[JV] Rassen vooroordeel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:43

Quellian schreef:
Ja, want het paard is een bruine KWPN-er, gewoon zoals er 13 van in een dozijn zijn Lachen


Ik heb hier 7 KWPN merries staan van bruin tot zwartbruin.
Het enige dat ze gemeen hebben is dat ze mooi zijn, een fijn karakter hebben en kunnen lopen.

Verder zijn het allemaal individuen, of bedoelde je dat niet met 13 in een dozijn????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 13:57

Hooooooo Stoooooop!

Dit is niet wat ik bedoel. loopt een beetje uit de hand....

Ik heb een merens gekozen omdat ze veelzijdig zijn. Ik wil kunnen springen, dressuur, endurance, buitenritten, mennen etc. Alles op een laag of middel nivo. Hier heb ik bewust voor gekozen.

Ik vind dressuur rijden ook leuk en rij dus ook wedstrijden omdat ik het gewoon leuk vind.
KarinvdM schreef:
Een Merens is nu eenmaal niet gefokt om GP te lopen...

En dit zijn ook zeker niet mijn verwachtingen. Of heb ik dat ooit gezegd??? (ik ben geen pennymeisje met een onwerkelijke droom hoor Knipoog ) Haha! Als ik al in de M1 zou komen... dat zou voor mij al GP zijn! Knipoog

Mijn vraag was aan de jury's of ze zoiets hebben van "Wat doe je hier? ga een dressurpaard kopen of ga weg" of dat ze mijn keuze om zo'n ras te rijden respecteren en kijken hoe we het samen doen.
En hoe ze over het toiletteren denken.

Nogmaals: ik snap best dat je met een 'dikker' ras geen hoge dressuur zal lopen. Dan had ik idd wel een KWPN ofzo gekozen. Maar dat is mijn streven niet...
Ik vind het wel een uitdaging om het met een Merens te doen. Hoge dressuur verwacht ik niet (en ik denk dat niemand verwacht GP te kunnen starten met zijn/haar haflinger/fjord/merens/etc.). Terwijl er nu toch iemand met een Merens in de Z1 zit. Dat vind ik een erg goede prestatie.

Ik heb het dus NIET over hoge dressuur!!!!!!!!!!! Ik rij L1. En ik beschuldig geen een jury, ik vraag alleen maar een normale vraag volgens mij.

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:31

Een collega van jou rijdt volgens mij niet onverdienstelijk in het Z (inderdaad, met een Merens) *edit, had je al gezegd* . Niet gevlochten of getoiletteerd. Ik vond het niet zo'n mooi beeld. Een hengstenvlecht vind ik dan wat beter op zijn plaats.
Inderdaad is de verruiming (vind ik althans) moeilijker waar te nemen doordat ze snelle passen nemen.
Ik kijk zelf als ik een ander ras dan het kwpn in de ring krijg toch naar mijn mening objectief. ze zullen net zo goed goede overgangen moeten laten zien, verruimingen en figuren. Er rijden niet voor niets ook friezen in de nationale dressuur mee.
Je zult het wel moeilijker hebben.
Wat mij wel heel fijn aan een merens lijkt, is dat ze over het algemeen alles voor je willen doen (en dan denk ik terug aan de Merensendag in Hulten afgelopen maart ofzo, dwars door de rood/witte linten heen, over zeil heen lopen en dergelijke) en dat het echt een familiepaard is.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 14:36

Idd Lieke2! Ze rijd erg leuk, maar natuurlijk door de gangen niet zo spectaculair als een echt dressuurpaard. Idd verruimingen zijn een moeilijk punt. Maar toch krijg ik vaak genoeg een 7 ervoor!
Ik vlecht mijn paardje wel atijd. Vind ik mooier, maar ben benieud hoe de Bokt-jury's hierover denken. (aangezien in de regelementen staat dat het niet hoeft)

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:02

lieke2 schreef:
Ik kijk zelf als ik een ander ras dan het kwpn in de ring krijg toch naar mijn mening objectief. ze zullen net zo goed goede overgangen moeten laten zien, verruimingen en figuren. Er rijden niet voor niets ook friezen in de nationale dressuur mee.


Zo lang ze maar niet beter hoeven te zijn Knipoog , dan is het toch prima! OK dan!

En Merens, zevens voor het verruimen, daar hoef je je volgens mij niet voor te schamen, dan heb je niet met een bevoordeelde jury te maken gehad lijkt me. Misschien toch nog ooit GP Knipoog

Ik hoop dat er nog wat jury's willen reageren, want nu wordt er uiteindelijk (ook door mijzelf Bloos! ) toch meer over jury's gepraat en dat was inderdaad niet echt jouw vraag....

Zal me nu weer braaf bij alleen lezen houden...

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:17

Ik geloof niet zo in vooroordelen tegen deze rassen, tuurlijk zijn er jury's die het minder vinden, maar ook genoeg die het juist heel knap vinden.
Ik weet genoeg haffies, fjorden en dergelijke rassen die in het Z lopen (bij de paarden).
Ook een shetje hier op bokt (van ukkiepukkie) loopt ook zijn winstpunten officieel tussen de paarden (die is nu L1 geloof ik).
Het is gewoon mogelijk, maar je moet wel gewoon netjes en correct rijden, voor veel mensen is het dan veel makkelijker de jury de schuld te geven.
Ik krijg met mijn sportpony ook wel eens punten waarvan ik denk dat ik beter verdien, maar ja jammer dan.
Ben ook vaak genoeg uitgereden door tinkers en fjorden.
Jou Merens heeft waarschijnlijk minder de juiste bewegingen vanzelf, maar in principe zou L1 (en ook nog hoger) gewoon moeten lukken.
Een bevooroordeelde jury krijgt iedereen wel eens, ongeacht welk ras je rijd.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:33

Lieke schreef:
Ik geloof niet zo in vooroordelen tegen deze rassen, tuurlijk zijn er jury's die het minder vinden, maar ook genoeg die het juist heel knap vinden.
Ik weet genoeg haffies, fjorden en dergelijke rassen die in het Z lopen (bij de paarden).


Ik ken maar bar weinig van dit soort paarden hoor! en ik sta elke week aan de ring foto's te maken, maar dit terzijde.
Ik denk wel dat je het met een Merens zult moeten hebben van de correctheid van de onderdelen dan van het spectaculaire.
Scheelt natuurlijk wel hoe je zelf ermee omgaat, goede uitstraling, nette verschijning dan heb je dat vast binnen!
Ik denk, maar dat is misschien maar een vooroordeel, dat de oudere generatie juryleden er wat vreemder tegen aan kijken en bevooroordeeld zullen zijn.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:01

Nu wordt er overwegend over dressuur gesproken. Minder kwaliteitsvolle paarden zouden volgens velen hetzelfde cijfer moeten krijgen voor de uitgestrekte draf als echte dressuurcracks, mit ze het beiden maar zo goed doen als ze kunnen. Wat een onzin.

Ik kan toch ook niet met Liberty mee gaan doen aan paardenrennen en enkele rondes voorsprong vragen, omdat ie ondanks dat hij op zijn allerhardst gaat, de volbloeden met geen mogelijkheid bij kan houden?

Als mijn zusje met haar Haflinger bij de paarden zou gaan springen, dan zetten ze toch ook het parcours niet een centimeter of 20 naar beneden?

Als je ver wilt komen in de dressuur, kies dan voor een paard dat hiervoor 'gemaakt' is en geen trekpaard. Als je mee wilt doen aan boomsleepwedstrijden, dan koop je toch ook geen chique dressuurgefokte pony?


Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:06

Een jury heeft natuurlijk altijd een voorkeur ras in de ring. Ik denk dat niemand daar onderuit kan, iedereen heeft een voorkeur.

Vooral in de B en in de L, zie je vaak dat er allerlei rassen door elkaar lopen. In de M zie je dat al een stuk minder. Wanneer jij met je Merens de ring binnen komt rijden wanneer je m bent kan dit zowel positief als negatief komen te liggen. Je rijdt met een ander type paard en dat valt simpelweg op. Wanneer je een kl*te proef proef, zal de jury vast denken: wat doet zoiets nou in een dressuurring?

:){

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:07

Heel simpel: ik beoordeel wat ik zie :j

En of je nou op een fjord, haflinger, thinker, kwpn-er of trakhener zit.... het gaat erom dat je op de juiste manier je proefje rijdt.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:17

KarinvdM schreef:
Ik ben het met Sarabande eens. Als je goed mee wilt doen in de dressuur moet je een paard kiezen dat daar ook geschikt voor is. Ik vind dat ruiters met een "ander' paard te vaak met het beschuldigende vingertje naar de jury's wijzen. Of ik je paard leuk vind of niet, dat is niet belangrijk. Ik beoordeel dat wat ik zie. Een Merens is nu eenmaal niet gefokt om GP te lopen...


Ook ik moet me hierbij aansluiten,...

Als het goed is beoordeelt een jury een proef ook naar hoe hij gereden is. Maar hoe kijk je dan zelf tegen zaken als lengtebuiging, uitgestrekte draf etc. aan? Bij de meeste niet dressuur gefokte paarden zijn dit zaken die minder goed zijn ontwikkeld / waar ze minder aanleg voor hebben. Als dat er niet uitkomt, hoor je daar ook niet de punten voor te krijgen.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 17:19

Mensen AJB!!! Dit is mijn vraag niet!!! Lees eerst eens waarvoor ik mijn topic starte!!!
Ik verwacht geen hogere punten omdat het moeilijker zou zijn. Ik wil mn punten verdienen. Dus bijv. middendraf moet gewoon middendraf zijn het eruit hoort te zien bij elk paard!
Ik wijs dus NIET beschuldigend naar de jury!

CCCCorine: Nou heb je het over "ver komen in de dressuur" als je mijn berichten goed gelezen had was dat niet mijn vraag, want dat snap ik zelf ook wel...

Geje: Zo mag ik het horen! Hoe sta je tegenover toiletteren?

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:25

Quellian schreef:
Maar dan nog moet de proef in het algemeen beoordeeld worden en niet het ras.

Vorige week zaterdag had ik wedstrijd en er reed iemand mee die ook haar paard niet naar beneden reed. Haar proef was slordiger dan de mijne (hoorde ik van veel mensen), maar zij heeft een doorsnee bruine KWPN-er en had dus 18 punten meer. Wel discriminatie dus. De mensen met een 'normaal' paard hadden punten de mensen op afwijkende rassen en pony's werden zwaar onderschat. Dat vind ik dus gewoon echt niet kunnen. Met een Haf o.i.d. moet je al 10x zo hard je best doen om hetzelfde voor mekaar te kunnen krijgen als met een rijpaard. Maar ja, dat snappen de echte 'dressuur-pikkies' toch niet...


Als ik dit zo lees, denk ik eerder dat er sprake is van een omgekeerd vooroordeel Scheve mond.

Ik heb een doorsnee bruine KWPNer maar ben er in mijn eerste wedstrijd rustig door een haf uitgereden hoor. En wat maakt mij dat uit? Zo lang het terecht is?

Het is eerder jouw instelling die niet deugd, dan die van veel KWPN-paarden eigenaars!!!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:29

Dat gezeur altijd over vooroordelen bij andere rassen. Ik rij al weer zo'n 6 jaar (op en af) wedstrijden met mijn lipi en ik ben nog nooit van mijn leven een jury tegengekomen die mij daar op heeft beoordeelt. Ik wordt beoordeeld op hoe ik mijn proef rijd en niets anders.

Je wordt beoordeeld naar een ideaalbeeld dat wordt nagestreefd in de dressuursport. Dus als mijn paard een voor zijn doen ontzettend goede middengalop neerzet verdien ik nog steeds niet meer voor dan een mager 6je. Je wordt niet beoordeeld naar wat je paard maximaal kan laten zien, maar in hoeverre je wat je paard laat zien overeenkomt met het ideaalbeeld. Als jij bv een fjord heeft die simpelweg geen goede uitgestrekte draf kan laten zien of zoals ik een paard die geen fatsoenlijke middengalop kan laten zien krijg je ook geen voldoendes. Hoe goed het ook gaat voor jou paard, het is niet voldoende.

En als je daar niet tegen kunt moet je lekker in je bak blijven rijden waar niemand je verteld dat je paard niet voldoende aanleg heeft om het gevraagde te tonen.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:30

Anoukie schreef:
Als ik dit zo lees, denk ik eerder dat er sprake is van een omgekeerd vooroordeel Scheve mond.

Ik heb een doorsnee bruine KWPNer maar ben er in mijn eerste wedstrijd rustig door een haf uitgereden hoor. En wat maakt mij dat uit? Zo lang het terecht is?

Het is eerder jouw instelling die niet deugd, dan die van veel KWPN-paarden eigenaars!!!


Lees eerst mijn eerdere reactie

Ik heb ook al gezegd dat ik er min of meer zelf voor gekozen. Maak ik er een probleem van? Nee, helemaal niet, want die punten kunnen me gestolen worden, ik doe het voor de lol (nou ja, 'lol Haha! ').

En nee, die wedstrijd was het dus niet terecht.

Zelfs de staleigenaar wil haar niet meer voor het jureren.

Om van diezelfde dag nog een voorbeeld te noemen: de jury stapt naar een stalgenoot toe 'goh, wat heb jij een prachtig paard!!' Ze laat vervolgens beide kanten geen galop zien, stopt halverwege nog ergens omdat ze de voorlezer niet kan verstaan en reed ergens rechtdoor terwijl ze een gebroken lijn moet... 155 punten. Is dat eerlijk?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:41

Wat een gemekker over bevooroordeeld zijn zeg... Scheve mond

Ik ga met de meesten hierboven eens dat

1) een jury hoort te oordelen wat hij/zij ziet.
2) een paard wat daar aan moet voldoen, over het algemeen makkelijker af is als zijn bouw en lichaam hem niet in de weg zitten.

Als we het hier over dressuurwedstrijden hebben, ga je ervanuit dat je daar een paard voor gebruikt wat ervoor gefokt is, of wat er in ieder geval het uiterlijk voor heeft. Een koudbloedpaard kan nou eenmaal (vaak) moeilijk netjes uitgestrekt, verzameld of met veel afdruk en schwung lopen. En aangezien dat toch hetgene is wat de jury en de medemens graag zien, moet je ervan uit gaan dat de warmbloedpaarden met hun bouw zowieso al een stapje voor hebben. Dat is gewoon pure logica, en niks voortrekkerij of wat dan ook.
Omgekeerd kan je met koudbloedrassen wellicht heel veel doen waar warmbloeden meer moeite mee hebben. Ik zou dus ook zeggen, ieder zn domein...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:35

Merens schreef:
CCCCorine: Nou heb je het over "ver komen in de dressuur" als je mijn berichten goed gelezen had was dat niet mijn vraag, want dat snap ik zelf ook wel...


Mooi Haha!. Ik heb je berichten trouwens wel gelezen hoor, maar er stonden nog meer berichten tussen en ook daar was mijn reactie op gebaseerd.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 00:12

Het maakt mij werkelijk helemaal niets uit waarmee je in de ring verschijnt. Ook ik jureer wat ik zie. Of er nu een Fries, een Haflinger een IJslander of een weet-ik-veel-wat op de eerste plaats eindigd, dat maakt me helemaal niets uit. De beste moet winnen...

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 00:27

CCCCorine schreef:
Ik kan toch ook niet met Liberty mee gaan doen aan paardenrennen en enkele rondes voorsprong vragen, omdat ie ondanks dat hij op zijn allerhardst gaat, de volbloeden met geen mogelijkheid bij kan houden?


Sterker nog: je MAG geeneens meedoen aan races als het geen draver of volbloed is Haha!, dat is pas discriminatie *LOL*.

On-topic: als ik koersen wil winnen zet ik een draver voor mijn sulky, als ik dressuurwedstrijden op wat hoger niveau aan wil kunnen zadel ik een warmbloed op. Natuurlijk heeft iedereen met elk ras recht op deelname aan wedstrijden (ik heb met mijn dravermerrie ook wat wedstrijden gereden), maar met een paard dat er speciaal voor gefokt is heb je nu eenmaal meer kans om verder te komen.

Ik heb me vroeger met mijn Haflingerkruising, en later met mijn draver trouwens nooit benadeeld gevoeld bij een jury, altijd nette punten gekregen.

Extremely rare and Beyond Compare

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 00:31

Weet je wat mij opvalt??? De jury's hier geven idd antwoord op mijn vraag. En ik ben blij om die antwoorden te lezen!

Veel van de warmbloedmensen lezen niet en roepen dat mensen met koudbloeden niet moeten 'zeuren' , en dat je dressuur met een dressuurpaard zou moeten rijden. DAT WAS MIJN VRAAG/STELLING NIET!! Vreemd hoor...

Terwijl de koudbloedeigenaren die hier gereageerd hebben donders goed weten wat de tekortkomingen van het paard zijn en daar zelf voor kiezen en genoegen mee nemen...

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 00:34

Wil een van de jury's ajb nog antwoord geven over mijn toiletteer vraag??? Lachen

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 00:40

Merens schreef:
Veel van de warmbloedmensen lezen niet en roepen dat mensen met koudbloeden niet moeten 'zeuren' , en dat je dressuur met een dressuurpaard zou moeten rijden. DAT WAS MIJN VRAAG/STELLING NIET!! Vreemd hoor


Niet alleen lezen wat je aanstaat, nergens staat moeten, alleen dat je een minder geschikt paardenras niet als excuus moet gebruiken voor het behalen van minder punten.
En als je daar wel moeite mee hebt dan gewoon een paard gebruiken waarvoor het gefokt is.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 00:47

sarabande schreef:
Niet alleen lezen wat je aanstaat, nergens staat moeten, alleen dat je een minder geschikt paardenras niet als excuus moet gebruiken voor het behalen van minder punten.
En als je daar wel moeite mee hebt dan gewoon een paard gebruiken waarvoor het gefokt is.


Nou ik heb er niet staan dat iedereen dat zegt hoor. En ik heb er staan'zou moeten rijden' (betekent; het hoeft dus niet persé):n En nogmaals ik gebruik het niet als excuus als ik minder punten haal. Ik heb dat ook nooit gezegt en voor die discussie had ik niet dit topic geopend......... Ik haal ook haast altijd best normale punten meestal tussen 150-160. Ben ik heeeeel tevreden mee.
Sommigen gebruiken dat wel als excuus ja en dat vind ik onzin. Wat jury's moeten IMO idd jureren nav of de oefening uitgevoerd wordt zoals het zou moeten. Haha!

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:17

CCCCorine schreef:
Nu wordt er overwegend over dressuur gesproken. Minder kwaliteitsvolle paarden zouden volgens velen hetzelfde cijfer moeten krijgen voor de uitgestrekte draf als echte dressuurcracks, mit ze het beiden maar zo goed doen als ze kunnen. Wat een onzin.

Ik kan toch ook niet met Liberty mee gaan doen aan paardenrennen en enkele rondes voorsprong vragen, omdat ie ondanks dat hij op zijn allerhardst gaat, de volbloeden met geen mogelijkheid bij kan houden?

Als mijn zusje met haar Haflinger bij de paarden zou gaan springen, dan zetten ze toch ook het parcours niet een centimeter of 20 naar beneden?

Als je ver wilt komen in de dressuur, kies dan voor een paard dat hiervoor 'gemaakt' is en geen trekpaard. Als je mee wilt doen aan boomsleepwedstrijden, dan koop je toch ook geen chique dressuurgefokte pony?


Lips are sealed Lips are sealed

Sorry Merens, ik kan het toch even niet laten!!

CCCCorine, ben ik nou zo dom of.... dressuur is bedoelt om je paard te gymnastiseren heb ik altijd begrepen. In een dressuurwedstrijd zou dus eigenlijk beoordeeld moeten worden wie dat het beste voor elkaar heeft. Een paard wat de oefeningen van nature al met 3 vingers in z'n neus doet (voor zover dat fysiek mogelijk is dan Haha! ), daar heb je wat dat betreft minder werk aan. !!Waarmee ik niet wil zeggen dat de gemiddelde pony zelfs hogere punten zou moeten krijgen, omdat ruiter en paard meer hun best zouden moeten doen!!

Rennen, bomen slepen, springwedstrijden: daar gaat het erom, welk paard dat het beste kan (en laten we eerlijk zijn, springwedstrijden zijn er op diverse niveaus, omdat niet ieder paard direct over een muur van 1.60 m heenkomt). En ik heb altijd begrepen dat het er bij de dressuur om gaat, wie zijn paard het beste gegymnastiseerd heeft.

Op het hoogste niveau blijven toch enkel de uitblinkers wel over, omdat alleen zij fysiek en mentaal in staat zijn om de zwaarste oefeningen "gemakkelijk" achter elkaar uit te voeren. Ieder paard heeft immers op een gegeven moment een grens.

Dit is misschien 1 van de redenen waarom ik niet graag deelneem aan dressuurwedstrijden: naar mijn idee is uit het oog verloren waar het in de dressuur om gaat. De kunst van het gymnastiseren.

Maar goed, Merens, je hebt gelijk, het is een totaal andere discussie. Misschien moet er een apart topic geopend worden?

Over de wijze van toiletteren kan ik helaas niets zeggen, daarvoor moet je echt een jury hebben!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:34

mandymonica schreef:
:x Lips are sealed
CCCCorine, ben ik nou zo dom of.... dressuur is bedoelt om je paard te gymnastiseren heb ik altijd begrepen. In een dressuurwedstrijd zou dus eigenlijk beoordeeld moeten worden wie dat het beste voor elkaar heeft. Een paard wat de oefeningen van nature al met 3 vingers in z'n neus doet (voor zover dat fysiek mogelijk is dan Haha! ), daar heb je wat dat betreft minder werk aan. !!Waarmee ik niet wil zeggen dat de gemiddelde pony zelfs hogere punten zou moeten krijgen, omdat ruiter en paard meer hun best zouden moeten doen!!!


Het gaat er in de dressuur niet om wie zijn paard het beste gegymnastiseerd heeft, lees de regelementen maar eens door. Als een haflinger een, voor het dier, goede middendraf laat zien krijgt hij bij wijze van spreken een 7. Terwijl een 'goede' KWPNer die voor zijn doen een goede middendraf laat zien, maar door zijn lichamelijke kwaliteiten meer swung, kracht, lossigheid en ruimte laat zien, krijgt een 8. En terecht!!! Volgens de regelementen is de middendraf van deze KWPN beter dan die van de haflinger en moet dus hoger gepunt worden.

Ik denk trouwens niet alleen dat dit met het ras te maken heeft. Er zijn zat KWPNers die ook niet zo 'bijzonder' lopen en dus ook gewoon een 7 krijgen net als de haflinger. En er zijn zelfs enkele haflingers die wel voor een 8 een middendraf laten zien. De haflinger van Mariska Krowinkel was zelfs 8ste op de Nederlandse kampioenschappen Z2 dressuur, en verdient. *LOL* en liet daarbij menig bruine KWPNer achter zich.

Het kan ook andersom. Ik heb een dressurgefokte KWPNer (geen bruine Haha! ) die niet onverdienstelijk kan lopen. Het is nog een jong paard en moet nog een hoop leren. Maar ik heb ook wel eens dat mijn paard voor het L1 een nette middendraf laat zien en ik de ene keer een 7 krijg en de andere keer een 4. Met als commentaar "kan meer"
Ook heb ik wel meegemaakt dat er iemand met een andalusier in het Z reed en een KWPNer die een veel betere proef eruit reed 'omdat het zo knap was een andalusier in het Z te rijden' en dat is ook niet terecht

Het blijft een jurysport en ook al hoort er volgens 'het boekje' gejureerd te worden, een jury is ook maar een mens. Schijnheilig En zowel met een KWPNer als met een koudbloed wordt je wel eens onder- en overgewaardeerd. Het is alleen erg vervelend als dit net op de vereerde momenten gebeurd.

@merens; een vriendin van mij rijd met een haflinger dressuur en doet zijn manen altijd in een hengstenvlecht omdat dit meestal meer gewaardeerd werd dan losse manen. Lachen Enne succes met je merens. OK dan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 34 bezoekers