mij ook bij mensen, ze zeggen ook altijd dat de jeugd veel beter kan leren, maar ten eerste wij doen niets anders en ten tweede ze doen er hun best niet voor als ze al beginnen met zo'n instelling. Ik denk dat het bij paarden juist net zo werkt. Maar bijna alle paarden (oudere paarden dus) vinden leren nog prachtig!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 00:00

Vaak went een jong paard bv sneller aan een helemaal nieuwe omgevong, maar vaak reageren ze in het begin "heftiger"
Een ouder paard is vaak wat rustiger en daarom wat meer bij "de les aan wezig"

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 00:06

Het is wel zo dat als je een paard op latere leeftijd bv. beleerd, weet ik veel 10 jaar ofzo, dat ie over bepaalde dingen langer doet.
Heeft iets langer nodig om te begrijpen.
Een vriendin van mij is 2 jaar geleden met een 10 jarige aan de gang gegaan. Had nog nooit een zadel van dichtbij gezien. Hij leert wel en doet erg zijn best, maar gaat toch niet zo snel als een vierjarige het oppakt.

Dat is ook zo met mensen. Oudere mensen doen er soms ook langer over om dingen op te pakken als dan toen ze nog jonger waren.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 00:09

het schijnt vaak moeilijker te zijn om een 10 jarige te beleren dan een 3 of 4 jarige. deze zijn nog wat minder sterk en zijn zich nog niet van alles bewust.
de iets oudere paarden kennen al wel iets, zijn sterker en zich meer van dingen bewust, maar dat betekent niet dat ze niets meer kunnen leren, maar het gaat meestal wel iets moeilijker.

groetjes liselot

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 12:35

het is wel moeilijker, maar niet onmogelijk. Irene was 6 toen ik erop stapte.
Mathilda was een ander verhaal, die is kapot gement en wou dressuurmatig helemaal niks leren, wijken scheurde ze door, zelfs een stangetje hielp niet, en om met een menbit te gaan rijden vond ik te ver gaan. bij springen was het het tegenovergestelde, zij kan met gemak 1m. springen, en vind het ook leuk om nieuwe hindernissen te zien.

Maargoed volgens mij gaat het hier om dressuur, ik denk wel dat je het ze kan leren, maar bij (sommige) kan het moeilijker zijn.

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 18:24

Ik ben het er ook niet mee eens Haha! Want elk paard is weer anders, de een is heel werkwillig en de ander niet zo, maakt niet veel uit hoor. Als is het op jonge leeftijd wel vaak makkelijker Knipoog

anita

Berichten: 2155
Geregistreerd: 18-10-01

ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 21:46

Ik ben het daar zeker niet mee eens. 4 jaar geleden heb ik een e-pony gekocht na jaren op paarden gereden te hebben.
Nu is hij 17 jaar en op 1 punt na Z dressuur. En hij en ik leren iedere dag er weer van. Ik heb altijd jongere paarden gehad maar ik heb nog nooit zo genoten van dit paardje van 17 jaar.
En zo soepel als wat. Maar dat komt wel door hem iedere dag beweging te geven en fanatiek te rijden.

andreaenrozalie
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 22:10

Mijn verzorgpony wordt bijna 17 en ik verzorg haar nu ong. een jaar. Ze was fokmerrie geweest en de vrouw en dochter van wie ze was hebben nooit echt goed op haar gereden. In het begin bokte ze de hele tijd en wou ze niks, terwijl ze nu echt super loopt.Ik denk wel dat jongere pony's het sneller leren, maar ik denk dat oudere pony's rustiger zijn(hoewel dit soms best wel kan tegenvallen).
Groetjes Andrea Knipoog

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 23:39

hoi,
ik denk niet dat paarden op een oudere leeftijd minder snel leren, maar ik denk wel dat het op een oudere leeftijd moeilijker is om iets anders aan te leren dan hij gewend is omdat hij dan al voor een langere tijd hetzelfde is gereden.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 23:44

ik ben het er mee eens. jonge paarden leren sneller iets al oudere.
iemand die ik vaag ken werkte eerst op een stal daar moest ze paarden inrijden die ongeveer 10 jaar oud waren. die konnen nog helemaal niks.
zei had ook jongere paarden van 3 jaar ingereden. die van 10 waren een stuk moeilijker, die moet je nog alles afleren die raaken er veel minder snel aan gewend.

andreaenrozalie
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 22:13

Oude paarden inrijden is volgens mij ook vet moeilijk, mijn op mijn verzorgpony werd af en toe nog wel wat op gehobbelt, maar ze had tenminste wat geleerd. Als je een pony hebt van 10 jaar ofzo, dan is het echt een opgave om die in te rijden.
Groetjes Andrea Knipoog

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 10:34

Oudere paarden leren misschien niet moeilijker, ze ACCEPTEREN het moeilijker. Een jong paard is flexibel, die heeft nog niet zo heel veel persoonlijkheid en zelfvertrouwen, je kan ze zo overrompelen met het zadelmakmaken, op een manier dat het jonge paard er automatisch vanuit gaat dat 'het erbij hoort'....

Een ouder paard heeft zijn eigen persoonlijkheid kunnen ontwikkelen zonder een zadel te hoeven dragen. Dat paard weet hoe het leven kan zijn zonder arbeid. Sommigen vinden de afwisseling leuk en werken vlotjes mee, maar anderen vragen zich af waarom zij al die soesa nu ineens wel moeten tolereren. En dan wordt het wel een heel moeilijk verhaal...

Vandaar, het is het gemakkelijkst (en dus ook het veiligst) een paard jong zadel mak te maken, en eventueel het begin van het rijden op jnge leeftijd aan te leren.
Vind je het paard nog niet helemaal rijp voor het echte werk, dan is het beter het na het zadelmak maken een jaar het land in te sturen, dan op latere leeftijd helemaal van voren af aan te moeten beginnen.

Dat is natuurlijk, zolang je de keus hebt. Een paard op wat oudere leeftijd beleren is heus mogelijk, maar zal zeker moeilijker zijn dan bij een 3-jarige...

gerb89

Berichten: 12
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 17:51

Ik denk dat het allemaal van het paard zelf afhangt. Twee van mijn paarden waren enorm wild toen ik hun kocht. De twee mustangs wilde niks van een zadel of hoodstel weten. Een van hun was net drie, en de andere was zeven, toen ik met wat hulp, hun probeerde af te richten. De tweede dag dat de zevenjarige een zadel op had, ging ik er eventjes op. Zo was het ook met de driejarige. De driejarige ging er maar van bokken, terwijl de zevenjarige er wel bang was, maar er niet als een gek van ging bokken en steigeren. Wat later werd de zevenjarige een heerlijk te rijden paard, terwijl ik nog steeds problemen had met de driejarige. En dat nog voor twee paarden die nooit rondom mensen zijn opgegroeid.

andreaenrozalie
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 23:21

Pling Dus we zijn het er allemaal over eens dat je oudere paarden moeilijker iets kunt leren, omdat ze al zelfstandiger zijn. Hierop zijn natuurlijk ook uitzonderingen, maar meestal is het wel zo.
Groetjes Andrea Kwijl