Doorzitten*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melliejj

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: eindhoven

Doorzitten*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 15:26

Ik rijd sinds kort op paarden (ipv pony's).
En op pony's kon ik heel goed doorzitten en zat ik echt goed, maar nu op paarden... ... het is niks! Ik stuiter alle kanten op... iemand een idee hoe ik beter kan blijven zitten, want ik schaam me echt kapot...

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:30

veel oefenen, anders veel lichtrijden in het begin.
zodat je kunt wennen aan de paardenpassen! *LOL*
het is altijd raar van pony naar paard, je moet gewoon even wennen Haha!
succes!

Niety

Berichten: 143
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:40

Of aan de longe zonder beugels oefenen, dat wil ook altijd goed helpen om je zit te ontwikkelen

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:01

Kleine stukjes oefenen, bv beginnen met vijf passen doorzitten en dan weer een paar passen lichtrijden. Zo kun je aan de beweging wennen. Je gaat telkens net voor je begint te stuiteren (=meestal gevolg van knijpen met je benen) weer lichtrijden. Zo bouw je het langzaam op tot een hele lange zijde en langer.
In een arbeidsdraf op een volte wil ook wel eens helpen omdat een paard dan wat langzamer gaat. Als je gaat stuiteren, drukt het paard zijn rug weg en gaat harder: de vering van de rug is weg en je stuitert ook erger. Daarom: met korte stukjes beginnen.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:23

Maar dan een even aantal passen zodat je weer op het goede been lichtrijdend uitkomt Haha!

Wel een goede tip trouwens!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:36

aan de longeerlijn, zonder teugels zonder beugels en met een bijgezet, ontspannen paard is de beste methode Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:29

Ik ben 1 á 2 jaar bezig geweest om de overstap pony/paard te maken.

Het ligt dus echt niet aan jou. Het is gewoon anders rijden op een paard. Geloof mij: als je eenmaal een paard gewend bent, rijd een pony écht makkelijk! Lachen

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:30

Zonder zadel rijden. Ik rijd nu al 1.5 maand zonder zadel omdat ik wacht op mijn barefoot. In het begin ging het lastig, maar nu rij ik net zo makkelijk met als zonder zadel Haha!. En het zit heerlijk, je voelt alles onder je.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 08:48

Herkenbaar! Ik had in het begin de neiging om onbewust mn knieen heel erg aan te spannen/ fijn te drukken, zo van dan kletter ik er niet af bij een bocht.

Juist door te ontspannen en je zelf af en toe licht rijden 'gunnen' kom je er vanzelf in!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:16

Citaat:
Maar dan een even aantal passen zodat je weer op het goede been lichtrijdend uitkomt

Dat is óók een goeie tip! Haha!

Ik heb nu geleerd om me te concentreren op wanneer welk achterbeen naar voren gaat (je zitbeenknobbel gaat naar beneden als het been naar voren gaat) en dan kun je de eerste een, twee of drie passen doorzitten en gelijk op het goede been (zonder te kijken!) lichtrijden. De eerste paar drafpassen zijn altijd vol impuls en het beste te voelen. Probeer maar eens.

Ik smokkel wel eens en gebruik mijn oren om te horen én voelen wanneer het binnen achterbeen (en dus het buiten voorbeen: draf=diagonaal) naar voren gaat. Je kan dit oefenen in stap en dan weet je ook het ritme bij het aandraven. Maar 'mooier' (lees: moeilijker, dus leuker *LOL* ) is het voelen. Het heeft mij lang gekost (ik rij maar een 1/2 uur in de week) maar ik kan nu wel bijna altijd direct op het goede been lichtrijden!! *trots* Rechtsom ging wel moeilijker dan linksom merkte ik.

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:34

Haha! Ik ben daar ook mee bezig, want ik hopseflopste alle kanten op doordat ik alle spieren spande. Zonder beugels is wat mij betreft geen optie, want dan knijp ik nog harder!!! Tong uitsteken

Wat ik nu probeer is twee passen staan in de beugels en dan twee passen zitten. Dit proberen uit te bouwen (dus 4 passen staan, 4 passen zitten). Het voordeel van dat staan is dat je dan goed je balans kunt vinden, want als je die niet hebt, dan hopseflops je zelfs dan en kun je niet staan. Ik ben er nog lang niet, maar er zit vooruitgang in .

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:35

ik rij altijd zonder zadel op een shetlander daardoor vindt ik doorzitte best makkelijk zonder zadel.
op grotere pony's en paarden met zadel kan het ook maar shetten soms gaat het super soms niet
maar de gene die mij les geeft vindt dat ik het wel goed kan Pling
naja iedereen denkt er anders over en elke keer een ander paard
-xxxxxxxxx-z0rr0

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:36

nou was ik int begin een super stuiterbal

Melliejj

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 17:53

Ik zal er aan gaan werken/wennen Tong uitsteken dankjewel voor alle tips Schijnheilig

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:45

Ik kan op mn merrie ook niet doorzitten of netjes zitten in de galop.. Ik heb mezelf aangeleerd een heel klein beetje te staan.. niemand die het zit, je zit keurig stil, voelt gewoon je paardje nog aan enkel je bent geen zak aardappelen meer die probeert mee te liften..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 15:02

als je de mogelijkheid hebt zonder zadel rijden, en eventueel (als je een betrouwbaar paard hebt) je even aan de manen vasthouden tot je je evenwicht gevonden hebt! ik rijd nu sinds 1 of 2 maanden zonder zadel omdat het mijne niet meer past, en ik rijd nu even makkelijk zonder zadel als met, ik blijf zelfs beter zitten zonder zadel Lachen dus gewoon heeeeeeeel veel oefenen... Lachen
en je bekken naar voren kantelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 15:24

ik reed is op een paard dat je hoog opgooide, erop doorzitten kon ik niet echt goed Bloos de dag daarna reed ik op een Fries en dat ging echt prima! ik vind Friezen veel fijner om op door te zitten, misschoen moet je dat maar es proberen Knipoog

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 15:46

oefening baart kunst!!! gewoon doorgaan het is een kwestie van wennen!

zelf reed ik altijd op grote paarden en nu op een haflinger dat was ook erg wennen!! maar ik kan het nu!!

succes ermee

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:35

Wat knap dat je op een paard minder zit dan op een pony!!
De meeste pony's dribbelen en maken kortere passen dan een paard dus zitten minder fijn.
Maae ik denk dat het voor jou gewoon ff wennen is....
Blijven oefenen en door zetten!!!

Groetjes

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:44

Probeer je benen lang te houden, hou je tenen anders naar beneden, dan ga je minder knijpen.
Probeer het eerst in een langzame draf, ga dat dan uitbouwen naar de arbeidsdraf. Ga je weer stuiteren, dan weer naar de langzamere draf etc. Tot je het ritme hebt gevonden

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:59

Ik kan slecht doorzitten............ ik verkramp..

Mij is als leerstof aangeboden om slechts een paar passen door te zitten.... steeds een paar passen...........

o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:25

Probeer goed te ontspannen en een beetje achterover in het zadel te gaan zitten, houd je benen lang en het is heus niet erg als je in het begin zo stuitert, dat heeft iedereen toch?! Geneer je niet en rijd gewoon verder, dan leer je het vanzelf wel.

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:53

Zonder beugels maar eerst en dan verder kijken!