Inrijden zonder zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Inrijden zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-02 15:31

Ik zat eens te kijken op www.divoza.nl bij de Tips en Vraagbaak.

Nu wordt hier het volgende beweerd:
Titel: inrijden
Datum: 04-06-2001
Afzender:
Email:


Als je een pony gaat inrijden rijd dan de eerste tijd zonder zadel da's prettiger voor je pony en je hebt gelijk contact met je pony.(en beweeg je bekken goed mee) Ik ben nou een pony aan t inrijden mer een blind oog en t gaat heel goed probeer maar.


Wat vinden jullie? Ik heb zelf het idee dat je beter met zadel kunt beginnen, omdat een jonge pony zelf nog niet zo'n goed evenwicht heeft en je met zadel toch stabieler op je pony zit dan zonder.

Toen ik de eerste keer op Aldira reed zonder zadel vond ze dat maar raar en eng allemaal omdat ze met zadel gewend was.


kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 16:00

De eerste keren dat ik op Aaron ben gaan zitten was ook zonder zadel.
Eerst alleen in stilstand. Later ook terwijl iemand hem vasthield een stukje stap.
Maar voor het echte rijden ben ik toch met zadel begonnen.

Als hij een keer een rare beweging maakt en je glijdt eraf?
Lijkt me ook niet echt goed voor het vertrouwen van het paard. Dus ik denk ook dat je beter met zadel kunt inrijden.
Ligt er ook aan wat je er precies mee bedoelt natuurlijk!
Zoals ik al zei, ik ben ook eerst begonnen zonder zadel. Maar ja een rondje stappen terwijl iemand hem vasthoudt vind ik ook niet echt inrijden.
Zogauw ik aan de longeerlijn erop ging heb ik er toch een zadel op gedaan.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 16:14

Ik zou ook juist met zadel beginnen. Hij went dan allereerst aan wat gewicht op zijn rug en een singel om zijn buik. Hoe normaler dat is voor je erop gaat hoe beter, lijkt mij. Bovendien zit je met zadel wat steviger en stiller, je paard heeft nog nietzo'n goed evenwicht met al dat extra gewicht erop, dus hoe stiller jij zit, hoe minder je hem in zijn bewegingen stoort...

Natuurlijk zijn er altijd mensen die het beter denken te weten en die het anders willen doen....

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 16:49

Ik heb me pony gewoon met zadel ingereden. Op een jong paard mag je namelijk niet doorzitten, omdat dat slecht is voor zijn rug. Ook in galop moet je uit het zader blijven om zijn rug te ontlasten. Wanneer je zonder zadel zit zit je dus constant op zijn rug te bonken.


XXX
Laatst bijgewerkt door ricoh op 04-05-02 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt


Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 17:37

Ik heb Odin en Miepie (KWPN) ook zonder zadel ingereden want wij hadden geen zadel. Dat ging heel goed eigenlijk, en je leert er een hoop van! Ok, ik ben er wel vaak afgevallen maar dan klim je er gewoon weer op en dan rij je verder.
Ik heb ze stappen, draven, galoperen en springen geleerd zonder zadel!

Nu heb ik wel een zadel, als ze nou een bokje geven dan is het niet zo erg!

Groetjesss

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 18:36

Ik heb Dennis stappen, draven en een paar pasjes galoperen geleerd zonder zadel. Ik had er simpel weg nog geen een. Toen ik er wel een had heb ik eerst een tijdje met gereden. Dat was om hem wat meer te leren en voor de lol zit ik er nu ongeveer even veel met op als zonder.

Het is een eigen keus. Ik zou toch voor een zadel kiezen. Je kan zelf netter en beter blijven zitten. En makkelijker(je lig er minder snel naast als er iets gebeurd).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 18:39

En als je dan een paard hebt die niet zo gemakkelijk is?
Dan lig je er binnen no-time vanaf.
En als je paard door heeft dat je eraf bokken makkelijk gaat, leer dat dan maar weer eens af.
En al heb je hem "zadelmak" hebt zonder zadel kan het goed zijn dat als je hem met zadel rijd als nog gaat bokken op de druk van de singel.
Daar bokken de meeste paarden door.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 19:05

Op een paard zitten is 1. Een paard rijden is 2. En rijden gaat toch echt beter met een zadel! (lekker, die zitbeenknobbels in je rug, not!)
Het zou best kunnen zonder zadel, maar ik zie er eerlijk gezegd het nut niet echt van in. Ze moeten toch leren om een zadel te dragen, dus daar dan maar gelijk mee beginnen.
Plus natuurlijk het veiligheidsaspect, met een zadel zit je toch steviger.

Nulla tenaci invia est via

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 19:18

Ik heb ooit (een jaar of 5 geleden) ns een welshje ingereden zonder zadel. Dat ging op zich wel goed.
Nu ga ik soms op jonge ponys wel zonder zadel zitten, maar alleen in stap en als iemand m vast houdt. Zonder zadel vind ik prettig omdat ik de pony dan goed aanvoel.
Echt inrijden doe ik trouwens met zadel hoor, veiliger en comfortabeler! Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 22:28

Inderdaad, ik sluit me bij de meeste bovenstaande reacties aan. Ik vind ook dat je een paardje beter in kan rijden met zadel. Het is al nieuw voor hem als je erop gaat zitten, en dan moet hij daarna ook nog gaan wennen aan het zadel en singel? Volgens mij kun je het beter gelijk doen met zadel. Je bent (meestal wel in ieder geval Haha! ) toch wel van plan met zadel te gaan rijden.
Je zit bovendien veel veiliger met zadel, wat al werd gezegd, het is niet goed voor het zelfvertrouwen van het paard als je er elke keer afglijdt, het lijkt me niet lekker ook Knipoog Je zit veel stabieler met een zadel. Een paard raakt toch uit balans als je erop gaat zitten. Daarbij hebben veel mensen al moeite met het rijden zonder zadel, laat staan op een onbeleerd paardje Lachen Word lachen!
Als je zonder zadel gaan inrijden, wil ik foto's zien! Ook van de keren dat je eraf ligt! Knipoog Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 23:13

Het lijkt me zowiezo veel veiliger en logischer om in te rijden met zadel.
Zelf heb ik de eerste paar keren wel zonder zadel op Niels gezeten, maar eigelijk ging dat meer vanzelf.
Hij had was al wel goed aan het zadel gewend, maar toen ik hem longeerde zonder zadel heeft mijn vader mij een pootje gegeven. Niet om er al op te zitten, maar om over zijn rug te hangen.
Persoonlijk vind ik dat de eerste paar keren wel prettig zonder zadel, omdat je dan zo makkelijk weer terug glijd over de rug.
Het ging zo goed dat ik mijn been erover heb gedaan, waar die lef vandaan kwam weet ik eigelijk ook niet *LOL*

Maar goed, dit was eigelijk niet de bedoeling. Lijkt me beter om met zadel echt in te rijden, dit was alleen maar op zijn rug zitten Haha!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 10:44

of je daar nu een zadel of niet bij gebruikt, is van ondergeschikt belang, dat is ieders persoonlijke voorkeur en ondervinding, elke combinatie van paard en ruiter is weer anders. het gaat erom dat het inrijden goed gebeurd.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 11:51

ik rijd mareska ook in met zadel, mocht ie een keer een bok geven lig ik er niet gelijk af. en als je hem nu zonder zadel inrijd moet je hem straks toch weer aan het zadel laten wennen, kun je beter meteen doen denk ik zo...

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 12:43

ik ben het eigelijk met iedereen wel eens. Maar even dit.

Stel je bent een jong paard, je hebt een heel lief baasje, zorgt goed voor je en jullie hebbeb al een beetje een band opgebouwd. Dan komt ze er ineens met een vreselijk lelijk eng een stinkend zadel aangezet. Now way jose. Het zou jou het lieve baasje met gemak op zijn rug laten dan zo'n onbekend zwart ding.
Zoals al eerder gezegd heeft ieder zijn eigen voorkeur, maar ik igng bij die van mij de errste keer zonder zadelen hij gaf kick, bleef lekker rustig vond het allemaal wel prima en stapte mooi in het rond. Je had he moet zien toen hij zijn op kreeg. Ik schrok me wezenloos!!!!!

Beetje erg zwart wit maar jullie begrijoen wel waar ik naar toe wil, toch Schijnheilig

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 13:21

Nou...mij lijkt het beter om met zadel te beginnen en ik denk ook dat het beter is en als ie bijvoorbeeld begint te bokken val je er niet zo gauw af......maar ik kan er niks over zeggen ik heb nooit een pony ingereden.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anselma, Isab123, Poldermenner en 134 bezoekers