Vanaf wanneer drachtige merrie bijvoeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Vanaf wanneer drachtige merrie bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 11:34

Pride zit op ruim 4 maanden en heb het idee dat ze best wel veel energie in het veulen "stopt". Ze krijgt al een heel klein buikje en heb het idee dat ze wel wat extra's kan gebruiken, maar ik hoor veel dat mensen pas na de 7e of zelfs 9e maand gaan bijvoeren. Ze krijgt 3 kilo basisbrok per dag en daarbij een kilo Equiral Struktuurmix en een kleine kilo Havens Kentucky Lite-E. Ze heeft altijd kuil ter beschikking. Het is een haltertype quarter horse en ze is dus aardig gespierd. Voor het werk gebruikt ze dus de nodige brandstof.


petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:40

echt veel meer bijvoeren zou ik ook niet doen maar wat je wel zou kunnen doen is van basisbrok overschakelen naar sportbrok. Dan krijgt ze gewoon wat meer energie. Af en toe wat extra vitaminen kan ook nooit kwaad.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:41

Vanaf de 9de maand geef ik wel merriebrok samen met nog wat andere brok als ze nog steeds werken. Zodra ik stop met hen te doen werken geef ik hen enkel merriebrok.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:54

De laatste 3 maanden vraagt het veulen extra voeding van de merrie en kan je dus beter merriebrok bijvoeren.
Veel merries zijn rustiger tijdens de dracht, dit heeft vooral met hormonen te maken: een veiligheid die de natuur voorzien heeft Lachen.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:09

ca. 6 maanden voor het veulenen stappen wij over op fertolac 3 (het klinkt zoals ik het opgeschreven heb) dat wordt ook aanbevolen en is ons de voorgaande jaren goed bevallen

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:32

Je ziet het wel aan de merrie als ze iets extra nodig zou. En dan nog, veel merries krijg je gewoon niet rond als ze drachtig zijn. Je kan ze voeren wat je wil, ze worden niet vet. Gewoonlijk geven wij onze fokmerries ongeveer evenveel als onze sportpaarden. De merries worden dan wel niet gewerkt. Het lijkt mij wel dat je meer als genoeg te eten geeft.

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:06

Ik voer m'n fokmerries nooit merriebrok bij gewoon een kleinbeetje onderhoudsbrok en een goede kwaliteit ruwvoer en dat gaat prima. Maar het ene paard is het andere niet dus gewoon je merrie in de gaten houden, met een mindere kwaliteit ruwvoer zul je eerder moeten bijvoeren.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 22:21

Ik hoef haar natuurlijk niet rond. Ze zit op bijna 140 dagen dus ik verwacht niet dat ik een lunchpakket nodig heb als ik om haar heen wil lopen, maar ik wil ook haar ribben niet gaan zien. Ik heb het idee dat net een beetje extra "vlees" op haar botten een goede reserve zouden kunnen zijn. Vet wil ik haar zeker niet hebben, dat zorgt hooguit voor complicaties. We voeren haar nu ook wortels, schijnt dat caroteen erg gezond is voor drachtige dames. Maar maak me geen zorgen om haar hoor, ze zit volgens mij prima in haar vel.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 10:28

Caroteen is vooral goed voor de vruchtbaarheid: dekken, hengstig worden etc.... Caroteen kan je ook teveel voeren tijdens de dracht, vooral door supplementen ed, niet direct door wortelen. Teveel is toxisch voor de vrucht.


Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:06

ik ben pas aan het buivoeren nu ze melk geeft, de VA zei dat dat moest

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:37

die van mij krijgt 4,5kg brok per dag, en die is aardig gezet zeg maar!

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers