hoofd schuin tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

hoofd schuin tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 12:01

hallo,
een pony die ik tijdelijk even rijd omdat zijn baasjes op vakantie zijn, doet heel raar tijdens het rijden.
hij houd zijn hoofd steeds een beetje naar rechts, net zover dat hij met zijn linkeroog recht naar voren kijkt. als ik met een ander paard samen rijd doet hij het niet zo erg. zou er iets met zijn ogen of oren ofzo kunnen zijn? zo raar dat hij steeds opzij kijkt!
alvast bedankt!


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:16

Het zou kunnen dat hij blind is aan 1 oog.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:40

dit heet kantelen, de pony ervaart ongelijkheid in of de teugeldruk of ongelijkheid in de ondersteuning van jouw benen, het is dus een rijtechnisch probleem.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:42

Issy schreef:
dit heet kantelen, de pony ervaart ongelijkheid in of de teugeldruk of ongelijkheid in de ondersteuning van jouw benen, het is dus een rijtechnisch probleem.


Ja, dat dacht ik in eerste instantie ook, maar ik vond de omschrijving meer passen bij blindheid. Mocht het echt een aanleuningsprobleem zijn, dan zou het ook kunnen dat het paard haken op z'n kiezen heeft.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 12:45

nou, met de teugels los aan beide kanten en geen druk van mijn benen lijkt dit me sterk (rijd buiten Knipoog ) blind is hij volgens mij niet (in ieder geval niet volledig) maar zou het kunnen dattie aan 1 kant misschien wat sechter hoort? probeer het weleens met knippen met me vingers als ik erop zit maar uiteraard is alles belangrijker dan het knippen van mijn vingers, daar reageerd hij dus nagenoeg niet op Tong uitsteken

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:48

deed mijn pony ook, ik heb haar nekwerfels laten kraken en is weer helemaal goed gekomen! kantelen heet dat idd.

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**


Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:19

Ididit schreef:
nou, met de teugels los aan beide kanten en geen druk van mijn benen lijkt dit me sterk (rijd buiten Knipoog ) blind is hij volgens mij niet (in ieder geval niet volledig) maar zou het kunnen dattie aan 1 kant misschien wat sechter hoort? probeer het weleens met knippen met me vingers als ik erop zit maar uiteraard is alles belangrijker dan het knippen van mijn vingers, daar reageerd hij dus nagenoeg niet op Tong uitsteken


Dat is het dus net: jouw pony voelt geen teugels en geen benen, en is dus op zoek naar evenwicht, hij heeft zichzelf geleerd dat door het hoofd te kantelen hij zich in evenwicht kan houden. Het kantelen komt voor bij paarden die niet of onvoldoende ondersteunt worden door de ruiter. jij schrijft dat je met losse teugel en zonder benen tijdt, ga daar dan eens mee aan de slag, zonder benen rijden is nog nooit een paard goed van geworden.

Dat kraken kan een oplossing zijn als het paard zich dusdanig vast heeft gezet in de nekspier. maar het rijden moet ook aangepast anders kun je binnenkort weer naar de kraker.

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:52

Ja, het kunnen zijn kiezen zijn, of zijn rug of jouw rijstijl. Ik zou alles even onderzoeken, maar je moet wel been geven ,want het kan heel goed zijn dat je paardje aan het zoeken is naar evenwicht.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 bezoekers