Paard trapt fietser, wie aansprakelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Paard trapt fietser, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 18:51

Dat zat ik mij zonet af te vragen om de volgende redenen:

Gister had ik met Triumph een kwartiertje in de bak gedressuurt en omdat het zweet van hem af gutstte (hij moest behoorlijk aan de bak Schijnheilig ) wilde ik even op de straat uitstappen. Dat doe ik vaker omdat ik over het harde stappen goed vind voor de pezen en omdat ze zo mooi verkeersmak blijven en fris in het koppie.
Ik stapte een nieuwbouwwijk in, en na een paar honderd meter hoor ik in de verte kinderen schreeuwen: "Mogen wij aaien?! Mogen wij aaien?!" Aangezien Triumph niet zoals onze Friezen een UIT-knopje heeft, die stilstaan en geen poot meer verzetten, riep ik terug dat er niet geaaid mocht worden omdat ik dat te gevaarlijk vond. Ik stapte lekker verder en nog geen minuut later hoor ik vlak achter mij: "Ik wil het paardje aaien!"
Achter mij fietste 3 kinderen in de leeftijd van 4-6 jaar waarbij het jongste meisje Triumph zijn benen als fietsenrek gebruikte.
Ik schrok me te pleures en schreeuwde dat ze als de sodemieter moest remmen en nooit achter paarden moest staan, lopen of fietsen.
Mijn hart zat in mijn keel...

Vandaag gebeurde mij weer iets,
ik haalde zonet de Ozep en Bapke uit een wei bij ons verderop in de straat (hebben we in bruikleen).
Ozep heb ik altijd aan de straatkant omdat die toch net wat meer ervaring heeft dan Bapke.
Ik was zo halverwege toen ik achter mij een paar jongens hoorde, ik keek even achterom en zag 3 jongens van een jaar 0f 16 die mij net wat te branieschoppering aan het schreeuwen en praten waren (niet tegen mij gericht).
De eerste jongen passeerde zonder problemen en net op het moment dat ik de 2 andere verwachten maakte Ozep een taktfoutje... Dacht ik... praatjes van de jongens dimde wel en wat stilletjes fietsten ze verder.
Toevallig bleek mij vader net zo'n 20 meter achter mij te rijden met de auto, die kwam net uit zijn werk.
"Suzan, weet je dat die jongen heeeel veel mazzel had?"
"Wat dan?" vroeg ik.
Het bleek dus dat 1 van die jongens met de fiets een paar schijnbewegingen gemaakt had tichting Ozep en vervolgens had hij zijn hand naar hem uitgestoken.
Ozep aarzelde niet en haalde onmiddelijk uit met zijn achterbeen en volgens mijn vader scheelde het nog geen 5 cm of hij had hem van zijn fiets geramt...

2 keer in nog geen 24 uur mazzel dus,
ik vroeg me wel af: Stel nou dat het verkeerd was gegaan?


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:56

1e geval: als dat verkeerd was gegaan was jij verantwoordelijk; een kind onder de 12 is nooit verantwoordelijk, de ouders/voogden dan wellicht.
Maar het is jouw dier die de schade toebrengt en jij bent de volwassene die de situatie heeft doen ontstaan.
Anders is het als de ouders erbij staan.

In het tweede geval zou er nog wel eens sprake kunnen zijn van 'eigen schuld, dikke bult' bij de 16 jarige. Een 16 jarige is oud genoeg om beter te weten, en heeft vandaaruit moedwillig de situatie opgezocht.
Toch, het blijven dieren met onberekenbaar gedrag, en je mag er eigenlijk wel van uit gaan dat je in 9 van de 10 gevallen in het ongelijk wordt gesteld en verantwoordelijk zult worden gehouden.

Tenminste, dit zijn mijn gedachtes hierover. intererssante case!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:56

Ik denk dat je toch zelf verantwoordelijk bent maar dat weet ik niet zeker

Laraah

Berichten: 238
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:00

Pfff... geen idee.. maar heb je daar dan weer niet sowieso je ruiterbewijs voor? Stel dat er iets gebeurd ofzo?

~Cerise~Mus~Lenny~Tobi~

~better to have loved and lost, then to have never loved at all~ miss all my little friends.. Swinkie, Gonzo, Rakker, Lorre, Smeagol, Sparky, Watje..

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:01

ik denk niet dat dat helpt tegen een paard dat trapt ondaks dat ze het zelf uitlokken of te wel eigenwijs zijn maar ik weet het ook niet zeker hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:02

grrr, dat ruiterbewijs elk keer..
Nee daar heb je je Wa voor..
Zoek maar eens met de zoekfunctie

maar geen idee wie er eigenlijk "schuldig" bevonden word in jou 2 situaties.

Ik zou bijna zeggen de kinderen.
Jij hebt immers je paarden gewoon onder controle, rijd niet op plaatsen waar het niet mag.

jammer vanmorgen onze verzekeringen afgesloten, was een leuke om voor te leggen Haha!

Laraah

Berichten: 238
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:04

Hm... wil ik niet vervelend zijn, maar als je paard trapt, heb je hem (naar mijn idee volgens de verzekering) NIET onder controle.. toch?

~Cerise~Mus~Lenny~Tobi~

~better to have loved and lost, then to have never loved at all~ miss all my little friends.. Swinkie, Gonzo, Rakker, Lorre, Smeagol, Sparky, Watje..

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:05

je bent wanneer je op de weg bent bestuurder. Dat betekend dat je verantwoordelijk bent voor alles wat je 'voertuig" doet onderweg. Dus ook trappen. Misschien niet meer als ze er een rotje onder gooien want dan is het moedwillig uitokken, maar in principe ben jij verantwoordelijk.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:06

het blijft een dier, waar trappen niet echt raar is als je eronder fietst :0
Ik bedoelde met controle dat je in volle galop over straat vliegt zonder dat de rem het nog doet Haha!
Had ik een beetje duidelijker moeten omschrijven Lachen

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:06

Ik zou in dit geval ook bijna zeggen de kinderen, al kun je volgens mij iemand onder de 12 niet aansprakelijk stellen. Maar hoe het precies zit weet ik eigenlijk ook niet.

Ik heb zelf een aantal weken terug met mn pony tegen een auto aangezeten, maar dat was volledig mijn schuld, auto reed keurig netjes heel langzaam langs me en netjes aan de kant maar mijn pony besloot ineens midden op de weg te gaan stuiteren en zich om te draaien, dus in dat geval was het volledig mijn schuld. Maar in jou situatie zou ik het om eerlijk te zijn ook niet zeker weten. In mijn ogen zijn die kinderen gevaarlijk bezig en dus aansprakelijk... Maar hoe t volgens de regels zit geen flauw idee...

Pino, de super Fjord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:09

Bestaat er geen verzekeringsforum, waar we het voor kunnen leggen? Haha!
echt interesant en helemaal omdat het zeker best kan voorkomen bij iedereen die de weg eens opgaat.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:09

Tja, zelf denk ik dat je veel kans hebt de schuld te krijgen... Scheve mond (zo gaat dat helaas) Er zijn ook honden die mensen bijten die hun aanvallen en vervolgens worden ingeslapen. En in het verkeer is het ook vaker zo; de auto heeft voor zover ik weet ook altijd de schuld, zelfs als je als fietser fout zat. Ik weet het niet precies maar het zou me echt in geen geval verbazen als je in dit soort gevallen de schuld krijgt en verantwoordelijk wordt gesteld. Scheve mond Lijkt me inderdaad wel eng, als dit soort dingen gebeuren!!

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:14

helaas staat er een regeltje in de wet, die voor ons paardeneigenaren niet zo leuk is, je moet ten alle tijden je rij of trekdier onder controle hebben

per case zal dan wel worden uitgezocht aan de hand van getuigenverklaringen hoe het in elkaar heeft gezeten, maar volgens de letter van de wet, ben je altijd de pineut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:16

Jij bent verantwoordelijk als het jouw paard is dat de schade veroorzaakt door te trappen terwijl iemand passeert.
Dat het een vluchtdier is en de andere "stom" handelen doet er niet toe.
Het is wel weer anders als de ander tegen het paard aanfietst/aanrijdt en daardoor schade oploopt.

Wij hebben eens meegemaakt dat een sukkel zijn auto tegen het hek van weiland parkeerde op dusdanige manier dat ik niet eens meer de paarden uit het land kon halen.
Bovendien is het bij ons verboden voor auto's (rustgebied staatsbosbeheer).
De paarden hebben de motorkap mooi met hun tanden bewerkt en wij waren dus mooi aansprakelijk ook al stond de man op ons terrein, tegen het weilandhek aan Boos!
Gelukkig heb je voor zulke zaken je WA verzekering.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:19

Dus het komt erop neer dat iedereen je paard mag jennen en hij niks mag doen, raar land toch

Citaat:
Het is wel weer anders als de ander tegen het paard aanfietst/aanrijdt en daardoor schade oploopt

dat dede die kleine meisjes zo ongeveer ook, maar zo zal het dan ook wel weer niet gelden vrees ik Lachen

Blij idd met de WA Lachen

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:20

Maar ik denk toch met die 16e jarige jongens, als zij het uitlokken naar het paard, en ze zijn wijs genoeg om te weten dat je niet achter een paard moet gaan rijden. Als jij gewono je paard uit de wei haalt en hij heel hard achter 't paard langsrijd en het uitlokt, hij toch wel de schuldige is. HIJ gaat naar het paard toe terwijl die weet dat hij dat niet moet doen...
Euhh snappen jullie het nog een beetje Rolleyes

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 19:20

Mijn vader had het net weer over Case 2,
we weten niet wat de jongen deed en of hij Ozep ook echt heeft aangeraakt (ik denk het wel en dat de de druppel voor Ozep was), volgens mijn vader haalde Ozep zo doelgericht en bloedsnel uit dat zijn been waarschijnlijk over midden had gelegen als hij hem wèl geraakt had. Gelukkig raakte hij hem net niet...

