wat is beter warm of koud beslag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ludiekje

Berichten: 424
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Hoogeveen city!!

wat is beter warm of koud beslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 17:03

ik heb een vraagje : wat is beter koud beslag of warm beslag
want de een zegt dat koud beter is omdat hij dan vlakker staat en de ander zegt dat warm beter is omdat de hoef zich dan naar het ijzer vormt en het ijzer dan langer aan de hoef blijft zitten vooral als je hoefsmid je ijzers erg ruim legt en je paard constand op de randen gaat staan maar de hoefsmid wil het ijzer niet krapper leggen
Laatst bijgewerkt door ludiekje op 19-07-04 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt


Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:09

Misschien kun je wat duidelijker zijn (ook in je titel Knipoog ) ??
Wat is het probleem, waarom ben je de wanhoop nabij?

Als mensen niet weten WAT de situatie is, dan is het moeilijk om op deze vraag een zinnig antwoord te geven...

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:14

Koud of warm maakt helemaal niets uit. Sommige mensen beweren dat warm beter is, maar dit is niet bewezen. De mijne werd altijd koud beslagen, scheelt een hoop stank!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:19

ik hoor juist dat koud beslag beter is want bij warm beslag drogen de hoeven snel uit

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:35

Mijn hoefsmid (beslaat zowel koud als warm) zegt dat er absoluut geen verschil is tussen koud of warm beslag, het ijzer moet passen en als het past dan past het ook daar doet koud of warm helemaal geen verschil aan.
Het blijft ook niet per se langer of korter zitten.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:32

Loolapelooza schreef:
Mijn hoefsmid (beslaat zowel koud als warm) zegt dat er absoluut geen verschil is tussen koud of warm beslag, het ijzer moet passen en als het past dan past het ook daar doet koud of warm helemaal geen verschil aan.
Het blijft ook niet per se langer of korter zitten.


Idd dat zegt mijn hoefsmid ook! Lachen

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:36

Toen mijn paard koud beslagen werd, lag er zo onderhand om de week een ijzer onderuit.
Sinds hij warm beslagen wordt is dit euvel verholpen!
Tja.. kan ook aan de hoefsmid liggen, want toen ik over ging van koud naar warm ging ik ook over naar een andere hoefsmid!

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:39

Ik denk dat dit bij elk paard verschilt. Het ene paard van mij kan beter koud beslagen worden want als hij warm beslagen is, gaan de ijzers er na een paar weken al onder weg. Hij heeft ook erg droge hoeven en als een paard warm beslagen maak je als het ware een kleine brandwond.
Altijd als hij hierna koud beslagen werd bleven de ijzers veel langer zitten.

Maar ik denk dat als je paard harde hoeven heeft je hem beter warm kan laten beslaan. Hierdoor vormt de (harde) hoef beter naar het ijzer.

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:43

warm of koud ,dat maakt niets uit

Wij hebben een nieuwe hobby.... paardenvoetbal... zie topic paardenvoetbal in haw

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:44

warm of koud ,dat maakt niets uit

Wij hebben een nieuwe hobby.... paardenvoetbal... zie topic paardenvoetbal in haw

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:46

Dat is met 1x plaatsen ook wel duidelijk Tong uitsteken

Volgens mij maakt het idd geen verschil, die van mij worden altijd warm beslagen, staan er super op, op mijn stagebedrijf beslaan ze koud, en dat zit er ook netjes onder...

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:15

Koud beslag is moeilijker voor de smid, die moet dan nl. heel goed kunnen bekappen. Warm kan ie nog weleens wat verdoezelen. Doe mij dus maar een smid die goed koud beslaat.

ludiekje

Berichten: 424
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Hoogeveen city!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 11:44

ja dat heb ik vaker gehoord maar sommigen die zeggen dat warm of koud helemaal niets uitmaakt

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:13

annegti schreef:
Koud beslag is moeilijker voor de smid, die moet dan nl. heel goed kunnen bekappen. Warm kan ie nog weleens wat verdoezelen. Doe mij dus maar een smid die goed koud beslaat.


Doe mij gewoon sowieso maar een goede smid, zal me een zorg zijn of die warm of koud beslaat.
Ik denk niet dat dat verschil zo groot zal zijn qua bekappen..

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:36

Het nadeel van warm beslag is dat het hete ijzer vocht uit de hoef trekt. Een goede gezonde hoef moet hier in principe gewoon tegen kunnen. Maar bij paarden die bijv. brokkelhoeven hebben kun je dus beter koud beslaan. Bij warm beslaan is het passen maken van het ijzer makkelijker, want probeer een koud ijzer maar eens te vermaken... Tong uitsteken Ook het passen is een stuk duidelijker, want het hete ijzer wordt tegen de hoef gehouden (niet gedrukt!!!) de plaatsen waar de hoef zwart is draagt de hoef. Als er dus ook nog plaatsen van de draagrand zijn die niet zwart zijn, moet de hoef worden bijgewerkt, want deze is niet vlak. Je kunt dus heel goed zien of de hoef goed vlak is en op alle punten draagt, dit is bij koud beslaan moeilijker te zien, en de smid moet dus heel zeker van zichzelf zijn en goed vlak kunnen bekappen!
Onze paarden worden altijd warm beslagen, daar hebben wij nog nooit problemen mee gehad. Ze staan er altijd goed op en het blijft ook altijd lang genoeg zitten. Ik ben dus voor warm beslaan ook om bovenstaande redenen van het passend maken van het ijzer, ik heb het idee dat dit echt nodig is om te kunnen zien of het ijzer echt past!
Maar ik zeg dus niet dat koud beslaan niet goed is of niet werkt. Dit moet iedereen zelf beslissen.

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:11

koud en warm beslag? wat is dat precies.. Blond ja iets met ijzers maar verder?
ik dacht huh? gaat dit over een taart bakken ofzo? *LOL*

Pepper

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:34

soraya word altijd warm beslaan maar wrom weet ikook niet haha zal het de smid eens vragen

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:39

PePpeRL0vE schreef:
koud en warm beslag? wat is dat precies.. Blond ja iets met ijzers maar verder?
ik dacht huh? gaat dit over een taart bakken ofzo? *LOL*


Warm beslag is dat ze de ijzers eerst heet maken, zodat ze ze makkelijker in de goede vorm kunnen slaan.

Bij koud beslag maken ze de ijzers niet eerst warm..

ludiekje

Berichten: 424
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Hoogeveen city!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 11:15

bedankt voor de tips weet er nu weer een beetje meer van

Een Kenmerk Van Een Gelukkig Hart Is Een Blij Gezicht!


fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:20

Mariek87 schreef:
Warm beslag is dat ze de ijzers eerst heet maken, zodat ze ze makkelijker in de goede vorm kunnen slaan.

Bij koud beslag maken ze de ijzers niet eerst warm..


Bij koud beslag wordt het ijzer ook heet gemaakt, anders kun je het toch nooit passend maken! Bij warm beslag wordt het hete ijzer even onder de hoef gedrukt/gebrand.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:55

warm is makkelijker voor de hoefsmid in model te slaan.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:58

Warm is IMO beter omdat het heel goed te zien is of het ijzer past of niet. Sluit het niet overal goed aan dan past een (goede!) smid het IJZER aan, en niet de hoef!

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:38

Maar bij warm beslag brand je de bloedvaatjes dicht ofzoiets

Nieuw profiel! Eindelijk

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:39

Het is niet zo dat warm beslag per definitie beter is dan koud beslag. Of het goed aansluit en goed blijft zitten, is voor het grootste deel afhankelijk van de deskundigheid en vaardigheden van de smid.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 14:09

Karin ben ik het helemaal mee eens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83, lastig en 82 bezoekers