daas of horzel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

daas of horzel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 23:31

Ik heb een discussie met een paar mensen of die vervelende beestjes die mijn paard (en mij Boos! ) steken, nu dazen of horzels zijn. Ik zei altijd daas, maar nadat ik op google heb gezocht noem ik ze nu horzels.
Maar die personen blijven volhouden dat het dazen zijn Verward

foto's van google:

daas:

Afbeelding

horzel:

Afbeelding


die beestjes die mij steken zijn toch echt horzels Nagelbijten / Gniffelen Clown
of niet? Nagelbijten / Gniffelen

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 23:36

Misschien alle twee? Ik ben maandag door iets geprikt en heb nu een bobbel op m'n hand Boos!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 23:44

Ik ben op m'n bovenlip gestoken Scheve mond
(weet niet door welk beest.. ik dacht ook altijd dat horzels zo staken, maar dat blijken dazen te zijn)

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 23:55

Ik dacht ook dat de daas de horzel was en de horzel de daas (volg je me nog? Ik dacht precies hetzelfde als jij!!)

Ik blijf gewoon daas zeggen, dan weet iedereen volgens mij wel dat ik die smerige grijze stinkbeesten bedoel.
Als ik die plaatjes zie krijg ik trouwens spontaan sla- en jeukneigingen...

Effe off-topic: de anti-muggen-citronella-bodyspray van de Kruidvat werkt echt verbazingwekkend goed tegen vliegen en dazen!!!

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 00:12

Hmm, van zo dichtbij heb ik die smerige beesten nog nooit bezien eerlijk gezegd Bloos! . Wel mooie foto's! Maar ik weet wel degelijk het verschil hoor Haha! ! Horzels zijn makkelijk te herkennen aan het feit dat ze -meestal- rond de benen van het paard hangen en zo hun eitjes leggen (die kleine gele puntjes). Het zijn tamelijk dikke vliegbeesten die je ook nooit ziet zitten maar gewoon heel irritant rondbrommen Boos! . dazen zijn over het algemeen smaller en grijsbruin van kleur en gaan meestal op het paard zitten om vervolgens gemeen te steken Schijnheilig . Erg pijnlijk vind ik .

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 00:26

hmm dan zijn het ook horzels die mij en vlieg lastig vallen. ik noemde ze eigenlijk ook altijd dazen'! Haha!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 00:58

Ja, Primula heeft gelijk, das waar ook! Horzels hebben zo'n heel eng achterlijf, ik dacht eerst dat dat een angel was! Maar nee, daar leggen ze die eitjes mee, dacht ik.

Volgens mij zijn toch die plaatjes omgedraaid: dazen zijn die vieze grijze beesten (onderste plaatje dus) en op het bovenste plaatje staat een horzel.
Toch????

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 01:08

Ik noem ze ook dazen (of steekvliegen, want zo noemde de eigenaar van de manege waar ik 'vroeger' reed ze altijd). Misschien eens tijd om de namen officieel om te wisselen? Tong uitsteken

Ik wist eerst ook helemaal niet dat die dingen mij ook staken, zat ik druk op te letten of er niet van die dingen op de kont van m'n paard zaten of ergens anders, en dan voel ik ineens een steek; heeft er eentje mij gestoken! Boos! Grr! Heb hem daarna wel mooi dood geslagen. Schijnheilig Maar als ik een bult van steekinsecten krijg wordt het bijna altijd heel dik... Scheve mond Heb nu ook een mega-muggenbult op m'n been zitten!!

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 02:15

Horzels leggen eitjes op de benen van paarden, die gaan kriebelen waarna paarden ze oplikken en ze in hun verteringsstelsel uitgroeien tot nieuwe horzels. Dazen zijn die vervelende beesten die jou of je paard prikken en niet meer loslaten, en lekker bloed gaan zitten drinken.

toch? Knipoog

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 08:37

hier zitten andere dazen dan van jouw plaatje, we hebben hier blinde dazen, die zijn groot en grijs en steken geweldig.
Horzels leggen inderdaad eitejs op de benen van je paard en zijn irritant omdat ze uren om het paard heen zoemen.

Als je ineens een paard als een gek ziet rennen op de wei, dan is de kans groot dat ie horzels probeert af te schudden

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 08:50

Ik heb altijd geleerd dat een daas niet steekt maar bijt, een horzel steekt wel en legt idd. eitjes.
Als ik zie hoe Kevin door dazen te grazen genomen wordt klopt dat ook wel, de dazen zitten met zijn allen bij voorkeur op zijn gezicht en als ik ze weg mep blijft er nog wel eens een hangen die zich hard vast gebeten heeft, die blijft dus met de voorkant hangen en met steken zou dat denk ik toch de achterkant moeten zijn?
Kevins gezicht (witte schimmel) is dan ook altijd helemaal rood van het bloed want die beesten bijten hem helemaal stuk, hij zit onder de korsten.

Ik lees ook vaak dat een paard van een daas een bult heeft gekregen, dan denk ik ook meteen weer dat het een horzel is, Kevin heeft nog nooit een bult van een daas gehad, alleen maar veel bloed en korstjes.
Ik moet wel zeggen dat de dazen hier er iets anders uit zien dan die van de foto hoor

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:28

Wow gave foto's zeg!
Ik ben gister gestoken in mijn knieholte, er zit nu een hele rode plek Boos!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:29

Ik dacht altijd dat een daas en een horzel hetzelfde was.. Ach ja het zijn alle2 rotbeesten Boos!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:45

Dazen zijn de grijze beesten die inderdaad bijten en bloed zuigen. Sommige paarden krijgen er bulten van, andere niet.
Horzels leggen eitjes en zien er een beetje bij-achtig uit. Horzels steken volens mij zelden. Als ze steken, steken ze denk ik erg hard, vandaar de uitdrukking "9 horzels steken een paard dood"

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:01

gatver die dingen zien er echt smerig uit.. maar volgens mij zie ik meestal alleen maar horzels

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:13

Onderste plaatje is een daas. Dazen hebben een soort zaagbekkie waarmee ze een gat in de huid maken en bloed zuigen. Dan kan heel erg jeuken en ook flink zeer doen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:48

Hier zitten ze allebei.

Van de week zat er een hele grote jetser op Felix zijn kont(zo'n driekhoek vlieg dus)

Die langwerpige zitten hier ook, als die je steken en je bent wat allergies krijg je gigantische bulten die jeuken en zeer doen.(deze leggen volgens mij die gele eitjes op de benen)

Alleen ik haal die dingen ook altijd door elkaar.
eens ff zoeken op internet voor de juiste namen

mandytje
Berichten: 88
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:22

Ik ben gestoken door een horzel op mijn been (ik een hele grote bobbel op mijn knie) Maar ik zou graaag willen weten hoe je het verschil ziet tussen een horzel en een daas.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 13:46

annemiekie schreef:
Volgens mij zijn toch die plaatjes omgedraaid: dazen zijn die vieze grijze beesten (onderste plaatje dus) en op het bovenste plaatje staat een horzel.
Toch????


nee dus, dacht ik ook Haha! maar google geeft het zo...

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:00

deze plaatjes kan ik nog vinden:

Daas:

Afbeelding

Horzel:
Afbeelding

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:31

Een daas is grijs en iets groter dan een vlieg en een horzel is volgens mij veel groter en bruiner ( bij een prik van een daas kan je al een aardige schijf oplopen, maar bij een horzel is dit veel erger en doet flink pijn ).

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:40

Ik ken er maar een van... En dat is volgens mij ook de horzel. Grijs/bruin van kleur, en echt vies om te zien *kots-smiley*

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:50

tamaraatjuh schreef:
Ik heb een discussie met een paar mensen of die vervelende beestjes die mijn paard (en mij Boos! ) steken, nu dazen of horzels zijn. Ik zei altijd daas, maar nadat ik op google heb gezocht noem ik ze nu horzels.
Maar die personen blijven volhouden dat het dazen zijn Verward

foto's van google:

daas:

[image]

horzel:

[image]


die beestjes die mij steken zijn toch echt horzels Nagelbijten / Gniffelen Clown
of niet? Nagelbijten / Gniffelen
volgens mij is de eerste foto een horzel en de 2e een daas maar ik kan het ook mis hebben hoor Knipoog

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:58

Afbeelding dit is een Daas

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:24

Mij is ook altijd verteld dat een horzel veel groter is dan een daas. En dat een steek van een horzel veel pijnlijker is dan die van een daas..

Overigens ben ik van de week ook de sjaak geweest, een daas had mij te pakken voordat ik die vermoord had... Resultaat: een lelijke dikke bult op mn bovenarm die maar niet weg lijkt te trekken