Toch zitten beide gevallen mij een beetje dwars, dat ik aansprakelijk gesteld zou worden had ik zelf ook al een beetje bedacht en toch zit het mij niet lekker. Ik heb mijn beesten helemaal onder controle en door de dommigheid van andere zou je in de penarie kunnen komen.
Als ik vanuit een steeg onder een auto fiets is dat toch ook neit de schuld van de automobilist onder het mom van "Hij had moeten remmen want hij is bestuurder en hoort de auto onder controle te hebben."

(Wel zal ik voortaan mijn houding beter in de gaten moeten houden, ik heb met Ozep (en ook Aagje) vaker dit soort dingen gehad... Als ik op mijn hoede ben voor mensen worden zij link Scheve mond
Enge vorm van telepathie? Ik weet het niet, ik geloof eigenlijk niet in dat soort dingen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:23

Citaat:
Toch zitten beide gevallen mij een beetje dwars, dat ik aansprakelijk gesteld zou worden had ik zelf ook al een beetje bedacht en toch zit het mij niet lekker. Ik heb mijn beesten helemaal onder controle en door de dommigheid van andere zou je in de penarie kunnen komen.

idd, dat is toch van de zotte?

geld dat bv ook als er een onaangeleide hond je paard in de benen wil pakken en hij mept dan raak?

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:25

runningkawa schreef:
idd, dat is toch van de zotte?

geld dat bv ook als er een onaangeleide hond je paard in de benen wil pakken en hij mept dan raak?


Ik vind het indd ook van de zotte en vind die vraag van RK een hele goede. Aangezien ik het vaak genoeg mee maak dat er onaangeleinde honden op me afgestormd komen en vrolijk rond me gaan springen. In mijn ogen is dat dan een fout van die honden eigenaar die hoort ook zijn beesten onder controle te hebben...

Pino, de super Fjord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:27

ja daarom
dan gaat het over beest tegen beest Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:29

runningkawa schreef:
geld dat bv ook als er een onaangeleide hond je paard in de benen wil pakken en hij mept dan raak?


Nee, want de hond loopt los en het paard is aangelijnd, in deze zaak is de honde dus "fout".
Vergeet niet dat de meeste geen flauw idee hebben dat een paard een vluchtdier is en dat je er beter niet te kort achter kan komen.
Het is niet iets dat je standaard op school leert Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:31

en als de hond aangelijnd is, maar baas loopt wel kort achterlangs, hond bijt toch, paard mept baas neer?

ja je bent niet van me af Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 19:32

Ilindra schreef:
Vergeet niet dat de meeste geen flauw idee hebben dat een paard een vluchtdier is en dat je er beter niet te kort achter kan komen.
Het is niet iets dat je standaard op school leert Knipoog

Maar dat is toch ook niet mijn probleem?

Mij is op school ook niet geleerd dat je niet tegen shovels aan moet botsen en toen ik het wel deed (terwijl de shovel midden op de weg reed en ik er niet langs kon) was het tòch mijn schuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:36

Hondeneigenaar is dan aansprakelijk voor schade aan het paard en de paardeneigenaar is verantwoordelijk voor schade hondeneigenaar.
Je kan nl. ook beiden "schuld" hebben
Dit zijn gewoon ongelukken die kunnen gebeuren op het moment dat je met je dier op de openbare weg bent, en daar ben je dus voor verzekerd via je WA.
Het is niet zo dat je voor deze casus een bekeuring ofzo kan krijgen, het is puur een civiele zaak.

Loopt de hond los of is het paard uitgebroken is het anders, dan heb je een dier loslopen op de openbare weg en kun je een bekeuring krijgen.

Sharlyn
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:39

Mijn stalgenootje had een dikke schadeclaim aan haar broek hangen omdat haar paard een jongen van de brommer had gemept toen ze met het paard in het dorp (dus ook bebouwde kom)liep.
Haar paard was kreupel en ze moest er dus veel mee stappen, en daarom was ze nu onderweg naar haar ouder met paard om daar een appeltje te halen en wat te drinken.
Die jongen was ook aan het uitdagen, dus veel gasgeven, afremmen krap langs rijden enz.
Ze heeft er meerdere keren wat van gezegt maar die jongen ging door toen haar paard het na ong 5 minuten zat was en een mep naar achter gaf .
Die jongen flikkerde van zn brommer, uitlaat op zn (blote been) dus dokterskosten en de brommer was door de klap ook kapot.
Zij was in dit geval aansprakelijk want ze was in overtreding.
Je mag nl niet met een paard (bereden, aan de hand of voor de kar) in een bebouwde kom komen mits dat staat aangegeven of er een bijzondere reden voor is zoals optocht met feestdagen enz.

Nou ja, jij zit dus fout en zou dus verantwoordlijk gehouden worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Slmt9, Team_Sublime en 120 bezoekers