paardje "opknappen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sophietje

Berichten: 76
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: vlakbij Amsterdam

paardje "opknappen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 17:35

Wie van jullie heeft dat wel eens gedaan? echt een mishandeld, en dan bedoel ik ECHT mishandeld, dus kleine stal, TE weinig eten, en geen aandacht en liefde, paardje opknappen?

Ik ken namelijk iemand in Duitsland die bij een stable werkt en daar is zo'n paardje binne gebracht. Aangezein ze met stallen te kort zitten, moet dat paardje weg. Maar zoals ze er nu bij staat wil niemand haar!
Nou is mij gevraagt, of ik geen plek voor haar heb, want met de goede begeleiding, en vertrouwen is ze zelfs te rijden! (kreeg een foto van het bewijs,(het afgeknipte) jongetje, zoontje van de baas, heeft haar vertrouwen gewonnen en kan alles met haar)
Zelf vind ik het wel een uitdaging, maar ook bang dat het mislukt, daarom graag jullie reactie!

Met een hoop geduld en liefde win je haar vertrouwen en kan je wel wat met haar!

Afbeelding
Dit is haar

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 17:50

Taj, als je veel tijd hebt, geduld hebt, verstandige mensen die je altijd om raad kunt vragen etc. etc. zou ik het doen. Ga bij jezelf na of jij degene bent die dat paardje kan geven wat zij op dat moment nodig heeft en wees daar heel eerlijk in. Een dergelijk paard zal misschien meer tijd kosten dan een ' normaal' paard. Misschien zijn er ook nog wat medische zaken die uit de wereld geholpen moeten worden (misschien na laten kijken door een tandarts, dierenarts voor de rug, hoefsmid er weer eens bij, of zijn dergelijke zaken al in Duitsland gedaan?)

Sophietje

Berichten: 76
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: vlakbij Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 17:55

Medisch is ze nou helemaal in orde, het afgelopen half jaar heeft ze veel bezoek van de Da gehad, maar is nu gezond!
Verder zijn haar hoeven ook helemaal behandeld (waren al een jaar niet verzorgd, kun je nagaan! Boos! )
Ze is nu 17 jaar, en ik vind dat ze nog een pensioen moet krijgen!
Dit beestje is zo;n 5 jaar verwaarloosd en mishandeld, ik vind dat die wel wat jaren rust verdiend!
En ik wil haar niet als rijpaardje gaat gebruiken, maar haar eerst eens een tijd rustig op de wei zetten!

Sistha

Berichten: 32
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 18:41

Sophietje schreef:
Ze is nu 17 jaar, en ik vind dat ze nog een pensioen moet krijgen!
Dit beestje is zo;n 5 jaar verwaarloosd en mishandeld, ik vind dat die wel wat jaren rust verdiend!
En ik wil haar niet als rijpaardje gaat gebruiken, maar haar eerst eens een tijd rustig op de wei zetten!

Das heel goed hoor!!
moet je doen! *LOL* *LOL*

kiss Sistha

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 18:44

Met een hoop, geduld, tijd en inzet, kan het lukken. Hou er echter wle rekening mee dat zo'n paard zijn verleden vaak toch altijd met zich mee blijft dragen. Ik heb zelf een pony die ook niet in optimale conditie was en die ook haar vertrrouwen in de mens kwijt is geweest (dat laatste was voor een groot deel wel al goed, omdat ze voordat ikhaar kocht een hele lieve verzorgster heeft gehad). Jerai is een superlief paardje, maar je merkt wel dat ze nog steeds een beetje onzeker is. Met een zweep bij haar in de buurt komen hoef je niet te proberen. Als het paard medisch helemaal in orde is en je hebt er de tijd voor zou ik het doen, het is een hoop werk en tijd, maar het is wel heel dankbaar werk. Als je meer wilt weten, matg je me altijd pben/mailen als je in mijn profiel kijkt, zie je een aantal foto's van Jerai nu en 1 van toen ik haar net had.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 18:46

Ik vind dit een beetje een vreemd verhaaltje!

Die pony ziet er dus echt niet mishandeld uit eerder te dik als te dun!
[/list]

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 19:24

tja ik zou het zelf absoluut een uitdaging vinden en misschien juist wel leuker dan een paard dat gewoon "goed" is zeg maar... nu zal je het vertrouwen moeten winne van deze pony en heel rustig aan doen.. Lijkt het je niet geweldig als ze na een tijd je volledig vertrouwd??
Maar als je plaats en tijd en voorak geld hebt, zou ik het dus zeker doen..

Overigens.. ECHT mishandeld vind ik wel een beetje een groot woord... Kleine sta;? sommige paarden staan dag en nacht in een stand... te weinig eten vind ik wel vreselijk slecht, ook omdat wij daar zelf ook mee te maken hebben.. en geen aandacht en liefde? Bestaan er ook zat van die totaal geen aandacht krijgen... alleen ff snel poetsen, rijden en klaar is het paardje weer!!!

Sophietje

Berichten: 76
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: vlakbij Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 19:34

Euh Nathalie, ze staat al meer dan een half jaar bij die Stable en staat daar een grasbuikje te creëren! Vork

En die mevrouw vertelde, hij stond in een schuurtje, kon echt letterlijk zijn kont niet keren, stond daar 7 dagen per week, en kreeg specht te eten.
Toen hij bij hun kwam was hij broodmager, verzwakt en bij geen ontwikkelde spieren.
Dit paardje is weggehaalt door de dierenbescherming en die doen dat niet zomaar!

