Hoevaak mesten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Hoevaak mesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 13:42

Naar aanleiding van een topic over geen bodembedekking heb ik ook een vraagje. Hoevaak mesten jullie uit en wat gebruiken jullie?

Pinky staat sinds een paar maanden op zaagsel.
Iedere dag haal ik er de drollen en de natte plekken uit. Ik strooi niet op, want in het begin gooi ik er 1 pak zaagsel in en daar moet hij het maar mee doen Lachen Er ligt dus in het begin een hele dikke laag en aan het einde van de week ligt er een stuk minder, maar nog zeker alles op hoefhoogte.
Na die week haal ik het helemaal leeg en komt er weer een nieuw pak zaagsel in.
Ik ben dus ong 7,5 euro per week kwijt.

En jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:45

Kawa staat op zaagsel.
Er word elke dag gemest.
De drollen en natte plekken worden eruit gehaald.
Er word als het nodig is nieuw zaagsel bijgegooid.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:46

Verschilt. De paarden stonden op stro, en elke dag haalden we mest eruit, en de natte plekken. Daarna strooiden we op. De merries hoefden we vaak maar om de 3 of 4 dagen volledig uit te mesten, de stal van de ruin moest nagenoeg iedere dag helemaal leeggehaald worden. Op een dag dat we alleen de stal van de ruin helemaal leeg moesten halen waren we zo'n 2 balen per dag kwijt. Dagen dat alle stallen leegmoesten zo'n 3 balen. 1 baal kostte ongeveer 7 gulden per stuk, dus reken maar uit. Of 14 gulden per dag, of 21 gulden per dag.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:52

Jerai staat op stro. Ik haal iedere dag de stront en de natte plekken eruit en minstens een keer in de twee weken haal ik haar box helemaal leeg. Ik strooi de box ook bijna iedere dag op. Ik betaalde eerst fl 75,-- in de twee maanden voor een reuzenbaal stro. Vandaag ga ik verhuizen en dan betaal je gewoon een vast bedrag per maand. Ik mag we gewoon naar eigen inzicht opstrooien, alleen ik moet haar natuurlijk niet tot haar borst in het stro gaan zetten dan, of iedere dag alles eruit halen en er drie nieuwe balen ingooien.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:53

Ze staan allemaal op stro en ik mest elke dag uit. Het niet al te vieze stro verdeel ik over de vloer en daar gaat het schone overheen. Een van mijn vorige paarden was een stro-eter en dan mengde ik wat vies stro door het schone zodat hij het niet meer lekker vond. Dat hielp goed.
Een doodenkele keer gooi ik er alleen wat schoon stro overheen (als ik een dagje weggeweest ben of zoiets) maar dan heb ik de volgende dag hele vieze boxen en heel wat meer werk.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:59

Tos staat op stro en maakt er af en toe echt een bende van! Dan maakt hij het voor elkaar in een nacht (want dan staat hij overdag op de wei) zijn stal echt zo vies te krijgen...
Soms mest ik dus 5x per week, en soms houdt hij hem zo netjes, dat het maar 2x hoeft!
verschilt dus erg!
maar zodra het beter weer is en Tos een nacht buiten kan blijven komt er een nieuwe vloer in de stal en zal het beter schoon te houden zijn... hoop ik! Haha!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

zaagsel + stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 14:02

Remy staat op zaagsel en een laagje stro.
De natte plekken worden iedere dag eruit gehaald, maar omdat hij een ruintje is moet je dus vaak bijna de halve stal leeghalen wil je een droge ondergrond krijgen.

Vaak mesten dus !

1 of 2 keer per week wordt zijn stal helemaal leeggehaald en laat ik 'm een paar uur drogen (de beton is helemaal nat).

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 14:20

Wij halen elke dag de drollen er uit, en strooien bij (stro), in het weekend gaan de natte plekken er ook uit, en komt er extra stro bij.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 15:31

Tjo staat op stro en mest ik elke dag uit. Meestal gaat de hele stal leeg, zeker vlak voor ze hengstig moet worden, dan maakt ze er echt een zooitje van.
Ik strooi meestal een plak of 4-5 op dagelijks (grote stal van 4x4) en heb 2,5 baal per week ongeveer nodig (a 5 gulden per stuk). Ligt een beetje aan de kwaliteit en manier van persen.
Zaagsel is bij haar geen succes, dan moet je echt 4x per dag uitmesten, dat wordt zo'n natte kledderboel (of dat lag aan het uitmesten van de stalbaas/omgooien van de emmers).
Mijn vorige paarden meste ik ook altijd dagelijks, die stonden op zaagsel. Om de dag ging er een halve baal bij.
Viv

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 15:40

waar ik werk staan ze op zaagsel. elke dag worden de drollen eruit gehaald en de natte plek. en op maandga en vrijdag krijgen ze een iets grotere beurt maar alles wat schoon is blijft liggen. als ze wat leeg raken of erg voies blijven komt er een krui vol met zaagsel bij. bij de meeste paarden is dit 2 keer per week alleen bij sommige viezerikken wle 4 5 keer per week.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 15:40

Imker staat op stro en ik mest elke dag uit. Zaterdags is "grote uitmestdag" dan gaat alles eruit en krijgt hij weer een schoon bed. Ik strooi elke dag ongeveer een half pak op, omdat hij een heeeeele grote stal heeft (7x3,5 meter) dus da's wel nodig.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 15:44

bon staat op rubberen matten met daar een laagje stro op. Ze word denk ik zo'n 4/5x per week uitgemest, als ik uitmest haal ik alles eruit (er is bijna alleen maar nat stro en mest, want ze eet veel stro), hun halen alleen de mest en natte plekken eruit.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 15:52

runningkawa schreef:
Kawa staat op zaagsel.
Er word elke dag gemest.
De drollen en natte plekken worden eruit gehaald.
Er word als het nodig is nieuw zaagsel bijgegooid.


Zo doe ik het dus ook precies. De stal wordt gewoon elke dag uitgemest en wanneer het nodig is komt er nieuw zaagsel bij.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 16:04

Polly heeft dan een 'halve' stal, groot genoeg en ze heeft ook de ruimte.
Er ligt een klein laagje zaagsel en stro.
Alle dagen haal ik de mest eruit en de natte plekken, vaak is het niet zo hel vies, om de dag gooi ik er een plakje bij (zo schoon is het dus Haha! ) ik denk dat er ongeveer een baal in de week doorheen gaat, zo niet minder. Ik ben ongeveer E2.50 in de week kwijt aan stro (dat kost een baal) en ik doe eeuwen met zo'n pak zaagsel.

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 16:06

mijn beestje staat op stro en mest elke dag grondig uit.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 16:21

Ik heb ze op houtkrullen staan. Hieronder liggen vochtdoorlatende rubber matten.
Ik mest 1x p/dag alleen de drollen. Veeg alle krullen weer op één hoop groot genoeg om op te liggen en klaar is kees Haha!
Eén keer p/week gaat het natte spul eruit. Het resterende zaagsel gaat onderop en een schone laag erover heen.
Op deze manier heb ik voor 2 paarden 1 baal houtkrullen in de week nodig, 's zomers als ze meer uren buiten staan zelfs nog minder. Dan doe ik soms met 1 baal wel 2 weken.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 16:41

wij hebben douglas zaagsel in de stal liggen..wij halen elke dag de drollen eruit..
en 's winters doen we de stal ong 2 a 3 keer per week goed en 's zomers staan ze veel op de wei, dus dan doen we het 1 a 2 x per week goed.
en als het er tussendoor nat is op gewoon vies dan doen we het nog 1x..
zaagsel vullen we gewoon bij als dat nodig is.. ong. 1 per maand haal ik de stal helemaal leeg..desinfecteer ik het, en laat het drogen..
en dan weer lekker 2 baaltje zaagsel erover..
doeg!!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 17:40

ik haal elke dag de stront en natte plekken eruit, meestal wel een kruiwagen vol (door de natte plekken).
en als het nodig is, gaan er weer krullen bij in.
net zoals als, als het nodig is of ik mijn bui ertoe heb of teveel tijd over, ik zowat de hele stal leeghaal.
als de hele stal leeg is gaan er 1 tot 2 pakken krullen in.
ik haal dus bijna elke dag het vieze eruit en verder bekijk ik het tot wanneer het nodig is.

bijv woensdag heb ik zowat de hele stal leeggehaald, tot het kleinste vieze plekje aan toe.
de rest wat nog aardig schoon was (niet veel meer dus) heb ik over de hele stal verdeeld en daarover een hele pak krullen gedaan.
donderdag (gister dus) heb ik zowat weer een kruiwagen eruit gehaald (mest en veel natte plekken) en heb ik er een halve baal bij ingedaan.
nu hoef ik een tijdje (paar daagjes) alleen maar de rotzooi eruit te halen en de rest van de krullen weer te verspreiden.

als ik een dag over sla, is het de dag erop vaak heel erg vies, dus ik doe het (als het kan tenminste) elke dag, iig de krullen verdelen (aangezien ze altijd alles naar de kanten moffelt en in het midden dan niks meer blijft liggen) als ik een keer niet veel tijd heb of me niet zo goed voel, het is dan alleen de dag erop nog viezer (tja dat zijn de consequenties), maar ze heeft dan tenminste een schone en warme ondergrond in het midden van de stal.

ik heb btw een merrie, dus als die hengstig is, heb ik altijd wel wat meer werk aangezien ze het dan niet altijd netjes aan de kant plast wat ze verder normaal bijna altijd wel doet (weet altijd precies waar het ligt, dus de bovenste schone krullen eraf schrapen en dan het natte eronderuit halen, als je niet weet waar het zou liggen dan zou je het niet zien) en ze poept aan de aangrenzende zijde van de stal richting de natte zijde van de stal.
de rest van de stal blijft altijd netjes schoon (behalve dan dat ze daar de bedekking wegmoffelt) behalve aan de kant van die 2 zijdes dus.

vaag eigenlijk dat je nog zoveel kunt vertellen over hoe je de stal uitmest, hihi.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 18:47

hon en jamey staan beide op stro, beide zijn ze zindelijk Haha! (jamey poept tegen de achterwand, hon altijd in dezelfde hoek)
Eens in de week (hon op zaterdag, jamey op vrijdag) wordt heel de stal leeg getrokken en helemaal uitgeveegd. Ook het rooster dat bij jamaica in de bodem ligt wordt er dan uitgehaald en schoon gemaakt (hon heeft geen rooster)
De rest van de week worden ze, indien nodig, opgestrooid

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:46

meron staat op zaagsel.
ik haal 1x in de 2 dagen de drollen eruit en natte plekken, en doe er dan een kruiwagen zaagsel bijin (we hebben los zaagsel, niet in pakken) op zaterdag haal ik ook de drollen eruit en de natte plekken en de stuuken wat erg vies is, en dan doe ik er weer 2 kruiwagens bijin.
hij is gelukkig netjes in zijn stal, hij poept altijd in dezelfde hoek en plast ook altijd op dezelfde plek.
elke dag als ik er ben, dat is dus gewoon elke dag dan hark ik de stal even recht. want meneer moffelt alles naar de zijkanten en achterkant weg.

groetjes liselot

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:56

Cerise staat in een stal van 3 bij 3,5 meter en staat op stro.
Ik mest haar dagelijks uit, soms vanwege de chemokuur een enkele keer niet, maar elke dag is wel mijn streven.
Dan gaat er een halve baal (zo'n plak of vier) weer bij in, want ze is echt een viespeuk die graag op stal mest en plast, en alles lekker door elkaar loopt... Schijnheilig

Als ze van de zomer langer op de wei kan, ook 's avonds en wie weet dag en nacht, dan hoef ik denk ik niet zo vaak te mesten en minder stro aan te vullen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:57

Er wordt op stal iedere ochtend uitgemest. En 's avonds nog even rechttrekken en eventueel nog wat opstrooien.
Ze staat op stro. Ze eet er wel wat van, maar geen extreme hoeveelheden en ze heeft nog nooit koliek gehad, dus ze blijft lekker op stro staan.
Wel gooit ze het stro het liefst door de hele stal heen en bij voorkeur ook de gang in. Je blijft vegen Boos! (Ultiem leuk: een berg bouwen en dan je hoofd er in steken en het op je rug gooien! (echt waar! maf paard!))

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 21:09

de paarden gaan elke ochtend naar buiten en dan wordt er uitgemest het schone stro blijft liggen het vieze/ mest gaat eruit daarna wordt er flink bij gestrooit als z'n stal erg vies is gaat er wel een baal stro in en anders zo'n 4 a5 plakken

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 21:36

Bij de vorige stal was het elke dag opstrooien en 2 keer per week mesten. zelfs dan mocht ik hem niet eens helemaal leeg halen. (ondanks de prijs de ze rekende)
Nu Bij de nieuwe stal haal ik (ga ik Haha! ) iedere dag de vieze plekken en de mest er uit halen. En elke dag ff lekker op strooien zodat ie iedereen een lekker schoon/warm bedje heb

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 21:41

Dennis staat op sto. Samen met Tammy in 1 stal. Die hoeft maar 1x per week uitgemest te worden. Ze zijn best wel netjes. Als het wat dun word doe ik d'r een klein beetje bij.