Kat laten inslapen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Kat laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 10:29

Onze kat is inmiddels alweer 21 jaartjes oud.
Op zich doet ze het nog aardig, ze is hartstikke doof en is natuurlijk niet meer 1 van de snelste.
Maar ze eet en drinkt nog prima, kan ook nog bedelen Haha! en ze lijkt het op zich nog naar haar zin te hebben, al voelt ze zich soms verlaten en blert het hele huis bij elkaar, maar goed, verder gaat alles dus nog goed.

Tenminste, de laatste tijd is ze ook wat in de war met de kattenbak. Die staat dus bij ons in de inpandige garage. In de winter is dat te koud, dus staat hij in de garderobe.
Nu staat hij in garage, maar ze "vergist" zich dus af en toe en doet haar behoefte in de garderobe. Verder laat ze het nooit lopen (zal misschien niet zo lang meer duren, maar op dit moment....)

Mijn moeder heeft het er nu echter over om haar te laten inslapen vanwege dit "probleem".
Mijn zusje en ik vinden echter dat ze best, voor de tijd die ze nog heeft, een tweede bak in de garderobe neer te zetten (staat niet in de weg).

Als ze overal zou gaan zitten, is het misschien een ander verhaal, maar nu het maar op 2 plekken is, moet dat toch nog wel te doen zijn?

Ik weet dat het eraan zit te komen dat ze binnenkort niet meer bij ons is, maar om dat nu op deze manier nu al te doen, kan ik niet echt vrede mee hebben.

Wat zouden jullie doen en hebben jullie nog suggesties om mijn moeder nog even te laten wachten?

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:35

Vraag aan je moeder of jullie haar ook in moeten laten slapen als ze vergeetachtig wordt... Boos!

Dat schreeuwen doet ze juist omdat ze doof is en zichzelf niet hoort. Ik zou inderdaad gewoon ook een bak in de garderobe neerzetten, zoveel moeite is dat toch niet. Zo te horen is jullie kat verder gezond, maar je moeder moet niet vergeten dat ze in mensenjaren 100 is! (+4=25 *4=100) Ze mag van mij dus best af en toe een steekje laten vallen. Ach gut

Niks persoonlijks hoor, maar ik kan zo boos worden als mensen een gezond beest in willen laten slapen alleen omdat ze "lastig" worden.

=^.,.^=

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:38

Ninaka schreef:
Tenminste, de laatste tijd is ze ook wat in de war met de kattenbak. Die staat dus bij ons in de inpandige garage. In de winter is dat te koud, dus staat hij in de garderobe.
Nu staat hij in garage, maar ze "vergist" zich dus af en toe en doet haar behoefte in de garderobe. Verder laat ze het nooit lopen (zal misschien niet zo lang meer duren, maar op dit moment....)


Ik snap dat het een lastig probleem is maar aan de andere kant heeft het ook een hele logische verklaring!

Een kat van 21 jaar oud kan heel goed aan dementie lijden, dit komt bij vrijwel alle diersoorten voor en is heel normaal. Het is voor de kat ook heel vervelend want ze weet dat ze het niet hoort te "doen" waar ze het nu doet maar ze kan zich waarschijnlijk ook niet meer op dat moment herinneren waar ze het dan wel hoort te doen!

Belangrijk is dat je alles in het huis laat staan zoals het staat, niet dingen gaan verplaatsen en vooral niet haar bak gaan verplaatsen. Jullie kat is op zo'n leeftijd gekomen dat ze het zich allemaal niet meer kan herinneren en soms dus een ongelukje begaat! Een oplossing kan zijn om gewoon 2 kattenbakken neer te zetten, 1 in de garage en 1 in de garderobe. Je hebt nbu eenmaal met een oud diertje te maken en daar komen ook gebreken bij kijken.

In mijn werk als dierenartsassistente heb ik veel met dit probleem te maken gehad (heb ook diverse lezingen over dementie bij honden en katten aangehoord!)

Nogmaals het is belangrijk om je kat zo min mogelijk veranderingen aan te bieden. Alles standaard, eten op dezelfde plek, mandje op dezelfde plek, kattenbak op dezelfde plek, desnoods 2 kattenbakken en vooral niet straffen, het heeft namelijk geen zin iemand te straffen als je toch niet meer weet waarom hij/zij het daar doet of wanneer hij/zij het daar heeft gedaan. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat ze zoveel miauwt, het kan best zijn dat haar gehoor achteruit is gegaan en ze zichzelf dus niet meer hoort miauwen of dat ze het gewoon allemaal niet meer zo goed weet.

Geen directe reden om in te laten slapen dus en als je een goede dierenarts hebt zal die ook eerst allerlei oplossingen gaan aandragen voor er definitief een spuitje in te zetten!

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 10:47

farichta schreef:
Vraag aan je moeder of jullie haar ook in moeten laten slapen als ze vergeetachtig wordt... Boos!


Dat heb ik toevallig ook al tegen haar gezegd.

Goed om te weten inderdaad dat de dierenarts haar niet zomaar een spuitje zal geven. We hebben inderdaad een goede, daar had ik nog geen rekening mee gehouden.

Ze is inderdaad dement aan het worden. Ze kan net zo lang bleren tot ze iemand ziet en dan is het weer goed. Ik merk ook dat ze erg honkvast is geworden, als het drinkbakje is verplaatst is ze ook al van slag, zal daar ook eens goed op gaan letten.

Als het aan mij ligt, mag ze gewoon van ouderdom sterven, tenzij ze pijn zou krijgen natuurlijk. Nu mijn moeder nog overtuigen.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:20

In laten slapen en laten cremeren, kost bij elkaar veel meer dan 1 xtra kattenbak....

Misschien dat je daarmee je moeder kan overhalen?

Succes, zou inderddaad wel zonde zijn om 'm nou voor zoiets in te laten slapen.... (dat doe je ook niet met je moeder als ze dement wordt, toch?)

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:10

Ik ben het met Farichta eens.

En als je moeder geen kattenbak wil kopen, zou ik het gewoon zelf doen. Het is helemaal niet zo duur een kattenbak. Je kan ook een grote steige schoenendoos gebruiken en daar een kattenbakzak indoen en dan als kattenbak gebruiken (heb ik ook een poosje gedaan).

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:09

Alles is al genoemd in dit topic, ga ook met alles mee, en anders eens uitprinten en aan je mams laten zien Knipoog

Beest voelt zich er zelf waarschijnlijk ook niet happy bij, katten zij hele schone dieren en gaan dit soort dingen niet zonder reden of voor de lol doen.
Extra kattenbak erbij en klaar is kees.