schuurplek van de singel wie weet raad??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

schuurplek van de singel wie weet raad??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 14:11

hallo allemaal,

ik heb sinds twee jaar een arabische merrie die nu opnieuw last heeft van haar singel Scheve mond Vorig jaar reed ik haar met een gewone katoenen singel en daar had ze dan een klein schuurplekje van juist achter het voorbeen. Dan ben ik onmiddellijk een neopreen singel gaan kopen en ze heeft er nooit geen last meer van gehad. Ben met die singel zelf een volledige week op trektocht geweest vorig jaar en niks van problemen gehad. Haar veulen is nu gespeend en ik ben herbegonnen met het rijden. Deze week heb ik twee korte ritjes gemaakt van elk mss twee uur. Zondag schrok ik nogal wanneer ik haar singel losmaakte: een grote open plek, bloot vlees, terug op dezelfde plek als vorig jaar. En het verontrustende aan de zaak is dat ze het nu heel erg heeft van twee echt korte ritjes. De neopreen lijkt dus dit jaar niet meer te helpen. Nu is mijn vraag wat ik het beste probeer, eer ik weer onnodig geld ga spenderen aan iets dat mss niet werkt. Ik had gedacht aan een singelhoes in echt schapenvacht, zou dit helpen? Of zijn er andere zaken die goed helpen?

gr Janna

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud


Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:32

Waarschijnlijk komt het door het schuiven van de singel. Een schapenvachtje kan helpen, maar eigenlijk helpt niets als het teveel blijft schuiven.

Kan het zadel dat het zadel niet goed meer ligt?

Hoelang is ze al niet meer bereden? En een rit van 2 uur noem ik niet gelijk korte ritjes als ze een poos niet gewerkt heeft.

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:34

Een singelbondje helpt bij mijn wel, en ik heb zo'n goedkope van nep schapenvacht. Ik was hem wel na 1 of 2x gebruikt te hebben.
Zo'n "nepperd" is niet duur, je kunt altijd eerst kijken of het helpt voor je een "echte" gaat aanschaffen.

Sterkte ermee!!!!

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:35

Freggel schreef:

Hoelang is ze al niet meer bereden? En een rit van 2 uur noem ik niet gelijk korte ritjes als ze een poos niet gewerkt heeft.


Ja, dat dacht ik eigenlijk ook al Scheve mond

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 14:41

LIQUITA schreef:
Ja, dat dacht ik eigenlijk ook al Scheve mond


Dat is twee uur weg, gaan stappen in het bos, en een goeie frisse cola gaan drinken inbegrepen Knipoog Neen, was gewoon rustig een wandelingetje in stap. Ze was zo droog als wat, zelfs niet gezweet, ik vind het heeeeeel raar. De singel kan eigenlijk ni echt verschuiven, zit met borststuk vast en ik heb niet de indruk dat mijn zadel niet meer past, vind het heel raar
Verward

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:45

Kijk dat is alweer heel anders Knipoog .

Dan weet ik het zo gauw ook niet meer, of het moet zijn dat haar vel gedeeltelijk dubbel zit onder de singel. Dat kun je oplossen door voor het rijden (als je dus al aangesingeld hebt) even de voorbenen naar voren te halen.

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 14:54

Freggel schreef:
Kijk dat is alweer heel anders Knipoog .

Dan weet ik het zo gauw ook niet meer, of het moet zijn dat haar vel gedeeltelijk dubbel zit onder de singel. Dat kun je oplossen door voor het rijden (als je dus al aangesingeld hebt) even de voorbenen naar voren te halen.


Dat had ze dus vorig jaar met die katoenen singel, dat vel kwam er open en verfrommeld uit. Nu is het superstrak maar is het een grote schuurplek. Hier verder staat er nog een topic over schuurplekken van de singel, maar daar weten ze ook ni echt raad. Wat is dat vooriets zo een gelsingel? Zou dat kunenn helpen? Of is dat ongeveer hetzelfde als neopreen?

gr Janna

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 07:29

Misschien helpt een gelsingel. Het mooiste zou zijn als je er een kan lenen om te proberen. Nu moet de huid natuurlijk eerst helemaal helen. Als het goed dicht is, kan je er evt. kamferspiritus op doen - dit wil de huid wel wat verdikken. Alleen echt alleen als het goed dicht is, anders doet het zeer.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:47

Zoals eerder gezegt een bondje.
Helpt heel goed maar het kan wel gaan slijten das een nadeel.
Of zoals Kyona het zegt een gelsingel (hoes Knipoog)

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:05

de mijne heeft een soort van schuim achtige singel, dat spul wat je ook aanheb als je gaat waterskien Haha! nooit geen last van gehad, geen schuurplekken! helemaal top, OK dan! misschien een idee??¿¿

9-12-15 - ღ Time stood still <3

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:12

eeen slingelbontje erom heen doen of je koopt een gelsingel, is lekker zacht en heb je minder kans op schuurplekken.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 18:46

KirstenG schreef:
de mijne heeft een soort van schuim achtige singel, dat spul wat je ook aanheb als je gaat waterskien Haha! nooit geen last van gehad, geen schuurplekken! helemaal top, OK dan! misschien een idee??¿¿


Schuimrubber Pling Haha!
Daar heb je ook wel is van die vesten/jassen van.
Die zeg maar al voorgevormt zijn.
Helpt iid ook goed.

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:38

jah die bedoel ik jah, weet niet hoe zon ding heet... maar helpt echt goed! 1 nadeel, je houd er ergere zweetplekken aan over, dan een gewone singel! maar jah.... liever zweetplekken dan gapende vleeswonden dacht ik zo Knipoog

9-12-15 - ღ Time stood still <3

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:23

Ik heb het ook heel lang gehad met mijn merrie. Ik heb toen ook een singelbontje gekocht. Hielp goed, kon haar later ook zonder rijden en heb nooit meer problemen gehad. Het kan wezen dat je paard eerst weer wat 'eelt' moet kweken. Haar bouw kan door het krijgen van een veulen ook wat veranderd zijn waardoor het zadel of de singel niet goed meer past. zorg ervoor dat de singel goed strak zit. Smeer evt. wat uierzalf op de plek.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:28

Singelbontje helpt meestal wel jah..

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 21:37

ik ga nu een schapenvacht singelhoesje proberen Lachen

is uierzalf goed om erop te doen?

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:40

uierzalf houd de wond mooi zacht.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

jessie1234
Berichten: 327
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:11

heb dat probleem vroeger ook met mijn arabier gehad(dunne huid)
heb toen een bontje om de singel gedaan en naar het rijden uierzalf op gedaan zo dat het soepel bleef is toen goed genezen.
je kunt een gel singel proberen maar denk niet dat het helpt.
en inderdaad het been naar voren halen als het goed is aangesingeld wil zeker helpen dat er geen plooien onder de singel vallen.

succes
groetjes jessica

Onze dochter Megan Dewi 09-12-2007

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:23

misschien schuift het zadel teveel naar voren? wellicht is haar buik dikker door het veulen? dan ligt het zadel niet goed meer en gaat het vel achter het voorbeen oprullen en gaat het stuk.....

pluk de dag....

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:38

Ik zou de plek eerst helemaal laten genezen voordat ik weer een singel zou gebruiken.

Overigens heb ik begrepen dat het voorbeen naar voren trekken na het zadelen eerder averechts werkt, omdat je dan teveel vel naar voren haalt dat dan tijdens het rijden weer langzaam teruggaat.

basics zul je al wel doen: zorgen dat plek singel goed schoon en droog is, en schone singel. Ik zou met paard met zo'n dunnen huid iets meer tijd nemen om weer op te bouwen als je langere tijd niet hebt gereden. Echte bonte singelhoes is denk ik wel oke, maar pas op die je moet je dus ook vaak wassen omdat vuil en zweet aan blijft zitten. Is weer lastig en voor mooi moet je er eigenlijk twee hebben, kan de een drogen als je de ander gebruikt.

succes

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:48

pantarhei schreef:
Overigens heb ik begrepen dat het voorbeen naar voren trekken na het zadelen eerder averechts werkt, omdat je dan teveel vel naar voren haalt dat dan tijdens het rijden weer langzaam teruggaat.


inderdaad, dat is mij ook al wel eens opgevallen. had een verzorgpony die dat ook af en toe sterk had, van die echt open plekken. dan eerst maar weer zonder zadel rijden tot de boel goed dicht was en dan er extra op letten dat je het been goed naar voren trok. Maar volgens mij werkte dit ook averechts. Het was een fjord, die normaal toch wel een dik huidje hebben Knipoog misschien had ze gewoon wat los vel over dat ergens heen moest..

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:30

je kan ook een anatomisch gevormde singel proberen, die houdt de beruchte plek een beetje vrij.
verder is alles al zo'n beetje genoemd: de voorbenen goed naar voren trekken zodat er geen vel dubbel zit en ik zou voor een echt bontje gaan, geen nepbontje, want als dat warm wordt en gaat broeien, heb je nog een veel groter probleem.

finn

Berichten: 799
Geregistreerd: 21-06-04
Woonplaats: westland (monster)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:30

toen wij daar ook last van hadden heb ik een gelsingel gekocht
bij mij hielp het heel goed oventueel heb ik er wel 1 voor je liggen maar is dan enkeld de hoes singel is kapot nou pb me maar dan hoor ik het wel anders via een pb

een dag niet gelachuh is een dag nie geleefd

terug van weggeweest


shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 02:04

echte schapenvacht rond de singel heeft bij mijn paardje geholpen !!

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:09

KirstenG schreef:
de mijne heeft een soort van schuim achtige singel, dat spul wat je ook aanheb als je gaat waterskien Haha! nooit geen last van gehad, geen schuurplekken! helemaal top, OK dan! misschien een idee??¿¿

Neopreen is dat Knipoog
Inderdaad zacht materiaal. Ze zweten er wel flink onder, maar heb er op het vorige paard nog nooit schuurplekken mee gehad.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Articuno, MarjanB, Marus, MirandaMalik, Phuddle, wildwestwill en 76 bezoekers