hard in de mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 11:09

Hallo ! Lachen

Mijn paardje is nogal hard in de mond. Scheve mond Nu ga ik binnenkort een nieuw hoofdstel kopen Haha! , en wil hier meteen een bit bij gaan halen.
Ik rijd nu met een gewone watertrens en dat gaat op zich prima *LOL* , alleen moet ik af en toe nogal wat harder zijn met m'n hand omdat hij anders helemaal niet reageerd op de mond. Scheve mond

Nu vraag ik me af welk bitje ik het beste kan kopen. Verward
- een rubberen watertrens
- een dubbelgebroken D-trens.

Het is de bedoeling dat hij wat zachter in de mond wordt en dat hij toch goed reageerd. Lachen
Hij knabbelt overigens constant ! (al na 10 minuten stappen) Schijnheilig

Alvast bedankt !

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 11:27

Ik zou een dubbelgebroken bit kopen, mijn instruktrice hefft ook zo'n ding bij onze fries in de mond gehangen die ook heel hard was in de mond en het werk perfect, maar ja wij hebben ook gelijk hele goeie instruktie dr bijgekregen en dat heeft ook heel erg geholpen. Maar dan nog raad ik je een dubbelgebroken aan!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 12:08

GEEN rubberen.
Rubber schuurt als het nat word en als ze erop bijten kunnen er stukjes uitkomen en ze kunnen hun lippen daarover open halen e.d.
Geen rubber dus als ik jou was!!!

Ik zou een K&K Ultra correctie bit kopen. Ze zijn heel zacht in de mond.

Maar is je paard echt hard in de mond of hard tegen je hand?

Ik denk dat je je instructeur het beste om tips kan vragen want wij kennen je pony niet.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 12:22

Rubber dus echt niet! Daar wordt ie alleen maar stugger van in de mond. Dat gaat schuren en branden.... Niets dus! Maar let op: er is verschil tussen rubber en kunststof. Rubber is zwart, kunststof (vaak van Happy Mouth) is wit. Kunststof is wel vriendelijk, maar vooral bedoeld voor paarden met metaalallergie enzo.

Zoals Nath ook al zei: Een K&K Ultra is echt super! Die zijn wel behoorlijk duur (70 Euro ofzo), maar dat is gewoon een superbit. Er zijn ook wel goedkope namaak-versies van te krijgen, maar die zijn lang niet zo goed. Eerst had ik ook een goedkope, en nu heb ik wel een K&K. Die K&K is dus echt 1000 keer beter! Ze zijn op een speciale manier gedraaid, zodat het bit heel mooi stil in de mond ligt. Wel even sparen, maar het is het dubbel en dwars waard.

Maar het ligt maar voor 5% aan je bit. Voor de andere 95% ligt het aan jou rijsteil. Hard om te zeggen, maar waar. Een paard wordt alleen zacht in de mond als jij een enorm stille hand heeft (dat heeft echt bijna niemand, ookal beweert iedereen dat ie het wel heeft). Jij moet je hulpen heel onstpannen en kalm doorvoeren, met geruk en gepluk wordt ie alleen maar harder.
Let er dus heel erg op dat je je handen echt superstil houdt, en dat je niet gaat trekken enzo. Daarmee vererger je het alleen maar.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Thanks !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 14:36

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik ben er nog niet helemaal uit of het een K&K of een gewoon dubbelgebroken. Ik vind K&K toch wel errug duur.

Ik weet dat het ook aan mijzelf ligt ja; ik heb zelf ook geen superzachte hand gehad maar ben daar enorm aan het werken. Een van de problemen is dat Remy draver is geweest en enorm snel is. Hij moet leren om op de benen gereden te worden, want ik moet hem nu constant tegenhouden met m'n hand, anders gaat hij nog harder draven. (in stap is het geen probleem)

Maar ook door mijn eigen (verkeerd aangeleerde) niet perfecte houding is het een stuk moeilijker om 'm rustig te krijgen.

Zodra ik m'n nieuwe hoofdstel en bit heb, laat ik jullie weten wat het resultaat is !

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 14:37

ik heb een goedkope dubbelgebroken, is erg zacht en werkt perfect.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 14:58

Ik dnek niet dat je het probleem in het bit moet zoeken,maar in je handen/rijstijl. Een paard kan niet hard in de mond worden van zichzelf. Dus zoek eerst een goede instructeur. em geen nieuw bit.

Noukie
Berichten: 10942
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 15:14

ik wil toch even ingaan op de opmerkingen dat de ruiter maakt of een paard hard of zacht in de mond is.
ik ben het er zeker mee eens dat de ruiter van grote invloed is begrijp me niet verkeerd! een harde hand geeft een harde mond.
maar ik heb 2 paarden, rijd ze allebei op dezelfde manier, de ene is echt supermakkelijk in de mond, altijd makkelijk nagefelijk, nooit problemen, de ander (concorde) is altijd stug, sterk, en hard in zn mond. Nou heeft dat deels ook te maken met problemen in zn schoft waar hij lange tijd last van heeft gehad en waardoor hij zich extra vasthoudt, maar dit paard zal altijd sterker en stugger blijven dan die ander, ik kan hem onder het zadel wel losser maken, maar echt makkelijk zal hij nooit worden!

Val dus mensen niet gelijk aan op hun rijsteil, t hangt deels ook van het paard af (en hoe deze gereden is voor je hem onder het zadel krijgt)

maar over bitten: ik rijd ze over het algemeen allebei op een dubbelgebroken K&K en daar ben ik erg tevreden over, al zijn ze inderdaad wel duur..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 15:47

ver hard in de mond zijn dankzij de ruiter: ik heb een paard gehad dat weinig zenuw-sensatie beleefde, die was simpelweg niet in staat m mijn licht gegeven ophoudingen in de mond te voelen. Dat paard was van nature dus hard in de mond en voelde mij helemaal niet, zelfs niet met Pelhambit....Het hoeft dus helemaal niet aan de ruiter te liggen!

Mijn merries die ik nu heb zijn allebei erg licht juist. Ik rijd ze het allerliefst met een K&K Ultra Conrad dubbelgebroken bitje. Net zoals Carola al zei: die bitten zijn wel 1.000 keer betr dan wat voor bit ook....

Besparen door een bit te kopen wat er wel op lijkt, maar net niet is, is volgens mij gewoon zonde van je geld. Besteed gerust ietsjes meer, je krijgt er geen spijt van! Je kan veel beter besparen op het hoofdstelletje, de mond is veel belangrijker.
Bovendien, de K&K bitten hebben een redelijke tweede verkoop-waarde, er is veel vraag naar, dus je kan ze god 2 hands verkopen. Dat kan je niet van alle bitten zeggen. het is dus ook nog eens een betere investering.