Wie is de fokker???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Wie is de fokker???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 22:06

In een ander topic komt de kwestie naar boven wie de fokker van een veulens is.
In Duitsland is het bij veel stamboeken zo dat degene die de combinatie bedenkt welke tot het veulen leidt, de fokker is, ongeacht waar het veulen geboren wordt.
In Nederland is degene waar het veulen geboren wordt de fokker.

In dat andere topic reageert Alane
Citaat:
En als je een drachtige merrie verkoopt ben je fokker af, of diegene die op het dekbewijs staat moet al op willen draaien voor de kosten van boa registratie veulen, DA, etc.... wel de lusten en niet de lasten, ben ik het niet mee eens


Gezien al het geld en moeite waar degene die de merrie drachtig laat worden mee te maken heeft, dus DA kosten, dekgeld etc. staan die kosten niet in verhouding tot de geboorte van een veulen dat over het algemeen nauwelijks extra kosten met zich mee brengt

Afgezien van deze financiële aspecten ben ik van oordeel dat degene die het veulen bedenkt ook de fokker is, het is jammer dat dit in Nederland niet als zodanig geregistreerd wordt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:32

Ik ben het met je eens dat degene die de combinatie bedenkt de eigenlijke fokker is. Janneke was ook drachtig toen ik haar kocht en er is een kanjer van een hengstveulen uitgekomen. Dan staat er in de IDS en in catalogus van de keuring f/e voor mijn naam, maar dat vind ik dat eigenlijk niet fair. Ik heb goed contact met de vorige eigenaar van Janneke en in mijn ogen is zij de fokker en ben ik maar eigenaar ook al is ie bij ons op stal geboren. Zij heeft de combinatie bedacht, zonder haar geen Zammy .

De kosten van de dekking etc, waren bij aankoop meegerekend in de verkoopprijs, dus wat het financiële deel betreft ben ik het niet helemaal met je eens. Na aankoop heb ik ook het risico gelopen wat betreft de dracht en de verdere kosten vanaf 5,5 maand dracht, maar dat maakt mij in mijn gedachten nog geen fokker . Ik voel me wel de eigenaar van Zammy en was ook hartstikke trots toen hij geboren werd. Maar het gevoel dat ik had toen Velvet net was geboren was toch beter/anders, toen voelde ik me weldegelijk de fokker.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:48

Dat is het risico van het vak.
Net zoals je een drachtige merrie koopt en de risico's loopt.....Als de combinatiebedenker zoveel waarde zou hechten aan zijn/haar naam op papier dan zou daar een overeenstemming voor bedacht kunnen worden..
Hoevaak gebeurd het niet dat men geen prijsovereenstemming kan krijgen en dat men daarom aanbiedt de merrie drachtig te "leveren"?
Of dat van hengstenhouders/handelaren drachtige merries te koop staan?
En dat is echt niet omdat hun zo lang hebben lopen denken over een eventuele passende combi...en ook niet om als fokker op papier komen te staan..... En daar kan dan ook toevallig een topper van komen.

Maar ook vaak gebeurd het dat je merrie met veulen kunt kopen (incl dekbewijs) en dat de verkoper er geen waarde aanhecht om te aten registreren..en dan zou de koper er wel voor open moeten draaien?

Ik ben van mening dat eigenaar merrie ook fokker veulen is, of hij dan nu de merrie heeft laten dekken of niet...
Ik heb nog net te weinig kaas gegeten van de welsh bloedlijnen en vererving en vraag daarim collega fokkers en hengstenhouders wel eens om advies...moeten die dan ook al combinatie op papier verschijnen als zijnde fokker van het veulen?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:14

Alane schreef:
Ik heb nog net te weinig kaas gegeten van de welsh bloedlijnen en vererving en vraag daarim collega fokkers en hengstenhouders wel eens om advies...moeten die dan ook al combinatie op papier verschijnen als zijnde fokker van het veulen?


Nee, vind ik niet. JIJ besluit om je merrie te laten dekken, niet je collega fokkers. Je vraagt alleen hulp en dat maakt hen in mijn ogen nog niet de fokkers van het uiteindelijke veulen. Jij neemt de beslissing om je merrie te laten dekken en wie de gelukkige hengst wordt.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:21

Juist...iemand neemt een beslissing.. zo ook die person die de merrie heeft laten dekken besluit die merrie te verkopen...hoe l*llig de reden ook maar mag zijn..
Wij hebben vorig jaar een merrie gekocht en naar de keuring gebracht...om de een of andere reden kreeg het stamboek het niet voor elkaar om de merrie op onze naam in de catalogus te zetten... zo stond dus haar fokker als voorbrenger te boek...risico van het vak... de vorige eigenaar heeft om (persoonlijke redenen) de merrie nooit voorgebracht...
(ze werd 1A op de regionale en 2e op de CK) ik weet beter is toch voldoende....

en dan leuk in deze discussie: ik koop een drachtige merrie, loop de risco's om zowel merrie als ook veulen te verliezen (heb het dan nog niet over meerprijs aanschaf) betaal alle onkosten die horen bij de geboorte tot aan spenen incl. registratie en dan staat een ander op papier...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:34

Alane schreef:
en dan leuk in deze discussie: ik koop een drachtige merrie, loop de risco's om zowel merrie als ook veulen te verliezen (heb het dan nog niet over meerprijs aanschaf) betaal alle onkosten die horen bij de geboorte tot aan spenen incl. registratie en dan staat een ander op papier...


