[JV] Rassen vooroordeel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

[JV] Rassen vooroordeel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 08:57

Beste Jury's!

Ik heb een vraagje aan jullie:

Hebben jullie een (voor)oordeel bmt rassen?

Bijv: Hoe kijken jullie aan tegen het starten met een Merens (of haflinger ofzo) van ongeveer 1.42 tussen de paarden. Ik zelf rij L1 (met toch al 5 wp)

Vorige week werd onze bijrijder voor de proef bij de jury geroepen. Om te vragen waarom ze op zo'n paardje rijdt. Vervolg: 136 punten (de proef was niet perfect en geen winstpunt waard maar niet zooo slecht. Zeker door zulke vragen vooraf krijg ik dan wel mn bedenkingen)
Een kennis (ook op een Merens), had al meerdere keren op haar protocol staan dat ze een 'gewoon' paard moet kopen. Wat vinden jullie hiervan?

En wat is jullie mening mbt toiletteren? Moet een paardenras met lange manen, staart en sokken de manen een staart ingevlochten hebben of niet? Heeft dit bij jou wel of geen invloed op de punten (verzorging)

Natuurlijk heeft een niet-dressuur-gefokt-ras beperkingen en zal je dus minder makkelijk punten rijden. Of iig met meer moeite.

Alvast bedankt voor jullie mening/uitleg.

Groetjes
Arjanne

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!


WestBestJarig
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:00

Ik jureer én ik rij met een lange-manen-paard in de dressuur. Ik maak geen verschil en beoordeel wat ik zie. Wat je zelf al zegt: KWPN-ers zijn gefokt voor de sport en haffies etc. niet. Maar rij je een goede proef, dan moet dat ook als zodanig beoordeeld worden. Toch zeggen veel mensen benadeeld te worden, maar het is niet zo, dat ik de middendraf bijvoorbeeld soepeler ga jureren, omdat ik weet dat dat voor dat ras erg moeilijk is.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 11:11

Ik zie het zelf eigenlijk zo:

Door een eerlijke jury wordt ik niet benadeeld.
Ik ben benadeeld omdat ik dit ras zelf heb gekozen Haha!

(niet de fout van een eerlijke jury maar je eigen keuze om het moeilijk te hebben omdat je zo'n ras kiest) Jeminee hoe moet ik mijn gevoel nou uiotleggen, moeilijk hoor. Haha!

Ik ben benieuwd of er meer jury's een eerlijk antwoord willen/kunnen geven op mijn 1e bericht.

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:19

Ik reageer even niet als jury, maar als fokker.
Als ik een wedstrijd onder Z niveau bekijk, verbaas ik me over grote aantal niet voor dat doel gefokte paarden en pony rassen dat meedoet.
Als gemotiveerd fokker van dressuurgerichte paarden doet het mij verdriet dat men niet voor datgene kiest waar zoveel fokkers zoveel moeite voor doen (aanleg, beweging, talent, gezondheid) maar kiest voor een soort paard/pony dat in aanleg gefokt is voor een ander doel.

Hoe hoger de proeven, hoe minder andere rassen en bij springen is het al heel eenvoudig, daar selekteert het vermogen en aanleg de deelname.

Vrijheid blijheid en als het om het meedoen gaat prima, maar ik denk dat Lance Armstrong de tour ook niet kan winnen op een opoefiets, dus zeggen dat je door het ras benadeeld wordt, een veelgehoorde klacht, lijkt mij de zaak omdraaien.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:24

Ik weet wel zeker dat je beoordeeld op wat je onder je kont hebt. Met de laatste wedstrijd nog, niet te filmen gewoon!! Maar iemand zei tegen mij dat je het het ras verschuldigd bent om door te gaan, om te laten zien wat ze kunnen. Echt veel verwacht ik er met Stan ook niet van, heb hem niet gekocht voor de wedstrijden en wist dat we hierop afgerekend zouden worden indien we wedstrijden zouden gaan rijden. Ik kies hier dus ergens wel zelf voor Scheve mond

Ik blijf erbij: als je echt lekker wedstrijden wilt rijden, dan moet je een goed rijpaard kopen, ben je van al het gemuts af. Dus over een aantal jaren maak ik mijn come-back Haha!

Zo ken ik bv een jurylid die een winstpunt geeft zodra iemand met een schimmel de ring inkomt... Clown

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:33

Ik ben het met Sarabande eens. Als je goed mee wilt doen in de dressuur moet je een paard kiezen dat daar ook geschikt voor is. Ik vind dat ruiters met een "ander' paard te vaak met het beschuldigende vingertje naar de jury's wijzen. Of ik je paard leuk vind of niet, dat is niet belangrijk. Ik beoordeel dat wat ik zie. Een Merens is nu eenmaal niet gefokt om GP te lopen...

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:46

Maar dan nog moet de proef in het algemeen beoordeeld worden en niet het ras.

Vorige week zaterdag had ik wedstrijd en er reed iemand mee die ook haar paard niet naar beneden reed. Haar proef was slordiger dan de mijne (hoorde ik van veel mensen), maar zij heeft een doorsnee bruine KWPN-er en had dus 18 punten meer. Wel discriminatie dus. De mensen met een 'normaal' paard hadden punten de mensen op afwijkende rassen en pony's werden zwaar onderschat. Dat vind ik dus gewoon echt niet kunnen. Met een Haf o.i.d. moet je al 10x zo hard je best doen om hetzelfde voor mekaar te kunnen krijgen als met een rijpaard. Maar ja, dat snappen de echte 'dressuur-pikkies' toch niet...

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:46

Ik rij geen dressuurwedstrijden en heb weinig ervaring met "gejureerd worden". Toch snap ik wel heel goed waar de vooroordelen richting jury vandaan komen en ze zullen soms terecht en soms onterecht zijn.

Wat vaak lijkt te gebeuren, is dat een haflinger/ fjord/ merens of wat voor ponyras dan ook, maar ook barok gefokte paarden (die toch echt voor de klassieke dressuur gefokt zijn en dat al eeuwen lang!!!), bijvoorbeeld een uitgestrekte draf laat zien die voor zijn bouw en kunnen maximaal is, maar dat daar niet de maximale punten voor gegeven worden. Natuurlijk is de uitgestrekte draf van een elastieken KWPN-er meer "spectaculo", maar als ik het goed begrepen heb moet er beoordeeld worden wat paard en ruiter presteren met hun fysieke kunnen en niet wat een andere combinatie voor of na hen gepresteerd heeft.

Maar dat is moeilijk! Een jury ziet meer sportpaarden dan overige rassen en dan wordt het lastig vergelijken.

Maar Sarabande, ik vind dus niet dat je kan zeggen: als je zo nodig dressuur moet rijden, koop dan ook een in die richting gefokt paard. Ten eerste: wie zegt dat de betreffende persoon alleen maar aan dressuur doet? Wie weet staat die koelhoofdige fjord ook wel voor de wagen en dat is dan prettiger dan een sensibel heethoofdje. Zelfde geldt, als ook de kinderen er wel eens een rondje op rijden.

En ikzelf bijvoorbeeld voel me helemaal niet prettig bij grote paarden. Boven de 1.55 is voor mij HOOG!! Ik rij een pony van 1.45, qua bouw verder overigens een keurig elastieken sportbeestje, maar in een wedstrijd tussen grote paarden zullen haar snelle pasjes ongetwijfeld ook gefronste wenkbrauwen en de opmerking "koop een echt paard" opleveren.

Pfoe, wat een verhaal. Voor ik echt op dreef kom hier maar even een punt!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:50

Quellian schreef:
Met een Haf o.i.d. moet je al 10x zo hard je best doen om hetzelfde voor mekaar te kunnen krijgen als met een rijpaard. Maar ja, dat snappen de echte 'dressuur-pikkies' toch niet...


Kijk, en jij hebt dus precies de foute instelling Knipoog
Jij kiest er zelf voor om bv. met een Haf aan de start te komen. Een Haflinger is nu eenmaal van oorsprong geen dressuurpaard.
Logisch dus dat het voor jou moeilijker wordt dan voor een typisch dressuurgefokt paard. Maar zoek dan niet de schuld bij de jury maar bij jezelf. Kies dan een dressuurpaard!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:51

Ik doe het andersom... Ik rij met een kwnp-er western. Met een grote maat paard ben je wel enigszins benadeeld. Sommige onderdelen kan ik niet starten, bijvoorbeeld omdat de stapbalkjes zo dicht op elkaar liggen dat ze haar hoeven er niet eens tussen krijgt.

Aan de andere kant: ik heb ervoor gekozen met dit paard de westernsport in te gaan. Ik heb eigenlijk niet zoveel last ondervonden van jury-discriminatie. Ik kan me eigenlijk maar 1x herinneren. Dat was toen een jury vond dat mijn paard nog langzamer moest draven (pleasure-onderdeel). Dit werd afgemeten aan de snelheid van de gemiddelde quarter. Maar die lopen een stuk minder ruim....

Verder heb ik nogmaals nooit het gevoel gehad te worden gediscrimineerd. Misschien komt dat om dat (los van de quarterwedstrijden) ook zoveel mensen op Fjorden, Hafs, Arabieren, Pony's starten. Het onderscheid is zo niet meer zo duidelijk.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:54

Fitzroy schreef:
Kijk, en jij hebt dus precies de foute instelling Knipoog
Jij kiest er zelf voor om bv. met een Haf aan de start te komen. Een Haflinger is nu eenmaal van oorsprong geen dressuurpaard.
Logisch dus dat het voor jou moeilijker wordt dan voor een typisch dressuurgefokt paard. Maar zoek dan niet de schuld bij de jury maar bij jezelf. Kies dan een dressuurpaard!


Lees eerst even mijn eerdere bericht. Ik zeg toch ook dat ik hier zelf voor gekozen heb? Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:56

Waarom dan die opmerking dat 'dressuurpikkies toch niet snappen dat je met een Haf 10 x zo goed je best moet doen' ?
Ik snap dat heus wel, maar het is je eigen keuze en ik ga er dus niet naar punten, zo van: 'best goed voor een Fjielanker'.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Kelan

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:02

Quellian schreef:
Met een Haf o.i.d. moet je al 10x zo hard je best doen om hetzelfde voor mekaar te kunnen krijgen als met een rijpaard. Maar ja, dat snappen de echte 'dressuur-pikkies' toch niet...


Een dressuurwedstrijd is toch ook niet een "wie heeft het meest z'n best gedaan"-verkiezing... Een jurylid beoordeelt gewoon wat hij/zij ziet, ongeacht hoe makkelijk/moeilijk dat voor de betreffende combinatie is.
Anders mogen ze ook wel rekening gaan houden met het talent van de ruiter. Als ik dan als niet-ontzettend-getalenteerde ruiter een even net proefje neer zet als een zeer getalenteerde ruiter verdien ik meer punten omdat ik er harder voor heb moeten werken Verward Lijkt me toch niet.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:04

mandymonica schreef:
Maar Sarabande, ik vind dus niet dat je kan zeggen: als je zo nodig dressuur moet rijden, koop dan ook een in die richting gefokt paard.


Dat zeg ik niet, ik zeg dat wanneer je met een niet voor dat doel geschikt paard of pony mee wil doen aan wedstrijden die eigenlijk boven het kunnen en mogelijkheden van dat dier liggen en je wordt daar op afgestraft dat je dan niet de jury de schuld moet geven.

Ik begrijp dat je op een Haf harder moet werken en het dier een prima karakter moet hebben.
Dat is jouw plezier, en dat is je gegunt.
Voor de jurering gelden regels.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:05

Kelan schreef:
Anders mogen ze ook wel rekening gaan houden met het talent van de ruiter. Als ik dan als niet-ontzettend-getalenteerde ruiter een even net proefje neer zet als een zeer getalenteerde ruiter verdien ik meer punten omdat ik er harder voor heb moeten werken Verward Lijkt me toch niet.


Kijk, dat is nog eens een briljante opmerking
Als amateurtje met maar 1 paard wil ik voortaan ook meer punten dan profs en semi-profs Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:07

Als je een paard gaat kopen met de instelling "ik wil dressuur rijden"begrijp ik niet waarom je met bijv. een tinker thuis komt. Koop dan een paard wat voor dat doel gefokt is.

Veel mensen kopen echter gewoon een leuk paard en denken na een paar jaar "het gaat best lekker, laat ik ook eens een dressuurwedstrijd rijden". Ik vind dat die mensen gewoon eerlijk beoordeelt moeten worden. Je moet zelf dan ook reëel blijven en niet de ambitie hebben om het ver in de dressuur te schoppen. Een haflinger is niet gefokt om ZZ-zwaar te lopen.

Ik hoor de mensen die sterk rijden met een niet dressuur ras overigens nooit klagen over de jurering. Maar je hebt er natuurlijk altijd eikels tussen zitten. Gewoon negeren en doorgaan.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:08

sarabande"]
Als gemotiveerd fokker van dressuurgerichte paarden doet het mij verdriet dat men niet voor datgene kiest waar zoveel fokkers zoveel moeite voor doen (aanleg, beweging, talent, gezondheid) maar kiest voor een soort paard/pony dat in aanleg gefokt is voor een ander doel.
[/quote]

Ten eerste worden de niet KWPNers of andere nietdresuurgerichtgefoktepaarden tegenwoordig ook zeer rijtipisch gefokt en wordt ook bij andere rassen gelet op beweging ed vooral omdat andere rassen steeds meer gebruikt worden in oa dresuur maar laten we de algemene noemer sport nemen.

Het doet veel mensen verdriet om de huidige prijzen van de paarden van tegenwoordig te zien, waar vroeger het guldentekentje stond is zonder pardon de € in de plaats gekomen helaas. En vele basisruiters kunnen deze bedragen niet opbrengen, zij kiezen dus voor een bruikbaar alternatief, zeker als men geen ambities heeft richting kampioenschappen of nationaal starten.
En potverdorie, laat je nu met een fries/fjord/hafje/tinker of wat dan ook ook het Z kunnen bereiken als je gewoon correcte proeven neer zet. Haha! Scheelt je toch weer duizenden euri's in de knip waar je andere leuke dingen mee kunt doen.

[quote="sarabande"]
Hoe hoger de proeven, hoe minder andere rassen en bij springen is het al heel eenvoudig, daar selekteert het vermogen en aanleg de deelname.
[/quote]

Klopt, en ook vele warmbloedpaarden zullen naar gelang de proeven moelijker worden sneuvelen, alleen vallen die minder op omdat ze in de bruine meute opgaan (om het maar even zo uit te leggen). Een ander ras valt meer op als die stagneert op een bepaald niveau.
Andere rassen staan nog praktisch aan het begin van de ontwikkeling richting de sport dus het zal heel wat generaties duren voor er een grotere groep zich presenteert. Maar wat niet is zal komen....
En ook bij andere sporttakken (niet alleen springen) selecteert het vermogen en de aanleg hoor, immers anders waren de andersoortigen nooit zo ver gekomen, hihi die hebben dus blijkbaar wel de aanleg en het vermogen.

[quote="sarabande schreef:
Vrijheid blijheid en als het om het meedoen gaat prima, maar ik denk dat Lance Armstrong de tour ook niet kan winnen op een opoefiets, dus zeggen dat je door het ras benadeeld wordt, een veelgehoorde klacht, lijkt mij de zaak omdraaien.


Ach geloof me je gaat echt niet om 1 jurylid je paard inruilen hoor (want ze zijn er echt wel, juryleden die een ander ras in de ring niet kunnen waarderen, gelukkig zijn het er maar weinig). Sterker nog, die ene "ik wil alleen maar bruintjes in de ring"-jury stimuleert alleen maar om nog beter je best te doen met als gevolg dat je bij de juryleden die je wel normaal beoordelen NOG beter scoort, dus bij deze grote dank namens de andersoortigerassen-ruiters voor uw opmerkzaamheid beste jury, tot de volgende wedstrijd! Haha!

Laten we gewoon iedereen lekker in zn waarde laten in de ring, op wat voor paard hij/zij ook rijdt, immers iedereen heeft evenveel recht om daar te rijden, iedereen met zn eigen doel voor ogen.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:09

Kelan schreef:
Een dressuurwedstrijd is toch ook niet een "wie heeft het meest z'n best gedaan"-verkiezing... Een jurylid beoordeelt gewoon wat hij/zij ziet, ongeacht hoe makkelijk/moeilijk dat voor de betreffende combinatie is.
Anders mogen ze ook wel rekening gaan houden met het talent van de ruiter. Als ik dan als niet-ontzettend-getalenteerde ruiter een even net proefje neer zet als een zeer getalenteerde ruiter verdien ik meer punten omdat ik er harder voor heb moeten werken Verward Lijkt me toch niet.


Daar heb je gelijk in. Maar het ruitertalent en het fysieke kunnen van het paard zijn toch 2 heel verschillende dingen. Als een paard maximaal uitstrekt of juist verzamelt, dan is dat maximaal, punt uit. Een fjord dekt bij het uitstrekken misschien nog half niet zoveel bodem als een KWPN-er, maar dat doet er niet toe. Maximaal is maximaal en dat moet dan goede punten opleveren.

Maar ponybezitters: het kan allemaal wel! In de Bit stond een leuk stukje over iemand die haar fjord naar een niveau gereden heeft, waar veel ruiters en paarden voorlopig alleen van kunnen dromen! Doorzetten en gewoon uitkomen met die ponies. Hoe meer jury's aan hun bewegingen wennen en vergelijkingsmateriaal hebben, hoe eerlijker ze kunnen punten!
Laatst bijgewerkt door mandymonica op 28-07-04 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:11

Quellian schreef:

Vorige week zaterdag had ik wedstrijd en er reed iemand mee die ook haar paard niet naar beneden reed. Haar proef was slordiger dan de mijne (hoorde ik van veel mensen), maar zij heeft een doorsnee bruine KWPN-er en had dus 18 punten meer. Wel discriminatie dus.


Wel eens aangedacht dat haar paard meer voldoet aan de eisen van dressuur. Of zoals een dressuurruiter bij ons op stal zegt, een dier wat standaard draaft voor een 6 krijgt bij een foutje al snel een 5 of een 4. Een paard dat van nature een draf voor een 8 heeft krijgt bij een foutje een 7 of een 6.

[o]

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:12

Er zijn zo van die dingen die je met ieder paard netjes kan rijden. Een goede nette overgang, keurig op de letter rijden, een perfecte cirkel (pardon volte). Wat Lanna tekort zou kunnen komen door haar bouw in de reining, kan je met dit soort onderdelen weer verbeteren. Dat geldt ook voor dressuur: iets minder goede middendraf of uitgestrekte draf? compenseer dat dan met de onderdelen die je wel kunt, heel goed te rijden.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:19

Ik heb er ook voor gekozen om met mijn amerikaantje ( en appaloosa ) dressuurwedstrijden te gaan rijden. En dat is míjn probleem, en niet die van de jury Knipoog Ik ben daar ook wel reeel in, ik heb zeker niet de illusie dat ik voor de bekers kan rijden dus richt ik mij op de punten. En onderdelen die hij kwa bouw minder goed kan probeer ik dan idd ( zoals anya ook al noemt ) technisch goed te rijden. En ik ben nu gewoon nieuwsgierig hoe ver we het zouden kunnen schoppen.
Maar aangezien ik ook graag wat 'makkelijker' dressuur zou willen rijden is er al wel een leuke jaarling onderweg (dressuur gefokt Haha! ).

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:19

Vippie schreef:
Het doet veel mensen verdriet om de huidige prijzen van de paarden van tegenwoordig te zien, waar vroeger het guldentekentje stond is zonder pardon de € in de plaats gekomen helaas. En vele basisruiters kunnen deze bedragen niet opbrengen, zij kiezen dus voor een bruikbaar alternatief, zeker als men geen ambities heeft richting kampioenschappen of nationaal starten.
grote dank namens de andersoortigerassen-ruiters voor uw.


Buiten het feit dat de prijzen nog nooit zo laag geweest zijn, worden die prijzen ook veroorzaakt omdat de paardenfokkers er alles aan doen om een gezond paard te leveren, dat het werk aankan en zijn eigenaar niet na een paar jaar het verdriet bezorgt niet meer verder te kunnen.

Overigens als ik de prijzen voor veel rassen zie weet ik zeker dat je daar ook een leuk paard voor kan kopen waar je in de sport mee uit kan komen.
Trouwens veel paarden zijn ook multifunctioneel in te zetten.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:19

En toch ben ik het daar niet mee eens horselover... een paard met "van nature een draf voor een 8"...?? Zal er mooi uitzien, maar het gaat om het rijden. De gangen en bewegingen van het individuele (gezonde!) paard moeten beoordeeld worden en niet de gangen en bewegingen van het superpaard wat daar nou eenmaal niet loopt en waarmee dat paard niet te vergelijken is. Een paard wat niet uitgerust is met een spectaculaire draf en een klein foutje maakt mag niet afgestraft worden met een onvoldoende, terwijl het paard met die fantastische draf net zo liep te mutsen en net zo'n fout maakte... dat is nou precies waar het hier om gaat naar mijn idee en wat het vooroordeel is: de jury beoordeelt niet wat het paard kan, maar wat 'ie zou moeten kunnen als het een ander paard was geweest. En dát is niet eerlijk.

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:30

mandymonica schreef:
maar ook barok gefokte paarden (die toch echt voor de klassieke dressuur gefokt zijn en dat al eeuwen lang!!!)


Heb je de dressuur in Aken gezien, het publiek genoot luidruchtig.

Wat eeuwenlang goed was, en nu eigenlijk alleen nog maar voor schitterende shows gebruikt wordt, voldoet niet altijd aan de actuele wedstrijdvoorwaarden en regels.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:37

horselover23 schreef:
Wel eens aangedacht dat haar paard meer voldoet aan de eisen van dressuur. Of zoals een dressuurruiter bij ons op stal zegt, een dier wat standaard draaft voor een 6 krijgt bij een foutje al snel een 5 of een 4. Een paard dat van nature een draf voor een 8 heeft krijgt bij een foutje een 7 of een 6.


Ja, want het paard is een bruine KWPN-er, gewoon zoals er 13 van in een dozijn zijn Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, Fly_high, Iselda, Kiim, Renss, xxxmh, ynskek en 9 bezoekers