legger...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-01 19:36

...Imatador heeft alweer een tijdje vocht in beide knieen (achter), mijn instructeur had het over een 'legger'. Iemand die dit fenomeen kent, of ervaring heeft met vocht in de beide knieeen? Dinsdag komt de veearts die ook accupunctuur doet. Ik denk dat er daarna toch foto;s gemaakt zullen worden....slik..

Groetjes Suzanne


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-01 09:35

legger... Ik moest wel even diepnadenken maar ik dacht dat het een grote bult met vocht gevult is Komt veel voor bij paarden die liggen op een harde ondergrond vaak op de elleboog.
maar ik weet het niet zeker. misschien dat Sanderijn onze wandelende bieb hier antwoord op kan geven?
ene leuk dat je hier ook komt!

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-01 20:08

Hoi Suzanne,

Een legger is een zacht beengebrek, een overvulde slijmbeurs op de achterkant van het ellebooggewricht. ( Uit het boek Beengebreken van E. Offereins). De legger ontstaat meestal door kneuzing van de daar liggende slijmbeurs, bv. door de takken van het hoefijzer bij het gaan liggen en opstaan. Ook te weinig strobed in de stal kan een oorzaak zijn. Meestal ver oorzaakt het geen kreupekheid. Het is een schoonheidsgebrek en volgens E.O. is er eigenlijk niets aan te doen, behalve dan de oorzaak zien te vinden en die wegnemen. Is het net ontstaan, dus acuut, dan met ontsekingsremmende middelen behandelen, met koud water afspuiten, herhaaldelijk en langdurig. Als je meer wilt weten kan ik nog even verder zoeken in mijn boeken, dit was het eerste boek dat ik net zag hierover.
Groetjes van Jet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-01 20:24

Thanx..ik heb dat boek ook net gelezen. Maar mijn instructeur had dus ongelijk, want Imatador heeft dan een 'mouw', wat er ook in staat. En dat kan dan ernstig zijn of juist niet....veearts dus!!!!!

Groetjes Suzanne

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-01 22:41

Hoi Suzanne,

Gelukkig dat je dat boek ook hebt, nu heb je zelf kunnen uitvissen wat het is. Niet zo mooi voor jou en je paardje. Vreemd dat de instructeur het dan verkeerd had, een legger zit toch wel op een heel andere plaats. Ik vond het al vreemd dat je er naar vroeg, omdat je het er steeds over had, dat het achter in zijn knie niet goed zat, maar ja. Hopen dat het meevalt en dat er iets aan te doen is. Veel succes en groetjes van Jet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Clmr, Ineke2, nadcha, Ptl4ever, R0SE, XXleonieXX en 83 bezoekers