Jazz afstammelingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

risthia
Berichten: 249
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: brabant

Jazz afstammelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 15:28

Zijn hier mensen met een Jazz afstammling? Wij hebben nl drie "jazzen" op stal, twee vierjarigen en een zesjarige. Alle drie de paarden kunnen gruwlijk goed lopen echt super, eentje is een beetje lomp gebouwd de andere twee zijn ook nog eens heel mooi om te zien. Maar dan de karakters, van alle drie ronduit dramatisch, nou weet ik ook wel dat de meeste nakomelingen van Jazz niet makkelijk zijn, maar toch. De paarden zijn in de omgang heel braaf, dus op stal aan de hand en met poetsen en uitmesten. Ik durf gerust een klein kind alleen te laten met paarden geen probleem. Het rijden is vreselijk, ze lopen de ene dag super en de andere dag dan is alles eng en gevaarlijk en is het alleen maar bokken omdraaien wegrennen en steigeren. En steigeren niet zo'n beetje, een van de paarden heeft zich al een aantal keer achterover laten vallen. Met het rijden maakt het niet uit wat je doet, overgangen, links en rechts buigen aan het werk zetten enz enz het werkt niet ze blijven wisselvallig. Op cocours is ook een drama ze komen de wagen af met de kop in de lucht en alleen maar snuiven en briesen en als je er eindelijk op zit dan gaan ze er van door en bokken enz. Hadden ze nou geen kwaliteit dan waren ze allang weg geweest maar het zijn echt super goed paarden, ze zijn ook alle drie makkelijk ster geworden. Zijn er mensen met hetzelfde probleem en/of oplossing??


spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:56

Ik weet dat Kleintje hier op bokt een afstammeling van Jazz heeft.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:11

Masja hier op bokt heeft een Jazz afstammeling!

Live,LOve,'ndLaugh

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:16


Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:17

Een kennis van mij heeft een jazz. Hartstikke braaf paard. Hij is heel groot, ( 3 jaar en 1.75m) en momenteel een beetje uit proportie omdat hij nog groeit.

Hij is een beetje een bange poeperd maar niet extreem schrikkerig ofzo. Hij is nog niet volledig ingereden, maar het zadelmak maken ging zonder problemen. Het was echt zadel erop, mens erop en rijden maar. Hij heeft nog nooit echt protest geleverd.

Wat jij beschrijft komt op mij meer over als slecht opgevoede paarden dan als een erfelijk trekje.

jetje10

Berichten: 105
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: achter in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:17

ik heb een metall x jazz, een merrie van 4 jaar, en tijdens het rijden wordt ze echt "heet"en blijft maar lopen,lopen en lopen eenmaal kan je die energie wel zeer goed gebruiken!

dat bordje "zachte berm" is een waarschuwing, geen uitnodiging!!!

risthia
Berichten: 249
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 16:27

Slecht opgevoed zijn ze echt niet, wat ik al schreef in omgang zijn ze super braaf!! Dat is juist het probleem kon je ze maar een straffen of belonen of lag het maar aan de opvoeding... Je weet het gewoon niet met ze,omgang is altijd goed maar rijden is wisselvallig en als ze zo'n Kdag hebben dan is het echt dramatisch.

Wij hebben 12 paarden op stal waarvan ik er 8 actief in de sport rijd, heb meerdere paarden naar de Z2 dressuur en M springen gereden. Ik zal niet zeggen dat ik goed kan rijden maar dit geeft wel aan dat het niet alleen aan mij kan liggen dat die paarden onder het zadel zo lastig zijn.


Saar4 schreef:
Een kennis van mij heeft een jazz. Hartstikke braaf paard. Hij is heel groot, ( 3 jaar en 1.75m) en momenteel een beetje uit proportie omdat hij nog groeit.

Hij is een beetje een bange poeperd maar niet extreem schrikkerig ofzo. Hij is nog niet volledig ingereden, maar het zadelmak maken ging zonder problemen. Het was echt zadel erop, mens erop en rijden maar. Hij heeft nog nooit echt protest geleverd.

