wat vinden jullie van inloopstal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

wat vinden jullie van inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 07:35

ik zit te twijfelen,ik sta nu op een stal waar mijn paard heel weinig de wei in mag,als het maar even heeft geregent mogen ze er niet op.Ze heeft wel een eigen stal.Ook belemmert het me dat er bijna geen uitrijmogelijkheden zijn.Nu heb ik een andere stal gezien ,daar staan de paarden van mei tot oktober dag en nacht in het land,en vanaf oktober in een inloopstal,waar ze met zijn allen in staan en naar buiten kunnen lopen.Hier heeft ze dus geen eigen stal.Wat denken jullie daarvan?het scheelt me ook 55 euro per maand en je zit gelijk in de duinen. Lachen

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 07:42

Doen! OK dan!

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 07:47

ja het enige wat me tegenhoud is dat ze noit even een eigen plekkie heeft.Maar het zijn toch kuddedieren

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 07:54

DOEN! Waar ik nu sta heeft mijn paard een eigen stal, en weidegang (8 uur per dag), maar als ik kon kiezen voor een optie als jij, deed ik het direct. Als ik zie hoeveel gelukkiger, enthousiaster en blijer Nynke is geworden van de switch van een stal waar ze een traliehek dr voor had naar een stal waar ze dr hoofd buitenboord kan hangen (en dus andere paarden ziet), dan kan het niet anders dan een inloopstal zou haar nog gelukkiger maken! Lachen

Mensen hebben behoefte aan privacy en een eigen plekje, paarden juist niet. Succes! OK dan!

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 07:55

ja okee bedankt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 07:59

Toch nog even een kritische kanttekening: is er een mogelijkheid om je paard apart te zetten in geval van ziek of zeer? Soms kan het nodig zijn dat er een extra box is. Paarden onderling zullen altijd blijven knokken, soms is het gewoon nodig dat je er eentje beschermd, al is het maar tijdelijk. Mijn ervaring leert dat de paarden onderaan de kudde, of de paarden die de schuilstal hard nodig hebben omdat ze ziek zijn, er dan niet inkunnen omdat de dominantere er in staan. En dan staan ze als een zielig hoopje in de kou en regen buiten.

Ik zou het doen, maar alleen als er een aparte box is voor noodgevallen.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:00

Er zijn paarden voor wie groepshuisvesting niet ideaal is.
Maar als er voldoende ruimte is en een oplettende staleigenaar,
dan zal je paard niet gauw tekort komen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:25

ik zou het doen
tuurlijk zal er geknokt worden , maar als de rangorde eenmaal bepaald is komt de rust wel weer in de groep
idd zou het errug handig zijn als er boxen zijn voor noodgevallen
maar voor de rest OK dan!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:38

Ik denk dat ik weet welke stal jij bedoelt. Prachtige locatie hoor, als je paard goed in de groep ligt is het natuurlijk ideaal. Er is daar ook een box aanwezig voor als je paard ziek is. Enige nadeel is dat ze alleen ''s avonds en 's nachts onbeperkt bij het hooi/kuilvoer kunnen want overdag is de inloopstal dicht bij goed weer. En dat er vrij veel paarden staan.(ik ga er vanuit dat we het nu over de zelfde stal hebben)

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:56

Hoi Tyson,

Wij hebben op stal een inloopstal (9 bij 10 m)met paddock (30 bij 40m) voor de merrie's.
Persoonlijk vind ik het veel voordelen hebben. Ze hebben veel sociaal contact, kunnen veel bewegen en kunnen kiezen of ze buiten of binnen kunnen staan.
De nadelen die er aan kleven zijn: Als je paard onder aan de rangorde staat, kan het zijn dat hij te weinig eten krijgt (oplossing iedere dag bijvoeren), bij het niet goed schoonhouden van de paddock en stal is de kans op wormbesmetting groter (er moet dus een goed ontwormingsschema zijn voor de paarden en ook allemaal tegelijk ontwormen) en de kans op wondjes is veel groter.
Omdat er bij ons ong 10 paarden in de loopstal staan houden wij minimaal 2 boxen vrij voor paarden de tijdelijk even apart moeten staan.

Ondanks het risico wat je paard loopt, denk ik dat een paard liever onder aan de rangorde in een loopstal staat dan 23 uur per dag alleen in een box van 3x3.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:04

Volgens mij heb je het over onze stal!

www.stal-sgravenweg.nl

Het is er echt geweldig!

Cassidy, het is waar Talida ook staat.

Als er een paard ziek is en op stal moet wordt er altijd wat geregeld, ik raad je wel aan om het paard in de zomer (nu dus) bij de kudde te plaatsen. In de loopstal hebben ze het moeilijker om aan voedsel te komen als ze nieuw zijn. In de wei is er ook meer ruimte om kennis te maken met de kudde de paddock bij de loopstal is dan toch een stuk kleiner.

Afbeelding

Bokkers die er ook staan:
Talida,
MelanieS
Cindyt
Moon65

De toegang tot de loopstal wordt overdag een aantal uur afgesloten ivm met het te dik worden van enkele paarden, er ligt vaak een overmatige hoeveel heid kuil/hooi binnen.

Wij gaan er in iedergeval nooit meer weg. We staan er nu 3 jaar en onze fjord is er heel erg opgeknapt, is ook veel liever in omgang geworden sinds hij in de kudde staat.

Voor het duin gebied heb je trouwens je ruiterbewijs nodig.

Misschien tot bij ons op stal!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:15

het lijkt mij ideaal zo'n inloop stal minder dat ze met zijn allen bijelkaar staan, maar daar wenen ze wel aan!! ik zou ere cht naar toe gaan als ik dit zo lees!!!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:18

Ik moet er wel nog even aan toevoegen, dat er verder geen KWPN paarden tussen staan het grootste deel bestaat uit haflingers, fjorden, tinkers en een paar friesjes omdat die zich toch het beste staanden houden in het kudde leven. Van orgine is het eigenlijk ook een pony kudde.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 09:59

hoi terieme,we hebben het over de zelfde stal ja,dus er staan geen kwpners?die staleigenaarz zei van wel,weet niet wat ik nu moet doen.vind het verder echt een leuke stal,groetjes eline

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:02

Het lijkt me wel ideaal, maar niet alle paarden zullen er even blij mee zijn.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:08

tyson20 schreef:
hoi terieme,we hebben het over de zelfde stal ja,dus er staan geen kwpners?die staleigenaarz zei van wel,weet niet wat ik nu moet doen.vind het verder echt een leuke stal,groetjes eline


Ik ga je pben anders wordt het zo'n verhaal Knipoog

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 10:16

okee bedankt

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:28

Onze paarden staan ook in een groepsstal en kunnen sinds een paar maanden zelf de stal in en uitlopen. Werkt prima. Als er eentje zich niet lekker voelt, wordt er absoluut door de andere rekening meegehouden. Onze paarden spelen neit meer met de waterbak in de stal, maken de hekjes niet meer open of kapot en hoeven niet meer bijgevoederd te worden. Is vind eht echt een verbetering. Wij hebben van de weide naar de stal 2 schrikdraadjes gespannen. Werkt prima. Doen als je de kans hebt !

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:44

Onze paarden: Hannoveranen, Trakehners, Oldenburgers worden ook op die manier gehouden (met 1 fjordje erbij). We hadden een merrie die makkelijk nerveus was en magerder. Die heeft zich daar nu zo ontwikkeld, nooit zo rustig en dik geweest! Het is helemaal niet waar dat warmbloeden daar minder makkelijk zouden kunnen aarden. In Duitsland zijn er trouwens al verschillende stallen die volgens dat systeem werken, moet je maar effe kijken: http://www.lag-online.de

Ik had ook meer verwondingen verwacht maar raar genoeg is dat niet het geval.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 27-07-04 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:48

mijn paard staat in de zomer dag en nacht in een grote kudde,van ongeveer 12 paarden,
er staan 10 warmbloeden,
het gaat prima.je hebt altijd paarden die elkaar niet mogen,maar dat hebben mensen ook !

ik zou het doen !

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: CuraƧao

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:55

doen!!!!!!! *LOL*

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:24

Mijn oude merrie staat ook in een loopstal en ik vind het helemaal toppie!
Valt me op dat tante pollewop liever binnen dan buiten is..
Als de de mogelijkheid hebt, doen!

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:30

klinkt gaaf , maar ze staan dan dag en nacht op het land? Bij ons doen ze dat niet vanwege de hoeven (hoefbevangenheid) Ik zou het wel doen hoor. Ben zowieso niet zo voor een stal in de zomernachten.

Succes!

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 12:31

alleen staat ze tussen allemaal ponys bijna.Is het eigenlijk een probleem als een kwpn in een inloop staat?

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:34

Een KWPN kan makkelijk in een inloopstal, eigenlijk kan elk paard wel in een inloopstal. Mijn vriendin heeft een trakhener en ik een fries en wij staan ook in een inloopstal, ik zou niet anders willen!