Je koopt een drachtige merrie: je betaalt ook niet evenveel dan dat je een merrie en veulen apart zou kopen Verward , logisch toch.
Bedenk ook dat je bij een niet drachtige merrie het risico loopt haar nooit drachtig te krijgen, vandaar is een drachtige merrie een vruchtbaarheidsgarantie.

Bij ons is diegene die de combi maakt en alles doet om de merrie drachtig te krijgen de fokker: heb daar niks tegen, de andere is de "opfokker".
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 28-07-04 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 23:34

Alane schreef:
en dan leuk in deze discussie: ik koop een drachtige merrie, loop de risco's om zowel merrie als ook veulen te verliezen (heb het dan nog niet over meerprijs aanschaf) betaal alle onkosten die horen bij de geboorte tot aan spenen incl. registratie en dan staat een ander op papier...


Het gaat om wie creëert het veulen, niet om wie heeft het aangeschaft, risico, kosten, desinteresse etc.

Dat zijn theorieën.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:43

@sarabande: als dat theorieën zijn dan is de praktijk dat diegene die het veulen laat registreren de fokker is...

@Zannekin: zeker betaal je niet hetzelfde bedrag....het risico dat e erbij lopt is de geslachtbepaling. Bij de een heeft een merrie meer waarde en bij de ander een hengst. Tel daarbij op de DA ksten en de registratie krijg je zekers een ander bedrag....

Vraag ik me af als het veulen nu niets voorstelt en gaat v0orstellen (rden is niet intressant, immers kan het bij die topper ook om een toevalstreffer gaan) zou dan de "bedenker" ook zo blij zijn met zijn/haar naam op papier als zijnde fokker?
Bij het bedenken va die regel door de stamboeken zal het een en ander hebben meegewogen...behalve juridisch...de kans dat het een topper wordt oa vererving sport..

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:44

heb ik toch even de tapperijen vergeten....en de handelaren met een dekhengsten..

En als de drachtige merrie niet drachtig blijkt te zijn....wie draait dan voor de kosten op? extra geld betaald en toch geen veulen... opnieuw dekken etc...met mischien een merrie die moeilijk drachtig wordt..DA kosten lopen op..wie draagt dan de onkosten? ook de bedenker van de dekking?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 07:20

Alane schreef:
heb ik toch even de tapperijen vergeten....en de handelaren met een dekhengsten..

En als de drachtige merrie niet drachtig blijkt te zijn....wie draait dan voor de kosten op? extra geld betaald en toch geen veulen... opnieuw dekken etc...met mischien een merrie die moeilijk drachtig wordt..DA kosten lopen op..wie draagt dan de onkosten? ook de bedenker van de dekking?


Verward Verward Verward

Er was een simpele vraag, wie is de fokker

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 07:38

sarabande schreef:
:? Verward Verward

Er was een simpele vraag, wie is de fokker


Net als bij mensen:

Wie het heeft mag het houden. Haha!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 07:54

ceasario schreef:
Net als bij mensen:

Wie het heeft mag het houden. Haha!




Ook daar ligt het meestal veel minder simpel omdat degene die verantwoordelijk is toch vaak moet dokken.

En ook dit is geen antwoord op de vraag, niemand betwist het eigendomsrecht.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:33

Het antwoord op de vraag is al tig keer gegeven....terecht of onterecht staat niet ter discussie...wie de merrie bezit ten tijde van de bevalling en geboorte van het veulen is de fokker.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 08:37

Alane schreef:
Het antwoord op de vraag is al tig keer gegeven....terecht of onterecht staat niet ter discussie...wie de merrie bezit ten tijde van de bevalling en geboorte van het veulen is de fokker.


Wellicht zou het jouw goedkeuring kunnen hebben dat ook anderen hun antwoord en visie geven Scheve mond .
Jouw standpunt en ook het mijne zijn duidelijk.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:40

Alane,
als je een fokmerrie koopt dan zit daar een certificaat van de veearts bij dat ze op de dag van/voor verkoop gescand is en drachtig bevonden. Je kan het ook zelf laten controleren uiteraard.
Het is zeker niet enkel geslachtsbepaling dat de prijs verandert, en het gaat vooral niet om blij zijn met je fokprodukt of niet.... het is gewoon zo .
Wij hebben een drachtige merrie verkocht op 7 maanden dracht, merrie staat ook op pension bij ons. Zou een leuke regel zijn moest diegene die betaalt dan plots fokker is. Ik blijf gewoon fokker van het veulen, dat vonden die nieuwe eigenaars ook heel normaal.
Als je het daar niet mee eens bent moet je maar nooit een drachtige merrie kopen of je eerst goed informeren wat de regels bij het betreffende stamboek zijn.


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 08:43

De vraag wordt trouwens door mij gesteld, omdat de regels in Nederland niet zo zijn en ik veel fokkers ken die eigenlijk best het Duitse systeem ingevoerd zouden willen zien.
Vraag me af of dat ooit in de KWPN fokkerijraad besproken is.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:47

Ik kan me voorstellen Sarabande dat het gewoon een administratief probleem is: nooit aan gedacht bv, of makkelijker dan...
Hoe gaat het papierwerk dan bij jullie? Wij krijgen een dekbewijs van de hensgtenhouder als de merrie drachtig is. Het dubbeltje daarvan stuurt de hengsenhouder ook naar het stamboek. Het stamboek stuurt dan geboortebewijzen naar de fokker in het begin van het jaar dat het veulen geboren moet worden. Als het veulen geboren is, vul je die in en stuur je weer op of leg je voor bij registratie.
Als de merrie drachtig is verkocht geef je het dekbewijs mee en meld je dat de merrie van eigenaar is veranderd, dan krijgt de persoon in kwestie de geboortemelding toegestuurd. Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 08:50

Tot zover gaat het bij ons ook maar op de geboortemelding staat dus de naam van de nieuwe eigenaar en die wordt ingevuld als fokker.
Het is idd een administratief gebeuren, dat eventueel zo omgeschakeld zou kunnen worden.
Immers de fokker staat al als zodanig in de computer.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:56

Ik heb er 3 jaar geleden 1 gekocht met een veulen aan de voet en een dekbewijs....vorig jaar idem en wij staan beide keren als fokker op papier...dit is dan nog extremer en die 2 gevallen had ik het ook normaal gevonden dat diegene waar het veulen geboren is als fokker op papier zou komen te staan...de ene kon dat door omstandigheden niet en de andere zag er dus gewoon van af...
Bij de eerste merrie heb ik af gezien van een scan (hadden haar ook drachtig gekocht) omdat dat voor mij geen meerwaarde had, gezien de tijd van het jaar en ook de risico's die het scannen met zich meebrengt, omdat wanneer ze niet drachtig bleek ik haar toch niet terug had laten dekken op dat moment....Nu bleek ze dus niet drachtig en hebben we haar het jaar daarop laten dekken...door dezelfde hengst..wie was dan in dit geval de fokker?(dekking zat inbegrepen bij eventueel niet drachtig zijn)..

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:56

Als X de bedenker is is ie eigenlijk de fokker.
Als X degene is waar het veulen dan ook nog geboren wordt, dan nog steeds natuurlijk.

Maar als X het veulen verkoopt binnen 14 dagen en in het geboortebewijs zowel de fokker als de nieuwe eigenaar worden vermeld (als fokker, resp. eigenaar) heb je een grote kans dat de nieuwe eigenaar gelijk óók als fokker op papier komt.

Ik sta zelf als fokker te boek van een aantal paarden die het daglicht niet voor het eerst zagen in mijn stal.
Gekke situatie, dat wel ja.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:18

Bij het AVS is het volgens mij zo dat degene die als eigenaar van de merrie op het papier staat op het moment van bevruchting dat dat de fokker is.....

Sammie drachtig van Solaris!

amen

Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:23

Ik heb dus een merrie gekocht die nu 3 weken bij mij op stal staat en nu elk moment een vuelen van Indoctro kan krijgen..

Als de verkoper had gewild dat hij als fokker geregistreerd zou willen staan was dat geen enkel probleem geweest, maar het maakte hem niet uit, en word dit veulen bij mij geboren en kom ik dus ook als fokker te boek.
Laatst bijgewerkt door amen op 29-07-04 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:24

Hmm dat is volgens mij ook niet zo. Sabiha heet eigenlijk A.F. Sabiha. Fokker zou dus Arabian Fantasie moeten zijn. Maar ze is wel geboren uit een merrie die niet van hun is maar van Balasjow hier op bokt. Ze is ook daar geboren. Wie is er dan dus de fokker?

*edit* Is een reactie op MissSol

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:47

De fokker is diegene die op het dekbewijs vermeld is, eigenaar van de merrie dus.
Bij ons valt er ook helemaal niet te kiezen, is automatisch zo, geen kwestie van akkoord zijn of niet. Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 09:51

Maar Zannekin daar gaat het dus om de fokker hier is de eigenaar van de merrie en dat hoeft dus niet altijd de fokker te zijn. (begrijp je het nog Knipoog )

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: tjee en 45 bezoekers