Wat jij beschrijft komt op mij meer over als slecht opgevoede paarden dan als een erfelijk trekje.

vaya
Berichten: 24
Geregistreerd: 03-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:36

nee dat is echt geen opvoed probleem .

een vriendin van mij heeft ook een JAS (jazz)
zo braaf in de omgang een klein kind stuur je er mee weg .

zo braaf met zadelmak maken je gaat er zo opzitten .

maar dan begint de ellende ze moeten werken
of hij heeft geen zin en draait gewoon om
of hij gaat als een idioot lopen bokken
meestal heeft hij gewoon geen zin om iets te doen ,dan gaat zijn kop de lucht in en is weg .


geen land me te bezeilen

op stal geen makkelijker paard .

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:37

Ik zei het niet om jou persoonlijk af te kraken hoor, maar dat was wel mijn eerste gedachte.

Ach, wie weet heeft zij wel de enige brave Jazz die er is getroffen. De merrie was geloof ik van Purioso, inteelt dus. Ik weet niet hoe zijn karakter is?

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:47

Ik heb ook een brave Jazz.. Nou ja als je niet te veel van haar vraagt met rijden. Ik de omgang is ze net zoals jij beschrijft! Zo mak als een schaap, kindjes bij ons op stal halen haar en brengen haar naar de wei.

Met rijden is ze wel braver dan die van jou, maar als je haar echt aan het werk zet en ze wil niet dan doet ze het ook echt niet!

Met trailerladen net zo, de ene keer geen probleem de ander keer kan ik op mijn kop gaan staan dan doet ze het niet.....

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:47

wij hebben op stal een Jazz met een indentiteits crisis, hij is "dressuur" maar springt elke dag over de stroomdraden van 1.20 hoog,,, en die raakt ie dan niet aan...Ook hebben we hem al eens laten vrij springen wta ie ook geweldig vind..

Thor komt uit mijn kwpn merrie, het is een super braaf paard , maar eerlijke behandelen is een pre, en ja hij moet nog onder zadel, dus als dat gebeurd is, dan post ik nog wel eens, enmoet ik misschien wel op mijn verhaal terug komen en mailen wat voor kl00te bok het is...haha

risthia
Berichten: 249
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 16:49

Ik begrijp wel dat het een gedachte is, maar ik hoop gewoon dat iemand een oplossing voor dit probleem heeft want het zijn goede paarden en het is gewoon zonde. Ik weet het zelf zo onderhand niet meer, dus alle info is welkom.

Hoe purioso in omgang is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat twee van onze paarden zelf gefokt zijn uit twee brave merrie's een van zeoliet en een van pion, dus niet echt heethoofden.... Ze hebben natuurlijk ook wel hun nukken (die merries) maar over het algemeen zijn zij en nakomeling braaf en goed handel en berijdbaar.


Saar4 schreef:
Ik zei het niet om jou persoonlijk af te kraken hoor, maar dat was wel mijn eerste gedachte.

Ach, wie weet heeft zij wel de enige brave Jazz die er is getroffen. De merrie was geloof ik van Purioso, inteelt dus. Ik weet niet hoe zijn karakter is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:53

Tja je moet er mee om kunnen gaan he.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:56

Ja mijn lieve Tos Haha!

DiantaM
Berichten: 11273
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:36

Sommige jazz nakomelingen, met name merries zijn wat meer bitch dan anderen, maar als je er goed mee om weet te gaan, heb je er een super paard aan! Er zijn al genoeg topics over geweest..

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:22

Mijn Jazz is thuis superbraaf, op wedstrijden en op vreemd terrein ziet hij alles. Zolang ik hem maar goed bezig houd is er weinig aan de hand. Vanavond liep hij op kop van ons 4-tal en deed het prima!
Ik denk dat de meeste problemen ontstaan bij minder goede ruiters, je moet er mee om kunnen gaan. Ik heb liever een hete dan een luie donder die niet voor je wil werken al het erop aan komt!
Op stal is het een engel!

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:49

Ik ken een superfijne Jazz. Mooie merrie, fijn lopen en heel heel heel goed springen (gelooft iemand me Tong uitsteken ) Er zir wel een kop op, maar bij een handige ruiter is het echt een wereldbeest
Merrie is elite en hard op weg naar het sportpredikaat SPRINGEN Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:11

Wij hebben een jaarling van Jazz, heel erg braaf. Het karakter wat de meeste aan Jazzen toeschrijven past in dit geval meer bij de Negro moeder van bij de Jazz jaarling....

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:14

risthia schreef:
Zijn hier mensen met een Jazz afstammling? Wij hebben nl drie "jazzen" op stal, twee vierjarigen en een zesjarige.


Van zo'n soort soort moet je ook nooit drie tegelijk nemen Haha! !!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:52

gomir schreef:
Ik ken een superfijne Jazz. Mooie merrie, fijn lopen en heel heel heel goed springen (gelooft iemand me Tong uitsteken )


Jawel, die van ons vindt springen ook het leukste wat er is! Vorig jaar op de keuring heeft ze alle springpaarden eruit gesprongen Schijnheilig Ben er tot op vandaag nog steeds verbaasd over! Als de dressuur goed is, wil ik ook met haar gaan starten

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:06

Kendra schreef:
Van zo'n soort soort moet je ook nooit drie tegelijk nemen Haha! !!


Nee, je moet er nog meer op stal hebben Haha! Wij hebben er een stuk of 8 op stal... op 1 rijdt zelfs een heel jong meisje! Ze zijn heus niet allemaal de makkelijkste met rijden. En inderdaad willen een aantal graag alles zien. Maar als je ze aan het werk hebt en je krijgt de aandacht goed bij jou dan heb je een wereld paard! Ik ben wel gek met de Jazz waar ik mee rijd OK dan! !

Voorkomen is beter dan genezen, dus als je weet dat ze gaat wegspringen of wat dan ook even iets ronder instellen, pasje schouder voor. Totdat ze echt aan het werk is en dan kan je echt fijn gaan rijden. Bij mij werkt dat meestal heel erg goed. Als die van mij wegspringt of wat dan ook, dan is het 100% zeker mijn fout! Dan heb ik niet zitten opletten, en tja dan doet zij het wel, maar niet op mij Haha! Haha! Haha! Knipoog (wat dus niet wil zeggen dat die van mij nooit wegspringt Clown Bloos! )

timeless
Berichten: 111
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:44

Ik rijd op een JazzxAmor, ben er super blij mee.
Kom als vreemde niet in de stal, maar voor mij een super paard.Ze
kan best lastig zijn, maar als het er op aankomt is ze er voor me.
Ik heb van het jaar alle dagen in Almelo gereden, en ze bleef lopen voor me. Ze staat trouwens ook voor de kar!
Heb geduld met dit bloed, en je krijgt super paarden

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:50

ik heb een tweejarige merrie van Jazz x Erato (Saros xx). Braver beest kun je niet vinden, zeer makkelijk in omgang. Trailer op en af, naar de hoefsmid, eventjes het zadel op: geen probleem! En verder: zien onderschrift! Je moet vriendjes met ze worden, maar als je dat bent dan heb je een topper! Pling

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:14

risthia schreef:
[..........] En steigeren niet zo'n beetje, een van de paarden heeft zich al een aantal keer achterover laten vallen.[.......]

Overdrijven is ook een vak......... Scheve mond

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:39

Het maakt bij de meeste paarden nogal wat uit of je er mee werkt of niet. Heel veel paarden zijn heel zoet in de hand, braaf op stal, lief bij het zoetjes aan een beetje rondsturen en krijgen pas praatjes als je ze echt aan het werk zet. Ze voelen dat natuurlijk in het lijf, maar dat is nog wel te overzien, wat sommige paarden minder aangenaam vinden is het toestaan van geestelijke inspraak.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pluklief en 147 bezoekers