Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:52

het is idd de meest vervelende bacterie die er bestaat _-:(

esme, napoleon doet het met zijn pusbeen ook goed op de thee van chevalcare. zijn rap in de knieholtes gaat er bijna niet van over hoor.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


leintje24
Berichten: 507
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:48

mijn tinker heeft ook 2 plekjes rasp net onderz ijn spronggewricht op zijn 2 voorbenen, dat is ontstaan door mijten (waarvoor ik heb al een paar x heb behandeld), maar nu twijfel ik of die mijten wel weg zijn, hij stampt nog heel soms maar met zijn achterbenen terwijl daar totaal geen mok zit of iets dergelijks

die 2 plekjes gaan ook eigenlijk amper weg, ik heb al droogzetters gehad van de dierenarts, als het niet weggaat krijgt hij antibiotica ervoor hopelijk dat dat wel werkt, watn hij heeft er wel pijn aan als ik er aan kom en het is bij 1 been ook een beetje verdikt, het plekje zelf is maar 1 vierkante cm nog niet eens eigenlijk, maar die verdikking is wel iets groter eromheen, het andere been heeft alleen maar een klein kortsje maar gaat dus ook niet weg

bij mijn vorige tinker vond ik calendulan zalf echt super werken, het is geen chemisch goedje en brengt de huid echt tot rust.

of sudocreme, dat is antibacterieel en is eigenlijk bedoeld voor babybillen, kost niks maar werkt wel super, het enige nadeel van deze 2 zalfjes is dat het vet is dus je moet wel een stuk sok weghalena andesr blijft alle troep van buiten er aan plakken

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:38

Bij Maddox is het erger geworden zag ik gisteren. Ik mag nu helemaal niet meer aan haar been zitten en er zitten korstjes op de huid.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:45

geef je merriebrok esme?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:48

Voor het eerst heeft ze dit jaar nauwelijks merriebrok gehad omdat Nuala haar wegjoeg en haar bak leeg begon te eten :+
Gisteren heeft ze voor het eerst weer merriebrok gekregen, maar dat was tegelijk met dat ik het zag. Hiervoor kreeg ze basisbrok, maar wel een kilo of 2/3 per dag.
Heb er wel al over nagedacht of het met het voer te maken kon hebben. Ik vond haar manenkam ook wat hard dus ik denk dat de oorzaak daar kan liggen.
Ze is alleen over 2 weken uitgerekend en ik wil nu dus niks in haar voerschema meer veranderen. Al is een schepje minder geen probleem natuurlijk.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:51

Ik zou het toch in het voer zoeken dan, irish kreeg gelijk last toen ik merriebrok begon te voeren. Toen ik haar weer terug zette naar een half kilootje op een dag was er niets meer aan de hand.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:55

Kan dat opeens ontstaan dan? Want voorgaande jaren heeft ze het er prima op gedaan...
Ik denk er even over na. Ik durf best de merriebrok nu weg te laten tot de bevalling maar zodra ze moet voeden geef ik het het liefste wel.

gipsycobs

Berichten: 215
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: SudwestFryslan

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:46

Noi Nuage,
Mijn ervaring is idd dat het "zomaar" kan ontstaan.
Onze Moonshadow heeft nog nooit ergens last van gehad, maar toen zij vorig jaar drachtig was had ze ineens ook een plekje Rap...En ze kreeg nieteens merriebrok ??? Hormoontjes ???
Wel zijn die van mij gevoelig op muesli....m.n vanwege de suikers... Gaan ze lekker van stampen en lijkt de Rap wel erger van te worden.

ICS NL 2e premie & ICS Ltd 1e premie Mainbook Elite Stallion Irish Cob dekhengst Meadows Denver http://www.melodystables.nl

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:59

Is het ook vanzelf weer weggegaan gipsycobs?

gipsycobs

Berichten: 215
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: SudwestFryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:52

Nuage schreef:
Is het ook vanzelf weer weggegaan gipsycobs?


