dag vóór een wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

dag vóór een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 09:56

Hi,

Ik weet niet of de vraag al eerder is gesteld, maar wat doen jullie de dag voordat jullie wedstrijd hebben? Het valt mij op dat als ik ulisse rust geef of lekker met haar ga buitenrijden, ze de dag van de wedstrijd niet zo lekker loopt. Ze loopt beter als we gelongeerd hebben, of ze heeft nog even heeft getraind.


boytjeh
Berichten: 949
Geregistreerd: 19-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:12

Als ik soms een wedstrijd heb dan train ik hem 20 minutjes rijd dan de oefeningen die de andere dag komen en meestal helpt dat wel bij mij.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:20

meestal train ik die van mij dan nog, en oefen ik nog een paar onderdelen uit de proef, en zorg ik dat ze al op de wei is geweest, en daarna was ik haar helemaal

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:48

Ik train m, eerst lekker los maken, daarna even een kwartier/20 min harder werken, zo dat hij achter lekker ondertreed, en de meeste oefeningen rijd ik ook wel. Lekker veel schakelen en overgangen.

MsCalifornia
Berichten: 235
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:07

Mijn voorkeur gaat aan een half uurtje longeren in de set. Of anders wat licht werk om haar nog lekker los te maken.

<font color=iceblue><bg color="black">

Marsie

Berichten: 956
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:22

Meestal net zoals een gewone dag. Ze gaat in de wei. Ik mest de stal uit. Daarna even rijden. Ik oefen meestal even de onderdelen uit de proef die wat moeilijk zijn. De proefjes heb ik de dagen ervoor al geoefend. Dat oefen ik dan en verder zorg ik dat ze lekker ontspannen loopt en ik rijd veel overgangen en lekker veel schakkelen. Dan ben ik meestal al gauw zo'n half uur 3 kwartier verder. Daarna ga ik haar wassen en invlechten als ik vroeg moet rijden. Dan gaat ze op stal en krijgt ze eten (het is dan meestal ook al 5 uur). Daarna 's avonds maak ik het tuig schoon en zorg dat ik alles klaar heb liggen en misschien al wat in de auto leg. En de trailer word gereed gemaakt. Dan ga ik douschen en duik lekker vroeg me nest in om de volgende dag goed te rijden.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:26

Met de pony waar ik nu wedstrijden mee rijd rijd ik even het proefje door en dan ben ik klaar Haha!
Maar meestal gaat dat niet eens omdat ie over schrikt in de bak ( ik rijd meestal dan 'savonds) dus dan rijd ik soms niet eens mn proefje af. Alleen maar even door zn lijf heen en dan de volgende dag rijden.

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:31

Zeker wel even rijden. Ik reed altijd eerst even los en nam daarna even snel wat oefeningen door, als bevestiging/herhaling.
Maar zeker niet te lang/zwaar, ik wil graag altijd een 'fris' (dus niet moe, maar ook niet knettergek natuurlijk) paardje op wedstrijd.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:48

ik rij ook altijd gewoon de dag ervoor, meestal heb ik springles de dag van evoren en anders oefen ik gewoon wat ik in mijn proefje moet doen, niet te moeilijke dingen zolang rikky maar los is, en niet te moe

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

Stinkmodder

Berichten: 7974
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:52

Ligt eraan waar ik zin in heb Tong uitsteken Meestal gewoon rijden, maar soms ook wel lekker een blok om of even longeren ofzo. Springen doe ik sowieso nooit voor een wedstrijd, dan ben ik er zeker van dat ie de volgende dag stijf is!

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 12:13

Antoinette schreef:
Zeker wel even rijden. Ik reed altijd eerst even los en nam daarna even snel wat oefeningen door, als bevestiging/herhaling.
Maar zeker niet te lang/zwaar, ik wil graag altijd een 'fris' (dus niet moe, maar ook niet knettergek natuurlijk) paardje op wedstrijd.


Ja, dit geld ook voor mij. Bij een springwedstrijd spring ik niet de dag van tevoren, hooguit intuitje ofzo...maar meestal helemaal niet.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:42

Lekker loswerken. Geen moeilijke dingen meer oefenen, maar wel lekker wat laten werken.
En inderdaad spring ik meestal of donderdag of vrijdag nog.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:47

meestal werk ik em eerts eventjes los, en als ie fijn loopt neem ik gauw eventjes een paar dingentjes door waar ik moeite mee heb. en als ie niet fijn loopt, moet ie echt werken.

Gulpje

Berichten: 8070
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:48

rockey schreef:
meestal train ik die van mij dan nog, en oefen ik nog een paar onderdelen uit de proef, en zorg ik dat ze al op de wei is geweest, en daarna was ik haar helemaal



Werkte bij mij vandaag ook

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:49

Ik rij gewoon de dag ervoor, een uurtje meestal. En natuurlijk wassen als ik vroeg moet. Haha!

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 08:45

bij mij wisselt het. Afgelopen zondag had ik springwedstrijd, zaterdag heeft hij alleen de hele dag in de wei gelopen (en ff behoorlijk geknald!) soms rij ik, soms longeer ik, maar nooit een zware training en zeker niet springen als ik de volgende dag springwedstrijd heb!

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 08:56

Voor de dressuur rij ik altijd nog een 20 minuten tot half uurtje en neem ik nog wat onderdelen uit de proef door. Ik train haar dan niet heel intensief, maar wel zo dat ze wat energie kwijtraakt(anders is mijn pony echt knetter de volgende dags..) Voor een springwedstrijd spring ik nooit de dag van de tevoren, meestal heb ik woensdags of donderdags springles, dus hooguit doe ik dan nog wat balkjes (om m'n oog ''attent'' te houden..), verder rij ik haar veel voltes, tempowisselingen enz. Ik rij nooit door het bos oid en laat haar ook nooit staan, dit heeft bij mij nog nooit goed gewerkt.

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

Martsje

Berichten: 435
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 09:37

Heb nog niet veel wedstrijden gereden, maar ik neem de dag er voor nog een lesje. (Eigenaresse is instructrice.) Even de proefjes doornemen en de moeilijke dingen doornemen, en dan ook nog even de puntjes op de i zetten qua houding en zit...
Het paard waar ik op rijd wordt door meerdere lessers gereden, en dat zijn vaak beginners. (Ze is thuis superbraaf....) Dus voor mij is het wel goed dat ik haar de dag van tevoren even attent maak dat ik er op zit, zodat ze weet dat ze aan het werk moet. Want ik kan heel goed merken wanneer er weer iemand op heeft gereden.

Dieren zijn altijd eerlijk, behalve als ze vals gemaakt zijn door de mens.....
Stal Karima's Soerajja B+5
http://www.geocities.com/stalkarima

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:27

ik train zeker, maar dan is het een rustige training, ik rij wat tempowisselingen en hou het vooral ontspannen, ikzet hem dan ook meestal in een wat lager ingestelde houding en werk hem wat los door zijn lijf, en vraag eigenlijk geen oprichting.

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:37

Of ik train niet, of ik train lichtjes. Ik geef haar in ieder geval geen kans om spierpijn te krijgen.

Wat leuk, een naamgenootje Haha!

Odessa & Assedo

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:15

Ik rijd de dag voor een wedstrijd alleen maar los. Dus geen oefeningen in de 'wedstrijdhouding'. Maar lekker lang en laag, over de rug ontspannen gehoorzaamheidsoefeningetjes rijden. Ik doe dit ongeveer 3 kwartier.

Mocht ze 1 van haar 'drukke' dagen hebben, zet ik haar meer aan de het werk. Maar dan stap ik haar zeer goed en lang uit, want ik wil de volgende dag geen stijf en gespannen paard. (nooit eigenlijk Knipoog )

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:18

Ik zet hem gewoon aan het werk, tot ik tevreden ben. Ik ga wat gerichter rijden mbt de wedstrijd en maak hem lekker los. Mocht het nodig zijn dat ik een uur rijd, dan doe ik dat, maar het kan ook zo zijn dat hij binnen een half uur goed voelt...

:){

Rieta

Berichten: 2231
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: nieuw-roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:50

Ik rijd hem gewoon net zo als anders ik doe niks anders.
soms rijd ik hem niet voor een wedstrijd dan is hij wat drukker dat lijkt veel mooier. Dat doe ik dus ook voor de kampioenschap 13 augustus in emmen. Ik krijg dinsdag en woensdag priveles en zet hem donderdag op rust en dan ga ik naar de kampioenschappen.

maar elk paard reageert er anders op je zult het zelf moeten uitzoeken.

groetjes rieta

Coco chanel- L2+2
Nikki -Z2+26 <--- Helaas verkocht
11 maart L2 Roden 159 pnt- 19 maart L2 Annen 161 pnt 1e plek - 25 maart L2 Zuidlaren


WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:55

Lekker ontspannen het bos in, en in het bos wat kleine oefeningetjes doen.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:59

Als het een beetje uitkomt lekker een uurtje of anderhalf naar het strand. Niet te moe maken, maar wel even lekker stuk galopperen.

Zn sok is dan gelijk wit gewassen en na een dagje strand heeft hij meestal ook weer meer zin om iets te doen in de bak Lachen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers