hangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 21:40

hallo bokkers,
in de manegeles waar ik rij,rij ik vaak hetzelfde paard,Otto.
over het algemeen is hij redelijk lich in de hand,maar loopt dan wel met zn nek gestrekt,wat er met een uurtje rijden redelijk uit te krijgen is.
nu het probleem:soms,als ik hem na de 1e 10 minuten aan de lange teugel stappen wil oppakken,dus de teugels op maat nemen,gaat ie 'in de krul' lopen,en gaat dan behoorlijk zwaar in mn handen hangen.voor het plaatje ziet het er leuk uit,maar na 10 minuten rijden gaan je handen wel zeer doen.ik trek absoluut niet,het is echt dat hij in mijn handen hangt.
de instructrice zegt dat ik hem vooruit moet rijden,maar dit werkt niet erg goed.
hoe kan ik dat tijdens de les het beste oplossen volgens jullie,heeft er iemand goede tips?

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012


Tristan2000
Berichten: 197
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:55

Snoevie schreef:
hallo bokkers,
in de manegeles waar ik rij,rij ik vaak hetzelfde paard,Otto.
over het algemeen is hij redelijk lich in de hand,maar loopt dan wel met zn nek gestrekt,wat er met een uurtje rijden redelijk uit te krijgen is.
nu het probleem:soms,als ik hem na de 1e 10 minuten aan de lange teugel stappen wil oppakken,dus de teugels op maat nemen,gaat ie 'in de krul' lopen,en gaat dan behoorlijk zwaar in mn handen hangen.voor het plaatje ziet het er leuk uit,maar na 10 minuten rijden gaan je handen wel zeer doen.ik trek absoluut niet,het is echt dat hij in mijn handen hangt.
de instructrice zegt dat ik hem vooruit moet rijden,maar dit werkt niet erg goed.
hoe kan ik dat tijdens de les het beste oplossen volgens jullie,heeft er iemand goede tips?


Deze vraag wou ik ook net stellen...
Ik ben benieuwd of er reacties op komen!

Groetjes Marianne

Beter een lief paard dan een verre vriend!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:30

Inderdaad vooruit rijden en niet je paard op je teugels laten hangen. maak veel overgangen en houdt hem goed voorwaarts.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:31

Misschien de teugels iets langer maken.. verder heb ik geen ervaring met hangende paarden.. sorry.. misschien iemand anders Knipoog:D

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com


robijnlover
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:00

Je kan proberen halt te houden en daarna gelijk aan te draven niet eerst laten stappen. Werkte bij ons oude paardje altijd.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:27

Tja, manegepaarden zijn snel zwaar op de hand (nee niet allemaal, dat weet ik ook wel Haha!) maar voorwaarts rijden is eigenlijk wel de beste optie. Probeer hem goed te laten luisteren aan je been. Veel overgangen, wat zijgangen kan ook helpen. Ik denk dat manegepaarden zwaar op de hand zijn maar wel in de houding lopen omdat ze dan het minst last hebben van al die verschillende ruiters. Jij moet dus aan Otto duidelijk maken dat jij wel wilt dat er echt gewerkt moet worden. Als je Otto voorwaarts rijdt wat doet hij dan? Gaat hij dan meteen z'n hals strekken of wil die gewoon niet vooruit? (en altijd naar je instructrice luisteren, zij ziet het paard veel vaker Haha!)

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 13:52

Evelijn schreef:
Tja, manegepaarden zijn snel zwaar op de hand (nee niet allemaal, dat weet ik ook wel Haha!) maar voorwaarts rijden is eigenlijk wel de beste optie. Probeer hem goed te laten luisteren aan je been. Veel overgangen, wat zijgangen kan ook helpen. Ik denk dat manegepaarden zwaar op de hand zijn maar wel in de houding lopen omdat ze dan het minst last hebben van al die verschillende ruiters. Jij moet dus aan Otto duidelijk maken dat jij wel wilt dat er echt gewerkt moet worden. Als je Otto voorwaarts rijdt wat doet hij dan? Gaat hij dan meteen z'n hals strekken of wil die gewoon niet vooruit? (en altijd naar je instructrice luisteren, zij ziet het paard veel vaker Haha!)


hoi,als je Otto vooruit rijdt gaat hij heel even van je hand af en dan hangt hij weer.ik moet eerlijk zeggen dat zijgangen wel helpen,ik zal proberen om dat vaker te gaan doen

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:54

veel overgangen maken, zo maak je hem sterker op de achterhand en gaat hij dus meer zijn gewicht verdelen. En zo gaat hij dus minder hangen in jou hand. Dus eigenlijk hetzelfde wat Evelijn zegt!
dat is het enige wat zou kunnen helpen, anders zou ik het ook niet weten!!! *LOL*

succes!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:01

flinke por geven met je benen, hij moet onmiddelijk reageren op je kuit.

:){

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:12

Snoevie schreef:
hoi,als je Otto vooruit rijdt gaat hij heel even van je hand af en dan hangt hij weer.ik moet eerlijk zeggen dat zijgangen wel helpen,ik zal proberen om dat vaker te gaan doen


Door blijven zetten. Dit betekent namelijk dat hij even actief is en daarna weer lekker makkelijk in jouw hand gaat hangen.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:18

Idd voorwaarts rijden en proberen de achterhand eronder te krijgen.
Als z'n achterhand eronder komt dan kan hij zijn hoofd ook wat beter "dragen"zeg maar.

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn als je maar beter bent dan de rest!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 14:35

thnx voor de tips,ik ga ze morgen uitproberen

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:36

Suc6 ermee!!!
OK dan!

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn als je maar beter bent dan de rest!

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:53

Hangen is een teken van vooral het gewicht op de voorhand zetten.
Dus wat de bokkers hier boven al zeggen:
Veel overgangen rijden, ook tempowisselingen in draf. Dus even rustig draven en weer vaart maken.
De achterhand moet actiever worden bij het paard. Lachen

Veel succes ermee, en laat ons weten hoe het is gegaan

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 15:35

thnx,ik zal morgen wel even een berichtje posten over hoe de les is gegaan.

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:47

Snoevie schreef:
hoi,als je Otto vooruit rijdt gaat hij heel even van je hand af en dan hangt hij weer.


Tja, dan moet hij dus nog meer voorwaarts, tikje op z'n kont dat hij erom denkt dat z'n achterhand mee moet en blijven volhouden en als hij een lange zijde goed voorwaarts heeft gelopen, beloon je hem even door z'n hals te laten strekken. Wees tevreden met korte stukjes. Heel veel succes en plezier morgen met les OK dan!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 09:28

hoi allemaal,
ik heb gisteravond les gehad,en ik moet zeggen dat het wel wat beter ging,het hangen was minder en hij was het laatste half uur best netjes nageeflijk.helaas hadden we les in de binnenbak waar het erg warm was,dus veel zin om vooruit te gaan had ie ook niet Tong uitsteken

volgende keer probeer ik iemand te strikken om foto's te maken

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:10

Echt goed netjes drijven, en mooie overgangen en figuren rijden!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers