Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:15

Daisy heeft echt een open wond.

Caira@ een beetje Muslie en hooi

<3 <3 <3 <3


Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:16

Dat is niet echt specifiek, wat voor muesli en waar komt het hooi vandaan? Loopt ze op het land? Zo ja, is dat land bemest en waarmee? Heb je bloedonderzoek laten doen? Hoe waren de leverwaardes en de nieren? Heb je een afschraapsel laten maken?

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:18

Caira@ Dat soort info weet ik niet. Het is niet mijn eigenpaard he.

Muslie is net op ik ga vanmiddag weer naar der toe als er nieuwe muslie staat zal ik kijken welke het is. Ze krijgen hooi echt geen idee waar vandaan. Lopen op land wat niet bemest wordt. Eigenaar werkt(e) bij dierenarts en ze hebben verschillende onderzoeken gedaan. Zalfjes en middelen van de DA hebben tot nu toe niets geholpen.

<3 <3 <3 <3

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:26

Mok/ rasp bij tinkers/irish cobs is veelal een probleem dat veroorzaakt wordt door een teveel aan eiwitten/ suikers in de voeding. De paarden kunnen dit niet verwerken en het uit zich dan in grote soms zelfs open plekken aan de benen. Zie het maar als een soort exceem.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:28

Caira@ Ja ik had dit gelezen. Vanmiddag ga ik samen met de eigenaar rijden heb het er wel met haar over. En zal het door geven. Ik vind het er idd uitzien als exceem, kaalig beetje schilferig niet heel erg roze van kleur etc. Gewoon naar om te zien. Soms is het zo droog opeens dat het bloed.

<3 <3 <3 <3

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:30


blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:38

Nou ik ga naar de paarden toe.

Verbaaste me in het begin dat de andere knol geen mok had maar dat is een witte (schimmel) arabiertje en die heeft er totaal geen last van. Maar als Tinkers idd zo gevoelig zijn verklaard dat een hoop.

<3 <3 <3 <3

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:13

Ok, ik ga me hier toch even toevoegen.

Mijn paard, geen tinker maar een draver, heeft eigenlijk zolang als ik hem heb al last van mok. Heb hem nu meer dan 10 jaar. Soms wat meer, soms wat minder. Tot een aantal maanden geleden ging het eigenlijk best goed. Maar op dit moment is het weer heel erg. Beide achterbenen hebben meerdere plekken. Open en wel. Het ziet er niet uit. Ik smeer elke dag MSM zalf, wat to voor kort heel goed hielp. Maar dat slaat nu niet aan. Ik was meestal met betadine shampoo, en heb de laatste keren met teatree shampoo gewassen.

Nu weet ik het gewoon even niet meer...

Iemand nog tips?


Kingsley2

Berichten: 817
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:54

Mok mag je ook niet te veel wassen, als wassen niet help moet je daar zeker mee stoppen want wassen maakt het meestal ook erger. als je het gewassen hebt en daarna goed gedroogt en dan mokzalf erop mag je het pas na een week weer wassen. Maar als dat allemaal niet werkt moet je er zeker mee stoppen.

Ik zou naar de site van www.chevalcare.com gaan en voor de kruiden chevadonyll gaan dit werkt heel erg goed tegen hard nekkige mok. Het duurt wel even maar je hebt wel resultaat. Je ziet het langzaam weggaan. de korstjes laten vanzelf los. en je hoeft en mag de benen niet meer wassen dan. Deze kruiden werken van binnen uit.

Wat voor voeding krijgt je paard? voeding waar te veel eiwitten in zitten daar kan je paardje misschien niet tegen.

succes en sterkte

Daantje1981 schreef:
Ok, ik ga me hier toch even toevoegen.

Mijn paard, geen tinker maar een draver, heeft eigenlijk zolang als ik hem heb al last van mok. Heb hem nu meer dan 10 jaar. Soms wat meer, soms wat minder. Tot een aantal maanden geleden ging het eigenlijk best goed. Maar op dit moment is het weer heel erg. Beide achterbenen hebben meerdere plekken. Open en wel. Het ziet er niet uit. Ik smeer elke dag MSM zalf, wat to voor kort heel goed hielp. Maar dat slaat nu niet aan. Ik was meestal met betadine shampoo, en heb de laatste keren met teatree shampoo gewassen.

Nu weet ik het gewoon even niet meer...

Iemand nog tips?

Een paard herkent je uit duizenden.

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:15

Hij staat nu op de wei en krijgt helemaal niks aan bijvoeding.

Kingsley2

Berichten: 817
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:45

Oké, misschien is hij erg gevoelig voor gras. Wat kreeg hij voor dat hij op de wei ging voor voeding.

Ik zou in iedergeval niet meer wassen het alleen droog houden en in smeren met mokzalf of sudo cream. en anders die site proberen. Velen van ons gebruiken de kruiden van chevalcare.
Het werkt echt super..

sterkte

Daantje1981 schreef:
Hij staat nu op de wei en krijgt helemaal niks aan bijvoeding.

Een paard herkent je uit duizenden.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:47

Nou voor het eerst sinds jaren meld ik me omdat ik hier ook problemen heb.

Bij mijn vorige wasbeurt van Maddox viel me op dat haar sokken vol met schilfers zitten. Het zijn vrij dikke schilfers. Als ik ze uit haar sokken trek dan trek ik zo de haren mee!!

Op haar huid is verder niet veel te zien, alleen een schilferexplosie in de sokken.

Wie heeft advies??

Kingsley2

Berichten: 817
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:18

hoi,

Dat heeft king in zijn knieholtes aan zijn voorbenen, Dat is oude mok/rasp wat loslaat er zit nu op de huid nog een klein plekje. Ik geef nu al bijna een jaar cevadonyll en ik ben er erg goed over te spereken en ik probeer op zijn voer te letten. hij krijgt subli zonder en een klein beetje kuil en 2 winterpenen per dag. en tot nu toe ben ik teverden met hoe het gaat. ik denk dat je er nooit helemaal van af komt van mok/rasp Hij heeft het ook alleen daar en vind het ook niet super prettig als je eraan zit maar het zijn maar 2 hele kleine plejes nog en het oude zit in zijn sokkken en elke keer probeer ik het er een beetje uit te kamen. In de zomer gaat het nog beter althans vorig jaar want dan krijgt hij alleen nog subli zonder na dat hij gewerkt heeft want hij staat nu lekker dag en nacht op het land. althans hij komt drie a vier nachten per week binnen want anders is hij zo dik dat we niet eens normaal met hem kunnen werken.

Wat gebruik jij voor de mok/rasp?

Nuage schreef:
Nou voor het eerst sinds jaren meld ik me omdat ik hier ook problemen heb.

Bij mijn vorige wasbeurt van Maddox viel me op dat haar sokken vol met schilfers zitten. Het zijn vrij dikke schilfers. Als ik ze uit haar sokken trek dan trek ik zo de haren mee!!

Op haar huid is verder niet veel te zien, alleen een schilferexplosie in de sokken.

Wie heeft advies??

Een paard herkent je uit duizenden.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:05

Ik gebruik dus nu nog helemaal niks.. heb nog nooit iets hoeven doen tegen mok/rasp want ze hadden het niet. Dit jaar is het voor het eerst.

Maddox is drachtig dus ik wacht nog even met behandelen. Waar haal jij dat cevadonyll?

tinka__
Berichten: 1094
Geregistreerd: 03-03-07

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:42

Mijn tinker heeft nu voor het eerste jaar geen mok gehad.
Ze had hier eigenlijk elk jaar wel last van. Knipte dan der sokken weg waar plekken zaten en smeerde het in. Maar sinds in ben overgegaan op nieuwe voeding: de tinkerbrok (www.tinkerbrok.nl) heeft ze geen mok meer gehad.
Zet het maar hier neer, misschien heeft emand er wat aan.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:26

mijn tinker heeft het al heel lang. Beide voorbenen ter hoogte van de handwortel (voorknie), een paar kleine korstjes. Eén plekje op haar rechterbeen is wel wat gevoelig.

Toch maar een keer de DA erbij gehad, die zei; mijt. Dus dectomac gespoten (zonder overleg over de risico's :( ) en een smeerseltje (vloeistof) gekregen dat een mix was van cortisonen, iets van dectomac en antibiotica. Dat moest 3 x 3 dagen gesmeerd met een kwast met steeds 10 dagen ertussen.
Dus ik was weer 100 euro lichter....en het heeft niks geholpen. Echt nul komma niks!

Dus nu pak ik het maar weer op mijn oude manier aan: haren wegknippen, 1 x per week wassen met betadine, smeren met mokcreme van Efratha. Echt weg gaat het niet maar het blijft klein. Ik heb ook wel eeens een poosje sudocreme geprobeerd maar helpt ook niet echt.

Ze krijgt maar heel weinig biks en kuil en staat overdag in de wei en eet daarnaast flink stro (heeft ze nodig). Daarnaast krijgt ze een beetje Pavo vital voor de nodige vitamine's.

Wat kan ik nog meer doen?

van 1 naar 61 pk

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:04

Heb je ook dat wondermiddel uitgeprobeerd uit Engeland? Was een mengseltje met zwavelpoeder en olie volgens mij.

Muds

Berichten: 1604
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Westerkwartier

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:19

Zwavelpoeder met olie heeft hier wel de mok aanzienlijk verbeterd, :j de rasp is gelijk gebleven.

Muddygate Maisie Grey
Willow (a.k.a. Willomena)

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:29

Mijn tinker heeft ook een explosie gehad en had zoveel jeuk dat hij met beide achterbenen langs elkaar schuurde en alles openhaalde. Ik heb van de dierenarts 2 middeltjes geahd die ik moest mengen

1. Hydrcotiderm (tegen de jeuk)
2. Spul tegen oormijt bij honden en katten

Het werkte echt goed en was binnen no-time van de jeuk en de problemen af....

Mischien iets om te proberen???

Verlang niet al te zeer naar succes, doe gewoon wat je graag doet en waarin je gelooft en het succes komt vanzelf!
B+17 / L1+18 / L2+11 / M1+30 / M2 +19 / Z1+4 / SGM Klasse 1 + 13

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:41

Muds schreef:
Zwavelpoeder met olie heeft hier wel de mok aanzienlijk verbeterd, :j de rasp is gelijk gebleven.



ik heb laatst zelf zalf gemaakt.....vaseline/zwavel/honing.....werkt goed!
mijn fries heeft korsten op zijn benen(staphilococcus aureus)daar blijft het lekker soepel mee.

Zwavel helpt ook tegen schimmels

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:44

Ik heb een spulletje van de dierenarts gekregen tegen uierontsteking bij koeien. Weet de naam even niet, maar schijnt goed te werken.
Smeer het nu vanaf dinsdag dagelijks en heb al een beetje het idee dat het wat rustiger word.

Kingsley2

Berichten: 817
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:48

Chevadonyll kan je op de site bestellen wat ik hier boven al had geschreven www.chevalcare.com
dit mag je ook gebruiken bij drachtige merries had ik gelezen als het goed is.

Nuage schreef:
Ik gebruik dus nu nog helemaal niks.. heb nog nooit iets hoeven doen tegen mok/rasp want ze hadden het niet. Dit jaar is het voor het eerst.

Maddox is drachtig dus ik wacht nog even met behandelen. Waar haal jij dat cevadonyll?

Een paard herkent je uit duizenden.

Kingsley2

Berichten: 817
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:56

hoi

Ik heb even op de site gekeken maar er staan geen prijzen en hoeveelheid van een zak bij. en bij ons op de pc staat outlook niet aan dus ik kan ze niet mailen voor info.

Weet jij misschien hoeveel er in een zak zit en wat zo'n zak kost. BVD


tinka__ schreef:
Mijn tinker heeft nu voor het eerste jaar geen mok gehad.
Ze had hier eigenlijk elk jaar wel last van. Knipte dan der sokken weg waar plekken zaten en smeerde het in. Maar sinds in ben overgegaan op nieuwe voeding: de tinkerbrok (http://www.tinkerbrok.nl) heeft ze geen mok meer gehad.
Zet het maar hier neer, misschien heeft emand er wat aan.

Een paard herkent je uit duizenden.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:04

geerke schreef:
Muds schreef:
Zwavelpoeder met olie heeft hier wel de mok aanzienlijk verbeterd, :j de rasp is gelijk gebleven.



ik heb laatst zelf zalf gemaakt.....vaseline/zwavel/honing.....werkt goed!
mijn fries heeft korsten op zijn benen(staphilococcus aureus)daar blijft het lekker soepel mee.

Zwavel helpt ook tegen schimmels


die bacterie heeft mijn vorige tinker in zijn oor gehad...toch maar oorzalf dan?

van 1 naar 61 pk

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:05

volgens mij is er niets tegen die bacterie....het is de ziekenhuisbacterie...mrsa

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, BeFunny, Em_, Henkje, juliedo24, manonnevot, MarjanB, midori, Noraafjord, Renkle, Rytm, spookyskippy, StefanieT, Typhoon en 108 bezoekers