Bij Moonshadow is de Rap wel vanzelf weer weggegaan nadat haar zoon is afgespeend.
Raar maar waar :? Daarom denk ik dat het ook iets met de hormoon huishouding te maken zou kunnen hebben.
Het stampen is wel gebleven helaas. Maar ja de muesli vinden ze zo af en toe ook zo lekker, dat ik ze dat niet wil onthouden :9 Als mijn voorraad op is ga ik over op een nieuw soort dat onze leverancier nu heeft ontwikkelt. Nagenoeg geen suikers :D
Ook onze dekhengst Meadows Denver is namelijk ook gevoelig voor teveel suikers. En na het dekken verdient hij toch echt wel een lekker hapje *D vinden wij.

ICS NL 2e premie & ICS Ltd 1e premie Mainbook Elite Stallion Irish Cob dekhengst Meadows Denver http://www.melodystables.nl

Marsan
Berichten: 1302
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:19

Op welke muesli ga je over Gipsycobs?
Ik ben nml gestopt met biks geven en het gaat met zijn kleine plekje rasp gelijk een heel stuk beter.

gipsycobs

Berichten: 215
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: SudwestFryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:15

Marsan schreef:
Op welke muesli ga je over Gipsycobs?
Ik ben nml gestopt met biks geven en het gaat met zijn kleine plekje rasp gelijk een heel stuk beter.



Wij voeren onze paarden conditiebrok en muesli zonder haver van LAVOR.
De conditiebrok is echt super. Onze merries hebben hele mooie mestbollen, zitten goed in hun vel en..heel belangrijk: Geen eiwitbultjes! De muesli daar zit voor de meeste van mijn tinkers teveel suikers in. En nu is er een nieuw soort kruidenmuesli waar dat gehalte bijna nihil is. Dat gaan we straks proberen...

:D Je kunt bij ons ook LAVOR voer kopen in grote en kleine hoeveelheden ;)

ICS NL 2e premie & ICS Ltd 1e premie Mainbook Elite Stallion Irish Cob dekhengst Meadows Denver http://www.melodystables.nl

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:34

hallo allemaal,

Snowdon had een tijdje geleden zoveel jeuk dat hij zichzelf kreupel heeft geschuurd. ik heb kwa voeding enzo wat mij betreft alles gedaan wat mogelijk is, maar het hielp maar een klein beetje. nu heb ik zijn sokken twee keer gewassen met sebacil en daar is de jeuk weg. Hij heeft nog wel jeuk op zijn buik en hoofd, maar nu blijkt een andere pony in de kudde luis te hebben. Zaterdag moet hij er echt aan geloven en ga ik hem helemaal inzepen met sebacil. Daarna kan ik pas zeggen wat voor effect voeding heeft.

De moraal van het verhaal is dat je kan expirimenteren met voeding maar als er mijt of luis in zit geeft dat niet een volledig beeld. Even voor de info snowdon krijg een klein handje grasbrok zonder melasse en onbeperkt geweekt hooi.

Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:44

Ik weet niet of sebacil geschikt is voor het hele lichaam. Tenslotte is het officieel helemaal niet toegestaan voor paarden. voor de luis zou ik iets anders van de DA halen.

van 1 naar 61 pk

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:29

we hebben de sebacil van de VA gekregen voor de luis....

Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:34

Nou, als de DA zegt dat 't kan, dan zal het wel kunnen.

van 1 naar 61 pk

Marsan
Berichten: 1302
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:11

Ik heb 2 jaar gelee ook sebasil gebruikt voor de luis. 2 x gedaan en weg met de beessies.Ook al zijn spullen gewassn natuurlijk
Neocidol gebruikt voor de mijtjes. Ik weet t,tis allemaal troep,maar jeuk is ook niet fijn .

gipsycops,ik zou wel meer willen weten over de muesli.
Ik zoek een muesli met zo min mogelijk suiker,eiwit en energie.
Je kan me evt ook pb sturen........

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:24

Beantsje, ik houd er ook niet van, van de sebacil... maarja als ik neit was heeft het voor de hele kudde geen zin.

vind ik ook wel interessant marsan :) ik woon niet ver bij jou vandaan.

Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

gipsycobs

Berichten: 215
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: SudwestFryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:33

Marsan schreef:
Ik heb 2 jaar gelee ook sebasil gebruikt voor de luis. 2 x gedaan en weg met de beessies.Ook al zijn spullen gewassn natuurlijk
Neocidol gebruikt voor de mijtjes. Ik weet t,tis allemaal troep,maar jeuk is ook niet fijn .

gipsycops,ik zou wel meer willen weten over de muesli.
Ik zoek een muesli met zo min mogelijk suiker,eiwit en energie.
Je kan me evt ook pb sturen........



:? PB tje sturen......zit niet zo vaak op Bokt, dus ben er nog niet zo handig mee, maar ik zou je graag willen "helpen" en ervaring uitwisselen. Als je op onze website kijkt, vindt je daar onze email en andere gegevens.
www.melodystables.nl +:)+ :PB

ICS NL 2e premie & ICS Ltd 1e premie Mainbook Elite Stallion Irish Cob dekhengst Meadows Denver http://www.melodystables.nl

Marsan
Berichten: 1302
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:23

Okido!!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:54

Mijn tinker heeft een klein maar hardnekkig raspplekje, die niet veroorzaakt is door mijt. Ze staat overdag in een vrij schraal landje, krijgt 's ochtends en 's avonds een heel klein plukje kuil en eet daarnaast veel stro. Afgezien van dit plekje, is ze in topconditie en heeft ze een heel keurig gewicht.

Nog even voor de duidelijkheid; mijn tinker krijgt ook een beetje brok. Omdat ze op een pensionstal staat en iedereen gevoerd krijgt, zou het sneu zijn als zij dan niets krijgt.
Is muesli ipv brok dan beter?

van 1 naar 61 pk


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:55

heftig om de sebacil voor luis te gebruiken... hier werd frontline voor honden gebruikt, werkt prima en kan je plaatselijk gebruiken :j

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Dakota_75

Berichten: 712
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Het mooie Drenthe

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:47

Dat frontline, dat is gewoon de versie die in zo'n spuitfles (net als van de Glassex zeg maar) zit? En dan gewoon op de sokken enzo spuiten? Zoveel mogelijk er tussen neem ik aan....

Crosby heb ik gisteren en vandaag een paar keer met zijn achterbenen zien stampen, maar kan natuurlijk ook van de vliegjes zijn, maar kan natuurlijk geen kwaad om goed in de gaten te houden. ;)

Wie zijn eigen weg gaat, kan door niemand worden ingehaald...

Livito

Berichten: 3302
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:09

kom ik ook even binnenvallen voor de paarden die mok hebben ,
ik heb een goede tip! smeer er zinkzalf op ! het werkt echt super goed , ik smeer het nu 3 dagen en het is al over.

Livito ♥♥ , rust zacht vriendje 07-04-1994 † 24-07-2013
Kyara ♥❤️ 10-05-2012 -† 18-07-2016 rust zacht meisje ❤️
Odin♥ 01-01-2005 B+11 L1+12 L2+10 M1+12 M2+15 Z1+4
Infinity ♥ 18-04-2013 pacific x garanco B+3 L1+2.

ElineV
Berichten: 57
Geregistreerd: 07-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:53

gipsycobs schreef:
[

Wij voeren onze paarden conditiebrok en muesli zonder haver van LAVOR.
De muesli daar zit voor de meeste van mijn tinkers teveel suikers in. En nu is er een nieuw soort kruidenmuesli waar dat gehalte bijna nihil is. Dat gaan we straks proberen...


welke kruidenmuesli is dat dan? als ik de muesli van Lavor opzoek, staat er dat het vooral voor nerveuze paarden is.
Nou, mijn Tinker is wel temperamentvol, maar nerveus is ie niet..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers