oefeningen voor verbeteren houding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

oefeningen voor verbeteren houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 19:37

helaas loop ik mijn hele leven al vrij krom Frusty
niet echt charmant!

omdat ik best bang ben om een enge, lelijke boggel te ontwikkelen
(wat ik weleens zie bij oude mannetjes en vrouwtjes!) wil ik
mijn houding nu gaan verbeteren voor het te laat is.

door opnieuw te gaan paardrijden dacht ik dat ik dat wel zou leren,
maar er wordt helaas te weinig accent op gelegd in de groepsles
en de priveles (al geef ik het wel aan, maar we zijn meestal zo druk met
oefeningen...).

wie weet er oefeningen, die ik droog kan doen om recht te gaan lopen en zo mijn rug verder te sparen?

ik zelf doe vaak: lang maken, armen boven mijn hoofd en weer langs mijn zij naar beneden.

nog iemand tips?


Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:00

kijk eens in een bieb boek, over houding. Daar staan erg veel tips en oefningn die je droog kan oefenen! succes

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 20:07

he goed idee!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:13

Hier een paar die ik van mijn fysio heb. Ik moet namelijk ook weer rechter... Het is veel rekken in ieder geval.

In de deuropening gaan staan. Handen boven tegen het kozijn en dan voorover gaan hangen. Je rug rekt dan op. 20 tellen vast houden en weer ontspannen. Dat een paar keer doen en je merkt echt dat je rechter staan.
Op de grond liggen op je buik, handen onder je schouders en dan uitduwen. Ook nu rek je je rug.

Dat zijn er in ieder geval 2 die bij mij werken (tijdelijk, maar toch)


eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 16:51

he bedankt! ik ga vanavond meteen die oefening bij de deur doen.
het is ook vooral als ik moe ben dan zak ik echt helemaal in elkaar.

gister ben ik gaan doorzitten en toen moest ik wel heel erg rechtop gaan zitten om mijn paard niet te belemmeren en hem rustig te laten lopen. dat moet ik dus ook vaker gaan doen, gewoon doorzitten!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:01

Ook erop letten dat je bijv. als je op de bank zit of op je stoel tijdens het bokken dat je goed rechtop zit. Hierdoor wen je er waarschijnlijk aan en zul je het ook sneller doen op je paard.

Let love shine so bright


Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:35

Ga stijldansen! Daar kan je namelijk niet krom staan omdat je dan je partner belet. Op de begin niveaus wordt hier nog niet zo heel veel aandacht aan besteed, maar verder als je dichter bij je partner durft te gaan staan gaan ze ook heel erg op houding letten!

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:29

Mijn zus laat haar schoudershangen, die moet van de instructeur oefeningen hiervoor doen. Je houdt je handen net als bij paardrijden, dus ellebogen in de zij (aangesloten) handen rechtnaar voor en dan moet je per dag 20x ze naar buiten brengen met de ellebogen op dezelfde plaats in je zij. Hierdoor kan je niet krom blijven staan dus duw je automatisch je borstkas meer vooruit en je rug wordt zo als het ware recht getrokken.
Het helpt echt goed bij haar, kaasrecht zal ze nooit worden, maar als je bedenkt dat ze al 27 jaar zo'n kromme hoepel bij d'r rug is het bijna een wonder Haha!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:33

Weet je wat echt het beste werkt.....een fototoestel ! laat iemand foto's van je rijkunsten maken, en je weet gelijk hoe laat het is...
DAt werkt bij mij iig heel motiverend !!!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 20:46

skipper: die oefening van jou is echt super! heb het meteen uitgeprobeerd en inderdaad ik moet mijn rug wel rechten!

@ mist: het is niet alleen voor het rijden, maar voor mijn houding in het algemeen. IK WIL GEEN BOGGEL!!!!

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:05

Er zijn ook cursussen mensendieck ofzo. Daar leer je ook heel bewust op je houding letten.

Misschien kan je het eens met de huisarts overleggen en kijken of die je kan doorsturen naar een houdingstherapeut. Preventief dan.
Ik heb zelf (om andere redenen) Cesar therapie gehad, en dat heeft een hele positieve uitwerking gehad op mijn houding!

En verder misschien duidelijk aangeven bij je prive-instructeur dan je echt meer op je houding wilt letten en dat je dat even belangrijker vind dan andere oefeningen. Daar kan hij niet omheen, toch?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:23

Op internet zijn er ook wel oefeningen te vinden. http://www.lhj.com/lhj/story.jhtml?stor ... =cat680122

Hier een aantal oefeningen voor een slechte rug, als je op deze pagina verder surft vind je nog veel meer, makkelijk yoga oefeningen of pilates waar je ook heel soepel van wordt. Tai Chi is ook erg prettig voor een betere houding en helpt ook bij paardrijden (vinden en verplaatsen van je evenwichtspunt) Succes ermee.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

dienetje

Berichten: 1242
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:55

ik kreeg pas geleden een tip van iemand om op je fiets goed te gaan zitten. schouders kan je dan goed oefenen en ook je voeten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, ComscoreBot, GrapeshotBot, Mizsz_Kitty, NikkiB1991, Thami, Zippo_M en 29 bezoekers