vanaf wanneer aan de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Belgiƫ

vanaf wanneer aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 14:06

hey!

ik rijd voor een paar weekjes de arabier van een vriendin omdat ze met vakantie is. in het begin had ik heel veel moeite om hem te ontspannen, maar plotseling begon hij te knabbelen op zijn bitje en voelde ik hem helemaal ontspannen, zijn hals ging helemaal rond, zijn rug kwam naar boven enzovoort. alleen is het nu zelfs zover gekomen dat als ik erop stap en vijf meter verder rijd, hij onmiddellijk al ontspant(en dus zijn hoofd naar beneden doet enz.). nu is mijn vraagje, zou ik hem dan gewoon zo verder rijden en hem dus vanaf het begin laten werken of eerst nog gewoon teugels lang laten (zoals ik normaal doe) en gewoon inrijden?

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:10

Zelf stap ik eerst 10 min warm... daarna draaf ik 10 min met lange teugel en voorwaards! neerwaards.. daarna pak ik der pas echt op en dan ben je dus al min 20 min verder.. Het ligt er maar net aan hoe lang je rij.. ik rij meestal 3 kwartier/uurtje als je korter rijdt kan je hem oo kwel eerder op pakken maar ik zou nooit gelijk ermee beginnen..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:49

Bij ons verschilt het per keer, instappen gebeurt sowieso met lange teugel, we kunnen niet altijd aan het werk zijn toch Knipoog
De ene keer plak ik er nog een paar rustige draf rondjes bij met lange teugel, de andere keer pak ik haar na de idd zo'n 10 minuten instappen op in stap, en ga van daaruit verder.

Par doet dan trouwens wel haar hoofd naar beneden en ontspant, maar loopt dan niet zogezegt aan de teugel *tijdens het instappen dus*
Maar dit is haar eigen houding dus ik vind het best.

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:26

bij mij verschilt het ook, als het paard het oppakt dan maak ik er gebruik van maar dan geef ik na 5 minuten of zo een paar rondjes lange teugel,
het verschilt ook per paard vind ik, sommige paarden krijgen snel last van hun hals en anderen niet, en dat ligt natuurlijk ook weer aan hoe ver ze zijn.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:37

is juist goed datzo ontspannen is. probeer dat ze zo ontspannen en laag wil lopen, tot ze warm gedraaid is en langzaam aan oppakken

Fnanne

Berichten: 14267
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:50

Het verschilt per paard, denk ik. Die van mij is een echt dieseltje, komt wat langzaam op gang. Pas als ze warmgelopen is, kan ik haar wat oppakken. Echt aan het wrk kan ik pas na een minuut of 20.
Denk dat het een kwestie is van aanvoelen. Mijn instructie wil het liefste dat ze meteen laag loopt, maar dat werkt bij Fanja nou eenmaal niet...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:52

Het verschilt per paard......... de ene is na een rondje instappen zover en de andere moet je eerst vwnw een half uur achter zn broek aanzitten Haha! Haha! Haha!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:39

Mijn pony ontspant zich ook direkt, meestal begin ik ook meteen met aande teugel lopen. Omdat ik best lang rijd de laatste tijd mag ze tussendoor even lekker haar hals strekken.