inch is dat nou de maat van je

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

inch is dat nou de maat van je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-02 21:25

inch is dat nou de maat van
je zadel
of je kont

want ik ik weet dat dus niet
dus ik zit al te wachten op antwoord


Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 21:39

Inch is de maat van je kont. Lachen

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 21:40

de inchmaat is de maat van je kont in je zadel.

de meeste tieners hebben maat 17 inch en volwassenen 18 inch.

het is niet echt super van belang als je je zadel koopt, want dan moet je meer op de kamermaat letten dan op de inchmaat.

groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 21:44

Inchmaat is ook belangrijk. Achter je kont moet je nog ongeveer een handbreedte ruimte overhebben. Het is heel vervelend om op een zadel te rijden met een te kleine inch-maat, dan kan je je zit niet goed krijgen. Mijn vriend kan bijvoorbeeld niet goed rijden op een 18 inch (tja, dat is een grote kerel) en heeft dus een 19 inch nodig. Als ik daar op zit schuif ik juist alle kanten op en kan niet goed blijven zitten. Maar goed, meeste volwassenen redden het wel met een 18 inch.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 21:49

Idd ik moet niet groter hebben dan een 16,5 of misschien nog net een 17.. Anders pas ik er echt niet in.
Inch is dus echt heel belangrijk. Als je de verkeerde maat hebt kun je gewoon niet rijden..

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 21:50

ja apple, dat klopt ook wel, maar je moet geen zadel kopen op alleen een inchmaat, want de kamerbreedte is belangrijker vind ik. ik kan op een 17 inch net zo goed zitten als op een 18 inch dus voor mij maakt het niets uit.
kus lot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 22:09

Ik heb ongeveer maat 42 damesmaat wat broeken betreft, en ik heb woensdag een 17,5 inch vzh-zadel gekocht.
Het zadel van twee vriendinnen van mij (van twee verschillende paarden dus) zijn ook 17,5 inch, een Kieffer en een Wintec, en die vond ik al goed zitten, dus heb aan de zadelpasservice gevraagd om die maat in elk geval mee te nemen.
Die man sprak in eerste instantie over een 18 inch, maar dat vind ik dus echt niet lekker zitten, heb wel eens op een 18 inch zadel gereden maar dan schoof ik alle kanten uit.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 22:12

Ik rijd op een 17,5 inch zadel. Dat gaat wel maar ik zou beter een 16,5 of 17 kunnen hebben. Ik ben voor Dennis nog wel op zoek naar zo iets maar op Dien hou ik het bij die 17,5 inch. Vind ik ook goed zitten en ik glij er niet in(is wel een Wintec).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 23:23

en de kamerbreedte wat is dat?

Onderschriftloos :Y)

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 23:32

De kamerbreedte is belangrijk voor de rug van je paard. Het zadel ligt op de rug van je paard, de 'holle' ruimte van het zadel die op de rug van het paard ligt is de 'kamer'.
Is de kamer te smal dan knelt het zadel en krijgt het paard drukkingen en rugpijn van het zadel. Is de kamer te groot dan gaat het zadel schuiven en klapperen ect...ook niet goed voor je paard zijn rug dus...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 23:34

De maat in inches is niet alleen indicatief voor de dikte van je kont, kan ook dat je een grotere maat nodig hebt omdat je lange bovenbenen hebt


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 01:31

Liselot heeft een hele flexibele kont zo te lezen Knipoog Knipoog maar dit even tussendoor.

Vooropgesteld: ik heb weinig verstand van zadels. Het lijkt me echter wel dat een zadel ook op een paardenrug moet passen.

Begrijp ik het nu goed dat er dus 18 inch zadels voor een belg (ik noem maar wat) bestaan en ook 18 inch zadels voor een slanke volbloed ?

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-02 13:16

nou ik ben 13 jaar oud en heb 18 inch
en ik kan er goed op zitten en schuif niet alle kanten op
En ja volgens mij als ik het nu allemaal goed snap heb je gelijk van dat je een 18 inch zadel voor een volbloed paard hebt en een 18 inch zadel kan hebben voor een belg
nou in ieder geval bedankt

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 13:40

haha bertus een flexiebele kont...
het ligt er ook aan hoe diep de zit is, een 18 inch met diepe zit zit ik heel goed in, maar als het een redelijk plat zadel is zit ik er niet echt fijn op.
ik heb nu ook een 18 inch met diepe zit, deze zit erg prettig, maar een 17 inch pas ik ook met gemak in.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 16:44

Theoretisch gezien zou je inderdaad een 18 inch zadel kunnen hebben voor een volbloed en een ander 18 inch zadel voor een Bels.
Kort door de bocht: de inch maat is de maat van de ruiter, de maat van de kamer is de maat van het paard.
Net als met rijlaarzen: verschillende lengtes schacht en verschillende kuit-omtrekken zodat elke ruiter met diverse lengtes onderbeen en kuitdikte toch een passende rijlaars kan vinden. Uiteraarrd zijn er ruiters die buiten de standaart rijlaars maten vallen en die zullen iets op maat gemaakt moeten hebben.
Bij zadels zal er best wel eens een paard zijn met een dergelijk bijzondere rug dat er ook een zadel op maat gemaakt moet worden.
Lissy: natuurlijk is in eerste instantie van belang hoe het zadel op het paard ligt. In mijn reactie stond dan ook het woordje: ook. Jouw idee dat inchmaat niet echt super van belang is klopt misschien wel voor jou (gelukkig maar), maar gaat voor ons helaas niet op.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 16:46

tja... ik heb wel geluk dat ik eigenlijk op alle zadels wel kan zitten. hoe dat kan weet ik ook niet. ik schuif niet, maar dat komt misschien ook wel omdat ik een rijbroek heb met een leren kont.
als ik het zadel een beetje hard vind of het is net iets te groot voor mij dan leg ik mijn gelzitting erop en dan zit het wel weer goed voor me.

dus voor mij is de kamermaat het belangrijkst, maar inch maat moet je natuurlijk ook wel op letten

liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 16:49

Dat kan ik ook nogweleens proberen Lizzy, een rijbroek met leren zitting. Dan kan ik misschien ook goed zitten in een 19 inch. Handige tip!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 19:49

ja ik ben er nu zwaar verslaafd aan, ik kan echt niet meer zonder. ja nou zou het wel kunnen, maar het rijd zo super lekker dat ik niet meer zonder wil

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 22:07

Dus, de maat van een zadel ligt aan je kont en het paard. Qua komt moet je naar het aantal inches kijken, en qua grootte voor het paard moet je naar de kamerbreedte kijken, of spelen andere factoren nog een rol?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 bezoekers