vos x vosbont: welke kleur??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

vos x vosbont: welke kleur??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-02 13:59

Wat krijg je wanneer je een vos merrie laat dekken door een vosbonte hengst. Een vosbonte???

Jessica vind namelijk dat ik Camilla moet laten dekken door Neron. Kwijl Maar ik houd dus niet van bont. Zijn bouw vind ik wel super! Kwijl


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 14:02

Dat is heel ongelijk, vosbont kan dominant zijn maar hoeft niet. Sommige vosbonten die vererven de bonte kleur. Moeilijke vraag overigens

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 14:03

Hetis nog maar de vraag of er uberhaupt een bonte uitkomt.
Of je krijgt een vos of ene vosbonte ofeen bruine. Je moet nagaan wat er voor kleuren achter de beide ouders zitten.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 14:38

Dat hoeft niet zo te zijn, Samber bijvb is bont, maar er zijn zat nakomelingen die gewoon bruin of vos zijn...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 15:20

idd licht er maaar net aan Lachen dat doe je door genetische bepalingen kan je het uitrekenen, heb ik ooit op school gehad Lachen

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 18:42

Mytens schreef:
Of je krijgt een vos of ene vosbonte ofeen bruine.


Fout!

vos x vos = altijd vos. vosbont x vos is dus altijd vos of vosbont, nooit of te nimmer bruin.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 18:48

Dat is moeilijk te zeggen! Je krijgt een vos, of je krijgt een vosbonte. Lijkt me trouwens errug cool als je een veulie gaat fokken met Camil, zal zeker een mooie uit komen. Lovers

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 19:25

joostvangestel"]
[quote="Mytens schreef:
Of je krijgt een vos of ene vosbonte ofeen bruine.


Fout!

vos x vos = altijd vos. vosbont x vos is dus altijd vos of vosbont, nooit of te nimmer bruin.
[/quote]

En als de opa of oma nou bruin was Verward

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-02 19:32

De vader van de moeder was wel bruin. De moeder zelf weet ik niet.
De vader is vos, zijn vader volgens mij ook bruin maar dat weet ik niet zeker.. kan me vaag herinneren dat ie bruin was. Verder weet ik t niet..

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 19:50

Maar Nathalie nu ben je aan het twijfelen over het fokken van een veulen, omdat je bang bent dat het bont word...volgens mij als je het veulen eenmaal ziet maakt het niet uit wat voor kleur het heeft, je word toch wel verlieft Lovers
Het belangrijkste is nog altijd dat het gezond is

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-02 19:53

Ja idd maar je wil toch geen veulen met een kleur waar je niet van houd terwijl je wel een kleur kunt fokken waar je wel van houd? Knipoog
veulens zijn idd lief maar ik wil wel eentje met een leuke kleur!
Ik houd niet van bont dus als er veel kans is op een vosbont veulen dan neem ik Neron niet denk ik.
Waarschijnlijk wil ik er toch gewoon een NF op zetten maar een NRPS erop geeft de NF wel meer pit. Maarja beter gewoon bij hetzelfde ras blijven natuurlijk.

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 20:26

Kijk eens naar Sjuimpje...zij wilde absoluut geen vos en wat heeft haar paard voor kleur Haha! Clown
Maarja je kunt inderdaad wel beter bij het ras blijven er zijn erg leuke NF hengsten Kwijl

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 20:31

je loopt het "risico" om een bonte te fokken. als je dat niet wilt moet je camilla niet laten dekken door een bonte (neron dus).

maar ik moet je eerlijk zeggen dat neron een Kwijl hengst is

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 21:56

Ineke2"]
[quote="joostvangestel"][quote="Mytens schreef:
Of je krijgt een vos of ene vosbonte ofeen bruine.


Fout!

vos x vos = altijd vos. vosbont x vos is dus altijd vos of vosbont, nooit of te nimmer bruin.
[/quote]

En als de opa of oma nou bruin was Verward
[/quote]

Heel gemakkelijk: maakt geen bal uit!!! Bruin is dominant over vos. Als de bruin-faktor dus aanwezig is, is het paard dus bruin. Als het paard dus niet bruin is, maar vos, dan is de bruin faktor niet aanweig en kan die dus niet vererfd worden. Precies hetzelfde verhaal als dat je uit twee bruinen geen schimmel kan fokken..

Ergo: vos x vos = altijd vos!

justine
Berichten: 13
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Kamerik

vos x vos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 22:09

vos x vos is 100%vos en 50% kans op bont!!

succes

lets give you A hint for success: A hint Of Te!!

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 22:27

Maar effe wachten hoor, ik weet het niet zeker maar volgens mij was het veulen Oscar (groninger) een voskleur veulen uit 2 bruine ouders...ik vraag het effe na bij Nimber...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 22:34


Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 22:35

Bont is dominant over niet-bont.
Je hebt dus twee mogelijkheden: of de hengst is fokzuiver voor bont en dan krijg je 100% bonte nakomelingen of hij is fokonzuiver voor bont en dan krijg je 50% bont en 50% niet bont (in dit geval vos).
Als de hengst al meerdere nakomelingen heeft en daar zijn niet-bonte veulens bij, dan weet je dat hij fokonzuiver is voor bont.
Petra

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 01:32

Ineke2 schreef:
Maar effe wachten hoor, ik weet het niet zeker maar volgens mij was het veulen Oscar (groninger) een voskleur veulen uit 2 bruine ouders...ik vraag het effe na bij Nimber...


Dat kan ook heel goed. Het veulen heeft dan de recessief aanwezige voskleur (die dan blijkbaar bij beide ouders aanwezig was) meegekregen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-02 07:35

Mijn merrie is een vos met alleen een klein kolletje. Ze is van Carlo (is een vos) moedersvader is Silverlea Spiderman, is geloof ik een bruine.( Verward )
Neron is een vosbonte hengst.
Afbeelding

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 11:15

hoihoi
neron vererft bijna altijd zijn kleur, ik meende voor 90 procent. zijn nakomelingen hebben een fijn en makkelijk karakter, zijn over het algemeen allemaal mooi bont getekend, en zijn mooi en fijn gebouwd.

anders bel je de nieuwe heuvel voor meer info...

groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 11:27

Lissy: wat je hier meldt kan eigenlijk niet, maar goed, het hangt dus af van het merriemateriaal een hengst dekt. Als de hengst in 10% van de gevallen niet bont vererft, dan is hij heterozygoot voor bont.
Het getal 90 % kan op een aantal manieren tot stand komen:

- Als de hengst niet-bonten dekt, dan is het resultaat 50% bont
- Als de hengst heterozygote bonte merries dekt, dan is het resultaat 75% bont
- Als de hengst homozygote bonte merries dekt, dan is het resultaat dus 100% bont

Ik neem aan dat de hengst dus nogal wat homozygoot bonte merries dekt.

Dus, ter bevestiging: als een hengst ook maar een keer een niet-bonte fokt, dan is de hengst niet fokzuiver voor bont. Als dit dan maar op 1 van de 100 gebeurt, dan mag je voor dat ene veulen gerust een DNA test laten doen....

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 11:35

ik zei ook ik meende... ik weet niet precies voor hoeveel procent hij vererft, maar in ieder geval bijna alle veulens worden bont.

ik heb veel nakomelingen van hem gezien en ze waren allemaal bont op 1tje na, dit was een goudvos.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 12:28

Dat veulen van ons was zwartemoeder, zwarte vader=vos veulen.
de moeder van de merrie was vos en van de hengst waren zijn ouders ook beiden zwart heb ik begrepen.

1 van onze merrie's is vos van de 5 veulens is er 1 vos 2 gewoon bruin en 2 donkerbruin/zwart

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 13:06

Kleurengenetica is niet zo simpel dat je kunt kijken wat voor kleur Pa heeft en wat voor kleur Moe heeft, en dat je daaruit dan duidelijk je conclusies kunt trekken wat voor kleur het veulen gaat worden. Bruin en zwart zijn allebei dominant over bruin. Schimmel is dominant over alle kleuren. Dus zwart (overdekt vos) x zwart (overdekt vos) kan heel goed vos als resultaat geven, als allebei de ouders het vosgen doorgeven.

Maar zelfs als beide ouders het vosgen doorgeven en er komt nog een ander gen bij, dan worden ze ineens zwart! Dat betekent niet dat het genotype (dus wat er in de genen zit ) vosgen er niet meer zit, het betekent alleen dat het phenotype (dat wat je ziet) géén vos is.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 51 bezoekers