Fahrenheit 9/11

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Fahrenheit 9/11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 10:31

Ik ben erg benieuwd wie deze film heeft gezien en wat jullie er van vonden. Ik ben zelf nooit dol op Bush geweest (understatement: liever een president die t doet met een stagiaire dan een die een oorlog om de foute redenen begint) maar dit was écht shocking!! Ik ben ook zo benieuwd of Amerika - waar deze film nu een kaskraker blijkt te zijn - eindelijk wakker wordt, wat de reacties zijn en of Bush uberhaupt nog wel één nacht lekker slaapt...
Voor een ieder die m nog niet heeft gezien is het een aanrader, persoonlijk vind ik dat het verplichte kost mag worden voor alle middelbare scholen!! Stukje échte geschiedenis..
Wat een eng land en vooral wat een hele enge man..


Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 10:43

ik heb hem nog niet gezien, wel kleine voorstukkies, en ik weet zeker: deze film MOET ik zien!!

Normal is an illusion. What is normal for the spider is chaos for the fly.
Morticia Addams

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 10:47

Ik heb 'm zelf nog niet gezien, ga 'm zeker kijken, maar ik hoorde wel van Amerikaanse collega's (die zelf ook niet bepaald pro-Bush zijn), dat het hele verhaal wel enigszins is gemanipuleerd door Michael Moore om Bush "nog" slechter te laten lijken. Wel entertaining, maar de gemiddelde Amerikaan zal z'n stemgedrag er niet door veranderen.

Bowling for Columbine was ook geweldig

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:31

Ik zag er een reportage over op de nl'se tv, waarbij ze ook stukjes lieten zien en er becommentarieerd werd door Maarten v Rossum en Theo v Gogh. Nouzijn dat ook geen goden, verre van dat, maar het is wel duidelijk dat Michael Moore lekker zit te hakken in die film, Bush worden gedachten ' in z'n hoofd gezet' , als het ware. Wat wel grappig is. is dat een populist nu een film heeft gemaakt over een populist, ze zijn allebei een beetje van hetzelfde soort, en toch zo tegenovergesteld.
Op zich zou ik die film nog weleens willen zien, maar ik geloof nu al niet meer dat alles wat er in gezged wordt waar is! (en nou niet direct gaan denken dat ik fervent Bushaanhanger ben ofzo, verre van dat, laat dat even duidelijk zijn)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:36

ik heb dat stuk op tv waar rieja het over heeft ook gezien.
debk dat het best een leuke, interressante film is. Maar erg subjectief, en ook wel misleidend.
Meer een film om naar te kijken en even over na te denken, maar om alles als waar aan te nemen..... niet dat ik bushfan ben ofzo. Maar ik denk dat evengoed als alles wat bush doet niet goed is, dat ook niet alles wat hij doet slecht is. (snapt iemand het nog Scheve mond Haha! )

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:44

Wil de film zeker en vast ook gaan bekijken, denk niet dat hij al in België te zien is in de zalen. Heb je Bowling for Columbine dan gezien? die was ook echt wel goed! Ging eigenlijk over het geweld in Amerika hoe het eigenlijk kwam enz

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:07

Interessant, ik heb de film nog niet gezien, maar wil deze zeker wel zien. Zal eens kijken wanneer deze in het filmhuis is.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 14:52

Is Bowling for Columbine (schrijf ik dat goed zo) de film waarmee hij een Oscar won en die begint met dat hij als hij een rekening bij de plaatselijke bank opent een geweer kado krijgt??? (Wáánzin!!!). Dan heb ik m half gezien maar moet en zal ik hem ook zeker nog een keer afkijken!

Tuurlijk moet je ook kritisch naar een flim als Fahrenheit kijken, maar er zitten genoeg feiten in die op zichzelf al shocking zijn...

Voor de mensen die hem nog niet hebben gezien: Nova heeft vorige week ook al stukjes getoond, onder andere dat Bush met een nog al onnozel hoofd (kan er geen andere beschrijving voor vinden) in een klaslokaal zit bij kinderen terwijl het eerste vliegtuig in het WTC vliegt en hij blíjft zitten, en dan wordt hem ingefluisterd dat het 2de vliegtuig in het WTC is gevlogen en dan kijkt hij alsof hij écht niet meer weet wat hij moet doen (zonder adviseur in de buurt zal dat ook best lastig zijn geweest...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:08

Is de film al te zien in een filmhuis dan Lot ? Want een gewone bioscoop zal het niet zo snel vertoond worden of wel Verward

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:21

Lot schreef:
Is Bowling for Columbine (schrijf ik dat goed zo) de film waarmee hij een Oscar won en die begint met dat hij als hij een rekening bij de plaatselijke bank opent een geweer kado krijgt??? (Wáánzin!!!). Dan heb ik m half gezien maar moet en zal ik hem ook zeker nog een keer afkijken!

Inderdaad die film is het, vond hem echt geweldig, echt een film waar je over moet nadenken vind ik. Gaat ook een beetje over racisme, vond hem echt de moeite waart, dus dan zal deze het zeker en vast ook zijn. Die man riskeert wel zijn leven met zijn "documentaires"

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:37

Bowling for Columbine was idd geweldig. Ik ga deze week Fahrenheit 9/11 kijken. Ik ben erg benieuwd. Het onderwerp vind ik zeer interessant.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:48

zo te lezen moet ik bowling for columbine ook nog zien, Heb er wel een stuk over gezien bij oprah, leek me interressante film.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:24

Bowling for Columbine wordt standaard gedraaid bij ons op school (gymnasium), officieel pas in de 5e klas, wij hebben hem dit jaar in de 2e gezien.

Deze film klinkt best interessant, ik ga eens even wat zoeken erover....

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 17:26

Pipo schreef:
Is de film al te zien in een filmhuis dan Lot ? Want een gewone bioscoop zal het niet zo snel vertoond worden of wel Verward



Uhh...ahum...ik heb een niet zo heel legale versie gezien dus ik weet niet helemaal hoe en wat maar heb begrepen dat de film wel gaat draaien in bepaalde bioscopen!! Hij is echt meer dan de moeite waard!!
Die banden alleen al die de familie Bush heeft met de fam. Bin Laden....ongelooflijk, en dat allemaal alleen voor de poen...

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:03

Pipo schreef:
Is de film al te zien in een filmhuis dan Lot ? Want een gewone bioscoop zal het niet zo snel vertoond worden of wel Verward


In A'dam draait 'ie oa in Tuschinski. Op belbios.nl zullen vast wel andere lokaties staan.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:48

Bij ons draait ie in de gewone 'grote' bioscoop en ik heb hem gister met een date gezien (de rest van de films had ik allemaal al gezien Haha! )

Natuurlijk is het een soort van Bush-zwartmakerij; maar hetgeen er gezegd wordt stemt wel tot nadenken. Bepaalde feiten zijn gewoon op zijn minst heel vreemd te noemen.

Wat vinden jullie van het feit dat een amerikaanse president(s familie) aandelen mag hebben in bedrijven (zoals dus bepaalde wapenindustries)? Zie je Balkenende hier al hoofdaandeelhouder van de KPN zijn oid? Belachelijk toch? Dat is toch belangenverstrengeling?
En een oud-president die alle CIA files in mag zien en vervolgens gezellig even op bezoek gaat bij de family Bin laden?

Het is allang bekend dat heel Irak niks met Al Quaida te maken heeft en dat Bush alles wilde aangrijpen om een oorlog met Irak te beginnen. Goed voor zijn portomonnee, goed voor zijn ('ik wil mijn vader wreken'-)zelfbeeld en voor het nodige amusement.

Schandalig.
Ik vraag me nu ook ernstig af wat de Nederlandse politici hiervan vinden. In de film wordt Nederland genoemd als een van de steunende Allies die zich door groot Amerika mee laat slepen in een oorlog die nergens toe dient.

Aanrader voor een date overigens, zo heb je meteen (intelligente Knipoog ) gespreksstof *LOL*

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:44

Laura schreef:
Wat vinden jullie van het feit dat een amerikaanse president(s familie) aandelen mag hebben in bedrijven (zoals dus bepaalde wapenindustries)? Zie je Balkenende hier al hoofdaandeelhouder van de KPN zijn oid? Belachelijk toch? Dat is toch belangenverstrengeling?


Het gemiddelde LPF fractielid heeft ook her en der wat aandeeltjes bouwbedrijven enzo dus zo heel vreemd is dat niet... Scheve mond

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:52

Ik wil hem zien . Ben 4 keer achter elkaar naar de sneak preview geweest, draait ie net de 5e keer toen we iets te laat waren Rolleyes . Hij draait nu geloof ik in de meeste bioscopen wel.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:19

daniel79 schreef:
Het gemiddelde LPF fractielid heeft ook her en der wat aandeeltjes bouwbedrijven enzo dus zo heel vreemd is dat niet... Scheve mond


a la, maar dan hebben we het niet over wapens vs oorlog en de 'machtigste man' ter wereld

Ik las nu op internet weer dat Disney - die de film eerst zou produceren - het niet gedaan heeft omdat ze bang waren voor fiscale santies aangezien de gouverneur van Florida (oid) familie is van Bush of in elk geval banden heeft. Wat een politiek geharrewar zeg.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:54

Ik heb deze film nog niet gezien. Bowling for Columbine wel, was erg indrukwekkend, maar ik denk dat Moore Bush een beetje te graag zwart wil maken.
Ik had in de krant en HP/De Tijd gelezen dat er nogal wat feiten 'verdraaid' waren. Heb ik ook al in een ander topic geschreven.
Het zijn ze niet allemaal, maar dat is vast wel ergens op internet te vinden:

caranthir schreef:
Je ziet Al Gore feest vieren, omdat hij de verkiezing gewonnen zou hebben. In feite werd dit feest gevierd de dag voor de verkiezingen om iedereen moed in te spreken.
Het bedrijf Carlyle wordt ook steeds aangehaald terwijl de fam. Bin Laden hier nauwelijks nog geld in had zitten ten tijde van 9/11. Ook is een van de directeuren een felle tegenstander van Bush.
Moore zegt ook dat de fam. Bin Laden als vrienden van Bush een paar dagen na de aanslagen snel het land uitgevlogen wordt. Hij vergeet daarbij te zeggen dat op dat momen iedereen weer mag vliegen. Het is ook niet zo gek dat de fam. het land uitwil, zou ik ook willen als bijv. mijn zus zulke aanslagen pleegt.
Het is gewoon jammer van Moore dat hij de feiten 'verdraaid', anders was het een veel betere docu geworden.

Bij Bowling for Columbine was dit minder, maar daar vergeleek Moore bijv. het aantal moorden in de VS met een paar Europese landen. Nu is het aantal in Europa sowieso minder, maar hij vergat te vermelden dat bijv. Engeland natuurlijk veel en veel minder inwoners heeft en ja dan lijken de cijfers erg indrukwekkend.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:02

Disney zou de film niet produceren omdat ze van te voren al aangegeven hadden in de aanloop naar de verkiezingen geen politiek getinte films te draaien. Alles wat daar meer over gezegd wordt zijn geruchten die de film een hoop extra publiciteit gegeven hebben.

Ik heb de film gisteravond gezien, en kwam met een behoorlijk rotgevoel de bioscoop uit. Zitten gewoon een aantal walgelijke beelden in, doden, lijken, gehuil... scoort erg laag op de 'feel good movie' schaal. (maar daarvoor ga je er ook niet heen)

Er zitten inderdaad dingen in die niet helemaal kloppen, maar daar is het een Moore-film voor. En als ook maar 1/4 van alles wat in de film gezegd wordt waar is, is het al erg. Het feit dat de familie van Bin Laden weggevlogen wordt, zonder verhoord te worden, ook al mag iedereen het land uit is toch gewoon vreemd?

En als al jouw vriendjes en broertjes en vriendinnetjes invloed kunnen hebben op de stemuitslagen, dan is er toch geen sprake meer van eerlijke verkiezingen... Doodeng En bush is gewoon een naar ventje. Mét of zonder moore.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:09

Ik houd ook niet van Bush, maar ik vind het gewoon niet eerlijk van Moore om een beetje te gaan liegen. Om het zo maar te noemen. Als Bush zo erg is kan hij toch gewoon bij de feiten blijven?
Maakt bij mij meer indruk.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:20

Eigenlijk vind ik het minder erg als een documentairemaker liegt, dan als een president liegt. In het eerste geval is het namelijk overduidelijk: de hele film vertelt over de subjectieve mening van één bepaalde amerikaanse regisseur.
In het tweede geval worden je feiten voorgeschoteld die je niet kan controleren (Saddam Hussein has and is able to use weapons of mass destruction) die achteraf gewoon vierkant gelogen blijken te zijn.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:07

Caranthir: wat precies is gelogen dan?

Ik was ook benieuwd naar wat internet erover zei, en ik kwam op drie 'leugens' uit:
* De vakantie van Bush; daarbij was Camp David opgeteld dus die 40% was een te hoog en verkeerd genomen percentage;
* het feit dat Bush geen actie nam direct na de aanslag op 11/9 was volgens Moore omdat hij niet wist wat te doen, volgens Bushaanhangers was het goed van hem dat hij kalm bleef
* De militairen-interviews in Irak en de moeder van die soldaat geven een eenzijdig beeld

Ik vind dit nou niet bepaald 'leugens'; meer feiten waarbij over de interpretatie valt te twisten. Kijk, met wat grappige muziekjes, montages en een voiceover kan je een zowel propaganda maken als volledig de gond in stampen. Maar over de meeste feiten die Moore aanhaalt valt niet te twisten en inderdaad, als de helft ervan al waar zou zijn zou het sowiezo al walgelijk zijn!!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:29

Liegen is niet het goede woord, laat ik zeggen dat hij de feiten erg subjectief brengt en informatie achterwege laat en dan kun je het eigenlijk geen docu meer noemen. Een documentaire hoort juist objectief te zijn. Moore maakt de zijne misleidend.
Ik ben ook niet anti-moore of pro-bush, helemaal niet zelfs. Maar ik vind gewoon (dat is mijn mening) dat Moore zichzelf meer eer aan doet en geloofwaardiger maakt wanneer hij probeert het iets objectiever te brengen.

In de HP/De Tijd stond een heel artikel over Moore en de fouten of beter misleidingen in de film. Ik heb die nu niet bij de hand, maar met google kwam ik meteen op deze site: http://www.bowlingfortruth.com/
Hier staat een hoop op.
Het gaat er gewoon om dat ik liever een mening baseer op duidelijk allesomvattende feiten dan dat ik gedeelde waarheden van een anti-Bush regisseur krijg. En dan kan het best dat ik uiteindelijk Moore's mening deel.