Wat is Scherper?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Wat is Scherper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-02 18:22

Ik was vandaag aan het rijden op Odin, maar hij gaat dus onwijs snel en ik kan hem dan niet zo makkelijk terug halen, maar toen zei een mevrouw dat een stang minder scherp was dan een dun watertrensje wat ik nu heb!

Is het dus waar dat een stang zachter is dan een dun water trensje?

Evelien

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 18:28

wat versta je onder een stang?
Een echte stang heeft scharen, en vaak een tongboog.
Maar je hebt ook een ongebroken trens (zonder scharen dus)

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-02 18:57

Een ongebroken trens, zonder scharen

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 19:13

een dun bitje is over het algemeen wel scherper dan een dik bit.. Maar een stang lijkt me niet pretting in een paardenmond.. Ik denk dat je dan beter voor een wat dikker bit kunt gaan!

Onderschriftloos :Y)

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 19:24

Misschien dat iemand je een keer les kan geven en dan duidelijke tips kan geven om Odin voortaan goed terug te kunnen halen?
Een stang zou ik niet aan beginnen. Het zou kunnen dat het dan in het begin wel beter gaat, maar dat hij dan harder (ongevoeliger) in de mond wordt en dat je steeds harder moet trekken voordat hij reageert... niet leuk dus.
Eerst maar eens wat goede ideeën van iemand die hier ervaring mee heeft, goed les kan geven?
Een priveles waarbij aandacht aan dit probleem wordt gegeven of zo... Die persoon kan dan zien wat er precies niet lukt en wat je eventueel zou kunnen veranderen en hoe.
Sterkte!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 19:47

Een ander bit is niet de oplossing van het probleem, het gaat misschien een tijdje goed, maar alleen omdat dat bit gevoeliger in de mond is.

Ik geloof dat je op een fjord rijdt he?
Ik rij zelf ook op een fjord, die af en toe lekker in d'r eigen tempo gaat draven, ze loopt dan gewoon onder me weg...
Ik heb dit opgelost door dan gewoon een overgang te maken naar de stap, of het halthouden, ook al gaat dit wat moeilijk misschien... Gewoon diep gaan zitten, en niet te veel in de mond storen, op een gegeven moment snapt ze de boodschap, diep zitten is langzamer gaan.

De boodschap is dus, veel overgangen gaan rijden, en zorgen dat ze meer op je zit gaat reageren. En vooral consequent zijn, dus niet een overgang naar het halthouden, 1 seconden stilstaan waarna ze zelf weer voorzichtig een stapje naar voren doet om verder te lopen, maar gewoon echt duidelijk stilstaan, zolang als jij dat wil..
Tja, dat van dat stilstaan zet ik er maar even bij, want dat doet die fjord waar ik op rij dus... Haha!

Groetjes

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 19:49

een ongebroken trens heeft op zich niet zo'n scherpe inwerking. Het voordeel hiervan is als je een keer een flinke ophouding moet maken, dat het gebroken gedeelte (want dat zit hier niet) niet "scharniert" en dus tegen het verhemelte aan slaat

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-02 20:02

Liesje4ever schreef:
En vooral consequent zijn, dus niet een overgang naar het halthouden, 1 seconden stilstaan waarna ze zelf weer voorzichtig een stapje naar voren doet om verder te lopen, maar gewoon echt duidelijk stilstaan, zolang als jij dat wil..
Tja, dat van dat stilstaan zet ik er maar even bij, want dat doet die fjord waar ik op rij dus... Haha!

Groetjes


haha dat doet die van mij dus ook! Ik ging vandaag ook stilstaan en dan gaat ze de hele tijd een stapje naar achter of naar opzij, ik ging gewoon net zolang stil staan totdat ze rustig bleef!

Ik zal het proberen om veel overgangen te maken

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

verkeerde oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 20:26

Een stang is een scherper bit, het is nl ongebroken...vooral met een kinketting of scharen moet je er voorzichtig mee om gaan! Het is naar mijn idee niet een oplossing van het probleem maar een tijdelijk hulpmiddel waar je paard niet beter van wordt!

Het probleem los je niet op met het bit!

Je kunt als hij gaat 'rennen' zeggen, owkee dan ga je toch rennen, en dan zolang doorgaan tot hij zelf langzaam wil...dan nog eventjes hard doordraven en vervolgens ZELF terugnemen, liefst op je zit/stem. Je maakt dus het voor hem aangename onaangenamer, en hetgeen wat jij wilt aangenaam, nl het stoppen/vertragen. Dit zul je wel een poosje moeten herhalen en het kan best ff duren voor hij zelf langzaam wil, maar het werkt wel.

Je kunt ook zodra hij ongevraagd versnelt op een klein voltetje gaan rijden tot hij vertraagd, dan weer rechtuit rijden en zodra hij versnelt weer opnieuw...

Het stopzetten tot hij rustigs staat is veel moeilijker en duurt langer...omdat hij blijkbaar niet zo op je bit reageert, en dus waarschijnlijk nog minder op je zit zou ik dit niet toepassen tot hij beter op je hulpen reageert en je niet hoeft te gaan trekken enzow.

Succes!

Grtzz Elise Party!!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers