Heeft Special D al zwart doorgefokt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Heeft Special D al zwart doorgefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 18:02

Bij ons op stal is er een veulen van Special D geboren, leuk ding, mooi koppie, maar hartstikke bruin. Weet iemand of Special D uberhaupt al zwart heeft doorgefokt?


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:15

volgens mij heb ik er laatst 1 gezien op de veulenfokdag te Drachten (10 juli). Je zou eens kunnen kijken op kwpnfriesland.nl, bij de startlijsten staat achter de naam ook de kleur vermeld.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:01

Er spelen véél meer factoren mee dan alleen de vader.
Is Special d zelf zwart?
Als de merrie agouti (het gen dat zwart bruin maakt) heeft, heb je altijd 50% kans op een bruin veulen, is de merrie homozygoot voor agouti, dan zul je nooit een zwart veulen krijgen. Een bruine heeft dus zowiezo 1 agouti-gen en ook een vos kan agouti dragen.
Alleen een zwarte merrie heeft geen agouti, en dan heb je dus het meeste kans op een zwart veulen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:42

Special D is zo zwart als het maar kan, kolletje en 4 sokjes, z'n vader is zwartbruin, dines vader is weer zwart. Ik heb bij van Manen 1 zwart merrietje gezien en een bruine, op de CK in Vrouwenpolder weer een bruine. Nog geen vos, trouwens. Ook geen schimmel Knipoog Zwart zal hij zeker wel doorfokken, maar het hangt niet alleen van de vader af, zoals Meavey al zei.

- Offline -

eebaatje

Berichten: 574
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:05

Ik heb zelf een Special D veulen en volgens mij word die hardstikke zwart...komt uit een bruine moeder...is nu 3 maanden en nog een beetje geel grijs rare kleur. De neus en het koppie is al wel zwart en rond de staart.
Voor foto's kan je me pb-en

Zafira Dona KEUR/SPORT (Special D x Hemmingway) Working Equitation master klasse
http://www.FitterDier.nl

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 09:53

Dus het komt wel voor. Lachen
Er zijn mensen die hun merrie laten dekken door een zwarte hengst in de hoop dat er een zwart veulen uit komt. Ik had een beetje rondgesnuffeld op het internet, maar ik kwam alleen maar bruine veulens tegen van Special D, vandaar dat ik het me afvroeg.

kwitnie

Berichten: 536
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Gent,

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:37

Wij hebben thuis ook een Special D veulen hij word git zwart met aleen een snep en een klein kolletje. Hij komt uit een zwart bonte Samber merrie.
Kijk op mijn profiel voor foto's

* profille under construction *


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:28

Ik denk dat jouw veulen donkerbruin wordt, kwitnie ipv van zwart.

- Offline -

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:42

zwart x zwart kan geen bruin geven dus het veulen moet wel zwart zijn.
zwart x zwart kan wel vos geven als beide ouder het vos-gen dragen, 25% kans. Knipoog

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Jigger_lief

Berichten: 1548
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:34

DeesDeBest schreef:
Ik denk dat jouw veulen donkerbruin wordt, kwitnie ipv van zwart.


hij wordt zeker weten zwart op de foto lijkt hij misschien wat bruinig, maar in het echt niet hoor!!

Jiggertje

Dressuur B +7

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:44

Meavey schreef:
zwart x zwart kan geen bruin geven dus het veulen moet wel zwart zijn.
zwart x zwart kan wel vos geven als beide ouder het vos-gen dragen, 25% kans. Knipoog

De moeder is bont..

Maar afijn we zullen zien Haha!

- Offline -

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 08:53

Ok maar ik heb het hier even over de basiskleur. Knipoog
Uit 2 zwarte ouders kan nooit een bruine basis komen, want als 1 van de paarden agouti heeft, dan maakt het het zwart dus ook bruin.
Als beide ouders zwart zijn, hebben ze dus beide geen agouti, (anders zouden ze dus bruin zijn), en kunnen ze dan ook niet doorgeven aan het veulen.
Omdat de moeder bont is had je dan 50% kans op bont.

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 09:16

volgens mij zijn er maar 2 basiskleuren bij een paard, zwart en rood( vos) en volgens mij is heeft een paard wat BRUIN is de ZWARTE basiskleur en is bruin niet een basiskleur op zich.....

DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 09:43

Sigrid heeft helemaal gelijk Haha!

hANKY
Berichten: 120
Geregistreerd: 25-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 11:48

K heb een veulen gezien van Special D x Jazz en die was Zwart. En de moeder was een vos

Sunlight

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:13

sigrid1182 schreef:
volgens mij zijn er maar 2 basiskleuren bij een paard, zwart en rood( vos) en volgens mij is heeft een paard wat BRUIN is de ZWARTE basiskleur en is bruin niet een basiskleur op zich.....


Dat klopt, maar wat Meavy zegt klopt ook, uit 2 zwarte kan geen bruine komen. Een Bruin paard is Zwart + Agouti. Agouti is dominant en op een Zwart paard altijd te zien, het kan geen generatie overslaan.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:16

sigrid1182 schreef:
volgens mij zijn er maar 2 basiskleuren bij een paard, zwart en rood( vos) en volgens mij is heeft een paard wat BRUIN is de ZWARTE basiskleur en is bruin niet een basiskleur op zich.....


Ja klopt maar Dees begon over bont, ik bedoelde dus eigenlijk met basiskleur de effen kleur zegmaar. Knipoog
Dus hij kan zowiezo zwart doorfokken maar als de moeder daar agouti bijgeeft word het veulen zwart + agouti = bruin.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:21

Voor zover de theorie, nu de praktijk. het is altijd leuk om met getallen te smijten, maar het zijn procenten en het hangt van nog meer af. maar dat zal Meavey vast wel weten Lachen.

Ik snap echt niet dat mensen tegenwoordig alleen maar zwart willen, leuk gezellig met de meute mee. Mijn merrie is zelf bruin, en wordt binnenkort weer geinsemineerd met Special D, maar het zal me echt een worst wezen wat eruit komt qua kleur.Ok, als er schimmel uit komt, kijk ik wel even raar op, maar goed Momenteel hoop ik alleen maar op een klein hummeltje en dat zouden meer mensen moeten doen. Gewoon blij zijn met een veulen en wat meer kijken naar kwaliteit dan kwantiteit.
Geen aanval op TS, meer opmerking in het algemeen.

- Offline -

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:39

ik zou op mijn platenbonte merrie ook willen dekken met Special D...niet voor een zwart veulen wel voor een (zwart)bont veulen Knipoog

Haha!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:40

ohja, zoals dees de best zegt, wat maakt kleur allemaal precies uit..gaat er toch om dat je in je exterieur en beweging dat eruit haalt waar je merrie misschien net iets te kort komt?

Haha!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:19

Oh Dees ik kan je geruststellen. Knipoog
Als de ouders geen schimmel zijn kan er geen schimmel uitkomen. Haha!
Of je merrie moet vreemdgegaan zijn. Schijnheilig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pantykous en 156 bezoekers