Wat is een goede pad???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-01 16:16

Ik heb een vraagje aan jullie. Wat is nou een goede pad voor onder een westernzadel. Van de ene hoor ik dat het een hele dikke moet zijn, maar van anderen hoor ik dat juist zo'n dun, opgevouwen kleed beter is. Ik heb ze allebij, bij dat dikke pad schuift het zadel wel eerder bij het opstijgen als bij het kleed. Mijn zadel past verder prima.
Wat hebben jullie voor pads en wat is nou beter???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 16:37

Ik heb een dikke pad, en als ik de dunne (reserve-)pad gebruik, dan gooi ik er een extra dekentje bij.
Sonja

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 16:52

Inmiddels heb ik er drie. De fijnste die ik heb heeft een teddystof onderkant en een geweven bovenkant, beiden van zuiver wol. Hiertussen zitten vilt van ongeveer een halve centimeter dik en latex van 2 centimeter dik.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 19:00

Dat klinkt orettig Odi, waar heb je die gekocht en hoe duur was welke als ik zo brutaal mag zijn...ik heb wel een prima pad maar een reserve kan nooit kwaad he...en niets dan het beste voor mijn pukkie natuurlijk... *LOL* *LOL* *LOL* Knipoog
Groetjes, Jasja

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 19:26

Ik heb een dikke pad en twee dunne pads om mee te trainen. Dan heb ik nog een luxe pad voor als ik ooit weer eens een wedstrijd ga starten.
Die dunne pads heb ik bij divoza gekocht. het nadeel is dat ze eigenlijk iets aande kleine kant zijn. Mijn zadel past er wel op maar het is ff passen en meten. Die luxere pad heb ik bij een westernzaak gekocht en die valt ff ruimer. Die dikke komt ook bij divoza vandaan en dat is een goed ding. Onverslijtbaar. Het nadeel van een pad kopen vind ik dat er zooooooo veeelll keus is dat ik vaak niet weet wat ik moet nemen. Haha! Haha!

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 19:44

Een dikkere pad is beter Carola. Het is beter voor je paard z'n rug (pad=schokbreker) Lachen Hij kan het op die manier langer uithouden. Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 19:49

Als je zadel goed past maakt het niet uit of de pad dun of dik is. Als je zadel aan de krappe kant is, zou ik zeker geen dikke pad nemen. In schoenen die te krap zijn draag je tenslotte ook geen dikke sokken. Zelf gebruik ik het liefst een voorgevormde pad, hierin heeft de schoft net iets meer ruimte en ligt daardoor beter op de rug.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-01 21:34

Ik rijd meestal met een hele dikke pad die aan de voorkant iets dikker is en met een ingesneden schoft. Lekker zacht aan de binnenkant en stevig aan de buitenkant, versterkt met leer en hij is heel erg fijn. Alleen met opstijgen wil ie nog wel eens iets gaan schuiven.... Is dat dan erg? Met zo'n dunne, opgevouwen deken heb ik dat niet namelijk?

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 10:00

Je wilde weten hoe duur de pad was? Ik heb de pad toentertijd bij Eurohorse Ridingshop gekocht en heb er iets van 300 gulden voor betaald.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 13:42

Een goede pad is vrij dik, zeker niet een dun deken. Een dikkere pad is veel beter voor de rug van het paard. Een westernzadel heeft nou eenmaal geen 'kussens' aan de onderkant zoals een dressuurzadel heeft. Daarom kun je bij een dressuurzadel vooruit met een dunne chabrack (geen idee hoe je het schrijft, maar je weet denk ik wel wat ik bedoel). Als vervanging bij een westernzadel om stoten op te vangen dient de pad. Als je een dun deken pakt of een slecht passende pad heb je grotere kans op een doorgereden schoft/rug en kale plekken. Verder heb ik de overigens vreemde ervaring dat pads met zo'n zwarte pluizige onderkant (zijn vaak ook goedkoper) minder goed blijven liggen dan met een witte onderkant. Dit ligt denk ik aan het materiaal of zo. Ik weet niet of meer mensen die ervaring hebben. We hebben voor Dusty twee verschillende diktes in pads de ene is van normale dikte voor in de lente/zomer/herfst, en als het wat kouder wordt hebben we een hele dikke. Dit is natuurlijk niet echt nodig. Ik denk dat als je naar een goede westernstore gaat, je eigenlijk niet te dun kunt kopen. Een dun kleed zou ik zeker afraden.

Groetjes,

Jolande

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 23:16

Hoi
Het klopt dat de menigen nogal uiteenlopen. Mijn bese advies is om gewoon te doen wat je zelf denk wat Eddie het fijnste vind. Met een dunnen pad komen je gewichtshulpen iets beter over en heb je meer contact met je benen. Dikker is meer schokbrekend, maar als het zadel goed past en jij niet loopt te bonken hoeft dat niet, vindt ik.
kim

slyding roos
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: frieslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 00:35

ik heb zelf sinds kort een dry bag die zijn ook leker makelijk te wasen en niet zo dun, ook heb je er geen problemen mee dat hij vershuift bij het opstapen.
roos *LOL* Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 12:49

Wat is een 'dry bag', hoe ziet die er uit??? Merk???

slyding roos
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: frieslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 22:48

hij is altijd in een even kleur en het lijkt wel op gewoon wol het merk weet ik niet zo uit mijn hooft maar het is een heerlijke pade de rug van het paard word ook niet zo nat *LOL*

slyding roos
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: frieslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 20:43

ik bedoel cool back Frusty