wel/geen vliegen deken en welke dan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

wel/geen vliegen deken en welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 20:29

ik rij met mijn tinker vaak buiten, ook gewoon overdag, dus dan zijn er wel wat dazen.
natuurlijk kan ik naar gebieden gaan waar minder dazen zijn, maar het zou ook wel leuk zijn om in de andere gebieden te rijden deze zomer.
nu zitten er nog niet veel dazen, maar ik ben bang dat het er nog wel meer worden.
zelf heeft sylke er niet zo veel last van, ze loopt niet overdreven te schudden of zo, ook omdat ze dazen niet echt door haar vel heen komen.
laatst had ik een flinke buiten rit (op bedaf) gemaakt en toen was ze wat bezweet en kwamen er best veel dazen, dan lijkt het me fijn om een vliegen deken te hebben, maar die dingen zijn best duur...
ik vraag me nu dus af wat ik ga doen...
ze hebben hier bij de ros (in uden) nu vliegen dekens in de aan bieding voor 12 euro (of zo iets) en die zijn vlij fijn gemaast, maar dat is aleen voor over de rug, dus niet met nek en zonder buikflap.(logies voor die prijs)
ik vraag me nu af of deze deken dan wel zou helpen....
en ik weet niet welke maat ik moet nemen (maar dat kunnen ze me wel in de winkel vertellen denk ik... maar mischien ga er een op internet bestellen...)
mijn pony is 1.45 hoog..... mischien dat iemand het kan gokken?

alvast bedankt voor advies Lachen

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:28

Volgens mij moet maat 175 passen. Het is wel goedkoop 12 euro. Risico van ´goedkopere´dekens vind ik vaak stiksels en de kans dat ze zich openschuren. Norita vind het veel fijner om zonder deken in het land te staan, ook zonder vliegendeken. Ik kan het op dit moment redelijk sturen met anti vlieg.
Ze staat al zo lang ´s winters met deken, ik gun haar die paar maanden zonder deken. Dan kan ze lekker rollen en kroelen met medeweidegenootjes.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 21:30

dankje!
voor in de wei wil ik haar ook geen deken op geven, maar met buiten rijden lijkt het me wel handig!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:52

je kunt je paard ook inspuiten met vliegen sparay, want als er een vlieg onder dat deken komt lijkt het me ook niet zo'n fijn idee....

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 22:29

vliegen spray werkt niet goed/genoeg tegen alle dazen... maar er zitten er nog niet zo veel dus het kan nu nog wel...

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:34

Ik ken je paard natuurlijk niet, maar ik denk dat maatje 175 niet zal passen. Mijn hafje heeft al maat 185 en de tinker van een vriendin van mij maat 195! Met vliegendekens heb ik geen ervaring dus daar kan ik je niet verder mee helpen.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 10:26

oke

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 11:31

Mijn paard (arabier) heeft ook maatje 175..
Nou moet ik er wel even bij zeggen dat mijn moeder zelf een vliegendeken heeft gemaakt voor Amethyst, en die is gebaseerd op maat 175 Lachen (dus eigenlijk een perfect op maat gemaakte vliegendeken)

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 17:38

wow waar van heeft ze die gemaakt?

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:34

m'n vorige pony was 1,48 en paste maat 175 wel, ze was wel heel slank. M'n nieuwe is 1,67 en heeft maat 195 ik denk dat dat wel heel groot is voor een pony van 1,45....