Arabisch bloed intelligenter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Arabisch bloed intelligenter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 13:47

Ik heb het idee, dat zodra er aardig wat Arabisch bloed in een paard zit, het paard leergieriger/ slimmer is.
Bestaan er ezels onder de Arabische volbloeden of zijn ze inderdaad slimmer?

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:14

Ik heb een pony met 87,5% arabisch bloed en een gewone KWPN-er. Eerlijk gezegd vind ik de KWPN-er slimmer, maar dat kan natuurlijk de uitzondering zijn die de regel bevestigd.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:19

ik denk het niet. Ik ken domme arabieren en slimme warmbloeden en nog slimmere pony's. Het is denk ik puur individueel en niet rasgebonden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:49

Hmmm. die Sam die ik had, was minstens 85 % arabisch volbloede, maar eh... bepaald geen licht Nagelbijten / Gniffelen

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:51

Ik heb zelf een arabisch volbloed merrie en mijn ervaring is dat volbloeden vaak toch veel slimmer en makkelijker te handelen zijn. Nu is het wel zo dat je er vaak 200% mee kan omgaan of gewoon helemaal niet. Mijn ervaring met andere rassen is dat ze vaak toch wat moeilijker karakter hebben en minder snel leren dan volbloeds.
Ik hoor ook vaker van paardentandartsen en hoefsmeden dat arabieren vaak toch makkelijker te behandelen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:41

Saar4 schreef:
Het is denk ik puur individueel en niet rasgebonden.


Bij honden is het toch zeker wel rasgebonden, dus waarom bij paarden niet?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:33

daar zitten ook 'afwijkelingen' tussen net als bij de paarden.

de golden retriever die niet wil zwemmen, de rottweiler die je niet uit het water krijgt, de pitt bul die niet kwaad te krijgen is, de jack russel die niets liever doet dan slapen,.... Haha!

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:31

hm ik heb nooit een ander ras gehad dan arabier maar ik heb toch wel het idee dat mijn pony slimmer is dan de andere paarden bij ons op stal

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:29

Ik lease nou ook een Arabisch Volbloed merrie en ik moet zeggen dat die toch wel slim is, in ieder geval een stuk slimmer dan die New Forest die ik zelf heb. Ze weet me dingen snel duidelijk te maken en heeft gewoon dingen snel door. Ik denk ook wel dat ze een van de slimmere bij ons op stal staan, hoewel er verder ook veel volbloeden staan. Maar deze allemaal vrij slim zijn. Ik denk ook dat je over het algemeen moet kijken en niet naar de uitzonderingen, die zijn er altijd.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:32

Mijn ervaringen zijn ook dat ze veel slimmer zijn als andere rassen. Wordt ook elke keer bevestigd door andere mensen.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 13:35

Ikzelf heb een KWPN paard met 20% arabisch bloed erin en die is super leergierig ( hoeft maar 1x iets te vertellen en hij snapt het ), en er staan ook een paar volbloed arabieren hier opstal, maar die zijn heel nuchter met rijden, alsof ze het allemaal toch wel begrijpen, misschien lijken ze wel slimmer , maar zijn ze het niet.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:47

Je hebt echt superdomme arabieren... en wij hebben er eentje in onze achtertuin staan Haha!
Hij heeft wel slimme momenten hoor, en dan vraag je je af hoe het komt dat hij zo af en toe zo debiel doet? Misschien komt het omdat hij ook nog eens scheel is, ik weet het niet. Hij weet precies hoe hij onder het werk uit moet komen en slaat dan ook regelmatig zijn slag, maar vraag niet hoe. Als jong en onbezonnen ding is hij een aantal keren flink onderuit gegaan (en 1x lag ik eronder) verder schuwt hij bomen niet en moet je écht sturen zodat hij er niet tegenaan loopt. Zelfs zo erg dat hij van de winter echt keihard tegen een boom aangerend is. En eten, daar heeft hij ook geen kaas van gegeten. Hoewel hij feilloos het dure voer eruit pikt hoor, maar zelfs eten wat hij nu al jaren krijgt, lust hij af en toe niet. En dan nog het naar binnen werken, dat snapt hij ook niet. Het principe dat je dat boven je bak doet, dat gaat er bij hem niet in. Zaterdag hebben we de stal weer schoongemaakt, en bij hem vind je overal etensresten. Hij smeert gewoon alles onder. Maar of dat met intelligentie te maken heeft? Ik weet het niet
Onze andere arabier is wat dat betreft een stuk slimmer. Hij kan zélf uitkijken, gaat niet op z'n edele bekkie, loopt niet tegen bomen op en weet eten te waarderen (hap, slik weg).
Zelfs mijn oliedomme KWPNer was trouwens nog slimmer. Die liep niet tegen bomen op. Enige nadeel: die vrat alles, of het nou giftig was of niet, als je er maar op kon kauwen. En ja, de KWPNers kregen de boxen, het hek van de bak etc. open. De domste arabier heeft het 1x geprobeerd en de slimste arabier rent gewoon door stroomdraad heen als hij eruit wil Scheve mond Haha!
Het enige slimme, maar dat hebben al onze paarden eigenlijk wel gehad, was het aanvoelen van de ruiter. Ruiter geen zin, dan snijden we een stukje af Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:48

Wij hebben sinds een paar weken een Arabische Volbloed en ik sta d'r van te kijken hoe slim dat dier is. Echt niet normaal. Bijna eng zo snel als die leert...
In vergelijking met deze zijn onze KWPN'er en Fjord echt niet slim. En dat terwijl de Fjord toch ook heel snel en graag leert.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 13:54

En de Andalusiers dan, die zijn toch ook leergierig?
Ik zie mijn paard nog niet zo snel een Courbette of Capriool maken.
En die hebben toch ook aardig wat Arabisch bloed?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:02

Ik dacht het niet hoor. Iig niet recentelijk. De barokke paarden zijn al eeuwenlang in training en daar wordt al die tijd ook al geselecteerd op karakter/kunnen en wat dies meer zij.
Arabieren zijn ook al heel erg lang (ik dacht 2000 jaar, maar dat weet ik niet zeker) gedomesticeerd en in die tijd is er ook geselecteerd. Arabieren echter zijn veel wijder verspreid (ik meen dat er wereldwijd zo'n 200 stamboeken zijn). De barokke paarden (Lusitano's, Andalusiers en Lippizaners, voor zover ik weet zijn die nauw aan elkaar verwand) zijn met een veel minder groot aantal.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:31

mijn new forest was 20 keer zo slim als mijn 78% arabische ding, maar als je het over leergierig hebt, daar stijgt m'n arabier ver boven de new forest uit. en daar gaat het om!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:34

sorry met mijn late reactie (kreeg een levensgrote waarschuwing op mijn beeld voordat ik deze reactie kon plaatsen Haha!)

Ik wilde net als een aantal anderen zeggen dat voor mijn gevoel de arabjes idd wel slimmer (en vooral gevoeliger en meer mensgericht) zijn.

Uiteraard zijn er net als bij honden uitzonderingen, maar dat maakt het juist leuk toch.

Wat ik nog meer wilde zeggen (en dit las ik in geen enkele andere reactie vandaar dat ik dacht dat deze reactie nog enige toegevoegde waarde kon hebben Haha!) is dat er een heel erg groot onderscheid gemaakt moet worden tussen 100% zuivere arabjes en kruisingen, waarbij bij de kruisingen het percentage bloed niet per sé een rol hoeft te spelen.

Ik weet niet hoe het kan, maar heb het er met meerdere fokkers over gehad: zodra je een arabier gaat mixen met een ander ras verlies je iets heel essentieels (dat niets met de dish te maken heeft, maar alles met het unieke karakter van de arab).

De meeste vooroordelen die je hoort over arabieren worden ook vaak gemaakt aan de hand van ervaringen die men heeft met de kruisingen, en niet met raszuivere arabjes.

*Amen* Haha!
(al zeg ik het zelf)

PS: het lijkt overigens dat dit topic meer bij rassenpraat thuishoort, maar ok, daar ga ik niet over!

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:36

Ik heb een heel slimme quarter, die er redelijk arabisch uitziet, veel volbloed doorheen gefokt waarschijnlijk vroeger. Helaas een beetje te slim soms, kent na 2x reining-proefjes uit dr hoofd enzo Tong uitsteken

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:42

Ja zeker!!!
En ook veel meer meedenkend.
Als hij een keer een balk eraf tikt, tikt hij die de tweede keer er niet af.
Ook springt hij er geen meters overheen, ja de eerste keer misschien bij een jong paard, maar daarna springt hij 'zuinig'.
Ook is het karakter werkbaarder en hebben ze plezier in het werk.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:56

Mijn arabier is ook erg intelligent en het kan een voordeel zijn maar ook een nadeel dat hij met me meedenkt... Als ik bijvoorbeeld een proefje rij en doe dat 2x dan denkt hij dat hij weet wat ik wil gaan doen.. dan moet ik dus juist gauw een andere oefening doen. Ik moet er soms ook wel om lachen. Galoperen op links vindt hij niet leuk en als hij dan verkeerd zit en ik neem hem terug dan springt hij zelf gauw op links aan voor ik de handeling maar kan geven. Hij heeft een hele grote trukendoos en probeerd helaas wel vaak onder het werk uit te komen... als hij merkt dat ik het truukje doorheb bedenkt hij weer wat anders en op het laatst geeft hij zich maar gewonnen..

Het vervelende is dat hij een nare ervaring ook meteen onthoudt en ik hem de volgende keer goed moet overtuigen dat er niets aan de hand is. Nee, hij is zeker geen ezel die zich 2x aan dezelfde steen stoot maar is wel erg koppig, eigenwijs en arrogant Haha! Soms heb ik met Omar het idee dat het enige wat nog ontbreekt is dat hij gaat praten.. hij maakt me dingen echt duidelijk en ik heb geleerd om naar hem te luisteren... naar de signalen die hij geeft dan he Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:05

Beber schreef:
En de Andalusiers dan, die zijn toch ook leergierig?
Ik zie mijn paard nog niet zo snel een Courbette of Capriool maken.
En die hebben toch ook aardig wat Arabisch bloed?


Bloos!

Dacht het niet! PRE's zijn mede met de Arabieren van de zuiverste en oudste rassen ter wereld.
Zeg maar Iberische rassen in het geheel (Lusitano, Berber, ...) hoewel die laatste tegenwoordig nog wel eens met Arabisch bloed wordt gekruist als ik het goed voor heb.

Maar een PRE heeft dus zeker niet aardig wat Arabisch bloed. Haha!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:12

Ik heb ook gehoord en gelezen dat de Anda's ontstaan zijn door het fokken met arabieren Verward

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:01

Ik heb een welsh-k met 55% arabisch bloed, die is erg slim (denk ik dan)
Probleem is wel dat ze zelf vanalles bedenkt. Ze verzint echt de meest rare trucjes om te ontsnappen aan moeilijke oefeningen en als ik bijvoorbeeld een keer aangallopeer, en ze springt in de verkeerde galop aan, springt ze het volgende rondje weer op dezelfde plek in galop aan, terwijl dat helemaal niet de bedoeling is.En als ik haar 2 keer achter elkaar op de volte laat lopen, gaat ze daarna vaak automatisch Tong uitsteken
Ik denk ook wel dat paarden met veel arabisch bloed slim zijn, maar er zullen vast ook wel uitzonderingen zijn.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:08

griebels schreef:
Ik heb ook gehoord en gelezen dat de Anda's ontstaan zijn door het fokken met arabieren Verward



Je kunt het inderdaad wel gelezen en gehoord hebben en dat heeft dan met volgende misopvattingen te maken

http://www.denvinkenburg.nl/
http://www.stal-baroque.nl/

Citaat:
De meeste Engelstalige boeken waarin de geschiedenis van dit ras beschreven wordt geven verkeerde informatie, voortkomend uit aannames gedaan door auteurs van rond de eeuwwisseling, die nog steeds worden herhaald. De grootste misvatting die in veel boeken te lezen is, is dat het ras voortkomt uit het Arabische paard. Integendeel, dit ras zou wel eens een van de weinige kunnen zijn waar weinig of geen Arabisch bloed in voorkomt. Er zijn deze eeuw wel kleine experimenten met de introductie van Arabisch bloed (en Engels Volbloed) gedaan, maar de fokkers zijn snel teruggekeerd naar de pure bloedlijnen.


Citaat:
Nu de interesse in het Spaanse paard nieuw leven is ingeblazen, zijn er mensen die echt grondig onderzoek doen en zeggen: "Goh, wat een hoop interessante geschiedenis. Dit ras is oeroud!" Moderne auteurs die hun huiswerk gedaan hebben, schrijven nu dat er drie rassen zijn die het basismateriaal vormen van de meeste moderne rijpaarden: de Arabier, de Berber en de Andalusiër. Ongetwijfeld verdient de Arabier een hoofdprijs voor puurheid van de bloedlijnen, aangezien die sinds ongeveer 800 na Christus geïsoleerd zijn, maar de Andalusiër is minstens zo oud, zo niet ouder, als genetisch stabiele types.


Het complete verhaal is te lezen op vooropgenoemde links.

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:31

mijn ervaring met Arabieren (ik heb zelf een Arab, en ik heb op een stoeterij gewerkt)is dat ze zeer intelligent zijn en supersnel leren.
Daarom staat een Arabier bij mij op no.1
Ze willen graag iets nieuws leren en begrijpen snel wat je bedoeld,
ze zijn temperamentvol, maar op een prettige manier!
Als je hun vertrouwen hebt gewonnen heb je een vriendje voor altijd! *LOL*
En natuurlijk heb je vervelende er tussen zitten, maar elk ras heeft er etters tussen zitten.
Maar vaak wordt er gezegd dat Arabieren zenuwpezen zijn,
vaak word dat gezegd door mensen die niet met ze om kunnen gaan,
Ze kunnen idd soms heftig reageren, maar als je goed met temperamentvolle paarden om kan gaan is dat geen enkel probleem.
trouwens, als je geen geduld hebt zijn er maar weinig paarden waar je mee om kan gaan!
maar omdat Arabieren zo intelligent zijn, hebben ze sneller iets in de gaten, dus ook iets wat ze eng vinden.
Ik kan lezen en schrijven met ze, en ik wil nooit geen ander ras meer!