Ik heb al bijna besloten, ik kan haar als ik wil zo op gaan halen, ik denk dat ik woensdag met me vrachtwagentje vertrek

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 19:38

Ja, ik ben nu bezig om een paard op te knappen. Ze heet Special Lady en ze is 3 jaar. We hebben haar van een handelaar gekocht en ze was zwaar verwaarloosd. Ze had een worminfectie, ze was broodmager, schimmel, mok en een hele grote draadwond aan haar been waar een ontsteking bij was gekomen.
Ik heb haar nu al een paar keer ontwormd maar nog steeds blijven er wormen meekomen, haar weerstand is ook nog slecht want ik krijg de schimmel slecht weg.

Ik hoop dat ze er weer helemaal bovenop komt. Ik heb foto's van de dag dat ze kwam en 2 weken later. Ik kan ze alleen niet uploaden via endoria???

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 19:41

misschien dat je foto's te groot zijn?? Dan zou je ze eerst een moeten verkleinen in zo'n foto programma'tje...

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 19:56

Met een hoop geduld, aandacht, liefde etc. moet het lukken.
Ik zelf heb nu een huurpony, die ook een slecht verleden heeft gehad. Ik weet niet of ik het echt 'mishandeld' kan noemen. Hij stond aan de ketting, kreeg geen aandacht/liefde en op een dag kreeg hij zo een tuig om. Toen hadden ze hem weer aan de ketting gezet, met tuig op, en hij was zo bang, dat hij zichzelf toen helemaal verwond heeft met het tuig en de ketting. Toen hij bij ons kwam, was hij ook erg bang voor mensen. Hij is eerst een paar maanden in een weiland geweest en daarna heb ik hem ingereden. Je merkte toen wel dat hij geen fijn verleden had gehad, want soms, toen ik op hem reed, had hij in eens van die 'angstaanvallen', waardoor hij heel erg ging bokken etc.
Inmiddels is hij hardstikke mak, kunnen er kinderen op enz. Maar soms kan hij om de kleinste dingen opeens erg bang worden.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 21:20

Ja ik heb het ook gedaan met mijn eigen Telles. Ook heel verwaarloosd en geen eten liefde enz enz. Alleen maar 'geld' in het paardje gezien en niet in het belang van het dier ( ik vraag me nog steeds af wat er nog aan waarde aan het dier zat) maar ja dat vonden hun van wel. Ik heb er ook nog een flinke duit aan moeten betalen. Aangezien het toch een 'echte' 100% Engels volbloed is. Zou daar ook wel aan liggen. Wel zou ik zeggen denk heel goed na wat je in huis haalt.

Greetzz van Tamaar

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 21:43

Als ik zo alleen naar die foto kijk zou je zeggen dat het een lekker dik, mak merrietje was, maar uit je verhalen blijkt dat dus niet het verhaal te zijn. Ik denk dat je erg consequent en beheersd moet zijn, en daarbij erg veel geduld hebben een veel aandacht geven aan het paard. Natuurlijk weet je dat zelf ook wel allemaal, maar anders wordt dit een één regel bericht Lachen

Dus heb je het geld er voor over, heb je er de tijd voor, en heb je üverhaupt wel zin in en zie je het zonnig in, dan zou ik het doen. Indien er ook maar één van deze dingen ontbreekt zou ik er vanaf zien. Veel succes als je het toch gaat doen! Ik zou het iig erg goed van je vinden!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 21:44

Als je de tijd ervoor hebt en je kan het geduld opbrengen zou ik het zeker doen!
Ik heb zelf 4 "opknappers" staan, 2 mishandeld en 2 zwaar verwaarloosd, het is een hele klus maar het is ook ontzettend dankbaar!
Houdt er wel rekening mee dat ze idd hun verleden een groot deel met zich mee kunnen blijven dragen, dat is bij mij bij alle 4 het geval, maar ik moet wel zeggen, met alle 4 heb ik een heel speciale band, met mijn andere paarden en pony's heb ik zo'n soort band als deze nooit gehad.

Enne, mishandelde paarden hoeven er niet altijd slecht uit te zien hoor! 1 van de 2 zag er verschrikkelijk uit toen hij bij mij kwam maar de andere was een prachtpaard, bij hem is het in zijn hoofd gaan zitten (daar zit het nu nog steeds na 5 jaar) en "verwaarloosd" hoeft ook niet meteen "mager" te zijn hoor de 2 die verwaarloosd bij mij kwamen hadden allebij een mooi rond buikje, 1 stond nl. weg te kwijnen op een landje met voldoende gras maar geen aandacht of verdere verzorging of contact met andere paarden en de ander stond al een paar maanden in een stalletje zonder eruit te komen, zonder verzorging, zonder verder contact enz. voer kreeg hij 2x per dag van de stal, het voeren gaat nl. gewoon door, dus hij was best wel dik, maar daar was ook alles mee gezegt.

Ik wens je heel veel succes en ik hoop dat je voldoende tijd hebt en geduld, dan komt het zeker goed met de pony!

Groetjes, Tanja.