achterhoef niet geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lysie
Berichten: 1053
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: purmerend

achterhoef niet geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 17:11

ik vind het zo iritant. hij wil steeds z'n achterhoefjes niet geven. dan gaat hij schoppen. als ik het aan anderen vraag lukt het hun wel maar nu wil ik het zelf ook kunnen. heeft iemand tips zodat ik het zelf kan doen? alvast bedankt.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 17:23

- knijp in de pees van het onderbeen of vlak boven het spronggewricht, dan gaat het been automatisch omhoog Knipoog .
- houd de hoef in het begin soepel vast. Als hij hem heel hard intrekt, laat je hem gewoon doen. Na een tijdje lost hij wel, als hij door heeft dat het geen kwaad kan.
- Als hij begin te schoppen, zoveel mogelijk vasthouden, als je jezelf maar niet in gevaar brengt Knipoog .
- Als hij eenmaal gekalmeerd is, niet te grondig en te lang de hoeven uitkrabben. Elke keer als hij zijn hoef zonder show gegeven heeft en je even vluchtig met je hoevenkrabber erover bent kunnen gaan, moet je hem goed belonen. Aaitje, koekje, of wat je ook gebruikt om je paard te belonen, zolang het maar voor hem herkenbaar is dat hij gewaardeerd wordt. Daarna niet opnieuw vragen, gewoon een tijd later (een andere poetsbeurt) nog eens doen.

Is het een jong paard of is hij al 'volleerd'.
Met veulens en jonge paarden moet je wel soms een engelengeduld hebben Gaaaap .

lysie
Berichten: 1053
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 17:25

bedankt voor je uitleg visje. hij is nu ongeveer 6 of 7 Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 18:10

Dus... nog niet te oud om iets bij te leren Haha!

lysie
Berichten: 1053
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 18:17

nee maar je bent nooit te oud om te leren Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 19:05

Juist, goede ingesteldheid.
Maar om toch niet té offtopic over te komen: Je moet het maar eens proberen, die technieken. Niet direct loslaten als je paard trapt, want dat hebben ze ook snel genoeg door. Onze smid heeft eens blijven vasthouden bij een bokkende pony (van ons, shame on me Knipoog ) en die was het al snel genoeg beu geworden Knipoog .

lysie
Berichten: 1053
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 20:05

ik ga het gewoon proberen *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 20:28

Wat ook misschien helpt is je knie erachter zetten, zo doe ik het ook altijd.
Zeker voor jezelf is het erg makkelijk omdat ie dan niet zo snel meer gaan schoppen.

lysie
Berichten: 1053
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-02 20:16

ik heb het vandaag geprobeerd. hij bleef maar maaien!!! het leek wel een kermisatractie maar uiteindelijk heb ik gewonnen Haha! ik had niet z'n hoef uitgekrabt maar wel vastgehouden tot hij ophield met maaien en ik losliet Knipoog nog heel erg bedankt voor jullie tips *LOL*

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 11:19

Als je de hoef trouwens goed naar je toe buigt, kan ze minder kracht zetten om te schoppen, tenminste dat heb ik ooit op school geleerd
Schijnheilig

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 18:45

Dar is juist. Het voetje lichtjes naar je toe draaien *LOL* . Natuurlijk niet overdrijven hé Lips are sealed .

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 00:39

Ik heb ook geleerd om het paard lichtelijk te duwen, waarna hij zijn voet geeft...dit is toch niet fout? Verward

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 19:21

Dit is om het gewicht op de andere 2 benen te zetten. Paarden belasten altijd 2 van de vier benen die schuin tegenover elkaar staan, bij het voetje geven. Bij sommige paarden helpt het om even te duwen en zo het gewicht te verplaatsen, maar er zijn er ook waarbij je het omgekeerde effect krijgt. Die paarden gana dan op je hangen (erg onpractisch). Het hangt dus een beetje van paard tot paard af of je dit wel kan doen.

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:06

Probeer het eens met TTEAM. Ga zachtjes masseren, begin op de rug, over de billen en zak al masserend af ;langs het achterbeen. Pak vervolgens het onderbeen vast en til het op. Als je paard gaat trekken niet loslaten maar zelf het been neetzetten. Belonen en de volgensde dag opnieuw. Iedere dag oefenen en steeds het commando "voetje" erbij zeggen als je het been optilt. En niet te veel ineens verwachten, de eerste keren is een paar seconden voldoende, dit opbouwen.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:08

ik doe altijd het volgende. ik pak een halstertouw. vervolgens haal ik het achtereinde van het touw door het haakje, zo dat je dus een lus krijgt. die doe je (voorzichtig) om het been van je paard. onder de kogel, dus in de kootholte (waar ook bijvoorbeeld mok kan zitten).

vervolgens ga je naast je paard staan en trek je met het halstertouw zachtjes het been omhoog. dan zal ie gaan schoppen, maar hij kan jou niet raken en jij blijft gewoon het touw vasthouden. na een paar keer maaien zal ie wel ophouden. dan laat je de hoef weer zakken en even later til je hem weer op. zo ga je even door totdat ie braaf is.
en daarna gaat het eigenlijk altijd heel goed.