Konijn heb een nestje HELP !!!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Konijn heb een nestje HELP !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 07:14

nadat mijn vrouwtjes konijn al heel vaak schijnzwanger was geweest,heeft ze nu naar 3 maanden WEL een nestje..

zaterdag hebben we een heel stuk afgezet voor de konijnen,ze kunnen zelf het hok in en uit..
lekker luxe dus,,

nu liggen er dus 3 konijntjes buiten,
die zijn al dood. Verdrietig
maar binnen heeft ze wel een nestje,en daar beweegt wel iets.
het mannetje zit er bij,en doet niks..
die beschermd het nest,zodra ik in de buurt kom,dan valt ie me aan !! Boos!
Dit is het eerste nestje van het vrouwtje,ik zie haar niet op het nest..wat moet ik doen???

en,die 3 dode konijntjes buiten,zijn NIET kapot gebeten,zijn doodgegaan door de kou zo te zien.
moet ik die weghalen of laten zitten??

Karaat_the_newforest op Instagram


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 07:25

zou de dode konijntjes weg halen.. het kan ook dat deze dood geboren zijn en ze daarom naast het nestje liggen.. Konijnen gaan maar 2x per dag 5 min naar hun nestje dus maak je daar maar geen zorgen over...

(jaja ik heb mezelf ingelezen over konijnen verwacht binnenkort ook (perongeluk) een nestje Haha! )

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 07:28

Mannetje weghalen bij het nestje! Dat is 9 van de 10 keer de oorzaak dat het fout gaat.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 07:42

irish_lady schreef:
Mannetje weghalen bij het nestje! Dat is 9 van de 10 keer de oorzaak dat het fout gaat.


De vader kan in een ruime ren er ook gewoon bij blijven. Veel boeken zeggen dat de ram weg moet bij de voedster omdat hij de kleintjes zou dood bijten. Maar als de konijnen genoeg ruimte hebben dan is het goed om de ram erbij te houden. Hij zou anders een vreemde worden voor moeder en kinders en er niet meer bij geaccepteerd worden. Ik heb alle keren dat ik een nestje had de ram en ook de andere konijnen die in de ren leefden erbij gelaten. En altijd is het goed gegaan. Het waren altijd lieve vaders of stiefvaders. In de natuur is de ram toch ook niet weg. En ook de andere konijnen waren schattig voor de kleintjes!

dit heb ik van www.konijnen.nl
Mijn konijnen lopen dus in een groot afgezet stuk hok,
het mannetje komt niet bij de kleintjes,doet er dus ook niks aan !

Karaat_the_newforest op Instagram

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 07:42

Debo schreef:
zou de dode konijntjes weg halen.. het kan ook dat deze dood geboren zijn en ze daarom naast het nestje liggen.. Konijnen gaan maar 2x per dag 5 min naar hun nestje dus maak je daar maar geen zorgen over...

(jaja ik heb mezelf ingelezen over konijnen verwacht binnenkort ook (perongeluk) een nestje Haha! )


ik heb het net gelezen !
was al blij te lezen dat het leek dat ze zo weinig naar hun nestje gingen !!
fjieuw !!

Karaat_the_newforest op Instagram

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 08:48

als alles groot genoeg is kan je de ram er gewoon bij laten. Dat er buiten dode jongen lagen kan vanwege het feit komen dat ze binnen dood geboren zijn en dat moeders ze er uit gegooid heeft. Pure nestbescherming. Roofdieren pakken de dode jongen en als die nog in het nest liggen pakken ze ook de andere jongen. Je hoeft je geen zorgen te maken als het nest nog goed warm is en de jongen gewoon groeien, want dan krijgen ze hun voeding wel.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 08:52

Als je de ram erbij laat heb je wel over een paar weken weer jonge konijntjes Lovers

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:21

Ik haal de ram altijd weg, ik was het 1 keer vergeten en toen had ik dus precies een maand later weer een nest jonkies, terwijl moeder nog met kleintjes zat Boos!.

Nu zullen de kleintjes wel dood zijn na 2 dagen, maar anders had je nog kunnen kijken of ze niet bevangen door de kou waren. Vaak lijken ze dan dood, maar als je ze op de verwarming legt, gaan ze weer leven.

Succes ermee, en niet teveel in het nestje rommelen, da's beter.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:57

ja als je de ram er bij laat heb je zeker over 31 dagen weer een nest met jongen. niet echt aan te raden voor d emoeder natuurlijk.
kan je er geen gaas tussendoen zodat ze wel elkaar kunnen besnuffelen enzo maar dat hij er verder niet bijkan?
heb je het nest gecontroleerd op eventuele dode jongen in het nest?
als die er in liggen er gelijk uithalen.
die koelen namelijk de levende jongen te veel af zodat die ook dood kunnen gaan.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

heidiLOVER

Berichten: 9184
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:10

als je geen nestjes wilt moet je het mannetje laten castreren en als je hem mannetje wilt laten maar geen nestje meer wilt moet hij apart zo is dat nou eenmaal succes! als je er te dichtbij komt gaan ze de konijntjes juist doodbijten

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:21

Wij hebben, toen wij perongeluk een nestje hadden, het mannetje wel apart gehouden. De eerste keer dat we perongeluk een nestje hadden wisten we dat niet echt. M'n zusje riep opeens dat er wormen in het konijnenhok lagen Haha! Die konijntjes hebben het ook niet overleefd.
Maar het mannetje had ons vrouwtje meteen opnieuw gedekt, dus niet veel later hadden we wéér een nestje Bloos! Toen hebben we het mannetje (die inmiddels gecastreerd was) wel apart gezet en zo hebben we 3 hele lieve konijntjes zien opgroeien. Dat was echt zóóó leuk!! Lachen

Dus Saskia9 en Debo, veel plezier met jullie (toekomstige) babykonijntjes. Ze zijn echt heeeeeel schattig. Het is echt geweldig om te zien, en ik kan het weten Tong uitsteken

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 07:35

ik kan deze week een gratis konijnenhok ophalen,dus de ram gaat daar dan ook weer in als ik niet te snel kleintjes wil..
er leven er nog steeds,
hoeveel weten we niet,ik kijk nemalijk NIET in het nestj,ik zie wel wat de natuur me brengt !

Karaat_the_newforest op Instagram


Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:25

Waarschijnlijk is je vrouwtje nu al weer drachtig, die wordt meteen na de geboorte weer gedekt. Over 4 weken heb je waarschijnlijk weer een nestje. Is niet zo gezond voor je vrouwtje.
Misschien een idee om eens op www.konijnen.nl te kijken waarom je niet moet fokken, daar naar de sites van de opvangen te gaan en te zien hoeveel konijnen er op een baasje wachten en daarna meteen je rammetje te laten steriliseren?
Sorry, kan hier nog steeds een beetje nijdig om worden...

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:15

Ik zou lekker je rammetje laten castreren, je hebt een mooie ruime ren zeg je net, en hem dan in een hok stoppen? Das toch nergens voor nodig.

Bovendien; de opvangen zitten idd al overvol. Beetje onnodig om nog meer kleintjes op de wereld te zetten...

Wel heel veel plezier met dit "ongelukje"...

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:26

Ik ben het wel een beetje met Miran eens. De konijnenopvangcentra zitten echt heel vol, het is niet verstandig om maar te blijven fokken. Als je er een konijntje bij wilt kun je beter daar eens langs gaan, die arme stumpers verdienen ook een nieuwe baas.

Ik zou je ram er nu afhalen en meteen castreren, dan kan hij tegen de tijd dat de jonkies groot zijn en van de moeder af gaan gewoon weer erbij.

Over de jongen buiten het nest zou ik me niet druk maken. De moeder haalt de dode jongen er zelf uit, ook jongen die niet helemaal goed zijn legt ze buiten het nest zodat ze vanzelf doodgaan.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 18:14

Jonge konijnen raak je echt wel weer kwijt hoor.

Sorry hoor, maar dan moet je honden en katten ook niet meer laten jongen, asiels zitten ook overvol.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:02

Manon schreef:
Jonge konijnen raak je echt wel weer kwijt hoor.

Sorry hoor, maar dan moet je honden en katten ook niet meer laten jongen, asiels zitten ook overvol.


tuurlijk raak je ze wel kwijt, maar waarom zou je gaan fokken als er al zoveel dieren in een asiel zitten. wij laten onze dieren ook altijd helpen, tenminste de katten krijgen 1 nestje en daarna worden ze geholpen en de hond hoeft niet geholpen want die kan niet zwanger worden. ik vind het echt een slechte mentaliteit die jij hebt hierboven. het is gewoon beter als er niet teveel dieren worden geboren want van de zomer dumpt iedreen zijn dieren weer in t bos of voor het hek van het asiel. als iedereen maar gaat denken dat ie zijn nestje toch zo wel weer kwijt is word t wel erg vol met dieren in nederland

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:04

Een moederkonijn zoogt haar jongen soms maar 1x per dag. De kans dat jij het dan mist is redelijk aanwezig. Heel vaak gaat het eerste nestje mis

Don't dream your life, live your dreams!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 21:31

we hebben 2 jonge konijntjes !!

voor de mensen die tegen het fokken zijn..

de ren maken we in tweeen..de ram komt in het andere stuk,dus ze kunnen straks nog wel naast elkaar lopen alleen niet fokken als ik het niet wil..

ik heb een heel apart vrouetje,zeer aparte kleur,ik wil daar dus een afstamming van hebben.die kleur is namelijk zeer gewenst.

Karaat_the_newforest op Instagram

Roosch

Berichten: 36594
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:50

DAT MANNETJE WEGHALEN!!! NU!! DIE HEEFT ZE VERMOORDT! noooit het mannetje naaaa de bevalling erbij laten!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 06:34

Manon schreef:
Jonge konijnen raak je echt wel weer kwijt hoor.

Sorry hoor, maar dan moet je honden en katten ook niet meer laten jongen, asiels zitten ook overvol.


Inderdaad. Dat wordt ook al jaren gepromoot.
Bovendien kan er voor elk konijntje wat geboren wordt, ook een leuk asielkonijn een plaatsje gegeven worden. Er zitten er echt honderden in de asiels, ook jonge konijnen, ook in leuke kleurtjes. Allemaal afgedankt, gedumpt.
Als je dat gezien hebt, dan snap je pas hoe egoistisch je bezig bent als je er nog meer op de wereld zet, alleen omdat het zo leuk is.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 07:40

Ram moet zeker zo snel mogelijk weg, konijnen kunnen ook een dubbele dracht hebben. Hebben wij vroeger een keer gehad, tweede nestje kwam heel dicht op het eerste en van het tweede nestje waren de kleintjes niet compleet (miste oortjes en oogjes etc.).

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 09:34

Quote schreef:
DAT MANNETJE WEGHALEN!!! NU!! DIE HEEFT ZE VERMOORDT! noooit het mannetje naaaa de bevalling erbij laten!


sorry hoor,
de konijnen waren veeeeeeeeeeeel groter als de 2 die nu nog leven,
ze waren helemaal compleet,niet aan geknabbeld,als het mannetje ze gedood heeft zag je heus wel bloed,

en trouwens.
als je een grote ren hebt kun je vaak wel het mannetje erbij laten,in dit geval dus WEL,
het mannetje ligt naast het nestje,maakt het nestje in orde,
is beschermend als wat !
dus waarom weg laten halen??
ik lat liever de natuur hun gang gaan.
mocht ik de jonge konijnetjes geen tehuis aan kunnen bieden,
blijven ze lekker bij mij...simpel zat hoor..

Karaat_the_newforest op Instagram

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:38

nee hoor het mannetjes dood de jongen niet. Waarschijnlijk heeft de moederze doodgeperst, ik neem aan dat het haar eerste nestje is dus dan gebeurd dat vrij vaak, ook worden en zonder aanwezige reden jongen wel eens doodgeboren.
maar ik zou het mannetjes en binnen zeer korte tijd wel bij weg halen of nu gelijk castreren want dan is hij nog zeker 2 weken vruchtbaar en anders heb je dus na je aankomende nestje over 31 dagen na 31 dagen een 3e nest. klinkt misschien een beetje ingewikkeld nu haha

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:19

Miran schreef:
Er zitten er echt honderden in de asiels, ook jonge konijnen, ook in leuke kleurtjes. Allemaal afgedankt, gedumpt.
Als je dat gezien hebt, dan snap je pas hoe egoistisch je bezig bent als je er nog meer op de wereld zet, alleen omdat het zo leuk is.


Je bent niet egoistisch als je konijnen fokt, wel als je ze dumpt omdat je er geen zin meer in hebt. Je blijft vraag houden naar jonge konijnen, dus zorg ik voor het aanbod. Voor een konijn is het trouwens ook veel beter, hebben ze wat te doen, in plaats van verpieteren in een hokje