Is dit oke?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Is dit oke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 17:03

Hoi,

Ik verzorg al een tijdje 2 pony's, nu staat daar nog een pony bij die door een ander meisje wordt gereden. Deze pony zet haar achterhand er totaal niet onder, gaat verschrikkelijk schuin door de hoeken, is een sterrenkijker en heeft nog wel wat rijtechnische probleempjes. Maar opzich is daar allemaal wel uit te komen..We weten wat we moeten doen. Maar nu heeft het meisje dat op die pony rijdt toch eens bij haar op de manege gevraagd voor wat extra tips qua het zo scheef door de hoeken gaan, want het gaat écht scheef. Maar als antwoord kreeg ze dat het weleens zo kon zijn dat het scheef lopen kwam doordat de achterhand er niet goed onderzit..als tip kreeg ze om een longeerlijn aan het zadel, achter de achterhand van de pony door en dan weer aan de andere kant van het zadel vast te maken. Ze heeft dit nu 1 keer gedaan en het helpt wel...maar zou er een reden kunnen zijn waardoor dit niet goed is? Ikzelf heb het er om een rede toch niet echt op...want ik vraag me af of ze nog steeds haar achterhand eronder houdt als de longeerlijn wordt weggehaald.... Of is dit gewoon een stomme gedachte?

groetjes.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O



Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:16

Het werkt wel.. en het lijkt erg op de Promise Wrap van TTEAM. Misschien wel handiger om te doen met een strechtsbandage, die geeft iets meer mee dan een longeerlijn. Pas op dat de lijn niet over het spronggewicht kan zakken. Het werkt beter dan bijzetteugels o.i.d. Ik zou het alleen niet altijd gebruiken, de pony moet zo behoorlijk hard werken en dat moet dus wel langzaam worden opgebouwd. Succes ermee.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

xxHORSESxx

Berichten: 4
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 19:31

Het heeft idd effect! Bij mijn paard heb ik dat ook een tijdje gedaan. Z'n achterhand flubberde er maar wat achteraan. Nu rijd en longeer ik zonder en hij loopt er nog steeds onder! Het kan zijn dat het bij die pony niet zo is, maar het kan geen kwaad! Dus gewoon blijven doen met en idd langzaam opbouwen en later als het goed gaat ook weer langzaam afbouwen. Succes!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:49

Ik gebruik daar de pessoa voor, zelfde idee zo'n beetje, alleen vraagt de pessoa ook aan de voorkant een beetje.

Op die manier wordt ze iig sterker in haar achterhand en kan ze hem dan als het goed getraind wordt er beter onderzetten, dus effect zal het wel hebben.

Maar ze kan het dus ook met pessoa proberen, zit er ook een bontje achter de kont, maar ook draadjes aan de voorkant, deze kan je laag instellen, dus het is niet de bedoeling dat je een dier in de krul trekt, maar juist dat ze haar achterhand er onder zet en daarbij haar hoofd lekker ontspannen naar beneden brengt, ook goed voor de rug etc.
Maar ook voor deze geld rustig opbouwen, een paard wat het niet gewent is kan er behoorlijke spierpijn aan over houden Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:51

Het maakt het paard wat bewuster van z'n achterhand en stimuleerd het achterbeen iets met elke stap. In die zin hoeft het dus niet verkeerd te zijn. Er moet echter wel op de goede lengte gelet worden, zodat ie inderdaad niet over het spronggewricht kan zakken, maar ook weer niet te strak zit.
Lijkt mij een goede hulp om te gebruiken met longeren, met rijden zou ik het niet zo snel toepassen. Zeker in dit geval klinkt het alsof het grootste probleem bij de ruiter vandaan komt, want sterrekijkers drukken de rug weg en gebruiken DUS de achterhand niet. De ruiter moet leren om dit paard over de rug te laten lopen

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 08:00

Wij hadden dit probleem met Norikers die we zadelmak maakten.
We zetten ze in een zgn. body bandage, 2 zeer elastische zwachtels die je als een 8 om het paard knoopt. We lieten ze met zo'n ding eerst een poosje op stal staan, dan zag je ze al heel verbaasd naar hun achterkant kijken, zo van: hoort dat ook bij mij???

Als ze er goed aan gewend waren, gingen we ermee longeren en rijden en het werkte heel erg goed, van die lompe lange, zware paarden die niets gewend waren behalve zware bomen trekken, gingen ineens netjes lopen!

Als je wilt weten hoe het precies werkt, stuur dan tjeetje even een pb, die kan het precies uitleggen (zij heeft het op haar studie geleerd namelijk)

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 08:16

het kan inderdaad goed werken, zoals smurf al zegt is het bij zadelmak maken erg handig, jonge paarden hebben nog niet zo'n besef van hun hele lijf en zo maak je ze attent op hun achterkant.

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

laatmederin

Berichten: 155
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 08:34

Kan goed werken, maar zorg wel dat iemand jou (of eigenlijk haar geloof ik) goed advies kan geven over hoe strak je alles afstelt (zowel bij de longeerlijn als bij de pessoa teugel) en over hoe je de training met dat spul kan opbouwen. Anders worden er misschien meer problemen veroorzaakt dan verholpen.

Waarom mag ik niet zonder onderschrift??

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 16:24

bedankt voor de reacties! Maar het kan dus geen kwaad...we hadden er al meteen goed opgelet dat de lijn niet over de spronggewrichten heen kon zakken dus dat zit wel goed Lachen

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers