veulen is twee dagen oud en slaat en trapt nu al..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Raven31

Berichten: 20
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Nieuwegein

veulen is twee dagen oud en slaat en trapt nu al..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 00:06

Mijn hengstveulen (tinkertje) daagt mij echt uit, eerst kroel ik lekker over zijn hals en rug en dan...
draait hij zich om en begint te slaan met zijn achterbenen.
Het zal best een manier van "spelen" zijn maar ik neem aan dat ik dit niet moet pikken.
Heeft iemand een tip hoe ik deze jonge man moet laten weten dat dit niet leuk is??? Schijnheilig


horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 07:02

het is misschien lastig maar probeer zodra hij iets doet wat jij niet wilt tegen zijn kogel aan te tikken, dit geeft een onprettig gevoel en het veulen denkt dat hij zelf verantwoordelijk is. de volgende keer zal hij dan wel een 2de keer na denken voor hij iets doet.

ik hoop dat het ook lukt met het trappen.... Scheve mond Lachen

wat ook wel wil helpen is knijpen, dit klinkt heel gemeen maar de merrie bijt het veulen zachtjes wanneer ze het corrigeerd, dit voelt ong het zelfde bij het veulen.

met deze manieren heeft het veulen niet door dat het van jou af komt en zal dus ook niet bang van je worden.

ik hoop dat het werkt en succes

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 07:06

Terugtrappen.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:10

Het is een normale reflex als je over een veulen zijn rug wrijft, gaat hij bokken. Je kan hem wel iedere keer een tikje geven maar dat houdt ook vanzelf op als hij een beetje ouder is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:38

Een schop onder zijn hol geven...
Lekker op dat vlezige gedeelte, krijgen ze niets van.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:46

Een veulen dat mij trapt, kan direct een flinke lel terug verwachten en die mag hij/zij dan ook best voelen. Een tikje maakt geen enkele indruk en dit is iets wat ik absoluut onder ongewenst gedrag versta en zo snel mogelijk gecorrigeerd dient te worden.
Een trap van een veulentje van 2 dagen, geeft nog geen schade, maar tegen de tijd dat dat zelfde veulentje een half jaar is, kan hij /zij je aardig de vernieling in meppen.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:02

Het blijft een normale reflex die, eens dat ze gewend zijn dat ze aangeraakt worden op de rug, vanzelf weg gaat. Wij hebben jaarlijks verschillende veulens en elk jaar zijn er zo wel een paar bij. Het heeft niets met karakter of spelen te maken. De ene doet het meer de andere niet. Maak je maar geen zorgen en zorg er vooral voor dat je veulen achteraf geen schrik heeft voor je. Eens 14 dagen is het al een heel verschil.

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:04

Gelijk aanpakken dat gebeurt in de kudde ook trappen bijten niet accepteren!!!

Leven is als sneeuw, je kunt het niet bewaren. Troost is dat jij er was uren, maanden, jaren. Lieverd ~ Herman van Veen

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:12

slechte kudde heb jij als ze een veulen van 2 dagen als trappen en bijten. Dan is er toch iets fout! Bij praktisch alle zoogdieren bestaat een soort bescherming voor de jongen. Als ze dit doen op oudere leeftijd, een paar mnd, dan zal hij zich aan een pak slaag mogen verwachten maar zeker niet op 2 dagen!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:17

Een kudde zal zo'n veulen niets doen, maar de moeders heb ik zo'n veulen wel degelijk zien corrigeren en dat gaat lang niet altijd even vriendelijk.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:25

Kitten schreef:
Een kudde zal zo'n veulen niets doen, maar de moeders heb ik zo'n veulen wel degelijk zien corrigeren en dat gaat lang niet altijd even vriendelijk.

Op 2 dagen oud? Stel dan ook maar vragen bij de sociale vaardigheden van de merrie. Het is een natuurlijke reflex die alle veulens tonen, de een minder de ander meer, en die gaat vanzelf weg! Als ze dit gedrag blijven vertonen, dan moet je iets ondernemen, maar hier gaat het over een veulen van 2 dagen. Als datzelfde veulen een mnd oud is, zal er nog weinig van te merken zijn.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:17

Of het is nog 10 x erger... Schijnheilig

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:22

Aran had ook van die losse achterbeentjes.
Hij haalde met 2 dagen gericht naar me uit toen ik met hem bezig was.Hij heeft een flinke lel van me terug gekregen en heeft het nooit meer gedaan.
Als hij speelt,vindt hij het wel erg leuk om te bokken,maar dan mag het natuurlijk gewoon.Maar echt gericht,NEE!!

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:53

vanaf begin af aan goed aanpakken, anders krijg j het er bijna niet meer uit later.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:58

alabastro schreef:
slechte kudde heb jij als ze een veulen van 2 dagen als trappen en bijten. Dan is er toch iets fout! Bij praktisch alle zoogdieren bestaat een soort bescherming voor de jongen. Als ze dit doen op oudere leeftijd, een paar mnd, dan zal hij zich aan een pak slaag mogen verwachten maar zeker niet op 2 dagen!



Ik zeg volgens mij niet dat ze onze veulens trappen en bijten .

Misschien moet je het nog even goed doorlezen. Knipoog

Raven31

Berichten: 20
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 16:27

Hmmm, veel verschillende tips..
Vandaag heb ik het veulen bewust niet over zijn rug en kont geaaid en hij heeft dus ook geen poging meer gedaan om mij te trappen, het lijkt dus inderdaad op een reflex. Toch zie ik het veulen regelmatig naar zijn moeder uithalen wanneer hij in de bak rent. Hij is ontzettend ondeugend en rent nu al lekker bij zijn moeder vandaan, dit tot grote ergenis van de merrie. Mijn gevoel zegt dat ik hier nog een hele kluif aan krijg! Extreme duivel

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:47

hoera schreef:
Ik zeg volgens mij niet dat ze onze veulens trappen en bijten .

Misschien moet je het nog even goed doorlezen. Knipoog

Ik heb het inderdaad verkeerd gelezen, maar hoe pakken ze het dan volgens jou aan in de kudde?

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:42

Mijn veulen trapte ook al vrij snel gericht, oortjes plat in de nek. Ik kreeg de indruk dat het bij het ontdekken van alles hoorde, zo van "kijk eens wat ik kan". Moeders grijpt ook niet zo snel in, die vind alles best zo lang ze maar kan grazen. Ik ben (helaas) al vrij snel begonnen met die kleine te corrigeren, beter nu dan wanneer ze 500 kilo en nog veel slimmer is. Sinds een paar weekjes staat mijn lieve, geduldige 9-jarige ruin bij moeder en kind en die grijpt de kleine wel als ze te ver gaat. Ik kan je verzekeren dat dit veel beter werkt en meer indruk maakt dan al die corrigerende klapjes van mij, ze lijkt nu echt wel in te binden.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:32

Mijn hengstveulen deed dat de eerste dagen ook, ik heb hem een keer een tik gegeven en daar schrok hij zo enorm van, was gewoon zielig. HIj heeft dit ongeveer 10 dagen gedaan. Inmiddels kun je onder hem doorkruipen en haalt hij het nog niet in zijn hoofd je pijn te doen!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:47

Terugrappen met de wreef van je voet. Dan is het gauw over. Klapjes en tikjes halen bij een echt dominant veulen weinig uit. Aanpakken vanaf dag 1. En een merrie die weet wat opvoeden is, is haar gewicht in goud waard.

Je suis Charlie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:51

Raven31 schreef:
Hmmm, veel verschillende tips..
Vandaag heb ik het veulen bewust niet over zijn rug en kont geaaid en hij heeft dus ook geen poging meer gedaan om mij te trappen, het lijkt dus inderdaad op een reflex. Toch zie ik het veulen regelmatig naar zijn moeder uithalen wanneer hij in de bak rent. Hij is ontzettend ondeugend en rent nu al lekker bij zijn moeder vandaan, dit tot grote ergenis van de merrie. Mijn gevoel zegt dat ik hier nog een hele kluif aan krijg! Extreme duivel



Ben bang dat je gelijk krijgt.......... op tijd afspenen en de groep in........ daar leert hij die praatjes snel af Haha! Haha! Haha!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:24

gijsenkim schreef:
Ben bang dat je gelijk krijgt.......... op tijd afspenen en de groep in........ daar leert hij die praatjes snel af Haha! Haha! Haha!

Kan ik me ook in vinden als hij het blijft doen tenminste.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:13

Sjuimpje schreef:
Een schop onder zijn hol geven...
Lekker op dat vlezige gedeelte, krijgen ze niets van.


Nou, daar begin ik nog niet mee als ze twee dagen zijn, meestal is het dan toch gewoon een schrikreactie die vanzelf weer overgaat. Edoch........zijn ze eenmaal twee weken dan gaat de voet er wel onder Haha! .

Jolliegirl

Berichten: 32937
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:30

Gewoon n keer flink aanpakken!
anders krijg je het er nooit meer uit!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 09:38

Jolliegirl schreef:
Gewoon n keer flink aanpakken!
anders krijg je het er nooit meer uit!

Blijkbaar nog niet te veel veulens gefokt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 16 bezoekers